Goed gezien.
Alle Superchargers voorzien van twee stekkers verdient wat mij betreft niet de schoonheidsprijs.
Mooier zou ik hebben gevonden als ze voor de introductie van de Model 3 eerst op alle lokaties SuCv3 waren gaan bijplaatsen of bestaande laders vervangen door v3, met daaraan alleen maar een CCS stekker, want daar gaat het kennelijk naar toe. Hoewel je bij vervanging van bestaande stalls dan effectief de beschikbare hoeveelheid stalls voor de M3 of oude S/X zonder adapter zou verkleinen. En in drie maanden genoeg nieuwe laders bijplaatsen voor de golf M3 die er aan komt is ook niet te doen.
Deze actie is ook financiëel de beste keuze.
De quote die je aanhaalt (Tesla gaat voor de introductie M3 op alle routes de stalls voorzien van een CCS kabel) duidt er op dat Tesla in de Europese Model 3 niet meer de High Voltage Junction Box opneemt, de unit die bij DC laden de interne lader bypassed en de stroom rechtstreeks de batterij in stuurt. In de US M3 auto’s zit die er volgens mij nog in want daar gebruiken ze nog dezelfde stekker voor AC en DC laden.
Die assembly kost zo’n 500€ heb ik begrepen. Als ze de M3 met CCS met die mogelijkheid hadden uitgerust zodat deze de huidige SuCs kon blijven gebruiken, evenals de S/X hiervan hadden voorzien...doe 500€ keer zeg .... 50.000 auto’s? Daartegenover moeten ze nu 4000 stalls voorzien van een extra kabel, kosten per stall 1000€?
Het laatste is natuurlijk verreweg goedkoper.
Verder kan je er op rekenen dat zodra alle Superchargers van CCS kabels zijn voorzien de MS en MX ook de CCS socket krijgen, ook dat scheelt Tesla $$. En lijkt me dat daarna nieuwe Superchargers alleen met CCS worden uitgerust.
Als die HVJB er niet meer in zit betekent het trouwens ook dat je de M3 nooit met de oude Chademo adapters zal kunnen laden.
Ohja; ik begreep dat voor de oude S/X iets in de auto aangepast moet worden wil deze die nieuwe CCS adapter kunnen gebruiken. Waarschijnlijk wordt de communicatiecontroller vervangen zodat de auto naast CAN (Superchargers) ook native CCS kan spreken. Daardoor kan de adapter kleiner en goedkoper blijven; eigenlijk hoeft deze alleen de twee DC kabels van de CCS lader te verdelen over de 4 pinnen van de Mennekes type 2 socket.