In het algemeen: De Tesla Model 3 is eigenlijk de auto die het meest aan alle hedendaagse standaarden voldoet.
- Voor AC (wisselspanning, thuis, publieke laadpalen op straat) laden voldoet het aan de standaard Type-2 Mennekes aansluiting. De meegeleverde laadkabel werkt op alle AC laadpalen. Er zijn dus geen adapters of verloopjes nodig om "normaal" te laden. De Model 3 kan dus overal in Europa laden "op straat".
- Voor DCFC (DC Fast Charging) voldoet de Model 3 aan de CCS standaard. Bij DCFC stations zit de kabel altijd aan de lader vast. Ook hier dus geen verloopjes of adapters nodig. Idem voor Superchargen, daarvoor heeft Tesla de Superchargers aangepast zodat die nu ook CCS doen.
En dan de uitzonderingen op de regel:
- Frankrijk. Frankrijk gebruikt een "Type 3c" connector, omwille van een franse wet. Er zijn ook wel Type-2 laadpalen, maar Type 3c only komt veel voor. Je kunt daar verloopkabels voor krijgen, maar je kunt je ook beperken tot Superchargers in Frankrijk.
- Tesla Destination Chargers in Frankrijk zijn gewoon Type-2 (met vaste kabel)
Verschil van de Model 3 vs de Model S en Model X:
- De S en X wijken af voor wat betreft DCFC. De S en X ondersteunen alleen het eigen Tesla Supercharger systeem en hebben geen ondersteuning voor CCS en/of CHAdeMO (Japanse standaard, oa. Nissan Leaf). Voor CHAdeMO is een adapter beschikbaar, maar die is lomp, duur en toch relatief traag (43 kW vs ~120 kW bij Superchargers). Er schijnt een CCS-adapter voor de S en de X te komen, maar details over vermogen en prijs zijn er nog niet. Verwachting is dat bij een "revisie" van de S en de X ook daar een reguliere CCS poort in komt.