Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk ook oprecht dat wat er ook gebeurt, de ICE zal blijven omdat het domweg voor een aantal toepassingen de beste mogelijkheid is.

Sprekend uit ervaring - ook uit de tijd dat er nagenoeg nog geen SuC in Europa stond - ben ik het volstrekt oneens met deze stelling. Heb toch zeker al 15K tot 20K km door Europa gereden - en nooit dat gebrek aan vrijheid gevoeld. Laten we wel wezen, met een ICE ben je toch ook gewoon gedwongen bij een tankstation te stoppen ?

Maar misschien ben ik de enige die er zo over denkt ....
 
Grappig, ik heb dat dus helemaal niet. Met wat ik uitspaar aan onderhoud en verbruik en MRB, ben ik meer dan bereid de ICE te pakken op vakantie en wat olie te verstoken. Want, laten we wel wezen: het is wel makkelijk voor lange trips, gewoon gaan en ik bepaal helemaal zelf wanneer en waar ik stop. En als ik geen ICE "erbij" had zou ik wel een auto huren. Net zoals vele mensen die ik ken die een kleine ICE hebben en voor de wintersport bijvoorbeeld gewoon een dik busje huren voor de reis.

Ik denk ook oprecht dat wat er ook gebeurt, de ICE zal blijven omdat het domweg voor een aantal toepassingen de beste mogelijkheid is.

Ah ben wat verbaasd dit horen. Kon (kan) me niet voorstellen dat je nog met een ICE op vakantie zou willen als je met een Tesla kan gaan. Die 1,5 uur extra voor een wintersportreis wegen bij mij niet op tegen de voordelen. Maar wie weet valt het dan mee met die drukte bij de SUC's.[emoji6]
 
Sprekend uit ervaring - ook uit de tijd dat er nagenoeg nog geen SuC in Europa stond - ben ik het volstrekt oneens met deze stelling. Heb toch zeker al 15K tot 20K km door Europa gereden - en nooit dat gebrek aan vrijheid gevoeld. Laten we wel wezen, met een ICE ben je toch ook gewoon gedwongen bij een tankstation te stoppen ?

Maar misschien ben ik de enige die er zo over denkt ....

Ik had het in beginsel over toepassingen voor ICE's anders dan reizen/vakantie. Voor bepaald (werk)transport/bouw/enz is een ICE onmisbaar en dat zal op korte termijn echt niet veranderen. Maar dat hoeft ook niet.

V.w.b. het reizen: gezien onze eigen situatie kan ik niet met onze MS op wintersport, de details zijn niet belangrijk. Mijn punt was dat dat helemaal geen ramp is, want de overige 51 weken per jaar is het een fantastische auto. Wat juist vaak over het hoofd wordt gezien is dat er geen "ideale" auto is voor alle toepassingen, of op zijn Cruijffs: elk voordeel heeft zijn nadeel. Ik heb een Landcruiser V8 benzine gehad: heerlijk op het strand rijden en met ontiegelijk veel zooi lang op reis of naar "gekke plekken", oersterk en oerbetrouwbaar.... maar ja, er gaat wel wat benzine in en is nou niet echt fiscaal leuk rijden in NL.

MS is perfect, maar ik kan er niet het strand mee op, en met een achterwielaandrijver coupe/sedan kom ik op bepaalde plekken niet in de Alpen. En ik vind de auto veel te mooi om met zand en modder en bagger te confronteren, zowel binnen als buiten.

Mijn punt is nou juist dat wil de FEV goed slagen, moet er een cultuuromslag komen bij veel mensen. Ik ken echt heel veel mensen die een veel te grote auto rijden omdat ze die een of max twee weken per jaar "nodig hebben" voor vakantie. En diezelfde logica is waarom er zoveel weerstand is tegen de FEV: het bereik. Dat is natuurlijk ********, want ik gok dat zomaar 99% van de bevolking voor het dagelijkse rijden meer dan genoeg heeft aan 200-250km range.

En ik accepteer juist dat de MS voor zowat elke toepassing perfect is, behalve een paar kleine dingen die ik nou toevallig nodig heb en daar is een prima ICE voor beschikbaar. En dat moet ook kunnen, totdat er wel een FEV optie is.
 
