Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Thuis altijd een vaste kabel nemen! Geen enkele twijfel!
1e paar keer vindt je het niet zo erg om de kabel eruit te halen, uit te rollen, in te pluggen etc. Maar na een paar keer ben je daar echt wel klaar mee...laat staan als het regent of sneeuwt of spullen boven de laakabel liggen etc.
Daarnaast zou ik gewoon de standaard Tesla wallcharger nemen, veel goedkoper en simpeler.

Ik heb inderdaad ook een NewMotion Home Advanced met Socket (geen vaste kabel). Reden was destijds dat dat opgeruimder staat, maar begin er inderdaad spijt van te krijgen. Dat gehannes met de kabel gaat vervelen.

NewMotion wordt veelal gebruikt ivm. facturatie. Geen gedoe met metertjes aflezen
 
  • Like
Reactions: Hannes85 and daud
Ik heb inderdaad ook een NewMotion Home Advanced met Socket (geen vaste kabel). Reden was destijds dat dat opgeruimder staat, maar begin er inderdaad spijt van te krijgen. Dat gehannes met de kabel gaat vervelen.

NewMotion wordt veelal gebruikt ivm. facturatie. Geen gedoe met metertjes aflezen

Hier ook een tevreden Lolo F3 gebruiker. Geen vaste kabel, maar ik vind dat geen enkel probleem. Die ligt gewoon netjes achterin de auto.
 
Schijnbaar is de COSMOS nu (ook) onderweg naar Zeebrugge i.p.v. Noorwegen zoals we eerst dachten.
http://dudewheresmycar.tozz.nl/cosmos.php
Tesla bouwt in de VS gewoon auto's in verschillende configuraties, met een verdeling op basis van verkopen tot nu toe. Er zijn hardware-matig immers niet heel veel verschillende configuraties mogelijk.
2 vermogens * 5 lakkleuren * 2 interieurs = 20 uitvoeringen (18" Aero en 19" Sport wielen zijn eenvoudig te wisselen).

Die auto's worden op boten naar Europa getransporteerd. Tijdens de 3 weken transport is het aan Tesla Europa (Amsterdam) om te kijken wie welke auto besteld heeft, en of die ook betaald en afgenomen wordt. Zo ja, dan worden VIN en eigenaar gekoppeld en kan de auto aangemeld worden in het betreffende land. Vervolgens worden die auto's gelost, gecontroleerd, naar de afleverplaatsen getransporteerd en op eigenaar en kenteken gezet.

Het zou dus heel goed kunnen dat de Cosmos eerst in Zeebrugge een deel van de auto's - die voor de EU bestemd zijn - lost en daarna doorvaart naar Noorwegen om daar de duizenden auto's voor Noorse eigenaren te lossen. Dat scheelt doorvoer door de EU en administratieve rompslomp (Noorwegen is geen EU land, maar heeft wel douane overeenkomsten) en is waarschijnlijk goedkoper qua transport.
 
In het algemeen: De Tesla Model 3 is eigenlijk de auto die het meest aan alle hedendaagse standaarden voldoet.

  • Voor AC (wisselspanning, thuis, publieke laadpalen op straat) laden voldoet het aan de standaard Type-2 Mennekes aansluiting. De meegeleverde laadkabel werkt op alle AC laadpalen. Er zijn dus geen adapters of verloopjes nodig om "normaal" te laden. De Model 3 kan dus overal in Europa laden "op straat".
  • Voor DCFC (DC Fast Charging) voldoet de Model 3 aan de CCS standaard. Bij DCFC stations zit de kabel altijd aan de lader vast. Ook hier dus geen verloopjes of adapters nodig. Idem voor Superchargen, daarvoor heeft Tesla de Superchargers aangepast zodat die nu ook CCS doen.
En dan de uitzonderingen op de regel:
  • Frankrijk. Frankrijk gebruikt een "Type 3c" connector, omwille van een franse wet. Er zijn ook wel Type-2 laadpalen, maar Type 3c only komt veel voor. Je kunt daar verloopkabels voor krijgen, maar je kunt je ook beperken tot Superchargers in Frankrijk.
  • Tesla Destination Chargers in Frankrijk zijn gewoon Type-2 (met vaste kabel)
Verschil van de Model 3 vs de Model S en Model X:
  • De S en X wijken af voor wat betreft DCFC. De S en X ondersteunen alleen het eigen Tesla Supercharger systeem en hebben geen ondersteuning voor CCS en/of CHAdeMO (Japanse standaard, oa. Nissan Leaf). Voor CHAdeMO is een adapter beschikbaar, maar die is lomp, duur en toch relatief traag (43 kW vs ~120 kW bij Superchargers). Er schijnt een CCS-adapter voor de S en de X te komen, maar details over vermogen en prijs zijn er nog niet. Verwachting is dat bij een "revisie" van de S en de X ook daar een reguliere CCS poort in komt.
Perfecte uitleg. Complimenten!
Eigenlijk zou dit ergens als 'sticky' in een aparte draad met naslaggegevens moeten komen.
Is dat er / te regelen @Right_Said_Fred ?
 
