Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Vreemd dat You You dat allemaal zo negatief ervaart. De amateur psycholoog in mij zegt me dat zijn mening in Nederland na het gebrek aan support door Tesla op Europees Superchargen zijn meningen negatiever kleurt dan op een zonnige dag in Californië. Stress en vermoeidheid spelen dan best wel een rol.

Ik vond de Model 3 die ik een dag heb mogen rijden eigenlijk opvallend stil en netjes afgewerkt. Een VIN in de 5000, maar supernetjes afgewerkt zeker in vergelijk met een oudere S. De eigenaar van deze 3 vindt m ook lekkerder rijden dan zijn S uit 2014. In het gebruik maakt de 3 echt veel minder lawaai dan de A4 die ik de overige dagen van mijn trip in Las Vegas eo kon rijden. Mind you, voor de meerderheid van de kopers is een ICE het referentiekader... Zeker op 60mph is de 3 echt stil.
 
Laten we ook zeker niet vergeten dat Amerikaans premium en Europees premium, beide gerekend naar aanschafprijs, zeker niet hetzelfde zijn. Amerikanen kijken nu eenmaal anders naar afwerking dan Europeanen. Naden-fetisjisten en dashboard-knuffelaars hebben gewoon iets minder bij Tesla te zoeken. Voor hun biedt de (vnl. Duitse) gevestigde orde inmiddels volop perfect afgewerkte alternatieven voor Tesla S3X ... :D
 
Laten we ook zeker niet vergeten dat Amerikaans premium en Europees premium, beide gerekend naar aanschafprijs, zeker niet hetzelfde zijn. Amerikanen kijken nu eenmaal anders naar afwerking dan Europeanen. Naden-fetisjisten en dashboard-knuffelaars hebben gewoon iets minder bij Tesla te zoeken. Voor hun biedt de (vnl. Duitse) gevestigde orde inmiddels volop perfect afgewerkte alternatieven voor Tesla S3X ... :D

Zo gek veel zal het niet meer schelen. Heb op parking in Hawthorne waar wij de 3 ervaring hadden eens langs de andere auto's ook BMW gelopen en overal is wel iets te vinden. Alleen is men bij Tesla met het bekende vergrootglas bezig.
 
Interessant stuk uit ER :

Cells used in Model 3 are the highest energy density cells used in any electric vehicle. We have achieved this by significantly reducing cobalt content per battery pack while increasing nickel content and still maintaining superior thermal stability. The cobalt content of our Nickel-Cobalt-Aluminum cathode chemistry is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a Nickel-Manganese-Cobalt ratio of 8:1:1.
 
Interessant stuk uit ER :

Cells used in Model 3 are the highest energy density cells used in any electric vehicle. We have achieved this by significantly reducing cobalt content per battery pack while increasing nickel content and still maintaining superior thermal stability. The cobalt content of our Nickel-Cobalt-Aluminum cathode chemistry is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a Nickel-Manganese-Cobalt ratio of 8:1:1.

De Model 3 heeft dus NCA cellen en dat is nu direct door Tesla gecommuniceerd. Focus op energie-dichtheid en kostenreductie zoals eerder door Tesla al gecommuniceerd. Uit de conference-call werd al duidelijk dat de reductie van Cobalt mede ingegeven was door kostenreductie.

De Model 3 heeft dus niet dezelfde cellen als de Powerwall/Powerpack en Semi, maar deelt nog steeds de "basis" chemie met de 18650s uit de Model S en X.

Had de ER nog niet gelezen, tnx voor je bericht :)!
 
De Model 3 heeft dus NCA cellen en dat is nu direct door Tesla gecommuniceerd. Focus op energie-dichtheid en kostenreductie zoals eerder door Tesla al gecommuniceerd. Uit de conference-call werd al duidelijk dat de reductie van Cobalt mede ingegeven was door kostenreductie.

De Model 3 heeft dus niet dezelfde cellen als de Powerwall/Powerpack en Semi, maar deelt nog steeds de "basis" chemie met de 18650s uit de Model S en X.

Had de ER nog niet gelezen, tnx voor je bericht :)!

Kennelijk is dit heel belangrijk :)

Waar ik nu naar op zoek ben, want dat moet kennelijk ergens staan, is recent en op PW2 en PP2 (en Roadster en Semi) toegesneden informatie dat deze niet inmiddels ook een NCA cel hebben. Bij de eerste generatie Powerwall was de, volgens mij nooit in productie genomen 10 kWh, al aangekondigd met NCA.
Uit alles krijg ik de indruk dat men erin is geslaagd om de kosten te reduceren zodat de hele range de verbeterde NCA cellen heeft. Reden om deze voorheen niet in opslag te gebruiken waren hoge kosten en safety issues.
In 2016 zijn PW2 en PP2 geïntroduceerd en mede gezien de spectaculaire verbetering van de capaciteit en prestaties moet er wel iets veranderd zijn.

En dat is nu net precies wat Elon zegt, NCA minder Kobalt (want duur) waardoor hij dus goedkoper wordt en het heating problem (safety). En hij zei het met name ook in relatie tot andere fabrikanten die inzetten op NMC. De voordelen die NMC had zijn inmiddels teniet gedaan.

En wat is er dan handiger dan de hele lijn één cel te laten uitspugen die voor zowel opslag als aandrijving optimaal presteert?

