Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Een SR+ heeft een accu van ongeveer 50-55 kWh. Neem 50kWh om je niet rijk te rekenen.

Wanneer je uitgaat van:
Vol = 90% (aanbevolen maximale niveau accu voor dagelijks gebruik)
Leeg = 10% (tijd op te laden)

Dan kan je 80% van 50 kWh gebruiken = 40kWh

Je zal ongeveer 5 à 6 km kunnen rijden met een kWh -> 200 - 240km (uiteraard afhankelijk van factoren, maar gezien ervaringen van anderen, geen abnormaal verbruik)

Je zult dus voor een 300-350km trip een laadsessie moeten inplannen.
 
Een SR+ heeft een accu van ongeveer 50-55 kWh. Neem 50kWh om je niet rijk te rekenen.

Wanneer je uitgaat van:
Vol = 90% (aanbevolen maximale niveau accu voor dagelijks gebruik)
Leeg = 10% (tijd op te laden)

Dan kan je 80% van 50 kWh gebruiken = 40kWh

Je zal ongeveer 5 à 6 km kunnen rijden met een kWh -> 200 - 240km (uiteraard afhankelijk van factoren, maar gezien ervaringen van anderen, geen abnormaal verbruik)

Je zult dus voor een 300-350km trip een laadsessie moeten inplannen.


300-360 km range dus realistisch voor een LR? 75 kw * 0,8 * 5 of 6?
 
Wanneer wordt de nieuwe standaard M3 kleur wit? Is voor de maand juli beloofd!
Klopt...even geduld...men is bezig het laatste kwartaal te sluiten. Ergens in juli zal de verandering plaatsvinden...of worden ingetrokken. Want het is Tesla en dat kan ook ;). Ook verwacht ik nog gejongleer met prijzen...dat is ook soort van traditie aan het begin van een kwartaal :).
 
Een voorbeeldrit is dan bijvoorbeeld:

Werk naar huis : 30 km
Huis - familie - huis: 300 km
Huis - werk: 30 km

Komt totaal uit op 360 km voor ik met zekerheid weer kan bijladen. Ik kan wel eventueel 's nachts via normaal stopcontact laden bij familie. Naar klanten toe is vaak rond de 220/260 km ipv 300, daar kan ik vaak natuurlijk wel bijladen.

Ik heb bij mijn schoonouders vorig jaar een laadpaal laten plaatsen. Inmiddels staan daar in een straal van 100 meter al 3 publieke palen, dus die laadpaal op de oprit van mijn schoonouders is eigenlijk overbodig geworden (maar het is wat goedkoper, dus gebruik hem alsnog). Je kunt even kijken in hoeverre dat bij jou het geval is. Ik gebruik daar de app 'Chargemap' voor.

Maar ook in het geval er geen oplaadmogelijkheid is (stopcontact zou ik afraden, het is gedoe en het schiet niet op en komt naar mijn idee knullig over om te moeten 'bedelen' om stroom) kun je even bij Fastned of een Supercharger bijladen. Je hoeft dan uiteraard niet helemaal vol, waarschijnlijk heb je aan 10 kWh dan genoeg, en dat heb je met een minuut of 5 erin zitten.

Ook hier geldt namelijk dat je zoveel gaat laden dat je je volgende laadmogeljkheid kunt bereiken. Dus ook met Superchargen 'tank' je niet vol. Je tankt zoveel je nodig hebt.

Overigens is het ook niet verkeerd om wel te realiseren dat elektrisch rijden naast een andere manier van denken ook soms gewoon minder praktisch is. Zeker met een SR zul je dat wat vaker hebben. Soms is het gewoon wel fijn om alla een brandstof auto 800km op een tank te kunnen doen, en dan is soms het moeten laden 'vervelend'. Zeker als je bv. haast hebt. Daar staat echter tegenover dat het rijden een stuk fijner is (stiller, minder vermoeiend), beter voor het milieu is en een Tesla ook nog eens een compleet andere auto ervaring is.

Onder de streep is 't meer voordeel dan nadeel wat mij betreft. Ik zou dus niet meer terug willen naar een brandstof auto.

Waarom wijst Amsterdam je aanvraag af eigenlijk? Volgens mij voldoe je aan de voorwaarden: "Na de aanvraag bekijkt de gemeente of de locatie geschikt is. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar bestaande laadlocaties binnen 300 meter, al aangevraagde laadlocaties, technische haalbaarheid, zichtbaarheid en ligging ten opzichte van de andere punten."
 
