Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Digitaal tekenen op basis van door Tesla verstrekte filmpjes van de auto, lijkt me niet de bedoeling. Het extreem verkorten van de instructie is een briljant idee. Zouden ze via een e-learning module moeten doen. Met voortgangscontrole zodat de aflevering alleen kan plaatsvinden nadat je de e-learning hebt doorlopen :).

Groepje mensen tegelijk binnen halen (3-5), welkom in de familie, etc, doeken eraf, iedereen 10-15 minuten de eigen auto's laten inspecteren, tekenen, deur van de showroom open...en naar buiten met die auto's. Presto...gemiddeld 5 min per aflevering :).
En als het een echte Tesla is staan ze allemaal twee dagen later weer voor de deur van het SeC met ditjes en datjes (of erger). Hoe ie dat in 5 min per klant gaat managen is een veel interessantere vraag.
 
Is toch niet echt iets nieuws? Bij de Model S heetten de beta's 'Signature'. Bij de 3 wordt het 'employee car'.
Geloof niets van zijn 'Analytic tools'. Hij is cutting costs en gambling om de 3 op tijd op de markt te krijgen.

Je gelooft toch niet dat Elon nu opeens de holy grail van het producren van auto's heeft uitgevonden? Wel het oprekken van specs zodat wat krom is toch als 'recht' verkocht kan worden.
 
  • Informative
Reactions: Bankroetlama
Is toch niet echt iets nieuws? Bij de Model S heetten de beta's 'Signature'. Bij de 3 wordt het 'employee car'.
Geloof niets van zijn 'Analytic tools'. Hij is cutting costs en gambling om de 3 op tijd op de markt te krijgen.

Je gelooft toch niet dat Elon nu opeens de holy grail van het producren van auto's heeft uitgevonden? Wel het oprekken van specs zodat wat krom is toch als 'recht' verkocht kan worden.


opgelet Seeking Alpha niet echt betrouwbare bron.
 
Is toch niet echt iets nieuws? Bij de Model S heetten de beta's 'Signature'. Bij de 3 wordt het 'employee car'.
Geloof niets van zijn 'Analytic tools'. Hij is cutting costs en gambling om de 3 op tijd op de markt te krijgen.

Je gelooft toch niet dat Elon nu opeens de holy grail van het producren van auto's heeft uitgevonden? Wel het oprekken van specs zodat wat krom is toch als 'recht' verkocht kan worden.

Overmatig en onnodig negatief. Het nieuws is dat de betafase wordt overgeslagen. Ofwel...er worden geen Model 3 auto's gebouwd via speciale losstaande productielijnen. Er worden preproductie auto's gemaakt...ofwel...via de officiële productielijnen. Die auto's worden gewoon getest alsmede de daadwerkelijke productielijn.

Tesla heeft inmiddels een hoop geleerd van de S en X en voor de 3 is er een korte lijn gemaakt tussen engineering en productie zodat niet dezelfde fouten gemaakt gaan worden die bij de S en X zijn gemaakt.

Verder heeft Tesla nu veel meer te zeggen over de leveranciers. Ze zijn immers geen kleine startup meer die enkele 1000den auto's maakt. Er zijn dan betere afspraken te maken waardoor vertragingen en problemen op dat vlak beter gemanaged moeten kunnen worden.

Het personeel gaat niet rijden in preproductieauto's...de eerste productie autos gaan naar personeel. Daarna volgt de rest.

Geen idee wat je bedoelt met het "oprekken van de specs zodat wat krom is toch als recht verkocht kan worden". Dat is een aantijging die je best mag onderbouwen met bewijs.
 
