Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het aflevermoment van je Model 3 zal afhangen van de configuratie. Het zal gaan gebeuren dat prio 1 mensen (hebben al een Tesla en bezitten een reservering van een minuut na het openen van de winkel) later een Tesla gaan ontvangen, dan mensen die nu zouden reserveren en geen Tesla hebben.

Men zal namelijk eerst de duurdere versies van het schip laten rollen Q1 en Q2 2019; allen met verplicht Premium Interior:
- Performance
- LR AWD
- LR RWD

Die gaan op prio...dus eigenaren met reservering eerst, dan reserveringshouders zonder Tesla. Afhankelijk van het moment dat de publieke configuratie optie open gaat, kan "de rest" een auto bestellen welke er waarschijnlijk binnen 3-4 maanden zal zijn. Het openzetten van de publieke configurator zou best eerst voor alleen de duurdere opties zijn ergens halverwege komend jaar (gok zelf Q3)

Als alles goed gaat, zullen vanaf Q3 komend jaar waarschijnlijk de SR (Standard range) varianten worden geleverd richting EU. Onduidelijk is of dat de daadwerkelijke "base" uitvoeringen zullen worden die in de VS 35.000 dollar moeten gaan kosten (en in NL waarschijnlijk inclusief BTW ongeveer € 43.000 inclusief kleurtje en kosten rijklaar maken). Het zou zomaar kunnen dat men eerst "First production" SR exemplaren levert. Ofwel, met "Premium interior".

Het lijkt er sterk op dat de "Base", met (en misschien ook zonder) Premium Interior in Q1 en Q2 voornamelijk in de VS zullen blijven zodat zoveel mogelijk mensen daar gebruik kunnen maken van de belasting aftrekpost welke vanaf Q1 zakt van $ 7000 naar $3500. Vanaf Q3 halveert deze post nogmaals.

In 2019 hoopt Tesla ongeveer 350.000 Model 3 auto's te gaan maken (volgens mijn natte vinger). Dit jaar komt de teller waarschijnlijk (met het restje uit 2017) uit op ongeveer 150.000.

Dus een reservering als eigenaar met een dure configuratie levert waarschijnlijk rond maart/april 2019 een auto op. Een persoon zonder reservering met de wens het echte basismodel, zal waarschijnlijk moeten wachten tot eind 2019, begin 2020.

[disclaimer]
Dit is natuurlijk allemaal speculatie voor EU/NL, op basis van nieuws, persoonlijke inschattingen, natte vingers en ruimte voor positieve verrassingen.
[/disclaimer]
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Das kras,

Vanochtend een reservering gemaakt. Vervolgens gekeken naar de verwachte levering.

Begin 2019....

Dus klopt met bewering schone lucht!
Waar zie je die verwachting dan? Na een proefrit in de Kona gelijk een reservering op een M3 genomen, net nog even ingelogd, maar geen verwachtte leveringen:confused:

Edit: inmiddels gevonden. Ook begin 2019... Is toch niet geloofwaardig? Waarom zou je als bedrijf dit soort beweringen doen?
 
Waar zie je die verwachting dan? Na een proefrit in de Kona gelijk een reservering op een M3 genomen, net nog even ingelogd, maar geen verwachtte leveringen:confused:

Edit: inmiddels gevonden. Ook begin 2019... Is toch niet geloofwaardig? Waarom zou je als bedrijf dit soort beweringen doen?

Omdat dat de bedoeling is. Men verwacht in Q1 al aardig wat te kunnen uitleveren en in eerste half jaar moet alles uitgeleverd zijn.
 
Last edited:
Ook begin 2019... Is toch niet geloofwaardig? Waarom zou je als bedrijf dit soort beweringen doen?
Mijn vermoeden: om potentiële klanten voor Tesla te laten kiezen en niet voor een van de concurrenten. In jouw geval: stel dat je binnen enkele maanden een EV wil rijden en je leest dat de levering ten vroegste eind 2019 of 2020 zal plaatsvinden, dan zou je voor de Kona kunnen gaan. Met een levering begin 2019 ga je voor de M3 omdat je die, ook al ken je de prijs nog niet, toch meer value for money of gewoon fijner vindt.
 
