Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dan moeten ze ook een andere laadpoort installeren. Gek dat iedereen elke gelegenheid aangrijpt om ervan uit te gaan dat EU doorgeschoven wordt. Komt allemaal best wel goed. Let op mijn woorden.
Ik ga nergens vanuit. Canada is bekend, China is waarschijnlijk. EU is voorlopig nog niets over bekend. Kan goed komen, inderdaad. Gunstige voortekenen zijn er alleen niet. That's all.
 
iemand die het volgende weet en een gok durft/wil wagen:
Hoeveel tijd zal Tesla laten tussen het versturen van uitnodigingen aan reeds Tesla owners en non-Tesla owners of gaan wij allemaal tegelijk onze mail krijgen om de wagen te configureren? (waarschjnlijk een overbodige vraag)
 
Vandaag eindelijk de 3 aan de tand kunnen voelen voor een kennismaking in een lange praktijktest: 300km door Nevada. Gewoon gehuurd via carsharing platform Turo.com. De eigenaar was niet thuis maar had de 3 netjes unlocked toen ik belde dat we er waren. Zo gaat dat! Wie de S/X gewend is heeft de andere interface binnen minuten onder de knie. Mijn med-chauffeurs die nog geen Tesla rijden doen er nauwlijks langer over.

De AP van de 3 lijkt veel smoother dan wat we van AP2 gewoon zijn geraakt. Wat verder opvalt is het kleine stuurtje, de "trackball" wieltjes werken prima. Het is ook een hele stille auto met ogenschijnlijk minder windgeruis dan de X/S. Hij rijdt ook echt minstens net zo goed als elke premium sedan in deze klasse: A4, 3serie, C-klasse. Voelt toch allemaal heel degelijk aan.

Zou het geen probleem vinden als de bijtelling omhoog schiet om een 3 te rijden ipv een S die toch veel groter en minder beweeglijk door het verkeer beweegt. Ik heb ook niet perse de ruimte van de S laat staan de X nodig... Alleen de sedanvorm maakt hem wat minder praktisch.
IMG_20180429_1412404.jpg

WAT EEN FANTASTISCHE VANITY PLATE TROUWENS!
IMG_20180429_0815176.jpg
 
Heel gaaf!
Ik heb m in Breukelen goed bekeken en even over gesproken
Volgens de eigenaar (You You Xue) lag 't geluidsniveau beduidend hoger als in de S.
Fijn om te horen dat jij dat anders ervaart.

In de VS is het moeilijk "meten" hoeveel herrie een auto maakt...gezien de soms niet al te beste wegen. You You is best negatief moet ik zeggen. Waarschijnlijk een opstapeling van "beta-tester" gevoel terwijl je een volledig uitontwikkelde auto mag verwachten.

Erg belangrijk ook...de witte 3 van You You heeft geen standaard banden. Geen idee of hij van origine de aero's had met all season banden of de sportvelgen met sport zomerbanden. Dat kan een verschil maken.

Volgens mij hebben die aero's "custom" banden erom. Met "foam" geluidsdemping.

Het zou dus zomaar kunnen dat de 3 van You You met de zelf gekochte banden meer herrie maakt dan een foam standaard band. Ook heeft YouYou een redelijk "oud" model.

Geen idee of dit hier al eens langs is geweest, maar dit zou wel eens een nuttige accessoire kunnen zijn/worden voor een 3:

RPM Tesla
 
RPM Tesla[/URL]

Eigenlijk best wel grappig/ongelooflijk: je koopt een nieuwe wagen en zal dan even de rubbertjes van het panodak vervangen :). Het idee is hier eerder al opgeworpen: we moeten misschien blij zijn dat onze BeNe 3'tjes vermoedelijk pas in 2019 zullen worden uitgeleverd, eenmaal het 3'tje qua kinderziektes uitgeziekt is - en Tesla braafjes de Alien Dreadnought's eigen voorspelling qua productieritme volgt in plaats van Elon Time :).

Maar het blijft wel pijn doen natuurlijk, dat wachten sedert 31/2/2016... Maar soit, we krijgen wel sowieso als eerste in BeNe-land de beste wagen ter wereld (naar ik vermoed zelfs een stuk leuker dan MS).
 