  • Like
Reactions: eelcodb
We hopen allemaal dat jij gelijk hebt Defiant. Daniel, LastNLSig is echter de ervaringsdeskundige hier met zijn maandagmorgenmonster. Zit al aan motor 8? En kent alle "fixen" die er de afgelopen jaren bedacht zijn. Elke andere auto was allang via de voorgevel aan de leverancier geretourneerd, door mij althans. Het weerhoud hem er niet van trips te ondernemen die eigenaren van een perfecte Tesla aan zouden durven. Mocht je ze nog niet kennen, heerlijk leesvoer en een absolute must voor een volwassen forumlid:)
Tesla Turkey Tour
Renewable Road to Russia (RRR)
 
We hopen allemaal dat jij gelijk hebt Defiant. Daniel, LastNLSig is echter de ervaringsdeskundige hier met zijn maandagmorgenmonster. Zit al aan motor 8? En kent alle "fixen" die er de afgelopen jaren bedacht zijn. Elke andere auto was allang via de voorgevel aan de leverancier geretourneerd, door mij althans. Het weerhoud hem er niet van trips te ondernemen die eigenaren van een perfecte Tesla aan zouden durven. Mocht je ze nog niet kennen, heerlijk leesvoer en een absolute must voor een volwassen forumlid:)
Tesla Turkey Tour
Renewable Road to Russia (RRR)

Maandagmorgenmonsters zijn een verschrikking. En er zijn best veel verhalen van haperende S en X auto's. Ik ben nog nooit door mijn brandstofauto's in de steek gelaten en ik heb 0% coulance en geduld op dit gebied. Wanneer ik een dure auto koop, dan verwacht ik op zijn minst dat alle vitale onderdelen probleemloos werken en dat de auto mij niet laat stranden. Mijn verantwoordelijkheid stopt bij knap onderhoud en normaal gebruik. Kiertjes en kraakjes zijn vervelend, maar niet direct van vitaal belang.

Betrouwbaarheid wordt zelfs door Tesla als verkoopargument gebruikt. Dus die krijgen ze direct terug wanneer blijkt dat de praktijk onbetrouwbaar blijkt te zijn.

LastNLSig beschuldigde Elon Musk/Tesla van het rechtlullen wat krom is. Ook qua specificaties. Dat is wat anders dan een maandagmorgenmonster hebben. Hoe onacceptabel dat ook is.

Briljant leesvoer de avonturen...dat dan weer wel. ;)
 
Last edited:
Maandagmorgenmonsters zijn een verschrikking. En er zijn best veel verhalen van haperende S en X auto's. Ik ben nog nooit door mijn brandstofauto's in de steek gelaten en ik heb 0% coulance en geduld op dit gebied. (...)

Betrouwbaarheid wordt zelfs door Tesla als verkoopargument gebruikt. Dus die krijgen ze direct terug wanneer blijkt dat de praktijk onbetrouwbaar blijkt te zijn.

Ik raad je serieus af de reservering om te zetten in een bestelling.
Scheelt iedereen veel frustratie, jou niet in het minst.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: ebullio and Defiant
Ik begrijp dat je het niet met mee eens bent, defiant, maar je zal echt rekening moeten houden met enige imperfecties. Zero tolerance is sowieso minder handig bij innovatieve producten.

Ik heb een S uit april 2015, vin>80.000, dus geenszins een beta. Desondanks drie keer stilgestaan, vaak teruggeweest met kleinere punten en toch super tevreden.
Ergens denk ik dat jou dat niet gaat lukken.
 
LastNLSig beschuldigde Elon Musk/Tesla van het rechtlullen wat krom is. Ook qua specificaties. Dat is wat anders dan een maandagmorgenmonster hebben. Hoe onacceptabel dat ook is.

Dan toch maar even de illustratie/achtergrond van mijn opmerking.

Er is lang aan mijn auto gesleuteld om het rechterportier en de achterklep fatsoenlijk uitgelijnd te krijgen met de carrroserie. Dat is niet gelukt. Echter na een ultieme poging (respect overigens voor de monteurs; ze hebben er het maximale uitgehaald) die nog steeds ver van ideaal was werd mijn auto 'binnen spec' verklaard. De Tesla spec was namelijk geherdefinieerd op +- 1,5mm.
Dat is heel veel hoor 1,5mm uit het lood. Als je je auto zo zou terugkrijgen van een schadehersteller zou je er zeker geen genoegen mee nemen.

En dan is er bijvoorbeeld nog het verhaal over de spec/pk's van de eerste P85D's.