Ik heb bij mijn schoonouders vorig jaar een laadpaal laten plaatsen. Inmiddels staan daar in een straal van 100 meter al 3 publieke palen, dus die laadpaal op de oprit van mijn schoonouders is eigenlijk overbodig geworden (maar het is wat goedkoper, dus gebruik hem alsnog). Je kunt even kijken in hoeverre dat bij jou het geval is. Ik gebruik daar de app 'Chargemap' voor.

Maar ook in het geval er geen oplaadmogelijkheid is (stopcontact zou ik afraden, het is gedoe en het schiet niet op en komt naar mijn idee knullig over om te moeten 'bedelen' om stroom) kun je even bij Fastned of een Supercharger bijladen. Je hoeft dan uiteraard niet helemaal vol, waarschijnlijk heb je aan 10 kWh dan genoeg, en dat heb je met een minuut of 5 erin zitten.

Ook hier geldt namelijk dat je zoveel gaat laden dat je je volgende laadmogeljkheid kunt bereiken. Dus ook met Superchargen 'tank' je niet vol. Je tankt zoveel je nodig hebt.

Overigens is het ook niet verkeerd om wel te realiseren dat elektrisch rijden naast een andere manier van denken ook soms gewoon minder praktisch is. Zeker met een SR zul je dat wat vaker hebben. Soms is het gewoon wel fijn om alla een brandstof auto 800km op een tank te kunnen doen, en dan is soms het moeten laden 'vervelend'. Zeker als je bv. haast hebt. Daar staat echter tegenover dat het rijden een stuk fijner is (stiller, minder vermoeiend), beter voor het milieu is en een Tesla ook nog eens een compleet andere auto ervaring is.

Onder de streep is 't meer voordeel dan nadeel wat mij betreft. Ik zou dus niet meer terug willen naar een brandstof auto.

Waarom wijst Amsterdam je aanvraag af eigenlijk? Volgens mij voldoe je aan de voorwaarden: "Na de aanvraag bekijkt de gemeente of de locatie geschikt is. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar bestaande laadlocaties binnen 300 meter, al aangevraagde laadlocaties, technische haalbaarheid, zichtbaarheid en ligging ten opzichte van de andere punten."
In veel gevallen wordt nog wel eens gezegd; klaar terwijl u wacht. In het geval van EV-rijden is het devies:

(vol) Laden als u niet wacht...

(Dus tijdens slapen, bankhangen, werken, vergaderen enz.)

En als je wel moet wachten (bv tijdens een langere trip bij een SUC) dan maak je dat wachten zo zinvol mogelijk (lunch, koffie, plaspauze enz). En laadt je genoeg om de volgende lader te bereiken, op deze manier zijn de laadstops redelijk kort. Ik heb inmiddels meerdere roadtrips achter de rug. Zo goed als altijd was de auto eerder klaar met laden dan wij...
 
We hebben onze M3 bestelling omgezet van standaard zwart naar metallic (midnight silver), metallic heeft namelijk een dubbele laklaag. Zouden jullie desondanks dan ook nog glasscoating adviseren?

Mijn lolake specialist biedt een glasscoating aan van Swisstec, die 5 jaar mee zou moeten gaan, ook in combinatie met gebruik wasstraat.
 
  • Like
Reactions: M.W.
En als je wel moet wachten (bv tijdens een langere trip bij een SUC) dan maak je dat wachten zo zinvol mogelijk

Mail beantwoorden, krant lezen, agenda en administratie bijwerken, fora op internet lezen. Kortom, al die dingen die je thuis of op werk doet, kan je voor een deel ook tijdens het laden onderweg doen. Zou helemaal geweldig worden als je ook nog tv kunt kijken tijdens het laden in de auto. Wat dat betreft is laadtijd eigenlijk geen verloren tijd meer, in tegenstelling tot het rondhangen op een tankstation.Als het een beetje druk is ben je tegenwoordig ook al 10 minuten kwijt aan benzine tanken.
 
Zouden jullie desondanks dan ook nog glasscoating adviseren?