NMC.jpg

Schermafdruk 2018-05-03 12.56.28.png

NCA.jpg

Schermafdruk 2018-05-03 12.56.00.png
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    52.4 KB · Views: 27
  • image.png
    image.png
    17.6 KB · Views: 27
  • image.png
    image.png
    17.3 KB · Views: 26
@Hans Noordsij; Het enige wat ik daarover weet, is wat ik gehoord heb in een oude toespraak van JB. Dat de chemie tussen automotive en storage "anders" is. Dat was de reden dat Tesla niets ziet in V2G.

Tot nu toe heeft Tesla dus volgehouden dat er twee bloedgroepen zijn voor cellen. Waarom het erg belangrijk was in dit topic? Er was onduidelijkheid over de chemie van de cellen van de Model 3. Nu is duidelijk geworden welke basis chemie er gebruikt wordt door Tesla en waarom (energiedichtheid en dus kostenreductie). Hoe interessant dat gegevens is, moet iedereen voor zich bepalen.

Overigens een bijzonder verschil ten opzichte van bijvoorbeeld de iPace die NMC pouchcellen gebruikt.

We hebben daarnaast de presskit van de Semi waarin duidelijk staat dat de Semi cellen heeft die wel hun roots hebben in de storage producten en dat cycle life hier het aller belangrijkste is. -> NMC meest waarschijnlijk

Elon is altijd een "fan" geweest van NCA voor automotive. Jeff Dahn is inmiddels een poos aan Tesla gekoppeld om vooral cycle life te verbeteren en de levensduur van de cellen op te rekken van 10 naar 20 jaar minimaal. Jeff is een NMC specialist. Of automotive NcA (weinig C dus c :) ) blijft gebruiken en storage (plus Semi) NMC , is afwachten. Ik denk van wel, maar wie weet wat Tesla van plan is. ;)
 
@Hans Noordsij; Het enige wat ik daarover weet, is wat ik gehoord heb in een oude toespraak van JB. Dat de chemie tussen automotive en storage "anders" is. Dat was de reden dat Tesla niets ziet in V2G.

Tot nu toe heeft Tesla dus volgehouden dat er twee bloedgroepen zijn voor cellen. Waarom het erg belangrijk was in dit topic? Er was onduidelijkheid over de chemie van de cellen van de Model 3. Nu is duidelijk geworden welke basis chemie er gebruikt wordt door Tesla en waarom (energiedichtheid en dus kostenreductie). Hoe interessant dat gegevens is, moet iedereen voor zich bepalen.

Overigens een bijzonder verschil ten opzichte van bijvoorbeeld de iPace die NMC pouchcellen gebruikt.

We hebben daarnaast de presskit van de Semi waarin duidelijk staat dat de Semi cellen heeft die wel hun roots hebben in de storage producten en dat cycle life hier het aller belangrijkste is. -> NMC meest waarschijnlijk

Elon is altijd een "fan" geweest van NCA voor automotive. Jeff Dahn is inmiddels een poos aan Tesla gekoppeld om vooral cycle life te verbeteren en de levensduur van de cellen op te rekken van 10 naar 20 jaar minimaal. Jeff is een NMC specialist. Of automotive NcA (weinig C dus c :) ) blijft gebruiken en storage (plus Semi) NMC , is afwachten. Ik denk van wel, maar wie weet wat Tesla van plan is. ;)

Maar daarmee weten we het nog niet. De presskit van de Semi is van november 2017 terwijl een eventuele overgang van de opslag naar NCA begin 2016 zou kunnen zijn geweest gelijk met de verdubbeling van de capaciteit met PW en PP2. Opvallend is dat kennelijk in diezelfde behuizing (PW1) er ook een op NCA gebaseerd pack in paste dat 10 kWh kon opslaan. Uiteindelijk doet het er niet zoveel toe want het gaat om wat ze kunnen en alles wijst erop dat dat wel goed is, ongeacht de samenstelling.
 
Interessant stuk uit ER :

Cells used in Model 3 are the highest energy density cells used in any electric vehicle. We have achieved this by significantly reducing cobalt content per battery pack while increasing nickel content and still maintaining superior thermal stability. The cobalt content of our Nickel-Cobalt-Aluminum cathode chemistry is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a Nickel-Manganese-Cobalt ratio of 8:1:1.

? ER
waar staat die afkorting voor. Ik ken deze info alleen van de Tesla site op
Investor Communication | Tesla, Inc.
en dan
http://files.shareholder.com/downlo...1-495ED74E4194/TSLA_Update_Letter_2018-1Q.pdf
 
Bloomberg schat in dat er op dit moment 1561 per week gebouwd worden, toch wat teleurstellend maar het zal wel een tijdelijke hickup zijn. Hopelijk wordt snel het oude record verbroken van 2665 auto's per week. Ben benieuwd wanneer die 5000 per week gehaald gaat worden, einde q2 lijkt me toch wat krap. ( We Set Out to Crack Tesla's Biggest Mystery: How Many Model 3s It's Making )

Hoeveel maanden voordat de eerste 3's hier geleverd worden zullen we hier de Europese prijzen te weten komen eigenlijk? Een maand of 4?
 
Bloomberg schat in dat er op dit moment 1561 per week gebouwd worden, toch wat teleurstellend maar het zal wel een tijdelijke hickup zijn. Hopelijk wordt snel het oude record verbroken van 2665 auto's per week. Ben benieuwd wanneer die 5000 per week gehaald gaat worden, einde q2 lijkt me toch wat krap. ( We Set Out to Crack Tesla's Biggest Mystery: How Many Model 3s It's Making )

Hoeveel maanden voordat de eerste 3's hier geleverd worden zullen we hier de Europese prijzen te weten komen eigenlijk? Een maand of 4?

Het zal wel loslopen. Vandaag weer 5k VIN's gereserveerd.