Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@Defiant

Een aantal van de door jou genoemde zaken zijn ook van toepassing op de Kia/Hyundai, en dan met name BMS, autopilot. Heb je die wel eens geprobeerd bij KiaHyundai?

Er zijn ook aspecten waar Kia/Hyundai in het voordeel is: warmtepomp, groot dealernetwerk, prijs.

Bruto marge is alleen voor Tesla. Heeft niets met de eigenaar/berijder te maken. Design is wel heel subjectief. En om nu een teardown van de Jaguar te gebruiken om Kia/Hyundai af te kammen is wel heel slap. ;) Over the Air updates kan ook een nadeel zijn als ik zo de lijst met problemen zie bij versie 9, de rijder wordt als proefkonijn voor onaffe versies gebruikt. Als ik de overbelasting van de Service Centers lees dan word ik daar niet vrolijk van, zeker niet bij een S of een X van rond de ton.

Blijft over de cellen, laadsnelheid en het supercharger netwerk. Stuk minder dan je verwacht uit jouw lijstje. ;)

En ja, ik vind de Model 3 een mooie auto, maar eerst moet die maar eens op de markt komen, en zich bewijzen, te beginnen met de range.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
@Defiant

Een aantal van de door jou genoemde zaken zijn ook van toepassing op de Kia/Hyundai, en dan met name BMS, autopilot. Heb je die wel eens geprobeerd bij KiaHyundai?

Er zijn ook aspecten waar Kia/Hyundai in het voordeel is: warmtepomp, groot dealernetwerk, prijs.

Bruto marge is alleen voor Tesla. Heeft niets met de eigenaar/berijder te maken. Design is wel heel subjectief. En om nu een teardown van de Jaguar te gebruiken om Kia/Hyundai af te kammen is wel heel slap. ;) Over the Air updates kan ook een nadeel zijn als ik zo de lijst met problemen zie bij versie 9, de rijder wordt als proefkonijn voor onaffe versies gebruikt. Als ik de overbelasting van de Service Centers lees dan word ik daar niet vrolijk van, zeker niet bij een S of een X van rond de ton.

Blijft over de cellen, laadsnelheid en het supercharger netwerk. Stuk minder dan je verwacht uit jouw lijstje. ;)

En ja, ik vind de Model 3 een mooie auto, maar eerst moet die maar eens op de markt komen, en zich bewijzen, te beginnen met de range.

De model 3 is nu bijna 1,5 jaar op de markt en heeft zich volgens mij ruimschoots bewezen met range. De range van midrange model 3 is overigens nog steeds iets groter dan Kona/Niro tenzij je vrijwel geheel op binnenwegen <80 km/u rijdt. Vergelijk dus niet long range met Niro/Kona. Overigens ben ik goed te spreken over Kona. Heb er in proefgereden en mijn vader krijgt hem binnen een week of 4-6. De model 3 ligt beter op weg en heeft meer controle en beheersing bij versnellen. Kona trekt dan aan stuur. Kona heeft HUD en stoelventilatie en Apple carplay. Model 3 kan veel sneller laden en heeft wat meer bereik (midrange). Voor beide is veel te zeggen en met beide krijg je een goede auto waar je geen spijt van zult hebben.
 
@Defiant

Een aantal van de door jou genoemde zaken zijn ook van toepassing op de Kia/Hyundai, en dan met name BMS, autopilot. Heb je die wel eens geprobeerd bij KiaHyundai?

Er zijn ook aspecten waar Kia/Hyundai in het voordeel is: warmtepomp, groot dealernetwerk, prijs.

Bruto marge is alleen voor Tesla. Heeft niets met de eigenaar/berijder te maken. Design is wel heel subjectief. En om nu een teardown van de Jaguar te gebruiken om Kia/Hyundai af te kammen is wel heel slap. ;) Over the Air updates kan ook een nadeel zijn als ik zo de lijst met problemen zie bij versie 9, de rijder wordt als proefkonijn voor onaffe versies gebruikt. Als ik de overbelasting van de Service Centers lees dan word ik daar niet vrolijk van, zeker niet bij een S of een X van rond de ton.

Blijft over de cellen, laadsnelheid en het supercharger netwerk. Stuk minder dan je verwacht uit jouw lijstje. ;)

En ja, ik vind de Model 3 een mooie auto, maar eerst moet die maar eens op de markt komen, en zich bewijzen, te beginnen met de range.

