Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Hoeveel credit nota's krijg je voordat de eindfaktuur in beeld komt? Heb nu mijn derde credit nota staan...

Even volhouden nog....:)

FFF29869-8893-4E94-8064-BCD3892D28FE.jpeg
 
Volgens mij gaan we redelijk gelijk op. Vandaag ook twee en nu vanavond de derde er bij... Zou me niets verbazen als jij ook nog vandaag de derde krijgt... Wel alle 3 identiek.
Ik win: ik heb er 5! Maar bij mij is er een extra reden voor: er klopt telkens iets niet met mijn eindfactuur. Ze krijgen mijn verhoogde aanbetaling niet goed verwerkt. Die wordt eerst netjes als 'Previously invoiced' negatief berekend en vervolgens wordt hij minus € 1000,- onderaan er weer bij geteld ('Verrekening') :confused:

** edit ** Ik win helemaal niet, zie ik na lezen van post #9743 :D
 
  • Funny
Reactions: Namervio
Ik lees al een tijdje mee maar vandaag dan ook mijn bestelling geplaatst (M3P, Silver) via onze vaste leasemaatschappij. Verwachte levering is begin mei voor bestellingen die ze al hadden staan maar ook nieuwe bestellingen. Ondanks de geschatte levertijd van maart als je nu via de website besteld. Tesla hanteert volgens de leasemaatschappij een ander beleid dan andere fabrikanten ten aanzien van leasemaatschappijen. Tesla levert wanneer het Tesla uitkomt, ongeacht of dit eerder of later dan de gewenste leverdatum is. Terwijl andere fabrikanten op afroep van de leasemaatschappij leveren. Geen idee waarom dit een reden is dat leaserijders langer moeten wachten of een andere verwachte levertijd gecommuniceerd krijgen.
Eigenlijk een flink wassen neus dat ze je persoonlijke reserveringsnummer koppelen dan :/

Jammer maar helaas. Nadeel van leasen dus. Wel leuk om te zien hoeveel mensen al hun auto ontvangen, ondanks de chaos!
 
Tjonge jonge, wat een chaos.
Tesla is uniek, ook hierin kennelijk. Ze verkopen een paar uitvoeringen en een paar kleuren en koppelen die kennelijk pas aan de bestelling/koper als de boot in Zeebrugge aankomt.
Als je een VW of Audi koopt, stuurt de dealer de opdracht via de importeur aan de fabriek en beginnen ze in de fabriek met het koppelen van het VIN nummer aan jouw opdracht en dan krijg je precies die auto die je besteld hebt die al vanaf het allereerste begin aan jouw bestelling gekoppeld is. Die in de fabriek aan de lopende band -just intime- exact die onderdelen krijgt die jij besteld hebt, met trekhaakvoorbereiding als je die besteld hebt en zonder als je die niet besteld hebt. Elke kabelboom is dan precies voor jouw auto en de daarbijhorende opties. Ik heb dit proces in Wolfsburg en Ingolstadt gezien, een gigantische logistiek. VW/Audi zou dus ook nooit allerlei hardware in de auto bouwen die de klant niet besteld heeft, zoals Tesla dat doet met de AP.
Tesla is vernieuwend maar ik heb het idee als ik dit hier allemaal zo lees, dat ze op dit punt toch nog iets van de oude industrie kunnen leren.
Ik wilde van mijn gebruikt gekochte Model S weten, wanneer hij geproduceerd is en dat kon Tesla SEC me niet eens vertellen. Ze konden me wel vertellen, wanneer hij voor het eerst 'live' online kwam. En die datum neemt Tesla als de productiedatum. Ze doen echt alles anders, niet altijd beter.
 
Tjonge jonge, wat een chaos.
Tesla is uniek, ook hierin kennelijk. Ze verkopen een paar uitvoeringen en een paar kleuren en koppelen die kennelijk pas aan de bestelling/koper als de boot in Zeebrugge aankomt.
Als je een VW of Audi koopt, stuurt de dealer de opdracht via de importeur aan de fabriek en beginnen ze in de fabriek met het koppelen van het VIN nummer aan jouw opdracht en dan krijg je precies die auto die je besteld hebt die al vanaf het allereerste begin aan jouw bestelling gekoppeld is. Die in de fabriek aan de lopende band -just intime- exact die onderdelen krijgt die jij besteld hebt, met trekhaakvoorbereiding als je die besteld hebt en zonder als je die niet besteld hebt. Elke kabelboom is dan precies voor jouw auto en de daarbijhorende opties. Ik heb dit proces in Wolfsburg en Ingolstadt gezien, een gigantische logistiek. VW/Audi zou dus ook nooit allerlei hardware in de auto bouwen die de klant niet besteld heeft, zoals Tesla dat doet met de AP.
Tesla is vernieuwend maar ik heb het idee als ik dit hier allemaal zo lees, dat ze op dit punt toch nog iets van de oude industrie kunnen leren.
Ik wilde van mijn gebruikt gekochte Model S weten, wanneer hij geproduceerd is en dat kon Tesla SEC me niet eens vertellen. Ze konden me wel vertellen, wanneer hij voor het eerst 'live' online kwam. En die datum neemt Tesla als de productiedatum. Ze doen echt alles anders, niet altijd beter.
Dit is ook de wijze waarop Tesla de model S en X maakt: je krijgt een vin nummer zodra de bestelling definitief is en ingepland voor productie.

Voor de 3 wordt kennelijk gewerkt conform de nieuwste methodiek: de uncontrolled production planning method!
 
Het is toch net een voordeel dat Tesla wel alle hardware voorziet? Want als jij geen AP kiest maar het gros van de kopers op de tweedehandsmarkt plots wel AP willen, dan kunnen ze die gewoon na overkopen nog zelf activeren. Dat maakt dat jouw wagen meer waarde heeft dan een die van de fabriek komt zonder die hardware en maakt hem dus makkelijker doorverkoopbaar. Het maakt de productie ook makkelijker en de software ontwikkeling ook (zoals nieuwe functies die gebruik maken van de camera’s). Stel dat Tesla ooit toch met de huidige camera’s volledig zelfrijdende wordt kan je (of de volgende koper) niet meedoen in het uitlenen van de wagen wat ooit iets groot zal worden. Misschien nu nog geen tastbaar voordeel maar toont wel aan hoe Tesla anders produceert dan de klassieke automerken met een blik op de verre toekomst.
 
Heel simpel: er zijn maar 20 verschillende uitvoeringen (want EAP is alleen software) nu, dus als je van ieder 100 stuks op een boot zet (of algoritmisch enigszins anders verdeeld) krijg je die voorlopig wel gematcht (en waarom dat matchen niet al klaar is voordat ze op de boot staan is mij een raadsel). Niks fijnmazig maatwerk en verschillende kabelbomen. Alles wat je maar enigszins nodig hebt zit er toch op? En die camera's staan allemaal aan, ook als je geen EAP hebt en dragen zo bij aan de ontwikkeling van EAP en zelfs FSD. Kortom er zit niks in de auto dat niks oplevert. En als je de wielkeuze niet als volledig andere uitvoering ziet zijn er zelfs maar 10 keuzes mogelijk. (Plus wiel-herverdeel-algoritme)