Thuis altijd een vaste kabel nemen! Geen enkele twijfel!
1e paar keer vindt je het niet zo erg om de kabel eruit te halen, uit te rollen, in te pluggen etc. Maar na een paar keer ben je daar echt wel klaar mee...laat staan als het regent of sneeuwt of spullen boven de laakabel liggen etc.
Daarnaast zou ik gewoon de standaard Tesla wallcharger nemen, veel goedkoper en simpeler.


Grappig, ik zat daar net mee in mijn hoofd (ps, leaseplan werkt samen met newmotion dus moet de Home advanced af nemen). Was al aan het zoeken naar praktijk ervaring mbt losse of vaste laadkabel.

De reden dat ik voor een losse kabel heb gekozen is dat ik het enorm lelijk vind om tegen een (slecht) opgerolde kabel te kijken. Het hele huis binnen en buiten zijn kabels compleet uit het zicht. Zie het als een allergie/OCD. Dat ik dan hier zou kiezen voor een praktische oplossing is eigenlijk nooit ter sprake geweest. Ik geloof dat het makkelijker is maar als ik mij er echt extreem aan ga ergeren dan denk ik det ik hem er in laat zitten (woon in een goede buurt dus ga er van uit dat hij netjes blijft hangen). Tot die tijd kan ik het niet verkroppen tegen een vaste kabel aan te kijken.
 
  • Funny
Reactions: Michel3
Ik was in de veronderstelling dat je alvast een TWC kon aanschaffen (was me ook aan de telefoon verteld), maar krijg net dit mailtje als reactie op mijn vraag of ik alvast een TWC kon bestellen.

Wij hebben uw verzoek ontvangen met betrekking tot het bestellen van een Wall Connector.
Deze kunnen wij pas voor u bestellen op het moment u in het bezit bent van het chassisnummer (VIN) van de auto. Zonder dit nummer kunnen wij helaas nog geen bestellingen etc. plaatsen.

Zodra dit nummer bekend is, kunt u ons altijd bellen en/of mailen.

Met vriendelijke groeten,
Tesla Service | Eindhoven


Iemand hier die wel succesvol is geweest?
 
Ik was in de veronderstelling dat je alvast een TWC kon aanschaffen (was me ook aan de telefoon verteld), maar krijg net dit mailtje als reactie op mijn vraag of ik alvast een TWC kon bestellen.

Wij hebben uw verzoek ontvangen met betrekking tot het bestellen van een Wall Connector.
Deze kunnen wij pas voor u bestellen op het moment u in het bezit bent van het chassisnummer (VIN) van de auto. Zonder dit nummer kunnen wij helaas nog geen bestellingen etc. plaatsen.

Zodra dit nummer bekend is, kunt u ons altijd bellen en/of mailen.

Met vriendelijke groeten,
Tesla Service | Eindhoven


Iemand hier die wel succesvol is geweest?
Misschien kun je beter Marktplaats proberen, staan er op dit moment 3 op zie ik. Dan ben je niet van de Tesla-bureaucratie afhankelijk.
 
