Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Gerucht is dat de Model 3 SR + uit China zou worden gesourced, en de Model 3 AWD en performance uit de VS. Ik ben eens benieuwd of dat ook klopt. Dit zijn iig nog de 2020 versies.
Dit zijn volgens mij trouwens niet de eerste, er is al een schip onderweg (Titus) vanuit Shanghai, vertrokken op 28/9, dat komt volgende week aan in Antwerpen dacht ik.
 
Vreemd, wij hebben op 24-09 een witte SR+ besteld. Vandaag om 11:14 kregen wij een mail dat de bestelling gewijzigd was (terwijl wij niets gedaan hebben):

2B518808-F200-4376-A3EC-339252A3E26C.jpeg


Tot onze verbazing stond er opeens een witte 3 met zwarte omlijsting in de mail! Ik in alle staten omdat ik hoopte op de elektrische trunk en verbeterde range, mijn vrouw in alle staten want ‘ik vind die zwarte dingen niet mooi’. :rolleyes:

Om 12:31 kreeg ik weer een mail van Tesla, wéér dat de bestelling gewijzigd was:
CEE66B58-8D66-4247-BD99-1EC20C5FDB89.jpeg


Nu zijn het weer chromen deurstijlen geworden. En opeens staat er in de orderagreement dat het gaat om een ‘Tesla China Model 3 Motor Vehicle Pre-Order Agreement’ terwijl het voorheen een ‘Overeenkomst bestelling motorvoertuig’ was.

Hmm, wat voor auto zullen we krijgen.....?
 
Ik vind dat toch allemaal erg limiet hoor.
Je bestelt een wagen, en de wagen die geleverd wordt, ziet er anders uit. Er is blijkbaar ook een reeks model 3's uitgeleverd met de gewijzigde frunk (kleiner dus) maar waar waarschijnlijk nog geen warmtepomp in zit. Het scheelt misschien maar 5-10 l maar zoals al gezegd, toch op minst merkwaardig.
 
Ik vind dat toch allemaal erg limiet hoor.
Je bestelt een wagen, en de wagen die geleverd wordt, ziet er anders uit. Er is blijkbaar ook een reeks model 3's uitgeleverd met de gewijzigde frunk (kleiner dus) maar waar waarschijnlijk nog geen warmtepomp in zit. Het scheelt misschien maar 5-10 l maar zoals al gezegd, toch op minst merkwaardig.

In mijn geleverde M3P ontbraken plots gedimde spiegels, terwijl dit was als feature vermeld was bij bestelling. Tesla ging een kleine tegemoetkoming proberen te doen, na eerst heel lullig te reageren dat 1) er helemaal geen gedimde spiegels bestonden voor de M3 en 2) dat ik niet kon bewijzen wat er op de Tesla site stond toen ik bestelde (wat ik wel kon). Maanden later en heel wat herinneringen gestuurd. Nog altijd niets gehoord. Zo frustrerend dat je zin hebt om dan maar via een advocaat te gaan.
 
Mijn M3 performance heb ik 7 oktober besteld en gisteren (19-10) even gebeld met de Tesla dealer in A’dam en die heeft kunnen bevestigen dat ik de “refresh” model 3 performance krijg, medio december.
Hij las even de nieuwe features op;
- nieuwe heat pump (al reeds bekend)
- black exterior (zgn Chrome delete)
- 20” uberturbine (ook al vrij bekend)
- electric trunk, met knop en app open te maken (noice!)
- mat finish interior (geen piano black)
- metal scroll wheels op stuur (nieuws voor mij)
- sun visors magnet link (wist ik ook niet)
- wireless charge x2 (had mijn proefrit tesla ook!)
- 2x USB-C mid console en 1x USB A in de glove compartment box
- dikker glas voor betere geluidsisolatie

Ik vroeg ook nog of er stuurverwarming bij zat en dat kon hij niet bevestigen, ik weet ook niet meer waar ik dat had gelezen dus het kan ook totale onzin zijn, al zou het wel een nice to have zijn. Van de foto’s op de tesla site kreeg ik wel de indruk dat het stuur iets groter leek dan de tesla waar ik een proefrit in had gedaan, maar dat kan helemaal aan mij liggen :p
 
Sinds ons laatste bezoek aan het SEC (verhelpen piepend geluid stuur) hebben we het volgende fenomeen. 10 minuten na elke (!) aankomst gaat de ventilator gedurende zo’n 20 minuten hard draaien. Dit is buiten zeer goed te horen. Ook als we alleen even de autodeur open en dicht doen, dan treedt dit fenomeen op.