Uit diverse teardowns en reverse engineering is gebleken dat de BMS van Tesla echt voorloopt op de rest. Hyundai en Kia hebben inderdaad een Lane Keep Assist en Adaptive Cruise Control. De hardware is op niveau van Autopilot 1 en de functionaliteit staat vast en zal niet via updates verder worden uitgebreid. Wil niet zeggen dat het een onbruikbaar systeem is. Heb diverse filmpjes online bekeken en in die categorie van rijdersondersteuning, is het zeker geen slecht systeem. Alleen een systeem met een compleet ander doel dan het systeem van Tesla. Of andere ambitie beter gezegd.

Denk dat de iPace een redelijke auto is onderhuids om de Hyundai mee te vergelijken.

OTA updates worden onder de streep door Tesla rijders als positief ervaren. Echter zou men graag voor de update de releasenotes willen lezen, zodat bewust gekozen kan worden voor een bepaalde update. Bij grote versie-updates zijn er (te) vaak bugs. Wat dat aangaat is Tesla erg "modern" en als een smartphone. Mag van mij ook wel iets robuuster, maar dat is de "prijs" die je betaalt voor innovatie blijkbaar.

Warmte pomp is geen groot voordeel voor een BEV met een redelijke accugrootte. Zeker in de winter levert dat geen groot voordeel op. Bij de Model 3 is het hele koel/verwarm systeem van de auto vernieuwd ten opzichte van de S en X. Dus geen 2x 6kW standaard elektro-kachel voor batterij en cabine.

Een dealernetwerk kan zeker een voordeel zijn. Nu weet ik niet hoe de vlag wappert bij Hyundai, maar bij Renault, Nissan en Opel wil het doorgaans lastig zijn een "EV" geaccrediteerde merkdealer te vinden. De service bij Tesla is zeker nog een aantal jaar een punt van aandacht en een gevolg van idiote groei.

Verder is de Model 3 al anderhalf jaar op de markt en heeft zich in de praktijk bewezen. De range van de Long Range is ruim bekend voor de praktijk en ook de Medium range heeft zijn sporen wel verdiend.

De Model 3 zoekt concurrentie met de BMW 3, Audi A4 en Mercedes C. Op gebied van prijs en prestaties lijkt dat te lukken. Uitrusting, interieur is ook smaak gevoelig en dan moet de Tesla je liggen.

De Kia e-Niro is geen auto in dezelfde klasse. Deze auto concurreert met zichzelf en andere kleine CUV/MPVs. De meerprijs van een e-Niro ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste Niro is € 10.000.

De Model 3 hoort thuis in een hoger segment dan de Kia/Hyundai en is een betere EV. Dat de Huyndai en Kia gewoon erg goed zijn, staat vast. En het is dan ook prima mogelijk dat deze auto's beter voldoen aan persoonlijke eisen die je aan een auto (al dan niet EV) stelt. Dat is iets anders dan "er voorbij hollen/inhalen".

Met jouw logica zou een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine een BMW 340i xDrive voorbij hollen, want ze rijden beiden op benzine o_O, de een is goedkoper en heeft ongeveer dezelfde range.
 
De model 3 is nu bijna 1,5 jaar op de markt en heeft zich volgens mij ruimschoots bewezen met range. De range van midrange model 3 is overigens nog steeds iets groter dan Kona/Niro tenzij je vrijwel geheel op binnenwegen <80 km/u rijdt. Vergelijk dus niet long range met Niro/Kona. Overigens ben ik goed te spreken over Kona. Heb er in proefgereden en mijn vader krijgt hem binnen een week of 4-6. De model 3 ligt beter op weg en heeft meer controle en beheersing bij versnellen. Kona trekt dan aan stuur. Kona heeft HUD en stoelventilatie en Apple carplay. Model 3 kan veel sneller laden en heeft wat meer bereik (midrange). Voor beide is veel te zeggen en met beide krijg je een goede auto waar je geen spijt van zult hebben.

Wat mij het meest opviel tijdens de testrit in de e-Niro is dat de auto het erg lastig heeft met 200pk en instant koppel op de voorwielen. Zelf bij 60km/u resulteert het gas intrappen in wheel spin. In de model 3 (AWD of RWD) zal dat wel anders zijn.
 
Wat erg teleurstellend aan de model 3 is, is de achterbank. Je hebt wel ruimte, maar het zit niet goed.
Je hebt geen steun onder de knieholte. Heeft de S ook last van. Beetje met de knieën tegen de neus aan. Bij wijze van spreken...;)
En de voorstoelen houdt wat dit betreft ook niet over. Amper ver genoeg te kantelen om ook steun tot de knieholtes te krijgen.
 