Voor mij ook geen ICE meer, er is me door een kennis aangeboden z'n Porsche Cayenne een dag te ruilen met m'n MS maar ik heb het afgehouden, ik ben 1x door een deel van Engeland getoerd, 5 malen naar Berlijn, 1x naar noord Denemarken, 1x naar Zurich en in de tweede helft van Februari ga in naar Scotland, eigenlijk niet verder dan Carlisle maar de charger ligt noordelijker in Scotland.
Geweldige ervaringen!
Nooit meer met de ICE want telkens als ik in een ICE rij mis ik m'n MS, de souplesse, de techniek, en ben best bereid er iets langer over te doen om het beste product te rijden wat er is.
 
Het is een Pontiac Aztec. Na de serie verkocht op een veiling voor 1 miljoen. Je valt er in ieder geval mee op!

Overigens lees ik net dat dit ontworpen is door Tom Peters, die ook de Corvette heeft ontworpen...

En hij werd gemaakt in Mexico, Xavier :)
Pontiac Aztek - Wikipedia, the free encyclopedia

OK, bijgeleerd.
Ben bij Pontiac blijven steken in de nineties… . :cool:


Dit is mijn '91 Bird:

Wever4.JPG
 
En ik accepteer juist dat de MS voor zowat elke toepassing perfect is, behalve een paar kleine dingen die ik nou toevallig nodig heb en daar is een prima ICE voor beschikbaar. En dat moet ook kunnen, totdat er wel een FEV optie is.

Ok - nu hoor ik de nuancering... mag zelf graag zo nu en dan rally rijden in een oude cabrio... Daar kan ik de Tesla ook niet voor gebruiken -;)
 
Ok - nu hoor ik de nuancering... mag zelf graag zo nu en dan rally rijden in een oude cabrio... Daar kan ik de Tesla ook niet voor gebruiken -;)

Du nuancering was er altijd al, maar we zijn nou eenmaal fan en lezen dus graag over bepaalde dingen heen om z.s.m. te vuur en te zwaard de MS te verdedigen. Ik ben ook denk ik een van de weinigen die - ondanks de vele voordelen van de MS en absolute vooruitstrevendheid er van - het echt wel OK vindt om ook nog ICE te rijden. Met name omdat de MS toch echt wel een mastodont is. Fijne auto, maar ik ga OP ZEKER een Model 3 rijden als het zo ver is.
 
Nee hoor. Waar ik ook hen zou gaan, ik zou nooit meer een ICE pakken.

Tsja heel eerlijk ik mis mn Range Rover nog steeds. Deze 2 maanden Tesla hebben mij nog niet zo te pakken gehad dat ik nooit meer ICE zou willen. Sterker vandaag weer eens met de ICE naar Antwerpen gewoon omdat ik er zin in had.

De Tesla is een fijne, goede, snelle auto... Maar een nieuwe BMW 5 of Audi A6 met een lekker diesel en automaat zouden mij hetzelfde plezier kunnen geven. Alleen geen 4% bijtelling :)
Vind vanuit Middelburg de range van de Tesla toch best een Issue... Zaterdag feestje. Op en neer Eindhoven... Half uur SUC gestaan. En dan nog maar met 60km thuis komen.
Weiger gewoon met een Tesla als een mietje te gaan rijden.... Zie ze zo vaak met 100 km/h over de snelweg gaan.
Voor mijn normaal dag dagelijks woon werk verkeer geen probleem (50K km per jaar), maar wil naast de Tesla toch nog altijd een ICE thuis achter de hand hebben.

Of ben ik nu te eerlijk?
 
Tsja heel eerlijk ik mis mn Range Rover nog steeds. Deze 2 maanden Tesla hebben mij nog niet zo te pakken gehad dat ik nooit meer ICE zou willen. Sterker vandaag weer eens met de ICE naar Antwerpen gewoon omdat ik er zin in had.

De Tesla is een fijne, goede, snelle auto... Maar een nieuwe BMW 5 of Audi A6 met een lekker diesel en automaat zouden mij hetzelfde plezier kunnen geven. Alleen geen 4% bijtelling :)
Vind vanuit Middelburg de range van de Tesla toch best een Issue... Zaterdag feestje. Op en neer Eindhoven... Half uur SUC gestaan. En dan nog maar met 60km thuis komen.
Weiger gewoon met een Tesla als een mietje te gaan rijden.... Zie ze zo vaak met 100 km/h over de snelweg gaan.
Voor mijn normaal dag dagelijks woon werk verkeer geen probleem (50K km per jaar), maar wil naast de Tesla toch nog altijd een ICE thuis achter de hand hebben.

