Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Maximale stroom op het scherm gecheckt; kon niet hoger dan 8A.
Op deze locatie altijd 13A gehaald.
Wel (zoals altijd) met verlengsnoer, maar met hele dikke aders dus dat zou de UMC niet moeten merken (was de afgelopen 5 jaar bij de Model S UMC in ieder geval geen probleem).

Haal idd ook niet meer dan 8A. Limietinstellingen staan goed. Direct in de werkplaats op een professioneel aangelegde geaarde WCD aangesloten..!
En met vakantieverlengsnoer met 'dikke aders', over uit onze Leaf periode, ook 8A. De Leaf 230V-schuko kabel was trouwens afgezekerd op 10A.
 
  • Helpful
Reactions: Merijn
Denk je echt dat het aan de verlengkabel kan liggen? Die is 3x 2,5 mm2 dus praktisch hetzelfde als de bekabeling in je huis toch?

Ik ga in ieder geval ergens anders proberen te testen of de UMC gewoon op 13A werkt, dan kan ik dat inderdaad uitsluiten.
De normale spanningsval over een verlengkabel van 3x2,5mm2 is beperkt, zeker bij 13A. Ligt rond de 2V. Dat kan het verschil dus niet maken. Eventueel kan je eens een wattmeter plaatsen tussen het einde van de verlengkabel en de UMC dan krijg je een zicht op de echte stroom, de echte spanning en kan je ook zien hoe groot de spanningsval is tussen niet landen en wel laden.
Dat je in de auto niet hoger geraakt dan 8A wijst erop dat het pilotsignaal van de UMC 8A als maximum oplegt.

Om te antwoorden op je eerdere vraag: met de Fivari-mobile zou je de beperking niet hebben: het pilotsignaal van de Fivari is wat je zelf instelt. Maar de Fivari-Mobile is wat overkill om enkel als enkelfasige UMC te gebruiken: grote voordeel is toch dat je er ook driefasig mee kan laden en dus voor de M3 tot 11 kW en aan een stroom die je zelf instelt, uiteraard rekening houdende met de beperkingen van de aansluiting waarop je aansluit.
En tegelijkertijd heb je een oplossing voor:
  • het neuterprobleem in Belgie en Noorwegen
  • het probleem dat de UMC heeft met een verwisselde fase en neuter zoals dat in België en Frankrijk kan spelen
  • enkele minder frequent optredende probleempjes
en meteen heb je ook een thuislader die je het hele jaar door kan gebruiken zodat je maar één investering hoeft te doen. Als je er een vriend met een andere EV eens mee uit de nood wil helpen kan die enkelfasig (i-Pace, Kona, Niro etc...) of driefasig ( Zoe en sommige oudere MS) tot 32A laden, opnieuw als de aansluiting het toelaat.
 
:confused::confused:
model ☰



Geintje.. ik zeg drie

:confused:Dat is wel heel veel. Zal aan de kou liggen. Weinig re-gen en hoog verbruik.:confused: Daarom mijn tip; mik je laad-amperage zo uit dat je bij vertrek nog aan het laden bent dan heb je zeker een flinke re-gen en zal het verbruik lager zijn. Of op vol vermogen starten ergens in de nacht goed uitgekiend. Dan heb je zelfs volledige re-gen. En interieur voor vertrek, ingeplugd, verwarmen natuurlijk.
Ik hoop dat je thuis kunt laden en zo niet zou ik zeker altijd voorverwarmen want re-gen is wel zo comfortabel en spaart je schijfremmen. Alhoewel ik elders al wel las dat die bij te weinig gebruik er ook niet beter op worden:)
Verbruik krijg je dan misschien naar beneden, maar als je er aan de voorkant thuis weer veel moet in stoppen...dat is toch ook weer energie.
 
Hoe noemen jullie de auto eigenlijk als je het er met anderen over hebt?

Is het dan Model Three (geheel Engels) of Model (Eng) Drie of helemaal in het Nederlands? Andere automerken en types worden snel vernederlandst (we zeggen geen BMW fünf-achtundzwanzig, of Mazda 6 in het Japans), maar bij Tesla twijfel ik....

