Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Verzoeknummer aan lezers die proefrit gaan maken : zou iemand eens kunnen kijken of de SuC’s aangeven of er CSS stallen aanwezig zijn, en of bij navigatie alleen die SuC’s gebruikt worden?

Lijkt met name de eerste maanden in bv Frankrijk mogelijk even “een dingetje” te kunnen worden.
Kan mij ergens herinneren gezien te hebben dat de M3 enkel CCS laders laat zien in de navigatie.
 
St bij SeC Amsterdam Z-O. Niemand bij de servicedesk. Ze laten je rustig kwartier staan zonder je een blik waardig te gunnen. What’s happening Tesla...

Gaf me wel tijd zat om even in de M3 te gaan zitten. Conclusie. Computer is veel sneller dan mijn MS uit 2014, stoelen zijn veel beter, maar hij is idd wel een stukje kleiner. Qua neus vind ik dat fijn. Gekke kleine kofferklepje vind ik wel een serieuze downer...
 
Ze verzuipen op alle fronten gewoonweg een beetje in het Model 3 geweld. Beetje jammer voor ons, maar uitstekend nieuws voor wat de elektromobiliteit betreft! :)

Heb in december de kleur van mijn exemplaar nog gewijzigd van zwart naar grijs (wil eigenlijk rood maar da's blijkbaar een drama wat lakkwaliteit betreft), maar de bestelovereenkomst is tot op vandaag nog niet aangepast.
Al een paar keer met Tesla hierover aan de lijn gehangen, uurtje wachttijd is geen uitzondering, maar ze kunnen met de beste wil van de wereld niet vertellen wanneer de aanpassing doorgevoerd gaat worden, schijnt nog manueel te moeten. Helaas impliceert dat ook dat ik geen financiering en verzekering kan regelen, want daarvoor heb je natuurlijk een correcte bestelovereenkomst nodig.

Voor de belgen, wat is jullie ervaring met financiële renting? Stond er niet tussen als keuze in bij het invullen van de leveringsdetails en de product specialist in Hasselt wist duidelijk niet wat een financiële renting is en kon er bijgevolg ook geen zinnige uitspraken over doen.

Eens kijken waar het volgende zakje geduld gebleven is... ;)

Bart
 
En het hoeft ook niet allemaal voor februari klaar. Er rijden in Nederland iets van 18.000 Tesla's rond, in Belgie ongeveer 4.000. Samen dus +/- 22.000 voertuigen.

Daar komen begin februari maar weinig bij, want die 3000 auto's gaan (neem ik aan) naar heel Europa, niet alleen NL en BE. Ik verwacht dat 1 supercharger (=2 stalls) per locatie niet direct voor problemen zal zorgen.
 
Ze verzuipen op alle fronten gewoonweg een beetje in het Model 3 geweld. Beetje jammer voor ons, maar uitstekend nieuws voor wat de elektromobiliteit betreft! :)

Heb in december de kleur van mijn exemplaar nog gewijzigd van zwart naar grijs (wil eigenlijk rood maar da's blijkbaar een drama wat lakkwaliteit betreft), maar de bestelovereenkomst is tot op vandaag nog niet aangepast.
Al een paar keer met Tesla hierover aan de lijn gehangen, uurtje wachttijd is geen uitzondering, maar ze kunnen met de beste wil van de wereld niet vertellen wanneer de aanpassing doorgevoerd gaat worden, schijnt nog manueel te moeten. Helaas impliceert dat ook dat ik geen financiering en verzekering kan regelen, want daarvoor heb je natuurlijk een correcte bestelovereenkomst nodig.

Voor de belgen, wat is jullie ervaring met financiële renting? Stond er niet tussen als keuze in bij het invullen van de leveringsdetails en de product specialist in Hasselt wist duidelijk niet wat een financiële renting is en kon er bijgevolg ook geen zinnige uitspraken over doen.

Eens kijken waar het volgende zakje geduld gebleven is... ;)

Bart
Ik heb zowel offerte voor renting als leasing aangevraagd (via KBC). Verschillen waren zeer beperkt, Uiteindelijk voor leasing gekozen (RW 15%), sowieso zal bij aflevering creditnota door Tesla moeten gemaakt worden van het voorschot, aangezien de lease- (of rentingmaatschappij) dit betaalt. Benieuwd hoe vlot dat gaat lopen...
 
St bij SeC Amsterdam Z-O. Niemand bij de servicedesk. Ze laten je rustig kwartier staan zonder je een blik waardig te gunnen. What’s happening Tesla...

Gaf me wel tijd zat om even in de M3 te gaan zitten. Conclusie. Computer is veel sneller dan mijn MS uit 2014, stoelen zijn veel beter, maar hij is idd wel een stukje kleiner. Qua neus vind ik dat fijn. Gekke kleine kofferklepje vind ik wel een serieuze downer...
Klein kofferklepje vind ik ook erg jammer. Zeker als je een hatchback gewend bent.
Daarnaast ook erg jammer dat de klep niet met een 'voetbeweging' open kan gaan en automatisch dicht met een druk op een knopje.

En inderdaad klein. Ben nu al erg benieuwd naar de Model Y. Hopelijk iets ruimer en hoger.
 
Klein kofferklepje vind ik ook erg jammer. Zeker als je een hatchback gewend bent.
Daarnaast ook erg jammer dat de klep niet met een 'voetbeweging' open kan gaan en automatisch dicht met een druk op een knopje.

En inderdaad klein. Ben nu al erg benieuwd naar de Model Y. Hopelijk iets ruimer en hoger.