  • Like
Reactions: robertvg
Eigenlijk best wel grappig/ongelooflijk: je koopt een nieuwe wagen en zal dan even de rubbertjes van het panodak vervangen :). Het idee is hier eerder al opgeworpen: we moeten misschien blij zijn dat onze BeNe 3'tjes vermoedelijk pas in 2019 zullen worden uitgeleverd, eenmaal het 3'tje qua kinderziektes uitgeziekt is - en Tesla braafjes de Alien Dreadnought's eigen voorspelling qua productieritme volgt in plaats van Elon Time :).

Maar het blijft wel pijn doen natuurlijk, dat wachten sedert 31/2/2016... Maar soit, we krijgen wel sowieso als eerste in BeNe-land de beste wagen ter wereld (naar ik vermoed zelfs een stuk leuker dan MS).

Het is waarschijnlijk een gevolg van het glazen dak en blijkbaar vind Tesla dit niet echt een probleem. En het zou zomaar kunnen dat het "windgeruis" slechts in bepaalde situaties wat versterkt wordt door de huidige constructie. Toch leuk dat er nuttige extraatjes te koop zijn als dit. Al zou het misschien beter zijn wanneer Tesla dit gewoon standaard gaat toepassen...lijkt me toch een behoorlijk simpele oplossing voor een mogelijk irritant probleem.

Overigens is natuurlijk onbekend hoe dit "probleem" zich zal manifesteren bij het "metalen" dak en het pano-roof. Beide opties nog niets van gezien.

Het wachten op de 3 doet mij geen pijn. Ik had zelf de verwachting dat de auto ergens tweede helft dit jaar op zijn vroegst en vermoedelijk eerste helft 2019 zou komen. Dus alles gaat volgens mijn verwachting. Iedere verbetering die wij aan deze kant van de plas krijgen, is meegenomen.

Ik verheug me er wel op de auto voor het eerst in het echt te bewonderen en er in te rijden. Daarbij ben ik erg nieuwsgierig naar:

- De te kiezen opties; hoe flexibel zal dat worden tegen de tijd dat "onze" auto's te configgen zijn.
- Of en zo ja, in combinatie met welke dakoptie is het mogelijk een dakkoffer te gebruiken.
- Uitsluitsel over de huidige CCS connector droom.
- Officiële prijzen voor ons gebied (NL voor mij) voor de LR.
- Informatie over de "3D".

Over de roof racks:

Model 3 Roof Rack Options

2) I spoke with Yakima about their Model S racks. They are making what are now Tesla-branded roof racks for the Model S. (It used to be Whispbar, a company that Yakima bought a few years back, and has since folded them into their own product line).
3) Maybe of most interest to you, Yakima also stated that they are testing their Tesla Model 3 racks. I didn't hear anything about dates, but it appears that they are working directly with Tesla.

En in de manual voor de Model 3 zou dit staan volgens het zelfde draadje:

Roof Racks Model 3 supports the use of Tesla-approved roof racks using a Tesla mounting accessory. To install roof racks, you must use this accessory and you must use only roof rack systems that have been approved by Tesla (see Parts and Accessories on page 126). Failure to do so can cause significant damage. Note: Mounting accessories and roof rack systems may not be available at time of vehicle purchase
 
Last edited:
You You is inderdaad best negatief over de auto. Was ook goed zichtbaar dat hij een vroeg productiemodel had waar nog een hoop zaken gewoon echt niet goed waren. De ervaring met de S leert dat de meeste kinderziektes er wel uit zijn als ze 'n jaar produceren en dan zijn we hier in NL ongeveer aan de beurt :) . Die van mij uit eind 2014 had eigenlijk nog maar een paar gebreken.
Hij had 't met name over windgeruis, maar die banden/velgen combi kunnen absoluut hebben bijgedragen aan de geluidservaring.

Ik baal nog steeds van het gemis van een trekhaak waar ik ook een aanhanger (lees vouwwagen) mee mag trekken. Was voor mij de mogelijkheid geweest om helemaal van de ICE af te komen (zonder te moeten investeren in een model X).
Nu is de kleinere accu een serieuze optie geworden (mits leverbaar begin 2019 en afhankelijk wat daar de praktische range van is in de winter).
 
