Ik zal mij ook even voorstellen op dit forum(ik bezoek het al een poosje)
Al jaren ben ik een autoliefhebber en heb dan ook al van alles mogen rijden.
Voor het gezin hebben we een Range Rover sport die zijn functie van gezinsauto een beetje gaat verliezen. 2 kids uit huis wonend en nog 1 puber thuis, maakt dat we lang niet altijd meer met zn vijven op pad gaan. Met mijn jongste trek ik vaak naar de Alpen(doet aan wedstrijd snowboarden) en ben zodoende verwend en gewend aan 4wd. Ik had al wel eerder mijn oog op een model 3 awd laten vallen, maar ging er vanuit dat de levering in Europa nog wel even op zich liet wachten.
Tot mijn vreugde zag ik begin januari plots de M3 AWD leverbaar per feb/mrt.
Ik heb er dan ook gelijk 1 samengesteld en besteld(wit met 19 inch velgen)
De meeste lol heb ik met niet al te grote auto's(kwa rijden bedoel ik dan) en mede vanwege die reden keek ik erg uit naar de model 3.
Ook wil ik graag bijdragen aan minder vervuiling. Ik woon in een energiezuinig huis en heb eigenlijk geen woon/werk verkeer. Ik fiets heel veel en graag.
Het reizen naar de Alpen is echter niet CO2 vriendelijk en dat zou met de model 3 al verbeteren
Vandaag de proefrit in Duiven gehad. Alhoewel ik een awd besteld heb, twijfel ik nog steeds over de performance. Dit is ook de reden dat ik vandaag wél voor een proefrit in de performance ben gegaan. Dit gaat idd ten koste van de 3 maanden gratis superchargen en 1 dag bedenktijd ipv 3 bij aflevering van mijn model 3 straks. Maar krijg nu wel een idee over de performance versie.
De auto stond op sottozero 3 winterbanden(20 inch).De jongeman van Tesla die met mij mee ging, liet mij rijden in alle modi(behalve trackmodus die er overigens ook niet op leek te staan). De auto is bizar!
Ik had er al veel over gelezen en was met name al enthousiast gemaakt door de de vergelijkende test van een M3 awd en een bmw M2 competizione waar de m3 awd erg goed uit kwam(
). Het stuur is compact en pakt lekker vast, voldoende feedback en stevig, ook nog in comfort mode. Het stuurgevoel is écht goed. Ik had er al redelijke hoop op, maar was wat gereserveerd na alle enthousiaste berichten omdat ik bang was dat het wellicht zou tegen vallen(is tenslotte toch een Amerikaan..)
De stoel zit comfi, maar al rijdend niet verkeerd, houdt je voldoende op zn plek.
De acceleratie van een Tesla had ik al eens mogen beleven. Erg fijn, maar het rijden en stuurgevoel bleef toch wel erg achter op wat ik normaal fijn vind. Dit is een ander verhaal. De acceleratie is fenomenaal en de wegligging gewoon erg goed! De auto voelt compact en niet zwaar aan en staat 'vierkant' op de weg. Ongelooflijke tractie, ook op nat wegdek(sottozero's helpen hier ook). Ik denk dat de michelin's supersport perfect bij deze auto passen. Ik heb deze ook onder mijn bmw m140i zitten. De m140i is een zeer snelle auto, maar het gevoel van de M3p is zo ridicuul snel een strak dat ik de proefrit met een hele grote glimlach verliet!!
Ik ben benieuwd naar de níet performance versie. Ik neem die ene dag(Na aflevering) om te besluiten of het de awd blijft of de P moet worden. Als de awd een stukkie minder snel aanvoelt is er waarschijnlijk nog wel genoeg over: die gasten van dat YouTube filmpje zullen toch niet voor niets zo blij worden van die awd.......
Na de proefrit stapten we in de Range Rover en die voelde als een stoomlocomotief. 100 jaar oud ook.
Misschien is dit ook wel precies wat het is: M3 is gewoon de auto van de toekomst die je nú al kan rijden.
Groeten Edwin