Ik moet in November mijn MS wisselen. De MS wordt wel heel duur, dus neig sterk naar M3. Kan helaas niet wachten op Y. Nu zijn mijn kinderen nog klein. Kan ik over vier jaar als ze uit beginnen te botten een Y bestellen:)
 
  • Like
Reactions: daud
Waarschijnlijk een domme vraag maar als een TWC een Type 2 aansluiting heeft en een model 3 EU een CCS port heeft...Hoe charge je dan een model 3 met een TWC?

Kan je die Type 2 kabel van de TWC gewoon in een CCS port pluggen? Ik vermoed van niet aangezien de superchargers met CCS moeten uitgerust worden voor de model 3 maar waarschijnlijk mis ik iets. Eén of andere adapter? Een specifieke TWC voor model 3's?
 
CCS is Type-2 met 2 extra DC pinnen er onder. De model 3 is dus OOK Type-2.

De reden dat Superchargers moeten worden aangepast is omdat de S en de X superchargen over de Type-2 aansluiting. Dat is niet helemaal conform specificaties en is een Tesla specifieke toepassing. Dat vergt echter wat aanvullend (duur) schakelmateriaal in de auto. In de model 3 is gekozen om dat schakelmateriaal achterwege te laten en daarnaast de auto compatible te laten zijn met het standaard CCS Protocol.

Zie hier:
Links is CCS, rechts is regulier Type 2.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...ec-type2-charging-connectors-side-by-side.jpg

Een Type-2 (AC laden) stekker in een Model 3 ziet er dan ongeveer zo uit:

https://www.zap-map.com/engine/wp-content/uploads/2018/10/EV-Connectors-2f8e22d5.jpg

De DC-pinnen blijven daar dus ongebruikt.
 
Last edited:
  • Like
  • Helpful
Reactions: Houdimi and daud
Waarschijnlijk een domme vraag maar als een TWC een Type 2 aansluiting heeft en een model 3 EU een CCS port heeft...Hoe charge je dan een model 3 met een TWC?

Kan je die Type 2 kabel van de TWC gewoon in een CCS port pluggen? Ik vermoed van niet aangezien de superchargers met CCS moeten uitgerust worden voor de model 3 maar waarschijnlijk mis ik iets. Eén of andere adapter? Een specifieke TWC voor model 3's?
De model 3 kan gewoon AC laden met type 2 tot 11 kW. Dus net als met een S of X, plug je hem zo in vanuit de TWC. Geen enkel issue.

Voor DC snelladen gebruiken ze CCS en niet meer de aangepaste type2 stekker die de S en X gebruiken. Hierom zijn ze bezig met de aanpassing van de SuCs, voordeel is dat je dus bij o.a. FastNed ook van de CCS gebruik kunt maken.

Dus:
AC laden = type 2
DC laden = CCS
 
Vast een domme vraag (nieuwe rijder...) maar er wordt binnenkort een new motion Home advance laadpaal geplaatst in afwachting van de model 3. Ik heb gekozen voor de versie zonder vaste kabel. Aangezien deze paal een type 2 aansluiting heeft vraag ik mij af of de standaard bijgeleverde tesla laadkabel een adapter heeft naar type 2 toe?

Dank!
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
In het algemeen: De Tesla Model 3 is eigenlijk de auto die het meest aan alle hedendaagse standaarden voldoet.

  • Voor AC (wisselspanning, thuis, publieke laadpalen op straat) laden voldoet het aan de standaard Type-2 Mennekes aansluiting. De meegeleverde laadkabel werkt op alle AC laadpalen. Er zijn dus geen adapters of verloopjes nodig om "normaal" te laden. De Model 3 kan dus overal in Europa laden "op straat".
  • Voor DCFC (DC Fast Charging) voldoet de Model 3 aan de CCS standaard. Bij DCFC stations zit de kabel altijd aan de lader vast. Ook hier dus geen verloopjes of adapters nodig. Idem voor Superchargen, daarvoor heeft Tesla de Superchargers aangepast zodat die nu ook CCS doen.
En dan de uitzonderingen op de regel:
  • Frankrijk. Frankrijk gebruikt een "Type 3c" connector, omwille van een franse wet. Er zijn ook wel Type-2 laadpalen, maar Type 3c only komt veel voor. Je kunt daar verloopkabels voor krijgen, maar je kunt je ook beperken tot Superchargers in Frankrijk.
  • Tesla Destination Chargers in Frankrijk zijn gewoon Type-2 (met vaste kabel)
Verschil van de Model 3 vs de Model S en Model X:
  • De S en X wijken af voor wat betreft DCFC. De S en X ondersteunen alleen het eigen Tesla Supercharger systeem en hebben geen ondersteuning voor CCS en/of CHAdeMO (Japanse standaard, oa. Nissan Leaf). Voor CHAdeMO is een adapter beschikbaar, maar die is lomp, duur en toch relatief traag (43 kW vs ~120 kW bij Superchargers). Er schijnt een CCS-adapter voor de S en de X te komen, maar details over vermogen en prijs zijn er nog niet. Verwachting is dat bij een "revisie" van de S en de X ook daar een reguliere CCS poort in komt.
 
Vast een domme vraag (nieuwe rijder...) maar er wordt binnenkort een new motion Home advance laadpaal geplaatst in afwachting van de model 3. Ik heb gekozen voor de versie zonder vaste kabel. Aangezien deze paal een type 2 aansluiting heeft vraag ik mij af of de standaard bijgeleverde tesla laadkabel een adapter heeft naar type 2 toe?

Dank!
Thuis altijd een vaste kabel nemen! Geen enkele twijfel!
1e paar keer vindt je het niet zo erg om de kabel eruit te halen, uit te rollen, in te pluggen etc. Maar na een paar keer ben je daar echt wel klaar mee...laat staan als het regent of sneeuwt of spullen boven de laakabel liggen etc.
Daarnaast zou ik gewoon de standaard Tesla wallcharger nemen, veel goedkoper en simpeler.