Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dit klopt niet volgens mij, aangezien het er op lijkt dat Tesla de model 3 compleet gaat leveren met RoRo schepen.
Dit betekent op dit moment dat ze 10% invoer zouden moeten betalen ipv de lagere belasting op de model S en X die hier “gemaakt” worden.

1 usd is volgens XE op dit moment 0,87 euro.
35.000 x 0,97 x 1,21 = 41079,50
35.000 x 0,87 x 1,1 x 1,21 = 40528,95
Hoe duurder hoe groter het verschil.

Dus volgens jou wordt de 3 goedkoper wanneer ze compleet verscheept worden ten opzichte van de "in delen" geleverde S/X? Dat maak ik op uit je berekening. "mijn" prijs van 41k t.o.v. "jouw" prijs van 40.5k?

Natuurlijk is het nog onbekend wat de prijzen precies worden, maar de huidige prijzen in de VS en NL van de S en X zijn op dit moment het beste wat we hebben voor een inschatting. Belangrijkste punt is, dat mensen niet de VS prijs alleen via de wisselkoers omrekenen naar €. Daar dus de BTW vergeten, dan wel de "opslag" die in onze beide inschattingen zit. Dat is dan een opslag van Tesla uit om koerswisselingen op te vangen, dan wel de invloed van eventuele importheffingen.

Zeker met kosten rijklaarmaken zal een zwarte Base ergens tussen de 41000 en 42000 euro uit gaan komen (zeer waarschijnlijk).
 
Dus volgens jou wordt de 3 goedkoper wanneer ze compleet verscheept worden ten opzichte van de "in delen" geleverde S/X? Dat maak ik op uit je berekening. "mijn" prijs van 41k t.o.v. "jouw" prijs van 40.5k?

Natuurlijk is het nog onbekend wat de prijzen precies worden, maar de huidige prijzen in de VS en NL van de S en X zijn op dit moment het beste wat we hebben voor een inschatting. Belangrijkste punt is, dat mensen niet de VS prijs alleen via de wisselkoers omrekenen naar €. Daar dus de BTW vergeten, dan wel de "opslag" die in onze beide inschattingen zit. Dat is dan een opslag van Tesla uit om koerswisselingen op te vangen, dan wel de invloed van eventuele importheffingen.

Zeker met kosten rijklaarmaken zal een zwarte Base ergens tussen de 41000 en 42000 euro uit gaan komen (zeer waarschijnlijk).
Ik zeg niet dat de Model 3 daar goedkoper van wordt, ik leg uit hoe ik het uit reken, anders vraagt straks iemand waar komt die 10% vandaan.

Als tesla de model 3 hier ook zou “bouwen” zouden ze minder belasting betalen, maar of de auto daar goedkoper van wordt is de vraag.

Ik begrijp uit je antwoord dat de 0,97 factor gebaseerd is op de huidige prijsverschillen tussen de Tesla’s nu in Europa en de US. De vraag is of die berekening wel op gaat voor de Model 3, aangezien de invoer belasting hiervan anders wordt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik zeg niet dat de Model 3 daar goedkoper van wordt, ik leg uit hoe ik het uit reken, anders vraagt straks iemand waar komt die 10% vandaan.

Als tesla de model 3 hier ook zou “bouwen” zouden ze minder belasting betalen, maar of de auto daar goedkoper van wordt is de vraag.

Ik begrijp uit je antwoord dat de 0,97 factor gebaseerd is op de huidige prijsverschillen tussen de Tesla’s nu in Europa en de US. De vraag is of die berekening wel op gaat voor de Model 3, aangezien de invoer belasting hiervan anders wordt.

Ja, het is onbekend wat de complete invoer van de Model 3 gaat doen met de prijs. Ik doe daar ook geen claims over. Echter, wanneer je op dit moment een inschatting zou willen maken van de te verwachten prijs, hebben we alleen de volgende feiten:

- Tesla hanteert "wereldprijzen"
- Huidige prijzen VS en NL (voor de NL situatie)

Bij de S en X vertaalt zich dat inderdaad in een factor van ongeveer 0.97 waar dan de BTW bij moet voor de particuliere prijs. Die factor "bevat" momenteel zaken als wisselkoersrisico en invoer-, assemblage, vervoerskosten.

Dit model doortrekken naar de Model 3 levert geen irreële inschatting op totdat we meer weten ergens einde dit jaar (als hopelijk de eerste lucky ones in de configurator tekeer mogen gaan).

Het importeren van een volledige auto lijkt me de prijs eerder te verhogen, dan te verlagen. Maar ook dat weten we niet precies. En hoeft ook het geval niet te zijn.

