Ik heb bij mijn schoonouders vorig jaar een laadpaal laten plaatsen. Inmiddels staan daar in een straal van 100 meter al 3 publieke palen, dus die laadpaal op de oprit van mijn schoonouders is eigenlijk overbodig geworden (maar het is wat goedkoper, dus gebruik hem alsnog). Je kunt even kijken in hoeverre dat bij jou het geval is. Ik gebruik daar de app 'Chargemap' voor.
Maar ook in het geval er geen oplaadmogelijkheid is (stopcontact zou ik afraden, het is gedoe en het schiet niet op en komt naar mijn idee knullig over om te moeten 'bedelen' om stroom) kun je even bij Fastned of een Supercharger bijladen. Je hoeft dan uiteraard niet helemaal vol, waarschijnlijk heb je aan 10 kWh dan genoeg, en dat heb je met een minuut of 5 erin zitten.
Ook hier geldt namelijk dat je zoveel gaat laden dat je je volgende laadmogeljkheid kunt bereiken. Dus ook met Superchargen 'tank' je niet vol. Je tankt zoveel je nodig hebt.
Overigens is het ook niet verkeerd om wel te realiseren dat elektrisch rijden naast een andere manier van denken ook soms gewoon minder praktisch is. Zeker met een SR zul je dat wat vaker hebben. Soms is het gewoon wel fijn om alla een brandstof auto 800km op een tank te kunnen doen, en dan is soms het moeten laden 'vervelend'. Zeker als je bv. haast hebt. Daar staat echter tegenover dat het rijden een stuk fijner is (stiller, minder vermoeiend), beter voor het milieu is en een Tesla ook nog eens een compleet andere auto ervaring is.
Onder de streep is 't meer voordeel dan nadeel wat mij betreft. Ik zou dus niet meer terug willen naar een brandstof auto.
Waarom wijst Amsterdam je aanvraag af eigenlijk? Volgens mij voldoe je aan de voorwaarden: "Na de aanvraag bekijkt de gemeente of de locatie geschikt is. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar
bestaande laadlocaties binnen 300 meter, al aangevraagde laadlocaties, technische haalbaarheid, zichtbaarheid en ligging ten opzichte van de andere punten."