Wat mij betreft valt ook de rechtvaardiging van de 'strategie' achter de introductie van de Model X in het lijstje 'rechtlullen wat krom is'
 

Door 'ziekte' op te terugweg is er niet van gekomen ook de terugweg te verslaan (RRR). Maar ben toch nog van plan het verhaal aan te vullen (voor dat ik ga dementeren en het me allemaal niet meer kan herinneren). Wel jammer dat ik een groot deel van de foto's kwijt ben omdat ik (terug in NL) mijn telefoon op een semi-openbaar toilet liet liggen. Ik laat het in het algemene draadje wel even weten als er een aanvulling is.
 
  • Like
Reactions: HWS
Dus eigenlijk zeg je dus dat het normaal is dat een auto van X duizend euro zoveel gebreken heeft?
Nee, juist niet! Maar een tesla is dan ook geen normale auto maar een aparte, dure en innovatieve auto waarvan ik bij voorbaat wist dat ik er toch rekening mee moest houden.
En dat kwam dus helaas uit. Gelukkig ben ik daar niet ontevreden over, want het positieve overheerst.

Die afweging is echt puur persoonlijk te maken.

Dus ik begrijp het als defiant straks zo ontevreden is dat hij de 3 wil teruggeven (al vind ik dat jammer en vermijdbaar) en ik bewonder Lastsig om zijn engelengeduld. En lef inzake die Turkije tocht! Wat een gaaf verhaal.
Maar dat is way off topic.
 
Onbetrouwbaarheid (stilvallen) is onacceptabel, maar kun je een startende onderneming als Tesla niet (helemaal) kwalijk nemen. En echt onbetrouwbaar zijn ze naar mijn mening nooit geweest. De gevestigde orde met 100+ jaar ervaring kun je het wel kwalijk nemen. En het komt daar nog steeds met enige regelmaat voor, zie hun gebruikers-forums.

Imperfecties zijn van een andere orde. Irritant, zeker als je circa 100K (of 40-50K) aan een auto uitgeeft, maar in het geval van Tesla begrijpelijk. Gelukkig zetten ze grote stappen voorwaarts. Maar bij de gevestigde orde is het onbegrijpelijk en wat mij betreft volstrekt onacceptabel.

Iedere Tesla-rijder wist, of had kunnen weten, waaraan hij/zij begon. Mocht mij onbetrouwbaarheid overkomen, dan zal ik enig geduld hebben. Maar genoeg is genoeg en dan komt een moment van afscheid nemen. Maar dat moment zal veel verder liggen dan bij een product van de gevestigde orde. Imperfecties neem ik op de koop toe. Nu ben ik nooit een dashboard-knuffelaar of naadjes-fetishist geweest en de mijne steekt gelukkig prima in elkaar.
 
Ik ben 3x stilgevallen. Met BMW's.

Ik ben 1x stilgevallen. Met Audi.

Ik ben 1x stilgevallen. Met Mercedes.

Allemaal hopeloos stilgevallen. Brandstofpomp, poelie, koelwater. Electriek. En meer

Ik ben met mijn (afkloppen) S85D uit 2015 en bijna 90k km nooit stilgevallen, sterker nog: Oprecht nog elke dag onder de indruk.

En laat die Model 3 maar komen. Deutsche Bank verwacht al dat over circa 10 jaar Tesla groter zal zijn dan BMW.

Zou zomaar kunnen.
 
Dus eigenlijk zeg je dus dat het normaal is dat een auto van X duizend euro zoveel gebreken heeft?
Ik heb het al eerder gezegd de prijs van de auto staat in geen enkele verharding tot de kwaliteit ervan. En als je eens echt gek doet en een bak geld aan een exclusieve auto uit geeft dan krijg je de hoofdprijs.
Als je een probleemloze auto wil koop dan een Twingo of een Golf dan heb je meer kans op succes.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik begrijp dat je het niet met mee eens bent, defiant, maar je zal echt rekening moeten houden met enige imperfecties. Zero tolerance is sowieso minder handig bij innovatieve producten.

