Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

Impact van de warmtepomp lijkt meer dan significant bij de model 3 in deze test van Bjorn Nyland
* 1% per uur verbruik in nieuwe model 3 om de wagen op 21 °C te houden
* 3% per uur vebruik in oude model 3 om de wagen op 21 °C te houden

Dat zou neerkomen op een verschil van 15Wh/km bij 100 km/h

dubbel glas zal ook wel meespelen
 
Bjorn is een 2021 model 3 met de E5d accu (LG) aan het testen.
En dat valt qua laadsnelheid serieus tegen. Zelfs met een opgewarmde accu

200 kW bij 10% (250 kW bij modeljaar 2019/2020)
167 kW bij 15% (250 kW)
150 kW bij 20% (250 kW)
140 kW bij 25% (238 kW)
130 kW bij 30% (223 kW)
118 kW bij 35% (203 kW)
110 kw bij 40% (183 kW )
99 kW bij 45% (163 kW)
90 kW bij 50% (144 kW )
80 kW bij 55% (128 kW)
70 kW bij 60% (110 kW)
63 kW bij 65% (100 kW)
57 kW bij 70% (89 kW)​

Model 2021 laadt iets meer dan 40% op 15 minuten, terwijl de oude dat op 10 minuten deed... En 26 minuten over 60% terwijl de oude dat op 18 minuten lukte.
Ook verderop de laadcurve blijft hij flink trager. En ja, op klassieke superchargers is het verschil kleiner. Maar 8 min is toch wel een behoorlijk verschil.

Misschien is dit een start met een wat conservatievere 'laadcurve', 't is in ieder geval een flinke stap achteruit... de wagen is wel wat zuiniger, maar dat effect is niet zo groot.
 
Kwam net bij m'n M3 met beslagen ruiten, lag natte jas in. Bij het kleine ruitje linksachter zag ik dit patroon. Weet iemand wat dat is?

20201207_090026.jpg
 
Bijkomende tests van Bjorn geven toch een aantal extra inzichten
  • super-efficiënt : range tests bij 2°C en nat wegdek 148 Wh/km @ 90 km/h en 208Wh/km @ 120 km/h . Range aan 120 km/h is onder deze winterse omstandigheden dus 333 km.
  • accu van het nieuw model is kleiner, er is maar 70 kWh beschikbaar, dat is 3kWh minder dan het model 2019/2020. Dit is een E5d model, ondertussen lijk Tesla de E3d te produceren met opnieuw andere cellen en een hoger accu-capaciteit
  • het laden is duidelijk trager dan model 2020, maar accu lijkt wel wat minder last te hebben van de koude
 
  • Informative
Reactions: LaurensH and OttoR
Standaard stel ik thuis het laden in tot 90%, terwijl ik daarna pas ga laden als ik beneden 40% kom.
Sinds de laatste 2020.48 update(s) is het nu al 2x voorgekomen dat er is door geladen tot 100%.
Afgelopen weekend heeft mijn model 4 daardoor bijna 2 dagen lang met volle batterij gestaan en dat is naturlijk niet goed voor de batterij.
Zelf heb ik niks aan de instellingen gewijzigd, die stonden en staan nog steeds op 90% max.
Meer mensen die daar last van hebben ?
 
Standaard stel ik thuis het laden in tot 90%, terwijl ik daarna pas ga laden als ik beneden 40% kom.
Sinds de laatste 2020.48 update(s) is het nu al 2x voorgekomen dat er is door geladen tot 100%.
Afgelopen weekend heeft mijn model 4 daardoor bijna 2 dagen lang met volle batterij gestaan en dat is naturlijk niet goed voor de batterij.
Zelf heb ik niks aan de instellingen gewijzigd, die stonden en staan nog steeds op 90% max.
Meer mensen die daar last van hebben ?

Nee, hier geen last van.
Maar da's niet tof. Zou ik eerlijk gezegd wel melding van maken bij 't servicecentrum, liefst per mail o.i.d. zodat je er naar kan verwijzen mocht het vaker gebeuren en/of je accucapaciteit sneller of meer dan gebruikelijk achteruit gaan. Edit. Wellicht kunnen zij ook nog iets terugvinden in de log's.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top