Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoor bij de geparkeerde Model3 bij het rechter voorwiel een zacht zoemend geluid van een ventilator tijdens parkeren. Was me al een paar keer eerder opgevallen. Ook als de auto al uren binnen staat is het geluid te horen. Het klinkt als een ventilator van een laptop/pc. Alleen hoorbaar als er verder geen achtergrond geluid is. Ook even getest door zonder telefoon naar de auto te lopen -> ook dan is geluid hoorbaar (wordt dus niet opgestart icm keyless entry oid) Ook bij neutraal weer -> heeft dus waarschijnlijk niet te maken met koeling/verwarming van accupakket of aandrijving???

Lijkt me niet nodig om altijd een ventilator te laten draaien? (levensduur ventilator en energie verspilling)
Hebben anderen dit ook? :rolleyes:

Ik denk dat je de koelventilatoren van je LED lampen hoort... hoor ik ook soms als je de airco uit hebt staan.
 
Mensen, vraagje:
Vandaag mijn longe range M3 opgeladen tot 90% en meteen gaan rijden. Bij thuiskomst nog 55% over. Dat betekend dus 35% verbruikt. Tesla gaf linksonder aan op het "Sinds Opladen" overzichtje dat er 21kWh verbruikt was. Als ik dan even door reken dan zou dat betekenen dat er totaal 60kWh in mijn accu zit ((21/35)*100) = 60). Maak ik ergens een rekenfout? Loopt het percentage niet lineair af? Waar is mijn resterende 15kWh?? Zo gaat het wel heel hard in de winter.....
 
Mensen, vraagje:
Vandaag mijn longe range M3 opgeladen tot 90% en meteen gaan rijden. Bij thuiskomst nog 55% over. Dat betekend dus 35% verbruikt. Tesla gaf linksonder aan op het "Sinds Opladen" overzichtje dat er 21kWh verbruikt was. Als ik dan even door reken dan zou dat betekenen dat er totaal 60kWh in mijn accu zit ((21/35)*100) = 60). Maak ik ergens een rekenfout? Loopt het percentage niet lineair af? Waar is mijn resterende 15kWh?? Zo gaat het wel heel hard in de winter.....
Hoe verleidelijk het ook is, je berekening veronderstelt een efficientie van 100%. Er gaat echter altijd energie verloren aan randzaken die je niet ziet in de tripmeter. Denk aan batterijverwarming, warmteverlies wegens niet 100% efficientie, activeren 400V>12V-omvormer en bijladen 12V-systeem, etc. Nu zal er op een aangename warme dag wel minder verlies zijn dan op koudere dagen.
 
Hoe verleidelijk het ook is, je berekening veronderstelt een efficientie van 100%. Er gaat echter altijd energie verloren aan randzaken die je niet ziet in de tripmeter. Denk aan batterijverwarming, warmteverlies wegens niet 100% efficientie, activeren 400V>12V-omvormer en bijladen 12V-systeem, etc. Nu zal er op een aangename warme dag wel minder verlies zijn dan op koudere dagen.
Ik vind 10 a 15 kWh aan verlies wel bijzonder veel. Advies aan @thieu1989, ga hem thuis is een keer opladen en kijk hoeveel stroom je hebt vebruikt en hoeveel procent erbij is gekomen. Als het goed is moet er zo'n 75 a 80 kWh verbruikt worden om van 0 naar 100% te gaan. Als je een keertje flink op laad kan je het verschil uitrekenen.
 
Weet niet of het al gedeeld is, maar laat het toch even achter: de Key Fob is weer beschikbaar:
upload_2019-11-15_18-26-28.png
upload_2019-11-15_18-26-30.png

Model 3 Key Fob
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Vanochtend vocht bij m'n front cameras. Cruise/Autopilot hield er mee op ("reduced front camera visiblity"). Ook geen wagens meer in beeld.
Is dit een bekend euvel bij vocht (mist) en vorst?

upload_2019-11-20_15-18-39.png


Moet er wel bij zetten dat ik airco op manual had staan en vrij laag, dus wellicht blies de boel niet hard genoeg om het droog te krijgen.
 
Zit de handleiding hierboven even door te lezen.
Krijg volgende week mijn model 3 SR+ geleverd... Als het niet weer uitgesteld wordt....

Nu lees ik allerlei opties over navigeren met autopilot.

Is dit nu een optie die je alleen bij FSD krijgt of zit NoA standaard op een SR+??
 
Last edited:
Moet er wel bij zetten dat ik airco op manual had staan en vrij laag, dus wellicht blies de boel niet hard genoeg om het droog te krijgen.

Heb ik ook mee gemaakt. Warme lucht naar de voorruit (2x knopje drukken voor voorruit ontwasemen) hielp. Nu zorg ik dat ik ook in manual altijd een luchtstroom langs de voorruit heb. Sindsdien geen problemen meer gehad met de front camera.
 
Ik heb het verschijnsel dat als de achterruit verwarming een tijdje aanstaat en de ruit inmiddels ontwasemd is er een soort “trillende woestijn” effect ontstaat. Het is net of je door hete opstijgende lucht kijkt, het beeld in de spiegel lijkt een beetje als een filmopname van een oase in de woestijn.
Het gaat weg enige tijd nadat de verwarming uit gezet is. Iets met verhitte folie o.i.d. ?
 
  • Like
Reactions: Tony Mb
Binnenkort wil ik het schutbord van mijn Model 3 voorzien van geluiddempend Materiaal en dan wil ik (onder andere) de 12 volt accu er even uit halen. Heeft iemand daar ervaring mee? Kun je dat gewoon doen, of moet je vooraf of na herplaatsen door allerlei hoepels springen en dansjes doen?

Veiligste methode:
Eerst alles wat auto wakker kan maken uitzetten qua apps (TeslaFI?, apps op je telefoon (kan ook op background draaien), veiligste is ff in flightmode zetten. Op scherm in auto sentry uit, de remote-access uit en uitloggen uit teslaaccount. (vraagt om je tesla-account wachtwoord).

Alle deuren openzetten en de frunk. dan **staande naast de auto** naar binnen leunen op het stuur met je ene hand en andere hand bedien je het scherm: onder service 'powerdown' (als je op bestuurdersstoel leunt merkt hij je op namelijk). Dan NIETS met auto doen, geen deuren open/dicht etc, minuut of 3 - 4 - 5 wachten, kan zelfs tot max 8 minuten duren. de auto doet nu een volledige shutdown en dan hoor je op een gegeven moment een harde klik (highvoltage relais).. daarna is het veilig om de 12V af te koppelen en zou de hele auto 'dood' moeten zijn, zonder dat je foutmeldingen veroorzaakt.
Dat was zo even uit mijn hoofd de procedure.
 
Last edited: