Bjorn is een 2021 model 3 met de E5d accu (LG) aan het testen.
En dat valt qua laadsnelheid serieus tegen. Zelfs met een opgewarmde accu
200 kW bij 10% (250 kW bij modeljaar 2019/2020)
167 kW bij 15% (250 kW)
150 kW bij 20% (250 kW)
140 kW bij 25% (238 kW)
130 kW bij 30% (223 kW)
118 kW bij 35% (203 kW)
110 kw bij 40% (183 kW )
99 kW bij 45% (163 kW)
90 kW bij 50% (144 kW )
80 kW bij 55% (128 kW)
70 kW bij 60% (110 kW)
63 kW bij 65% (100 kW)
57 kW bij 70% (89 kW)
Model 2021 laadt iets meer dan 40% op 15 minuten, terwijl de oude dat op 10 minuten deed... En 26 minuten over 60% terwijl de oude dat op 18 minuten lukte.
Ook verderop de laadcurve blijft hij flink trager. En ja, op klassieke superchargers is het verschil kleiner. Maar 8 min is toch wel een behoorlijk verschil.
Misschien is dit een start met een wat conservatievere 'laadcurve', 't is in ieder geval een flinke stap achteruit... de wagen is wel wat zuiniger, maar dat effect is niet zo groot.