Pieter (nieuw hier, in afwachting van levering M3 en daarmee ook eerste Tesla)
Ik rij een Model(engels) Drie om dezelfde reden dat ik ook uit `Holland` kom in plaats van The Netherlands... mijn tong struikelt te vaak bij moDel Tffffhree. Een enkele TH digraph is geen punt maar sommige combinaties van woorden werken niet zo goed voor mij.
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Verbruik krijg je dan misschien naar beneden, maar als je er aan de voorkant thuis weer veel moet in stoppen...dat is toch ook weer energie.
Uiteraard, linksom of rechtsom is het energie, maar er zijn minimaal vijf redenen om toch zoveel mogelijk rechtstreeks uit de muur te halen:
1. Alle energie die onnodig via de batterij heen en weer loopt is sub-optimaal door verliezen
2. Ook als is het per keer niet veel, opgeteld leidt het toch tot een snellere degeneratie van je batterij(meer laadcycli)
3. Comfort, one pedal driving
4. Een warme auto bij vertrek
5. Nooit krabben (maar dat hoef ik met carport al nooit)

Dus hou je ATA zo laag mogelijk, voorzover je rechterpedaal je niet teveel verleidt, door naast een dikke wagen toch even flink uit te halen (en dat permitteer ik me ook altijd.. om me daarna stoïcijns voor me uitkijkend in te laten halen door hem die het laatst denkt te lachen.)
 
Net "bevestiging" gekregen dat mijn 3 blijkbaar op boot 5 zou zitten. Waarschijnlijk iets te maken met mijn specifieke config (Silver "19) als ik de afleveringen zie want ik heb een reservatie van april 2016. Jammer dat het zo lang duurt maar op zijn minst heb je dan een idee waar je je kan aan verwachten.
 
Net "bevestiging" gekregen dat mijn 3 blijkbaar op boot 5 zou zitten. Waarschijnlijk iets te maken met mijn specifieke config (Silver "19) als ik de afleveringen zie want ik heb een reservatie van april 2016. Jammer dat het zo lang duurt maar op zijn minst heb je dan een idee waar je je kan aan verwachten.
Mmmm..ik heb ook zo'n configuratie: AWD, Silver, 19", zwart interieur en al weken de status "wacht op eindfactuur".
Als het inderdaad de 5e boot zou zijn, dan zitten we op halverwege maart toch?
 
Met Tesla Levering in Tilburg gebeld, viel mee, 20 min wachten:
  • Mijn afspraak voor ophalen heb ik verschoven naar dinsdag 26/2, vanwege werkafspraken. Iemand wordt nu dus weer blij gemaakt dat die donderdag kan.
  • Morgen en woensdag was ook nog ruimte. Zaterdag niet.
  • Ik heb nu ook een kenteken (moest er wel naar vragen). XP 9xx F
  • EAP2 die voor aflevering besteld wordt, wordt altijd meegenomen in de fiscale waarde, die geldt voor de bijtelling.
  • Een EAP2 trail voor € 5800 komt vast, maar wanneer is onduidelijk. (Hm...)
  • Er is een taxidienst tegen gereduceerd tarief van station naar Tesla. Fresh cabs.
  • Over 6 maanden gratis Superchargen met de referral hoef ik me geen zorgen te maken. Dat komt goed. Oké...
  • Mijn Tesla app werkt sinds een week niet meer, geen gekoppeld product, maar dat moet goed komen bij levering. Wel controleren.
  • Nu betaling en verzekering regelen. Carmeleon of insuremytesla.
  • Twijfel, zal ik nog winterbanden bestellen, of gok ik erop dat de nieuwe zomerbanden volstaan? Hm, ik denk eerste. Zelfs voor 1 maand, ik rij teveel in de nacht.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Hoe noemen jullie de auto eigenlijk als je het er met anderen over hebt?

Is het dan Model Three (geheel Engels) of Model (Eng) Drie of helemaal in het Nederlands? Andere automerken en types worden snel vernederlandst (we zeggen geen BMW fünf-achtundzwanzig, of Mazda 6 in het Japans), maar bij Tesla twijfel ik....

Pieter (nieuw hier, in afwachting van levering M3 en daarmee ook eerste Tesla)

De kleine Tesla :) (bij "niet kenners")

Bij kenners: "de 3" en als we het over de S hebben... "de S"
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: Exiteer and Michel3
Vandaag met de 3 naar werk gereden in 4 graden, N11 (100km/h) A12(130km/h) en viel het verbruik me toch tegen. 238 Wh/km. Dat is hetzelfde als met mijn model S.. had hem niet voorverwarmd overigens en niet vooraf geladen maar dat doe ik met de S ook niet. Vanmiddag nog maar eens kijken
Toen je ermee reed was het vier graden, maar vannacht was het nog heel wat kouder. Als je een buitenslaper hebt, dan wordt wellicht daarom het accupakket fors verwarmd. Zit er eigenlijk iets als range mode op een 3?
 
  • Like
Reactions: Tozz