Overigens lijkt het er tegenwoordig zeer sterk op dat Tesla gewoon reeksen van auto's maakt en pas als de auto van de band rolt een klant met een auto matcht. Zo zijn er Amerikanen die nu al meer dan 2 maanden wachten nadat hun configuratie definitief werd, maar zijn er ook die het traject van initiele deposit naar levering hebben doorlopen in minder dan 72 uur. Zo zal het waarschijnlijk ook voor Europa gaan : Tesla maakt een hoop Model 3s, zet die op een boot en gaat daarna op zoek naar klanten die een configuratie hebben besteld die er toevallig tussen zit. Het kan dus zomaar zijn dat je net pech of net geluk hebt. Ik geloof er bitter weinig van dat de oplevering netjes gestructureerd zal zijn naar status en datum reservatie.

Dat heeft dan wel weer als voordeel dat het van de ene op de andere dag zover kan zijn. Dat er nu nog geen configuraties kunnen geplaatst worden wil dus niet per se zeggen dat we 2018 gaan missen (hoewel ik wel geloof dat we dat gaan doen, maar goed)
 
  • Like
Reactions: Carl
Mijn vermoeden: om potentiële klanten voor Tesla te laten kiezen en niet voor een van de concurrenten. In jouw geval: stel dat je binnen enkele maanden een EV wil rijden en je leest dat de levering ten vroegste eind 2019 of 2020 zal plaatsvinden, dan zou je voor de Kona kunnen gaan. Met een levering begin 2019 ga je voor de M3 omdat je die, ook al ken je de prijs nog niet, toch meer value for money of gewoon fijner vindt.
zo'n beetje zoals de Duitsers hebben gedaan al die jaren, wacht maar er komt een EV van ons...
 
Voor diegenen die een ritje naar Parijs wel zien zitten om Model 3 te bekijken heb ik goed nieuws:

Officiel : Tesla exposera la Tesla Model 3 au Mondial de l'Auto de Paris

Wow, dit had ik gemist!

Bij de model X hebben ze hem op het autosalon in Genève voorgesteld en vlak daarvoor hebben ze de configuratie opengesteld voor de reservatiehouders. Zouden ze bij deze voorstelling aan het grote publiek ook de configuratie openstellen voor de eerste reservatiehouders?

Dan moet ik eens dringend gaan bedenken welke configuratiemogelijkheden er zijn en alle afwegingen maken :D

Wat ik graag zou hebben: LR, AP, premium package en gewone velgen.
Kleur weet ik niet, ik dacht -na lang nadenken en te twijfelen over een wrap- zilvergrijs te nemen, maar dat hebben ze weer duurder gemaakt en met waarschijnlijk ook een veel langere levertijd :(

Verder de keuze RWD of AWD, iemand die daar voor- of nadelen van kan geven?

Zijn er nog dingen te kiezen?
 
Wow, dit had ik gemist!

Bij de model X hebben ze hem op het autosalon in Genève voorgesteld en vlak daarvoor hebben ze de configuratie opengesteld voor de reservatiehouders. Zouden ze bij deze voorstelling aan het grote publiek ook de configuratie openstellen voor de eerste reservatiehouders?

Dan moet ik eens dringend gaan bedenken welke configuratiemogelijkheden er zijn en alle afwegingen maken :D

Wat ik graag zou hebben: LR, AP, premium package en gewone velgen.
Kleur weet ik niet, ik dacht -na lang nadenken en te twijfelen over een wrap- zilvergrijs te nemen, maar dat hebben ze weer duurder gemaakt en met waarschijnlijk ook een veel langere levertijd :(

Verder de keuze RWD of AWD, iemand die daar voor- of nadelen van kan geven?

Zijn er nog dingen te kiezen?

AWD heeft ~5% minder bereik op snelweg en ~8% minder bereik in stad.
AWD is sneller met sprint naar 100 km/u 4,7 seconden tegenover 5,3 seconden voor RWD.
AWD biedt meer grip, al zijn goede banden veel effectiever.

Ik zou zelf lekker die ~5.000 Euro in de zak houden en voor de RWD gaan. EAP kost ook ~5.000 en vind ik veel interessanter.
 
  • Like
Reactions: STLL
AWD heeft ~5% minder bereik op snelweg en ~8% minder bereik in stad.
AWD is sneller met sprint naar 100 km/u 4,7 seconden tegenover 5,3 seconden voor RWD.
AWD biedt meer grip, al zijn goede banden veel effectiever.

Ik zou zelf lekker die ~5.000 Euro in de zak houden en voor de RWD gaan. EAP kost ook ~5.000 en vind ik veel interessanter.

Dankjewel Olivier!

Puur rationeel zou ik voor RWD moeten gaan, maar snellere sprintjes met AWD, dat maakt het toch moeilijker om die beslissing te maken :oops:
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN