Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het lijkt dat op dit moment de max voor Model 3 rond de 120kw is, uiteraard niet de hele laadsessie. Ik hoop alleen dat onze Model 3s de update krijgen om tot 250kw te kunnen laden, nog voordat V3 van de Superchargers komt. Dan kunnen we namelijk al eerder profiteren van de hogere snelheid bij Fastned en iOnity.
Volgens mij doen ze ook geografisch iets vooraf, de batterij voorverwarmen e.d. Ben benieuwd of ze dit toestaan.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Ja, ik heb begrepen dat je als je met je broek langs de lak gaat er al krassen op kunnen komen en dat de coating een heel stuk harder is en meer bescherming biedt (de kraswering zou 9H moeten zijn, hetgeen overeenkomt met een 9H potlood geloof ik, maar hoe precies dat klopt weet ik niet). Een ander voordeel is dat hij veel gemakkelijker schoon te houden is en je dus ook minder hoeft te poetsen (wat ook weer krassen zou kunnen geven).

@Cely

Mijn Outlander heeft ook zachte zwarte lak. Na 4.5 jaar is er niks meer van over en ziet de auto er uit alsof er 4 jaar rally mee gereden is. En inderdaad een keer met je spijkerbroek langs de auto is direct een dikke kras door de lak heen (altijd fijn in krappe parkeergarages). Aangezien mijn model 3 4-5 jaar lease moet overleven en daarna nog kans maakt op overname naar privé vind ik het erg belangrijk dat de lak er in ieder geval niet zo dramatisch uitziet als bij mijn Outlander.
 
  • Informative
Reactions: Cely
@Cely

Mijn Outlander heeft ook zachte zwarte lak. Na 4.5 jaar is er niks meer van over en ziet de auto er uit alsof er 4 jaar rally mee gereden is. En inderdaad een keer met je spijkerbroek langs de auto is direct een dikke kras door de lak heen (altijd fijn in krappe parkeergarages). Aangezien mijn model 3 4-5 jaar lease moet overleven en daarna nog kans maakt op overname naar privé vind ik het erg belangrijk dat de lak er in ieder geval niet zo dramatisch uitziet als bij mijn Outlander.

In krappe parkeergarages hebben we toch Summon? :)
 
Pfff dat zijn toch wel extra verbogen kosten dan, want hoeveel moet je aan denken voor zo'n coating? Ik zit ook te denken om te auto daarna privé aan te schaffen maar kan ook net zo goed een nieuwe leasen... Maar goed ik vraag me dus af in hoeverre het echt nodig is, nou ja als je spijkerbroek een kras kan geven inderdaad maar is het nirt overdreven? Hoe erg zie je de mini krassen nou echt?

Aan de andere kant zo'n mooi auto hebben die er net niet strak eruit ziet is ook jammer. Luxe dilema dus... :)
 
@Cely

Mijn Outlander heeft ook zachte zwarte lak. Na 4.5 jaar is er niks meer van over en ziet de auto er uit alsof er 4 jaar rally mee gereden is. En inderdaad een keer met je spijkerbroek langs de auto is direct een dikke kras door de lak heen (altijd fijn in krappe parkeergarages). Aangezien mijn model 3 4-5 jaar lease moet overleven en daarna nog kans maakt op overname naar privé vind ik het erg belangrijk dat de lak er in ieder geval niet zo dramatisch uitziet als bij mijn Outlander.
Heb die ervaring ook: had m wel in de quartz laten zetten(kostbaar) en moet zeggen dat dat niet veel geholpen heeft..
Andere lak(metallic) wellicht een betere optie..
 
Heb vanavond een sms ontvangen dat ik hem woensdag as op kan halen
Oh dat zou ideaal zijn als het kan, schil namelijk idd best veel per maand. Het enige waar het leasebedrijf waarschijnlijk van balt is dat de restantwaarde van de auto ook gelijk van 3000euro gezakt is, toch?
Ja wij wel maar andere mensen niet...:rolleyes:
En net deze mooie optie is er dus nu niet meer in bij de AP
 
Wat is eigenlijk de max voor de Model 3 die ik overigens nog moet krijgen?View attachment 384735
Antwoord is al gegeven, Jasper (mag ik nu zeggen... Plus bedankt voor de uitnodiging aan ons!)
Toevallig is net de upgrade naar 250kW aangekondigd. Er is een foto van een tester met model 3, die 1600 km per uur laadt bij aanvang. Dat daalt natuurlijk wel maar 80 % in een half uur gaat zeker lukken.
Bij fastned zal het met 175 kW een derde langzamer gaan. Mocht je alvast een model ☰ in het echt willen zien, stuur maar een PM;-)
 
Weet iemand of er plannen zijn om in de toekomst ook Flitspalen weer te geven in de navigatie? Dat is op dit moment nog niet het geval toch? Zou toch fijn ipv gebruik te maken van de Waze versie / andere webbrowser ondersteunde navigatie-systemen!
 
Heeft iemand al een zwarte Model 3 door een wasstraat gehaald...?
Ja, met dramatisch resultaat..

Aangezien mijn dochter er nog in zat stond hij niet op slot. Op het moment dat de borstels het laadpoort klepje aaraken springt deze open met als gevolg een verbogen klep en deukje in achterscherm.

Reactie Tesla: in pagina 158 van de manual staat dat Tesla adviseert geen wasstraten met borstels te gebruiken....

Ergo, een model 3 in de wasstraat op slot zetten, en dan nog is het op eigen risico..
 
Ziet er heeeeel Sharp uit. Wat kost dat? Mag in een Pm als je dat fijner vindt ;)
Pfff dat zijn toch wel extra verbogen kosten dan, want hoeveel moet je aan denken voor zo'n coating? Ik zit ook te denken om te auto daarna privé aan te schaffen maar kan ook net zo goed een nieuwe leasen... Maar goed ik vraag me dus af in hoeverre het echt nodig is, nou ja als je spijkerbroek een kras kan geven inderdaad maar is het nirt overdreven? Hoe erg zie je de mini krassen nou echt?

Aan de andere kant zo'n mooi auto hebben die er net niet strak eruit ziet is ook jammer. Luxe dilema dus... :)
Het is standaard €1210,- (1000 ex. BTW) voor die type coating inclusief dus de detailing die voor een nieuwe auto anders zal zijn dan voor een oudere, maar het bedrijf waar ik heb het heb laten doen heeft meer mogelijkheden.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe, maar normaal zou ik ook nooit een auto uit deze prijscategorie hebben gekocht.

Hoeveel zie je het? Het zou me als leek niet zijn opgevallen, toch zag ik meteen toch een onmiskenbaar en behoorlijk verschil toen ze ermee klaar waren. En ik heb nu natuurlijk die filmpjes van al die krassen gezien. Ze hadden me vooraf op het hart gedrukt om vooral de auto niet te wassen, dat had ik dan ook niet gedaan. De auto was echt zoals hij eerder was opgeleverd.

Het lijkt mij zo dat allerlei krasjes in de blanke lak op termijn de glans gaan beïnvloeden doordat het licht verstrooid wordt, maar ik heb er geen verstand van. Het was me wel opgevallen dat ik nogal wat Model S'en heb zien rondrijden waarvan de lak op mij dof overkomt.

Een belangrijke overweging voor mij was ook dat de auto gemakkelijker schoon te houden is, want dat is niet echt mijn hobby zeg maar. Een nadeel naar ik heb gelezen zou zijn dat je bij wassen met leidingwater (maar niet bij regenbui) de auto wel droog moet maken.

Er waren voor mij twee overwegingen bij de keuze, namelijk wat zijn de eigenschappen met dit type coating en wat waren de ervaringen van Tesla-bezitters ermee. Misschien nog belangrijker schijnt te zijn wat voor mensen de detailing doen, en na gesprekken vooraf had ik daar vertrouwen in.

Wat ik wel begrepen heb dat je het vooral voor jezelf moet doen en dat het voor waardebehoud niet veel uitmaakt bij inruil, maar waarschijnlijk wel voor verkoop in privé. Ik heb de verwachting dat ik hem uiteindelijk in privé zal overnemen. Ik zie de Model 3 als een tijdloze game changer, zoals bijvoorbeeld een Citroën DS.
 
Last edited:
Is het niet vergelijkbaar met de groep mensen die met bijvoorbeeld een Iphone niet zonder schreenprotector kunnen en de groep mensen die helemaal geen schreenprotector willen?
Toch heb ik een coating op mijn Model 3 genomen, maar heb ik noch een screen protector, noch een hoesje om mijn iPhone. De overweging was voor mij toch een andere. Mijn iPhone hoef ik niet te wassen en te waxen bijvoorbeeld en ik zet hem over het algemeen niet buiten op straat :) .
 
Ja, met dramatisch resultaat..

Aangezien mijn dochter er nog in zat stond hij niet op slot. Op het moment dat de borstels het laadpoort klepje aaraken springt deze open met als gevolg een verbogen klep en deukje in achterscherm.

Reactie Tesla: in pagina 158 van de manual staat dat Tesla adviseert geen wasstraten met borstels te gebruiken....

Ergo, een model 3 in de wasstraat op slot zetten, en dan nog is het op eigen risico..
Zo wat balen voor je zeg!
Wat goed dat je ons hiervoor gewaarschuwd hebt. Had ik me nooit bedacht..
 
Ja, met dramatisch resultaat..

Aangezien mijn dochter er nog in zat stond hij niet op slot. Op het moment dat de borstels het laadpoort klepje aaraken springt deze open met als gevolg een verbogen klep en deukje in achterscherm...

Darn. Aangezien ik zelf echt niet van plan ben om de auto met de hand te wassen, even snel gegoogled en er zijn een paar extra meldingen op het US forum. Oa hier. Tip is om te zorgen dat hij niet in Park komt. Dus ook als je er nog in zit, op je stoel blijven zitten.

Stond hij in park (en was het zo'n borstels gaan om je auto heen ding)? Want dan helpt op slot zetten niet zo te zien.