Ik was in de veronderstelling dat je alvast een TWC kon aanschaffen (was me ook aan de telefoon verteld), maar krijg net dit mailtje als reactie op mijn vraag of ik alvast een TWC kon bestellen.

Wij hebben uw verzoek ontvangen met betrekking tot het bestellen van een Wall Connector.
Deze kunnen wij pas voor u bestellen op het moment u in het bezit bent van het chassisnummer (VIN) van de auto. Zonder dit nummer kunnen wij helaas nog geen bestellingen etc. plaatsen.

Zodra dit nummer bekend is, kunt u ons altijd bellen en/of mailen.

Iemand hier die wel succesvol is geweest?

Ik kon hem gewoon online via de webwinkel bestellen met mijn reserveringsnummer.
Via: Shop Tesla Gear — Model S/X/3 Tesla Wall Connector 2.5m - 7.5m
 
Ik was in de veronderstelling dat je alvast een TWC kon aanschaffen (was me ook aan de telefoon verteld), maar krijg net dit mailtje als reactie op mijn vraag of ik alvast een TWC kon bestellen.

Wij hebben uw verzoek ontvangen met betrekking tot het bestellen van een Wall Connector.
Deze kunnen wij pas voor u bestellen op het moment u in het bezit bent van het chassisnummer (VIN) van de auto. Zonder dit nummer kunnen wij helaas nog geen bestellingen etc. plaatsen.

Zodra dit nummer bekend is, kunt u ons altijd bellen en/of mailen.

Met vriendelijke groeten,
Tesla Service | Eindhoven


Iemand hier die wel succesvol is geweest?

Als je via de webshop besteld kan je daar voor Nederland ook een reservatienummer RNXXXXXX gebruiken. Geen idee of je er dan ook effectief één krijgt maar je kan dan alleszins het proces doorlopen.

Voor ons belgen lukt dat niet omdat je enkel naar een adres in Nederland kan bestellen via de webshop. Via de telefoon hebben ze me verleden week wijsgemaakt dat ze "sinds die dag" een memo gekregen hadden zodat ze het aan de backend konden fixen om al een TWC op te sturen zonder VIN, wat hij dan ook claimde gedaan te hebben. We zijn nu reeds 3-4 business days later maar nog steeds geen TWC aangekomen dus ik vrees er een beetje voor.

Waarschijnlijk hebben ze gewoon verschrikkelijk veel TWC's te weinig om alle Model3s die nu geleverd worden te voorzien ofzo. Ik kan geen andere reden bedenken waarom ze zo moeilijk doen om TWC's mee te geven. Ik weet niet of ze veel gevallen hebben waarin iemand die geen Tesla besteld heeft toch een TWC zou kopen. Waarom zouden ze dat mordicus willen linken aan een VIN o_O
 
Vandaag ook een proefritje gemaakt in de Tesla Model 3.
Wat een heerlijke auto om te rijden; strak in de bochten, als een blok op de weg en razendsnel.

Gereden in Duiven. Ze hebben daar twee Model 3's (van de vijf die er in Nederland rijden voor proefritjes, begreep ik). Een rode en een blauwe. Ik was samen met een collega die de Model 3 ook besteld heeft, dus we hadden twee proefritjes achter elkaar gepland.

Nu kan ik echt niet meer wachten tot mijn eigen Model 3 er is. :)

Heb ook een compleet verslag met fotootjes geplaatst op mijn blog:
Proefrit in de Tesla Model 3 - Teslafacts
 
Thuis altijd een vaste kabel nemen! Geen enkele twijfel!
1e paar keer vindt je het niet zo erg om de kabel eruit te halen, uit te rollen, in te pluggen etc. Maar na een paar keer ben je daar echt wel klaar mee...laat staan als het regent of sneeuwt of spullen boven de laakabel liggen etc.
Daarnaast zou ik gewoon de standaard Tesla wallcharger nemen, veel goedkoper en simpeler.
Ik heb een thuislader met een losse kabel. Maar die blijft altijd in het laadstation zitten (locked) en dus is deze in gebruik gelijk aan een oplossing met een vaste kabel. Voordeel: eenvoudig te wisselen (korter/langer of indien defect in de kabel).
 
  • Like
Reactions: MartinD