Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@Mars2020 , zou je niet hier je bereik eens willen neerzetten? Ben wel benieuwd naar het verschil (op papier dan) tussen de LR van jou en die van mij:
Thnx!!
Op dit moment hangt de auto aan de lader en staat op 81% bij een aangegeven range van 405 km (is dus 500 bij 100%).
Onlangs een lange rit gemaakt en wat ik mij kan herinneren kwam ik teruggerekend naar 100% uit op 430 werkelijke kilometers. Het was die dag mooi weer en 100km/h op de heenweg en 130km/h op de terugweg.
Huidige kilometerstand is 4871 km met een gemiddeld verbruik van 160Wh/km.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Op dit moment hangt de auto aan de lader en staat op 81% bij een aangegeven range van 405 km (is dus 500 bij 100%).
Onlangs een lange rit gemaakt en wat ik mij kan herinneren kwam ik teruggerekend naar 100% uit op 430 werkelijke kilometers. Het was die dag mooi weer en 100km/h op de heenweg en 130km/h op de terugweg.
Huidige kilometerstand is 4871 km met een gemiddeld verbruik van 160Wh/km.
Ik heb 571 bij 100 procent en 511 bij 90 procent en 145 verbruik gemiddeld. Maar pas 2k op de teller. Werkelijk verbruik teruggerekend ca. 480. Niet slecht.
 
Sinds kort horen wij wat kraakgeluiden bij het rijden over wegen met korte oneffenheden en soms bij drempels het gaat om een Model 3 uit 2019.

De reseal terugroepactie is bij ons (nog) niet doorgevoerd en we hebben er ook geen bericht over ontvangen, moet je hier om vragen?
Zijn er mensen met een model 3 die na de reseal minder of geen last meer van deze kraakgeluiden hebben?
Vandaag is de auto naar Tesla Eindhoven geweest waar de linker en rechter bovenste draagarmen zijn vervangen door een nieuwer model (1044321-00-H) , de auto is weer kraak vrij. :cool:
Vreem genoeg is volgens de factuur (0 euro) ook de reseal uitgevoerd op de nieuwe draagarmen?
 
98FE34DF-344E-481B-8443-5E65D811BE9F.jpg
Iemand de lakbeschermingsfolie uit de shop aangeschaft?
Wat is de ervaring?
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik ben hard aan het twijfelen tussen de M3P en de LR met acceleration boost.

Ik heb altijd met de LR + Accel boost rondgereden en het verschil met de gewone LR vond ik het geld zeker waard.

Echter, ik zie op internet dat het verschil echt wel heel miniem is tussen de M3P en de LR met accel. Boost.
Komt daarbij dat ik de velgen op de M3P nu ook weer niet zo knap vind als voorheen.

Het verschil in range is voor mij niet heel belangrijk aangezien mijn vorige op 560 wltp werd beschreven en de nieuwe M3P ongeveer hetzelfde. Die 614 van de nieuwe LR haal ik toch nooit.

Ik zoek dus ervaringsdeskundige met een M3P om me te overtuigen 😅 en als bonus vraag, zit er verschil in de battery packs dat iemand weet?

PS:

Qua opties zullen ze beide hetzelfde uitgerust worden :
MP3: FSD, kleurtje, prem interieur
LR: FSD, 19 inch velgen, accel boost, prem interieur
 
  • Like
Reactions: job-lek
bonus vraag, zit er verschil in de battery packs dat iemand weet

De P wordt tot heden geleverd met een 82kWh Panasonic batterij. De LR heeft een 75kWh LG batterij. Het LG pack heeft als voordeel dat het goed presteert bij lage SoC en kou, terwijl de snellaadcurve bij de SuC dan weer wat beperkter is dan het Panasonic pack. Er zijn overigens wel geruchten dat de LR binnenkort met een 81kWh batterij van LG wordt uitgevoerd.

Ben verder (helaas) geen ervaringsdeskundige op het gebied van de M3P. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de P (verlaagd, 20", spoiler) wel geslaagd, zeker met een kleurtje zoals blauw of rood.
 