You You is inderdaad best negatief over de auto. Was ook goed zichtbaar dat hij een vroeg productiemodel had waar nog een hoop zaken gewoon echt niet goed waren. De ervaring met de S leert dat de meeste kinderziektes er wel uit zijn als ze 'n jaar produceren en dan zijn we hier in NL ongeveer aan de beurt :) . Die van mij uit eind 2014 had eigenlijk nog maar een paar gebreken.
Hij had 't met name over windgeruis, maar die banden/velgen combi kunnen absoluut hebben bijgedragen aan de geluidservaring.

Ik baal nog steeds van het gemis van een trekhaak waar ik ook een aanhanger (lees vouwwagen) mee mag trekken. Was voor mij de mogelijkheid geweest om helemaal van de ICE af te komen (zonder te moeten investeren in een model X).
Nu is de kleinere accu een serieuze optie geworden (mits leverbaar begin 2019 en afhankelijk wat daar de praktische range van is in de winter).


You You heeft dus eigenlijk meer vragen opgeroepen met zijn bezoek. Ok als je wilde kon je de M3 in het echt zien en voelen als je erin kon maar omdat het een vroeg model was lees ik alleen maar het is nu verbeterd en het geruis van wind en zo zal nu wel weg zijn.. Ik wilde eerst echt dat de M3 nog in 2018 zou komen maar nu heb ik wel zoiets van laat hem maar komen als dat allemaal eruit is en dan naar ons mooi kikkerlandje komt....... Dan maar wat langer wachten......
 
You You heeft dus eigenlijk meer vragen opgeroepen met zijn bezoek. Ok als je wilde kon je de M3 in het echt zien en voelen als je erin kon maar omdat het een vroeg model was lees ik alleen maar het is nu verbeterd en het geruis van wind en zo zal nu wel weg zijn.. Ik wilde eerst echt dat de M3 nog in 2018 zou komen maar nu heb ik wel zoiets van laat hem maar komen als dat allemaal eruit is en dan naar ons mooi kikkerlandje komt....... Dan maar wat langer wachten......
Als je nu de verschillende reviews op youtube bekijkt, lijken de kinderziektes al behoorlijk onder controle. Ik bekijk dagelijks nieuwe video's van Model 3 eigenaren en het valt me op dat ze positief zijn over zaken die in het begin problemen opleverden. Je hoort bijvoorbeeld weinig over de fit en finish wat in het begin nogal wat over te doen was. Ook het aanpassen van de A/P via de display waar velen over vielen is nu opgelost door de stuurbuttons te gebruiken.
Zelfs als de Model 3s nu naar Europa zouden komen, verwacht ik geen grote problemen meer. You You's model 3 is prima als demo, maar zijn kritische opmerkingen lijken al grotendeels achterhaald.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: M.W. and robertvg
Toevallig gisteren via twitter een M3OC berichtje gezien van een forum lid dat een auto had met wat issues. Ergste was bizarre lakproblemen in de kofferbak. En natuurlijk wat panelen die niet helemaal mooi aansloten. Waarvan de bestuurdersdeur de enige echte was die de eigenaar problematisch vond (terecht overigens). Ook scheen bij een ruit een stuk rubber seal niet helemaal goed te zitten en zou een beetje uitsteken. Maar zolang het niet zou lekken, zou ook dat geen groot issue moeten zijn (maar wel beetje slordig).

You You had een meer uitontwikkeld product verwacht en eerlijk gezegd...op basis van de uitspraken van Elon Musk in 2016, was die verwachting niet ongegrond en snap ik zijn teleurstelling gezien de staat van de hardware en (vooral) de software van zijn auto bij levering.

Automatische ruitenwissers en de snelheid aanpassen voor AP zijn inmiddels redelijk voor elkaar. Als de MCU inmiddels niet vaak vastloopt, dan is er weinig aan de hand in "onze" modellen als het goed is.