Wat erg teleurstellend aan de model 3 is, is de achterbank. Je hebt wel ruimte, maar het zit niet goed.
Je hebt geen steun onder de knieholte. Heeft de S ook last van. Beetje met de knieën tegen de neus aan. Bij wijze van spreken...;)
En de voorstoelen houdt wat dit betreft ook niet over. Amper ver genoeg te kantelen om ook steun tot de knieholtes te krijgen.

Dat is zeker een nadeel voor lange mensen. Kinderen die achterin zitten hebben hier natuurlijk minder last van.
 
Wat erg teleurstellend aan de model 3 is, is de achterbank. Je hebt wel ruimte, maar het zit niet goed.
Je hebt geen steun onder de knieholte. Heeft de S ook last van. Beetje met de knieën tegen de neus aan. Bij wijze van spreken...;)
En de voorstoelen houdt wat dit betreft ook niet over. Amper ver genoeg te kantelen om ook steun tot de knieholtes te krijgen.

Misschien zit ik wat vreemd, maar ik had eerlijk gezegd geen last van eventueel beperkte zitruimte in de model 3 , heb anderhalve maand een model 3 performance testgereden en ook een deel achterin gezeten en ik was vooral onder de indruk dat wanneer je achterin zit je nog prettig mee kan kijken op de weg doordat de achterbank relatief wat hoger is t.o.v. auto's die ik gewend ben (3 serie en v70 zijn vooral mijn referenties)

Zelf ben ik 1,85 en ik heb het achterin zitten in de model 3 als prettig ervaren met voldoende ruimte, ik denk wel dat als je nog een paar centimeter langer bent dat je dan met je haar het glazen dak raakt (ik raakte het dak namelijk wel toen ik ging verzitten). Maar in ieder geval, ik zat achter de bijrijder (rond de 1,90) en had zelf voldoende ruimte.

Ook over de vering kan ik wel iets zeggen, dit betrof de model 3 performance die vermoed ik nog iets strakker afgeveerd is + de 20 inch velgen heeft in tegenstelling tot de non-P. De vering heb ik zelf als erg strak en prettig ervaren, ik rij normaal gezien in een bmw 3 serie welke een stuk heftiger is afgeveerd naar mijn mening (wel sportonderstel). De v70 die ik hiervoor reed was dan weer wat zompiger in de vering , ik denk dat het dus per gebruiker verschilt hoe je de vering ervaart, maar ik was zelf in ieder geval aangenaam verrast dat de model 3 naar mijn idee comfortabelere vering heeft dan een bmw 3-serie.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Misschien zit ik wat vreemd, maar ik had eerlijk gezegd geen last van eventueel beperkte zitruimte in de model 3 , heb anderhalve maand een model 3 performance testgereden en ook een deel achterin gezeten en ik was vooral onder de indruk dat wanneer je achterin zit je nog prettig mee kan kijken op de weg doordat de achterbank relatief wat hoger is t.o.v. auto's die ik gewend ben (3 serie en v70 zijn vooral mijn referenties)

Zelf ben ik 1,85 en ik heb het achterin zitten in de model 3 als prettig ervaren met voldoende ruimte, ik denk wel dat als je nog een paar centimeter langer bent dat je dan met je haar het glazen dak raakt (ik raakte het dak namelijk wel toen ik ging verzitten). Maar in ieder geval, ik zat achter de bijrijder (rond de 1,90) en had zelf voldoende ruimte.

Ook over de vering kan ik wel iets zeggen, dit betrof de model 3 performance die vermoed ik nog iets strakker afgeveerd is + de 20 inch velgen heeft in tegenstelling tot de non-P. De vering heb ik zelf als erg strak en prettig ervaren, ik rij normaal gezien in een bmw 3 serie welke een stuk heftiger is afgeveerd naar mijn mening (wel sportonderstel). De v70 die ik hiervoor reed was dan weer wat zompiger in de vering , ik denk dat het dus per gebruiker verschilt hoe je de vering ervaart, maar ik was zelf in ieder geval aangenaam verrast dat de model 3 naar mijn idee comfortabelere vering heeft dan een bmw 3-serie.

Anderhalve maand geleden, helaas niet anderhalve maand lang...
 
Als je criteria inderdaad alleen zijn:
- actieradius
- aanschafprijs
- leaseprijs

Dan kan ik me je gevoel voorstellen. Echter is de Model 3 geen goedkope auto. Dat is ook nooit zo gebracht door Tesla. Zij hebben het over een BMW 3, Audi A4 en Mercedes C klasse. Ofwel, auto's die met een beetje aankleding ergens tussen de € 40.000 en € 70.000 uitkomen. Tesla probeert met hun interieurkeuzes en opties een premium ervaring af te leveren. Ook de onderliggende techniek is geavanceerd.