Dat hangt vooral van je portemonnee af en of je het waard vindt. Ik heb ook metallic lak (Midnight Silver) en heb ook binnen 1 week na aflevering een glasscoating laten aanbrengen. Ik vind persoonlijk ook de metallic lakken van Tesla nog wat dof.
Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat de lak mooi diep gaat en blijft glanzen, ook na 4 of 5 jaar, dat vuil minder hecht aan de lak en dat de auto veel gemakkelijker te wassen is. Of je daar een paar honderd euro voor over hebt, is lastig te zeggen voor een ander.
 
  • Like
Reactions: M.W.
We hebben onze M3 bestelling omgezet van standaard zwart naar metallic (midnight silver), metallic heeft namelijk een dubbele laklaag. Zouden jullie desondanks dan ook nog glasscoating adviseren?

Mijn lolake specialist biedt een glasscoating aan van Swisstec, die 5 jaar mee zou moeten gaan, ook in combinatie met gebruik wasstraat.

Een schadeherstel bedrijf waar ik was heeft de lakdikte van de mpdel 3 gemeten en kon nauwelijks verschillen ontdekken dus ik vermoed dat dit een fabeltje is.
 
Beide laklagen zijn dubbel of beide laklagen zijn niet dubbel. Hij meette dus geen verschil tussen een zwarte lak en de andere kleuren lak.

Thanks, lijkt mij plausibel. Ik denk dat onterecht wordt gesproken over een ‘dubbele laklaag’. Volgens mij is bij een metallic lak de laatste laklaag altijd een blanke laklaag. Bij solid zwart niet, daar zit geen blanke laklaag overheen wat niet betekent dat de auto onderaan de streep een dunnere laklaag heeft.

Lak is wel veel zachter maar dat geldt vrijwel altijd voor solid lakken door het ontbreken van een blanke laag die doorgaans vrij hard is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Ipe and DeHakkelaar
Komt totaal uit op 360 km voor ik met zekerheid weer kan bijladen. Ik kan wel eventueel 's nachts via normaal stopcontact laden bij familie. Naar klanten toe is vaak rond de 220/260 km ipv 300, daar kan ik vaak natuurlijk wel bijladen.
Wat is je probleem met bijladen? kan me niet voorstellen dat je nergens op de route een supercharger tegenkomt en die zien nauwelijks duurder dan thuis laden. Met 10 minuten (als ie wat leger is) heb je er zeker 100 km bij.
Nog 1 extra vraagje; hoe stel je a better route planner zo realistisch mogelijk in?
Gewoon standaard en alle variabelen correct invullen
Ook hier geldt namelijk dat je zoveel gaat laden dat je je volgende laadmogeljkheid kunt bereiken. Dus ook met Superchargen 'tank' je niet vol. Je tankt zoveel je nodig hebt.
Daar staat echter tegenover dat het rijden een stuk fijner is (stiller, minder vermoeiend), beter voor het milieu is en een Tesla ook nog eens een compleet andere auto ervaring is.

Onder de streep is 't meer voordeel dan nadeel wat mij betreft. Ik zou dus niet meer terug willen naar een brandstof auto.
."
Op alle punten eens, nooit meer ICE (Zelfs liever niet als loaner bij een servicebeurt)
Laadstress is non-existing, want dat went binnen een week.
LR is wel fijn, want het laadt sneller en kost dus nauwelijks tijd omdat je met een thuislaad-beurt doorgaans alle ritten van een dag kunt maken. Dus is die tijd je 200 euro per maand waard?
Mail beantwoorden, krant lezen, agenda en administratie bijwerken, fora op internet lezen. Kortom, al die dingen die je thuis of op werk doet, kan je voor een deel ook tijdens het laden onderweg doen. Zou helemaal geweldig worden als je ook nog tv kunt kijken tijdens het laden in de auto. Wat dat betreft is laadtijd eigenlijk geen verloren tijd meer, in tegenstelling tot het rondhangen op een tankstation.Als het een beetje druk is ben je tegenwoordig ook al 10 minuten kwijt aan benzine tanken.
En op een enkele plek (Apeldoorn bijvoorbeeld) kun je een prachtige wandeling maken.
 
Ik werd net gebeld door Tesla dat er voor mijn M3 een laadkabel klaarligt. Volgens hem een kabel van 2,5 meter zoals dat altijd bij de M3 wordt geleverd. Nu dacht ik hier te hebben gelezen dat er vaak een 7,5 meter kabel bij zit maar minstens een 4 meter kabel. Wat is jullie ervaring?