Er is een flinke discussie op diverse plekken over het "muggenziften" over kleine, niet functionele gebreken. Daar zijn de niet netjes aansluitende panelen en chromestrips het meest beroemde voorbeelden van. Inderdaad is te verwachten dat deze zaken op de EU modellen minder voor gaan komen. Dan hebben ze al ruim 150.000 - 200.000 stuks gemaakt en zou dat "probleem" onder controle moeten zijn. Het is (zeker met wat opties) natuurlijk ook zo dat van een auto van een slordige € 60.000 wel wat kwaliteit verwacht mag worden.

In tegenstelling tot de klassieke autofabrikanten lijkt de kwaliteit voornamelijk in het onderstel, drivetrain en accupack te zitten. Afgezien van wat Amerikanen die de auto "te hard" vinden en in het begin een incidentele breakdown door een 12V issue, heb ik weinig klachten over die drie onderdelen kunnen vinden. Vooral opmerkingen over de MCU software...de AP snelheid instellingen en dat de route-instructies helemaal rechts in het scherm staan en regelmatige vastlopers.

Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de kofferbak en hoe de LEDs daarin vastzitten...dan zie je waar wel op bespaard is. Maar aangezien ik niet vanuit de kofferbak de auto bestuur, kan ik daar onmogelijk een probleem van maken.

Het meeste "zorgen" maak ik me vooral over Tesla zelf. En dan met name het klantcontact ten aanzien onderhoud en reparaties. Dat is momenteel al een uitdaging (ondanks maximale inspanning van iedereen) als ik het forum en serieuze Youtubers mag geloven...door de onstuimige groei bij Tesla, ook de komende 5 jaar (van 300.000 (mijn positieve outlook voor 2018) stuks per jaar naar 2 miljoen (Elon verwachting) stuks per jaar), zal dat voorlopig een grote uitdaging blijven.

Ook de 4 jaar garantie (of tot 80.000km) voor de drive-unit(s) voelt wat kort gezien de vele problemen (nog steeds, zij het minder) bij de S en X. Ja, de units zijn compleet anders...maar dat betekent ook dat deze zich nog in de praktijk moeten bewijzen.

Er zal vast wat mogelijk zijn bij problemen na de 4 jaar (of 80.000 km) op basis van non-conformiteit (coulance in de woorden van Tesla), maar dat is een ongezellig traject waar je als klant (en Tesla) eigenlijk niets mee te maken wilt hebben.

Uiteindelijk moet het aflevermoment een feestje worden, net als het rijden in de auto zelf. Want als er 1 ding als paal boven water staat...dat rijden is in orde gezien unanieme oordeel van testers en eigenaren.
 
  • Helpful
Reactions: M.W. and Cohiba
You You heeft dus eigenlijk meer vragen opgeroepen met zijn bezoek. Ok als je wilde kon je de M3 in het echt zien en voelen als je erin kon maar omdat het een vroeg model was lees ik alleen maar het is nu verbeterd en het geruis van wind en zo zal nu wel weg zijn.. Ik wilde eerst echt dat de M3 nog in 2018 zou komen maar nu heb ik wel zoiets van laat hem maar komen als dat allemaal eruit is en dan naar ons mooi kikkerlandje komt....... Dan maar wat langer wachten......

Zo zou ik het niet willen stellen, heb echt wel een beter beeld gekregen van de auto.
Vond het geweldig de auto in het echt te zien, er zelfs in te mogen zitten.

Ook ik verwacht dat de kwaaltjes grotendeels uit de productie zijn tegen de tijd dat ie in Nederland is aangekomen. Bij m'n S heb ik geleerd dat bandenkeuze heel bepalend is voor de geluidsbeleving in de auto (het is nou eenmaal zo dat bij gebrek aan motorgeluid je andere zaken beter gaat horen). Als 't allemaal iets langer gaat duren dan zij dat zo. Had m graag in 2018 gehad met de bijbehorende bijtellingsregels. Nu het er naar uitziet dat dat niet meer haalbaar gaat zijn (jaja, weet het, speculatie mijnerzijds, kan altijd nog dat we voorrang krijgen of dat de productie echt eerdaags door het plafond gaat) ga ik voor nog 'n paar maandjes meer vertraging en dan 'n auto ontvangen die zo ver mogelijk is doorontwikkeld.
 
  • Like
Reactions: M.W.