  • Helpful
Reactions: JanG007
Ik rij nu ruim 2 jaar met een M3P. Overall 169 Wh/km. Meestal rij ik lekker rustig en onthaast. Het is volstrekt onnodig een M3P te kopen. Een LR AWD biedt meer dan genoeg. Kleinere velgen geven ook nog eens meer comfort. Ik reed laatst in een model Y LR AWD en dat was ook al snel genoeg.
Maar toch ik zou direct weer een M3P kopen:)
 
Ik rij nu ruim 2 jaar met een M3P. Overall 169 Wh/km. Meestal rij ik lekker rustig en onthaast. Het is volstrekt onnodig een M3P te kopen. Een LR AWD biedt meer dan genoeg. Kleinere velgen geven ook nog eens meer comfort. Ik reed laatst in een model Y LR AWD en dat was ook al snel genoeg.
Maar toch ik zou direct weer een M3P kopen:)
Ja, dat bedoel ik dus 😅….. het is compleet onbelangrijk maar Ik vond het verschil tussen de LR en de LR acceleration boost wel de moeite. Als dit een gelijkaardig verschil is tussen de P en de acceleration boost zal ik zeker niet twijfelen.
 
als bonus vraag, zit er verschil in de battery packs dat iemand weet?
Als ook LR-bezitter zonder boost mag ik natuurlijk eigenlijk niet antwoorden, maar bij de introductie van de M3P is uitgelegd dat de (panasonic 75 kWh) packs qua bouw, batterytype en vermogen niet verschillen, maar alleen aan hogere kwaliteitseisen voldoen dan de LR. Vanwege de grotere slijtage van je pack als je 'm vaak op zijn staart trapt. Verder ligt de M3P lager op de weg, maar dat zul je weten, hetgeen in mijn ogen, qua drempels etc. geen voordeel is, tenzij je vaak 260 Km/h wilt en kunt rijden. Dat laatste scheelt natuurlijk ook wel in de wegligging (beter, maar de grotere wielen geven een stuggere vering en meer bandenslijtage). Dat de range toen geringer was bij de M3P zal je ook weten. Verdere verschillen kunnen je eigenlijk alleen verteld worden door degene die beide varianten heeft gereden. Voor wat betreft de 82 kWh Panasonic zal hetzelfde gelden; LR en Performance gebruiken nog steeds dezelfde batterijen, de beste voor de Performance. De LG's zitten alleen in de Chinese LR en in een sommige Fremont auto's. In Performance zitten nooit LG's. Nu alle, of in in ieder geval de meeste, model 3's uit China komen klopt het verhaal van @peter85 voor nieuw bestelde model 3's volgens mij inderdaad.
Maar voor een tweedehandsje moet je even met het volgende citaat rekening houden

"From what I've been able to deduce there are 3 battery codes

BT37 - the original Panasonic 75kwh battery
BT38 - the LG 75kwh battery
BT42 - the Panasonic 82kwh battery

The BT37 is no longer used in producrtion and all the cars that have it, both L and P, seem to be Fremont built
The BT38 battery was used in both fremont and china built LR cars for a while but now only on China built LR cars
The BT42 is used in Fremont built LR and all Performance cars cars whether Fremont of China

If you buy a mainland european LR then its Fremont built and uses the BT42 battery (there are a few cars knocking around that were made in China at the beginning of the year with the BT38 battery)
If you buy a UK LR then its China built with the BT38 battery so not only does it have the suspected LG battery, its lower capacity."
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Maar voor een tweedehandsje moet je even met het volgende citaat rekening houden
Als het een NL geregistreerde auto is kan je aan de hand van het kenteken achterhalen wat voor batterij er is geïnstalleerd. Zie daarvoor de code "D.2 Variant". Begint deze met E1 of E3, dan heb je een Amerikaanse auto met Panasonic batterij. Begint de variantcode met E5 dan heb je een Amerikaans of Chinees model met LG batterij. De variantcode van een Chinese auto met CATL (LFP) batterijen begint met E6.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ERvee and Emphyrio
De P wordt tot heden geleverd met een 82kWh Panasonic batterij. De LR heeft een 75kWh LG batterij. Het LG pack heeft als voordeel dat het goed presteert bij lage SoC en kou, terwijl de snellaadcurve bij de SuC dan weer wat beperkter is dan het Panasonic pack. Er zijn overigens wel geruchten dat de LR binnenkort met een 81kWh batterij van LG wordt uitgevoerd.