Ik heb een S uit april 2015, vin>80.000, dus geenszins een beta. Desondanks drie keer stilgestaan, vaak teruggeweest met kleinere punten en toch super tevreden.
Ergens denk ik dat jou dat niet gaat lukken.

Ik ben het niet eens met je opmerking dat je het 'iedereen' frustratie zou schelen als ik je advies zou volgen. De opmerking vond ik vreemd.

Ik ben voorstander van EV's en ik heb diep respect voor Tesla en wat ze voor elkaar krijgen. Aan de andere kant ben ik een potentiële particuliere klant. De auto is een giga grote, persoonlijke uitgave

Betrouwbaarheid is erg belangrijk wanneer je als gezin volledig afhankelijk gaat zijn van een Model 3. Stilvallen door een productie fout of een glitch is bij geen enkele auto acceptabel. Dat geldt overigens voor iedere auto.

Tesla legt zelf de lat hoog door zoveel te claimen op het gebied van onderhoudskosten en betrouwbaarheid.

Zoals ik zei, rammeltjes en kraakjes of zelfs gebrom of getril is nooit direct een probleem wanneer uiteindelijk gratis opgelost. Stranden door een kapote driveunit die 1 miljoen miles moet meegaan zou niet acceptabel zijn. Bijvoorbeeld.

Ik heb vertrouwen dan Tesla er alles aan doet een zo goed mogelijke auto te bouwen, maar gezien het uit te geven bedrag van 50-60k euro moet ik kritisch blijven.

Het wordt spannend voor mij eventuele betrouwbaarheids problemen te volgen het eerste half jaar van de leveringen en de financiële ontwikkelingen van Tesla (q4 2017 call). Wanneer er aanloopproblemen zijn, zou ik een 'bump' kunnen aanvragen zodat ik later een exemplaar koop. Wanneer de problemen hardnekkig lijken, annuleer ik.

Ik heb minder geduld dan jij omdat inmiddels meer verwacht mag worden van Tesla en zeker van de Model3.
 
Laatst las ik eens (weet niet meer of het op dit forum was) dat Tesla rijders vergeleken kunnen worden Alfa rijders. Het is niet perfect, maar de uitstraling en rijervaring maken alles goed.

Zo zit ik er ook in. Mijn auto is niet perfect. Ook eens stilgevallen en ook rammeltjes en kraakjes. Mijn vorige auto (Audi) was probleemloos, maar reed voor geen meter. Die was ik na 2 maanden al beu.

Erger me liever een paar keer na kleine probleempjes, dan dat ik me me elke rit moet storen aan een auto die niet fijn rijdt.

En ja. Dit is natuurlijk persoonlijk. Wat ik een fijne auto vind, hoeft niet voor een ander te gelden.
 
  • Like
Reactions: HWS and Cohiba
Zoals ik zei, rammeltjes en kraakjes of zelfs gebrom of getril is nooit direct een probleem wanneer uiteindelijk gratis opgelost. Stranden door een kapote driveunit die 1 miljoen miles moet meegaan zou niet acceptabel zijn. Bijvoorbeeld.

Ik heb vertrouwen dan Tesla er alles aan doet een zo goed mogelijke auto te bouwen, maar gezien het uit te geven bedrag van 50-60k euro moet ik kritisch blijven.

Het wordt spannend voor mij eventuele betrouwbaarheids problemen te volgen het eerste half jaar van de leveringen en de financiële ontwikkelingen van Tesla (q4 2017 call). Wanneer er aanloopproblemen zijn, zou ik een 'bump' kunnen aanvragen zodat ik later een exemplaar koop. Wanneer de problemen hardnekkig lijken, annuleer ik.

Ik heb minder geduld dan jij omdat inmiddels meer verwacht mag worden van Tesla en zeker van de Model3.

Een storing of zelfs stilvallen met een auto zijn niet het probleem. Het gaat om hoe hier mee om wordt gegaan. Mijn ervaring is dat Tesla het tot nu toe vlot en klantvriendelijk oppakt. De keer dat ik ben stilgevallen, was in Duitsland en binnen een uur waren we weer onderweg. En dit allemaal als service. Geen rekening gezien.