Tesla heeft de auto op afstand uitgelezen en gaf in eerste instantie aan dat dit te maken had met koeling batterijen bij opladen....De auto staat echter niet altijd aan de lader, dus die oorzaak viel alsnog af. Nu zegt Tesla dat dit een standaard run van de ventilator is om de auto intern “vochtvrij” te maken. Gebeurt echter ook op zeer warme zomerdagen.

Ook de optie “ventilator uit bij verlaten auto” staat aan.

Hebben jullie dit ook? Nogmaals, voor eind augustus nooit iets gemerkt, en het is echt goed hoorbaar vanuit bijvoorbeeld de tuin. Maar Tesla heeft de case gesloten...
 
Dat had ik ook zo begrepen. De ventilator draait nog na om de filters en leidingen te drogen en zo vocht en de kans op schimmel te verminderen.

En start dan pas 10 minuten na elke (ook korte) rit? En 10 minuten na openen en sluiten auto? En dan gedurende 20 minuten. Heeft iedereen met een M3 dat op dit forum?

Ik moet me dan wel heel erg vergissen, maar voor bezoek aan SeC heb ik dit nooit ervaren,

Alleen een paar keer kort na aflevering (aug19).

Blijf het dus bijzonder vinden.

Ter info, we hebben de airco altijd aan staan. Maar ook als deze uitzet, dan start de ventilator na aankomst.
 
Sinds ons laatste bezoek aan het SEC (verhelpen piepend geluid stuur) hebben we het volgende fenomeen. 10 minuten na elke (!) aankomst gaat de ventilator gedurende zo’n 20 minuten hard draaien. Dit is buiten zeer goed te horen. Ook als we alleen even de autodeur open en dicht doen, dan treedt dit fenomeen op.

Tesla heeft de auto op afstand uitgelezen en gaf in eerste instantie aan dat dit te maken had met koeling batterijen bij opladen....De auto staat echter niet altijd aan de lader, dus die oorzaak viel alsnog af. Nu zegt Tesla dat dit een standaard run van de ventilator is om de auto intern “vochtvrij” te maken. Gebeurt echter ook op zeer warme zomerdagen.

Ook de optie “ventilator uit bij verlaten auto” staat aan.

Hebben jullie dit ook? Nogmaals, voor eind augustus nooit iets gemerkt, en het is echt goed hoorbaar vanuit bijvoorbeeld de tuin. Maar Tesla heeft de case gesloten...
Heb dit ook. M3 AWD, van Aug. 2019. Maak me Niet te veel zorgen. Laat hem Maar blaze :)
 
Sinds ons laatste bezoek aan het SEC (verhelpen piepend geluid stuur) hebben we het volgende fenomeen. 10 minuten na elke (!) aankomst gaat de ventilator gedurende zo’n 20 minuten hard draaien. Dit is buiten zeer goed te horen. Ook als we alleen even de autodeur open en dicht doen, dan treedt dit fenomeen op.

Tesla heeft de auto op afstand uitgelezen en gaf in eerste instantie aan dat dit te maken had met koeling batterijen bij opladen....De auto staat echter niet altijd aan de lader, dus die oorzaak viel alsnog af. Nu zegt Tesla dat dit een standaard run van de ventilator is om de auto intern “vochtvrij” te maken. Gebeurt echter ook op zeer warme zomerdagen.

Ook de optie “ventilator uit bij verlaten auto” staat aan.

Hebben jullie dit ook? Nogmaals, voor eind augustus nooit iets gemerkt, en het is echt goed hoorbaar vanuit bijvoorbeeld de tuin. Maar Tesla heeft de case gesloten...


Bij de vorige software versie, 36.16 indien ik mij niet vergis, had ik dit ook. Daarvoor was dit uitzonderlijk en waarschijnlijk afhankelijk van de temperatuur.

Nu zit ik op 40.4 en heb ik er opnieuw geen last meer van, of toch niet in die mate dat het mij opvalt. Dus misschien eerder een bug in een software versie ?