Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een aanvulling, een groot deel, waarschijnlijk het grootste deel van de reserveringshouders in de US gaan voor de SR versie en die komt pas in 2019. Voorlopig blijft men alleen de LR versies verkopen en daar zal al snel in US de grens bereikt zijn waarop men niet configureert (of configureert voor de SR versie, wetende dat zij dan langer moeten wachten).

Naar ik heb begrepen begint in Q3 de productie van de EU versies op dezelfde lijn uiteraard als de US versies.

Voorspellen blijft moeilijk maar sommige zaken weten we al.

Waar heb je begrepen dat de productie voor EU in Q3 begint? Dat lijkt me toch wel groot nieuws!
 
Demo's zou inderdaad kunnen, voor de rest zal het 2019 worden. De productie moet op volle toeren draaien om zoveel mogelijk US eigenaren van 7500 subsidies gebruik te kunnen laten maken. Dat loopt tot eind 2018 of eventueel Q1 2019. Daarna zijn wij aan de beurt.
Kan dan in Europa wel heel hard gaan, wanneer de jaarproductie S, X en 3 meer dan 500.000 is.
 
Demo's zou inderdaad kunnen, voor de rest zal het 2019 worden. De productie moet op volle toeren draaien om zoveel mogelijk US eigenaren van 7500 subsidies gebruik te kunnen laten maken. Dat loopt tot eind 2018 of eventueel Q1 2019. Daarna zijn wij aan de beurt.
Kan dan in Europa wel heel hard gaan, wanneer de jaarproductie S, X en 3 meer dan 500.000 is.

Lees maar even wat posts terug. Die zijn door de schrijvers niet voor niets geplaatst :)
En ook de algemeen conclusie: Voorspellen blijft moeilijk.
 

Ze schrijven:
“En dan nu het slechte nieuws. Waar de Superchargers gratis zijn bij de Model S en Model X, moet je er nu voor betalen bij de Model 3.”

Ik zie het anders:
En dan nu het goede nieuws. Waar je met een benzineauto veel geld betaald bij de pomp kan je met de Model 3 goedkoop laden bij een Supercharger.
 
Ze schrijven:
“En dan nu het slechte nieuws. Waar de Superchargers gratis zijn bij de Model S en Model X, moet je er nu voor betalen bij de Model 3.”

Ik zie het anders:
En dan nu het goede nieuws. Waar je met een benzineauto veel geld betaald bij de pomp kan je met de Model 3 goedkoop laden bij een Supercharger.

Zeker, en dan 20ct per kWh (incl. BTW!) waar een Model 3 wel 6 km op kan rijden.
 
Het is overigens nog geen uitgemaakte zaak dat de model 3 eerst naar Europa komt en dan pas naar China. Integendeel, er zijn twee goede redenen en 1 sterke aanwijzing waarom dat land voorrang zou krijgen. Eerst de redenenen : 1) In Europa is er nog minimaal 18 maanden amper concurrentie met de model 3, zeker nu blijkt dat de Ampera gedefenestreerd is en Leaf 2.0 toch een kleine batterij blijkt te hebben. Commercieel staat er meer druk op de Chinese markt om te tonen dat Tesla wel degelijk een 'leider' is en geen 'volger' met verschillende geloofwaardige lokale concurrenten. 2) De Chinese overheid lonkt zeer duidelijk en uitdrukkelijk naar Tesla investeringen. De omstandigheden zijn er, ondanks de handelsoorlog, juist eenvoudiger op geworden voor Tesla om een lokale fabriek te bouwen. Diezelfde overheid heeft ook zelf een flinke investering gemaakt in Tesla via Tencent. Het is zo maar mogelijk dat dit de volgende financieringstruuk is die Elon uit zijn hoge hoed haalt om de derde gigafactory te bouwen. En tenslotte als sterke aanwijzing is er het feit dat er in China wel een officiele Model 3 roadshow is geweest terwijl Tesla er in Europa alles aan doet om de Model 3 uit het zicht te houden (inclusief tegenwerken van bedrijven en individuen die hun M3 hier willen laten zien). Dat stemt me niet echt positief.
 
  • Like
Reactions: robertvg
China is inderdaad een upcoming market. Toch zie ik het niet somber in. Voor levering van de Model 3 hoeft geen gigafactory te worden gebouwd. Het spoor van de S en X kan eenvoudigweg gevolgd worden. Europa is een enorme markt waar Tesla zwaar onder druk staat nu de S en X bedreigd worden met ongunstiger steun. Juist nu is de relatief lage prijs van de Model 3 belangrijk om het marktaandeel te beschermen en zelfs uit te bouwen.

Het tegenwerken van bedrijven/individuen heeft naar mijn smaak meer te maken met het in eigen hand willen houden van de regie. Past goed bij Elon ;-). En de investeringen in China kunnen heel goed samengaan met leveringen in Europa. Ook het feit dat er momenteel amper concurrentie is lijkt me geen argument. Tesla weet immers ook dat er de komende jaren heel wat staat te gebeuren en dat nu het moment is om te zorgen voor een sterke marktpositie.

Voor mij is begin 2019 nog steeds meest waarschijnlijk.
 
Al was het maar omdat dat op elke europese reservatiepagina staat.

Het blijft leuk, voorspellen en speculeren. Echter blijkt keer op keer dat de twitter van Elon een zeer goede graadmeter is van wat er komen gaat. Je moet de planning dan met een beetje zout nemen en de woorden van Elon niet aanvullen met verwachtingen en "tussen de regels doorlezen".

Vanaf komende week (Elon time) is de "D" te bestellen voor mensen die "keep my place" hebben geklikt en natuurlijk de reserveringshouders die een nieuwe uitnodiging krijgen. Blijkbaar is ook de Performance dan te bestellen (of te configureren).

Vanaf ergens na juli, zal ook het witte interieur leverbaar moeten worden.

De air suspension is vanaf begin komend jaar van de partij. Dat laatste vind ik erg interessant. Er was in vele hoofden (en de mijne) het idee dat de "D" en de air suspension in een pakketje gestopt zouden worden. Inschattingen zaten ergens rond de 5-6k dollar voor dat pakket.

Nu blijkt dus dat beide opties los te kiezen zijn. En zelfs de Performance zal mogelijk initieel slechts leverbaar zijn met standaard wokkels (Citroen jargon voor standaard schokbrekers/veren).

Elon heeft in 2016 in een tweet gezegd dat de "D" minder dan $ 5000 zou moeten kosten. Nu de air suspension losgekoppeld lijkt te zijn, zou dat zomaar kunnen.

Nu nog wat plaatjes over het standaard interieur en info over de dakrails en ik ben good to go :p.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
inderdaad leuk om lezen. De beschouwing inzake Autopilot dat "als je teveel druk uitoefent op het stuur in deze modus gaat het systeem uit. Ook als je in een bocht zit. Niet echt ideaal." leek me wat vreemd (heb zelfs geen idee wat ze bedoelen, want uitschakelen bij druk op het stuur is natuurlijk de bedoeling bij AP), maar verder is het goed dat ze de Model 3 omarmen. OK, ze beseffen niet dat die even revolutionair zal zijn als de Ford T of de VW Kever, maar hun 'vrij positieve' appreciatie is een begin van wijzer worden :)
 
  • Informative
Reactions: Klaas