Dus ja, Hyundai/Kia heeft een mooie propositie op de markt gezet. Maar deze auto's lopen op veel vlakken op Tesla achter (objectief/subjectief):

- Design
- accucel techniek (voorsprong van enkele jaren!)
- packaging/miniaturisering electronica (moet je voor de gein eens kijken naar een teardown van een Model 3 versus bijvoorbeeld de "fullychargedshow" aflevering over de iPace waar een opengewerkte auto te zien is. Het verschil is iPhone versus jaren '80 DECT toestel.
- batterijmanagement (koelen, verwarmen en het BMS zelf)
- Over the air updates
- laadvermogen (nu bij superchargers max van ongeveer 118kW; mogelijk bij Supercharger V3 hoger door mogelijk kunnen laden met een max van 500A. Dat zou laadvermogens richting de 200kW kunnen ontsluiten!)
- bruto marge op de auto; voor zover bekend, produceert bijna geen enkele concurrent een BEV met een positieve marge
- AutoPilot; echt een heel ander dier dan het systeem wat in je concurrenten wordt geleverd; ook geniet je mee van alle nieuwe ontwikkelingen door updates.
- SuperCharger netwerk; geen geklooi met pasjes; redelijk tarief per kWh; netwerk is al behoorlijk uitgebouwd en stabiel voor probleemloze lange ritten; zal nog verder worden uitgebreid en verbeterd.

Verder produceren de concurrenten bijna geen auto's als je het vergelijkt met Tesla. De Hyundai/Kia productie stokt rond de 40.000 per jaar. De andere producenten komen vaak tot enkele 10 duizenden per jaar maximaal. Deze aantallen kunnen ergens rond 2025 flink oplopen (als alle plannen en poeha waarheid worden), maar voorlopig is alles relatief kleinschalig. Tesla zal dit jaar rond de 300.000 stuks uit kunnen komen. Volgend jaar zomaar 400.000 tot 500.000 stuks en in 2025 als alle plannen lukken, kunnen er zomaar 1 - 1.5 miljoen Tesla's per jaar van diverse banden kunnen lopen.

Dus ja....zoek je een auto voor woon-werk en af en toe een rit onder de paraplu van bijvoorbeeld FastNed, welke een goede range heeft en zo goedkoop mogelijk is...dan kom je goed weg met een Kia of Hyundai. Heb je ook andere wensen of bijvoorbeeld gevoelens (smaak, liefde, etc) dan is misschien een Model 3 "beter".

De iPace, e-tron, EQV, Taycan etc...allemaal geen goedkope auto's en zitten met een vanafprijs van € 70.000 ook "hoger" dan het Model 3 segment.

Dank voor dit verhaal. Leuk om te lezen. En ik herken wat je zegt helemaal. Maar uiteindelijk is het financiële gat voor zowel mijn werkgever (die 975 euro ex BTW zou moeten gaan betalen, ex brandstofvoorschot) als voor mij (bijtelling tot aan 58.800 euro) te groot. De E-Niro (gister proefrit gemaakt, is top, baal alleen van gebrek aan laadruimte maar daar plakken we wel een dakkoffer op dan) komt op 803 euro ex BTW, inclusief brandstofvoorschot, en inclusief trekhaak, dakdrager, dakkoffer, fietsendrager voor mijn werkgever, en de helft van de prijs qua bijtelling voor mij. Dus tja.
Ik baal er wel van; op zich vind ik de M3 een koele auto, maar voor mij moet het vooral super praktisch zijn, met drie kleine kabouters erbij. En betaalbaardererererrrr. ;)
 
Dank voor dit verhaal. Leuk om te lezen. En ik herken wat je zegt helemaal. Maar uiteindelijk is het financiële gat voor zowel mijn werkgever (die 975 euro ex BTW zou moeten gaan betalen, ex brandstofvoorschot) als voor mij (bijtelling tot aan 58.800 euro) te groot. De E-Niro (gister proefrit gemaakt, is top, baal alleen van gebrek aan laadruimte maar daar plakken we wel een dakkoffer op dan) komt op 803 euro ex BTW, inclusief brandstofvoorschot, en inclusief trekhaak, dakdrager, dakkoffer, fietsendrager voor mijn werkgever, en de helft van de prijs qua bijtelling voor mij. Dus tja.
Ik baal er wel van; op zich vind ik de M3 een koele auto, maar voor mij moet het vooral super praktisch zijn, met drie kleine kabouters erbij. En betaalbaardererererrrr. ;)

Beste, is dat een trekhaak om ook te kar te "trekken" of enkel als fietsendrager op de E-Niro?