Of ben ik nu te eerlijk?

Bij normale omstandigheden en rijgedrag zou je met een range charge Middelburg/Eindhoven retour moeten kunnen halen. Maar ja, je hebt een MS voor de bijtelling en je rijdt niet als een mietje(=overal harder dan toegestaan?). Dan lijkt me zo'n Audi of BMW ding een beter vervoersmiddel voor je.
 
Tsja heel eerlijk ik mis mn Range Rover nog steeds. Deze 2 maanden Tesla hebben mij nog niet zo te pakken gehad dat ik nooit meer ICE zou willen. Sterker vandaag weer eens met de ICE naar Antwerpen gewoon omdat ik er zin in had.

De Tesla is een fijne, goede, snelle auto... Maar een nieuwe BMW 5 of Audi A6 met een lekker diesel en automaat zouden mij hetzelfde plezier kunnen geven. Alleen geen 4% bijtelling :)
Vind vanuit Middelburg de range van de Tesla toch best een Issue... Zaterdag feestje. Op en neer Eindhoven... Half uur SUC gestaan. En dan nog maar met 60km thuis komen.
Weiger gewoon met een Tesla als een mietje te gaan rijden.... Zie ze zo vaak met 100 km/h over de snelweg gaan.
Voor mijn normaal dag dagelijks woon werk verkeer geen probleem (50K km per jaar), maar wil naast de Tesla toch nog altijd een ICE thuis achter de hand hebben.

Of ben ik nu te eerlijk?

ICE's gaan verdwijnen, dat is iets wat niet meer te stoppen is. Wetgeving rondom Co2 wordt strenger waardoor EV's nog de enige mogelijkheid zijn.

Laten we in dit draadje vooral richting Model 3 blijven praten, want dat is het topic immers.

Over 3 jaar zien we naast Model 3 nog veel meer EV's komen en dat zal in 2020 - 2025 alleen nog maar meer worden.

Een Model S met 110kWh accu, 120kWh? Wie weet! Doe eens gek, 150kWh dan.

Snelladers worden ook sneller. Je kan de stand van de techniek van nu niet als kader pakken voor de toekomst. Want dan hadden ICE's nu ook nooit de 100pk per liter gehaald.

Model 3 gaat nog maar het begin zijn van alle veranderingen die we gaan zien in vervoer. Ik ben er alleen zeker van dat het elektrisch wordt en dat de ICE uit zal sterven.
 
Een Model S met 110kWh accu, 120kWh? Wie weet! Doe eens gek, 150kWh dan.

Elon was in zijn laatste publieke optreden in Parijs helemaal niet zo stellig over de evolutie naar grotere batterijen. Als je kijkt naar de toegenomen capaciteit sinds de introductie van de model S dan is dat eigenlijk teleurstellend weinig. Het feit dat iedere batterijfabrikant met Tesla op kop bereid is om miljarden te pompen in nieuwe productie op basis van de huidige technologie wil ook zeggen dat ze niet direct een technologische revolutie zien die op korte termijn het potentieel heeft de huidige stand van zaken totaal op zijn kop te zetten. Daarom zijn we volgens mij nog zeker 10 jaar verwijderd van auto's met een batterij van pakweg 120kWh.

Het onderwerp van dit draadje zal waarschijnlijk eerder een kleinere batterij hebben en een tragere laadcapaciteit dan de S. Mogelijk dat de hogere efficientie die nadelen weer deels te niet doet maar ik durf er wel een kleine gok op te nemen dat het praktisch haalbare bereik voor de gemiddelde 3 rijder een grotere uitdaging gaat vormen dan voor de gemiddelde S rijder. Ik hoop dus wel dat het haalbaar wordt om een wagen te kopen die slechts 90% van je mobiliteitseisen voldoet waarbij de overige 10% gedekt wordt door alternatieven. Die alternatieven hoeven niet perse de huur van een ICE te zijn. Het toenemende vlieg-vakantieverkeer bijvoorbeeld neemt ook een deel van de druk weg om een wagen te kopen waarmee je eenvoudig naar de andere kant van Europa kan.