Ben verder (helaas) geen ervaringsdeskundige op het gebied van de M3P. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van de P (verlaagd, 20", spoiler) wel geslaagd, zeker met een kleurtje zoals blauw of rood.
De LR 2021 heeft tegenwoordig ook een 82 kWh accu.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik ben hard aan het twijfelen tussen de M3P en de LR met acceleration boost.

Ik heb altijd met de LR + Accel boost rondgereden en het verschil met de gewone LR vond ik het geld zeker waard.

Echter, ik zie op internet dat het verschil echt wel heel miniem is tussen de M3P en de LR met accel. Boost.
Komt daarbij dat ik de velgen op de M3P nu ook weer niet zo knap vind als voorheen.

Het verschil in range is voor mij niet heel belangrijk aangezien mijn vorige op 560 wltp werd beschreven en de nieuwe M3P ongeveer hetzelfde. Die 614 van de nieuwe LR haal ik toch nooit.

Ik zoek dus ervaringsdeskundige met een M3P om me te overtuigen 😅 en als bonus vraag, zit er verschil in de battery packs dat iemand weet?
Ik heb sinds een paar maanden een M3P en daarvoor 2 jaar een LR. Ook als je het met de acceleration boost vergelijkt is het optrekken met de M3P nog net iets heftiger. Doe ik dat vaak? Nee. Objectief liggen de voordelen vooral bij hogere snelheden. Dan zijn de remmen echt beter, vooral als je ze een paar keer achter elkaar moet gebruiken en de spoiler lijkt de auto stabieler te houden bij snelheden boven de 200 km/h vooral als er ook bochten en hoogteverschillen in de weg zitten. In die gevallen vond ik de LR te stuiterig. Is dit de reden om een M3P te kopen?
Nee, maar ik merkte iets heel kinderachtigs bij mezelf de afgelopen jaren: iedere keer als ik een performance zag rijden had ik er spijt van er in 2019 ook geen gekocht te hebben en dat knaagde. Om van dat gevoel af te zijn dus de overstap gemaakt ;) Ik wilde gewoon graag de snelste auto, ook al voldeed de LR ook prima.
En ja, de velgen zijn een zwak punt: met de meegeleverde band beschadigen ze heel makkelijk.
 
Ik heb sinds een paar maanden een M3P en daarvoor 2 jaar een LR. Ook als je het met de acceleration boost vergelijkt is het optrekken met de M3P nog net iets heftiger. Doe ik dat vaak? Nee. Objectief liggen de voordelen vooral bij hogere snelheden. Dan zijn de remmen echt beter, vooral als je ze een paar keer achter elkaar moet gebruiken en de spoiler lijkt de auto stabieler te houden bij snelheden boven de 200 km/h vooral als er ook bochten en hoogteverschillen in de weg zitten. In die gevallen vond ik de LR te stuiterig. Is dit de reden om een M3P te kopen?
Nee, maar ik merkte iets heel kinderachtigs bij mezelf de afgelopen jaren: iedere keer als ik een performance zag rijden had ik er spijt van er in 2019 ook geen gekocht te hebben en dat knaagde. Om van dat gevoel af te zijn dus de overstap gemaakt ;) Ik wilde gewoon graag de snelste auto, ook al voldeed de LR ook prima.
En ja, de velgen zijn een zwak punt: met de meegeleverde band beschadigen ze heel makkelijk.
Dat is dus duidelijk en zo sta ik er ook wel een beetje in zeker omdat het lease budget het allemaal toelaat.
Het zal dus een zwarte M3P worden met Enhanced Auto Pilot en wss een wit interieur. Voor FSD zou ik zelf moeten opleggen en het blijft koffiedik kijken of ik er iets ga aan hebben tijdens de lease periode dus .... nu nog effe duimen dat de bestelbon wordt goedgekeurd ;)