Ik ken voorbeelden van andere premium merken, waarbij herstel op zich laat wachten, het vervangend vervoer 'low budget' is en de rekening weer premium. Dat vind ik niet acceptabel.
 
Dit is het model 3 draadje...en uiteindelijk is het niet zinvol te mekkeren over afleverproblemen die pas volgend jaar kunnen ontstaan. Wanneer nodig, zal ik in 2018 daar mekkeren over dat vervelende rammeltje of vastlopend scherm ;). Ik heb gereageerd op de opmerking van @LastNLSig :
Is toch niet echt iets nieuws? Bij de Model S heetten de beta's 'Signature'. Bij de 3 wordt het 'employee car'.
Geloof niets van zijn 'Analytic tools'. Hij is cutting costs en gambling om de 3 op tijd op de markt te krijgen.

Je gelooft toch niet dat Elon nu opeens de holy grail van het producren van auto's heeft uitgevonden? Wel het oprekken van specs zodat wat krom is toch als 'recht' verkocht kan worden.

Ik vond dat erg negatief. Vooral het oprekken van specs en dat Tesla aan het gokken is met de Model 3. Dat zijn pittige aantijgingen waarvan ik vind dat je die zou moeten onderbouwen.

Daarna heeft @HWS gezegd dat @LastNLSig erg veel geduld heeft gehad:
Elke andere auto was allang via de voorgevel aan de leverancier geretourneerd, door mij althans.

Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar als ik een erg grote uitgave ga doen, is er altijd een korte strijd tussen gevoel en verstand. Zo ook bij de Model 3. Een in mijn ogen bloedmooie auto. Zowel qua uiterlijk als het "innerlijk". Al tijden wil ik een echt knappe EV rijden en die kans wil ik ook grijpen. Ik weet zeker dat de auto super rijdt en nog een stuk schoner dan ieder alternatief ook. Win-win.

Het is de bedoeling dat deze auto lang meegaat. Ik kan niet iedere 3 jaar even een nieuwe kopen. Betrouwbaarheid is dan gewoon belangrijk omdat defecte onderdelen na het aflopen van de garantie behoorlijk kostbaar kunnen zijn. Dat is met "normale" auto's al zo (turbo, roetfilter, etc), maar met een Tesla des temeer.

Tesla communiceert dat de 3 simpeler is en daardoor meer betrouwbaar. Dat deze auto gemaakt is voor productie en dat de kwaliteit beter moet zijn door ervaringen van de afgelopen 5 jaar. Omdat Tesla nu een stuk groter en serieuzer is in de ogen van toeleveranciers, verwacht ik daar ook minder issues. Het is onzinnig om ervaringen van Tesla-eigenaren van een 2013 Model S te gebruiken als basis voor verwachtingen voor de Model 3.

Verder lees je alleen de klachten online en dat kan een te negatief beeld geven over een product. Het is wel verstandig om eventuele issues en storingen van de Model 3 te volgen in het eerste half jaar. Ter indicatie en niet om paniek te trappen...wat vele media zullen gaan doen.

Tijdens de garantieperiode wordt de service van Tesla zeer hoog gewaardeerd. Hooguit dat de communicatie soms niet lekker loopt, maar dat lijkt te verschillen tussen Service Centers.

Er is een verschil tussen zorgen maken, spijkers op laagwater zoeken en gewoon kritisch zijn. Voorlopig ben ik gewoon kritisch en wanneer er om wat voor reden dan ook rare problemen bij de eerste Model 3 auto's voordoen, zou ik me zorgen kunnen maken. Zover is het nog lang niet en probeer ik de komkommertijd voor de Model 3 door te komen met speculatie (omdat het leuk is) en het bestrijden van onzin online over EV's, Tesla en de Model 3.

Vandaag bijvoorbeeld het vitaal belangrijke nieuws geleerd dat er shielded aluminium kabels uit Oostenrijk in de auto kunnen komen. De dag zou niet hetzelfde geweest zijn zonder deze kennis ;).