Uiteindelijk zijn we het volgens mij redelijk eens ;).
 
maar verschepen op een Ro/Ro boot zal toch een stuk minder kosten dan met een container.

ROLL-ON/ROLL-OFF
tesla zeebrugge.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL
Volgens mij kloppen de cijfers ten opzichte van ervaringen van mensen die ik heb gelezen/gezien. Alleen dan wel theoretisch met de totale accu. Wanneer je in de praktijk op pad bent, gebruik je ongeveer 70-80% van de capaciteit tijdens een lange trip terwijl je tussen de SuC hopt. Dus "op snelheid" zal je met de MR ongeveer iedere 250km een SuC opzoeken. Met de LR zou dat dan 320km zijn. De MR lijkt meer dan voldoende "R" te hebben voor snelweg cruisen.

Die 'reservecappaciteit' (100% minus 70 a 80%) heb je toch eigenlijk al met de MR gedekt (met iedere 250 KM hoppen)?
Uitgaande van M3LR ~ 400 km en de M3MID ~ 307 km
Waarom zou je dan met de LR niet de gehele extra range van ruim 90KM bij de 250 KM optellen, dus ruim 340 km 'hop-range' tussen de SuC?

Andere vraag: Is bij de plaatsbepaling van de huidige SuC uitgegaan van een ideale 'hop-afstand'? Wanneer dat bijvoorbeeld rond de 250km is (geweest), kan het dan zijn dat een extra 'hop-range van 70 of 90 KM , gezien de huidige SuC liggingen eigenlijk in de praktijk minder effectief is ?
 
  • Love
Reactions: Eddyf0032
Tesla launches new Model 3 with ‘mid-range’ battery for $45,000, changes pricing structure
Benieuwd wat nu 'exacte' bereik van de AWD 75kWh vergeleken met deze nieuwe mid-range wordt en wat straks hier de prijsstructuur wordt, met Premium Upgrade al dan niet beschikbaar/verplicht voor de AWD-versie... :confused:

Aaaah :eek: Eerst maken ze van het Silver Metallic dat ik wou een speciale optie en nadat ik dan eindelijk beslist had dat het een RWD ging worden en ik me begon te verheugen op de volgens sommigen veel leukere sprintjes met een RWD, beslissen ze geen LR RWD meer te maken :(
 
die model 3's die soon will be arriving in Europe, zijn dat dan de showroom/ testmodellen of reeds modellen die gaan uitgeleverd worden aan klanten? Lijkt me vreemd dat ze een lading model 3' naar europa verschepen nog voor er geweten is voor welke uitrusting de europeaan kiest of zie ik dat verkeerd? Naar ik weet is er toch nog geen model3 configurator voor ons Europeanen opengesteld?
 
die model 3's die soon will be arriving in Europe, zijn dat dan de showroom/ testmodellen of reeds modellen die gaan uitgeleverd worden aan klanten? Lijkt me vreemd dat ze een lading model 3' naar europa verschepen nog voor er geweten is voor welke uitrusting de europeaan kiest of zie ik dat verkeerd? Naar ik weet is er toch nog geen model3 configurator voor ons Europeanen opengesteld?

Zelfs de Amerikanen hebben nog niet zoveel keus in uitrusting. Lak, interieurkleur (wit of zwart), wielen, MR/AWD/P zijn volgens mij enige punten. Autopilot is immers enkel software. Bovendien zijn er waarschijnlijk genoeg reserveringen voor LR versie voor de komende maanden aan productie. Ik weet niet of de eerste modellen die hier aankomen, voor klanten zijn, of voor showroom/testritten. Ik kan me goed voorstellen dat ze vrij snel al eerste klanten bedienen. Immers zijn dat mensen die al in 2016 hebben gereserveerd.
 
die model 3's die soon will be arriving in Europe, zijn dat dan de showroom/ testmodellen of reeds modellen die gaan uitgeleverd worden aan klanten? Lijkt me vreemd dat ze een lading model 3' naar europa verschepen nog voor er geweten is voor welke uitrusting de europeaan kiest of zie ik dat verkeerd? Naar ik weet is er toch nog geen model3 configurator voor ons Europeanen opengesteld?
Ik denk niet dat ze in zeebrugge speciaal personeel aanwerven voor die eerste 20 a 50 model 3's voor de diverse toonzalen. Die komen wel in het geheim per container naar Tilburg.
in de context van aanwerven van personeel , opleidingen en alles in gereedheid brengen voor de massale leveringen, denk ik dat "soon" iets van een 4 a 5 maanden moet zijn.