Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
The German TFF forum now also confirms that the M3LR will be delivered with an 81 kWh LG battery in Q4. The M3SR would also have received a larger 60 kWh CATL battery. In Germany, the technical papers (declaration of conformity) are sent in advance, so that is why they already know which variants will be delivered.
In the last earnings call they mentioned that Giga China has be fully transitioned as exporter factory in order to keep up for north america demand. So I suppose from now on all Teslas coming in europe (until Berlin starts pumping out Ys) will be delivered from China. Not bad for overall quality and finish 😁
 
  • Like
Reactions: peter85
In the last earnings call they mentioned that Giga China has be fully transitioned as exporter factory in order to keep up for north america demand. So I suppose from now on all Teslas coming in europe (until Berlin starts pumping out Ys) will be delivered from China. Not bad for overall quality and finish 😁
There seems no big difference in quality and finish between china and us made Tesla’s
 
Nieuwe WLTP voor de 2022 Model 3 Standard Range:

1635848996838.png


Ook wel trager dus heb het idee dat ze er gewoon een grotere batterij in plaatsen, ook mede door de verlaagde 0-100 km/u tijd, die van 5,6 naar 6,1 seconde gaat. De range is wel een flink verschil met de 2019 versie ik nu nog heb, waarbij de WLTP 409 km was.
 
Nieuwe WLTP voor de 2022 Model 3 Standard Range:

View attachment 728396

Ook wel trager dus heb het idee dat ze er gewoon een grotere batterij in plaatsen, ook mede door de verlaagde 0-100 km/u tijd, die van 5,6 naar 6,1 seconde gaat. De range is wel een flink verschil met de 2019 versie ik nu nog heb, waarbij de WLTP 409 km was.
Het is geen Standard Range Plus meer, maar achterwielaandrijving.
 
Looks like different drive train as well?
Name has also changed, I suppose only LFP globally from now on...


Ik betwijfel of de statement van verwarmd stuur en verwarmde achterbank hier klopt voor de RWD Model 3. Op de site staan twee lijstjes van interieurkenmerken, waarbij er nog steeds een duidelijk onderscheid is tussen de RDW en de AWD modellen. Het staat er alleen een beetje vreemd omdat er gewoon twee lijsten zijn, ongeacht welke versie je selecteert in de configurator.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik betwijfel of de statement van verwarmd stuur en verwarmde achterbank hier klopt voor de RWD Model 3. Op de site staan twee lijstjes van interieurkenmerken, waarbij er nog steeds een duidelijk onderscheid is tussen de RDW en de AWD modellen. Het staat er alleen een beetje vreemd omdat er gewoon twee lijsten zijn, ongeacht welke versie je selecteert in de configurator.
verwarmd stuur ook evt (betaald) beschikbaar SR+ -> RWD???
 
Vraagje: Wij zijn in de markt voor een eerste EV. We twijfelen tussen KIA EV6 en Tesla Model 3.
Bij de Kia wordt het RWD en grote Accu. Bij de Model 3 is er twijfel tussen de nieuwe RWD en de LR.
Is er ergens een duidelijke lijst van verschillen tussen de 2 M3 uitvoeringen ?

Door de nieuwe M3 RWD range op 491km is deze ook wel interessant voor ons.
Bij de testrit gisteren beweerde de medewerker dan zowel LR als RWD evengoed tot 100% kon geladen worden en allebei even snel konden laden.
Ik dacht dat er hier al verschil op zat ?
Ik geloof dat de RWD een andere geluidsinstallatie heeft en geen verwarmde achterbank ? Octavalve heben ze allebei ?

Mijn 3 dames neigen naar de EV6 ik naar de M3 omwille van range en ondersteuning voor het laden.
Weten jullie een mogelijkheid om 1 dag of toch langer als 1u met een model 3 te rijden en degelijke uitleg over de functies te krijgen ?
Zo vonden we remrecuperatie zeer fel bij de test LR. Dit is aan te passen zag ik na wat zoeken maar ik kon de functie niet veranderen op het scherm. Het leek alsof de keuze niet kon aanklikken op het scherm. Ik kon het wel zien. Ik kreeg de wagen wel in chill modus.
 
Vraagje: Wij zijn in de markt voor een eerste EV. We twijfelen tussen KIA EV6 en Tesla Model 3.
Bij de Kia wordt het RWD en grote Accu. Bij de Model 3 is er twijfel tussen de nieuwe RWD en de LR.
Is er ergens een duidelijke lijst van verschillen tussen de 2 M3 uitvoeringen ?

Door de nieuwe M3 RWD range op 491km is deze ook wel interessant voor ons.
Bij de testrit gisteren beweerde de medewerker dan zowel LR als RWD evengoed tot 100% kon geladen worden en allebei even snel konden laden.
Ik dacht dat er hier al verschil op zat ?
Ik geloof dat de RWD een andere geluidsinstallatie heeft en geen verwarmde achterbank ? Octavalve heben ze allebei ?

Mijn 3 dames neigen naar de EV6 ik naar de M3 omwille van range en ondersteuning voor het laden.
Weten jullie een mogelijkheid om 1 dag of toch langer als 1u met een model 3 te rijden en degelijke uitleg over de functies te krijgen ?
Zo vonden we remrecuperatie zeer fel bij de test LR. Dit is aan te passen zag ik na wat zoeken maar ik kon de functie niet veranderen op het scherm. Het leek alsof de keuze niet kon aanklikken op het scherm. Ik kon het wel zien. Ik kreeg de wagen wel in chill modus.
Om rem generatie aan te passen moet de auto in parkeermodus staan. Overigens is de rem generatie een kwestie van wennen. Na een tijdje weet je hoe sterk je je stroom pedaal moet laten opkomen. Uiteindelijk levert hoge regeneratie meer stroom terug dus betere range. Wil je model 3 testen Tesla huren - autoverhuur - SnappCar
 
Last edited:
Om rem generatie aan te passen moet de auto in parkeermodus staan. Overigens is de rem generatie een kwestie van wennen. Na een tijdje weet je hoe sterk je je stroom pedaal moet laten opkomen. Uiteindelijk levert hoge regeneratie meer stroom terug dus betere range. Wil je model 3 testen Tesla huren - autoverhuur - SnappCar
Ik zal eens Google op een Belgische variant. Wennen klopt maar vond de Ev6 aangenamer en instelbaar.
Al die power was/is voor mij ook niet nodig. Ook al reed ik al met zeer snelle motorfietsen. Het is het directe waarop de meer dan 350pk op komt dat heel brut is. Kwestie van doseren natuurlijk en "alles" went.
 
Vraagje: Wij zijn in de markt voor een eerste EV. We twijfelen tussen KIA EV6 en Tesla Model 3.
Bij de Kia wordt het RWD en grote Accu. Bij de Model 3 is er twijfel tussen de nieuwe RWD en de LR.
Is er ergens een duidelijke lijst van verschillen tussen de 2 M3 uitvoeringen ?

Door de nieuwe M3 RWD range op 491km is deze ook wel interessant voor ons.
Bij de testrit gisteren beweerde de medewerker dan zowel LR als RWD evengoed tot 100% kon geladen worden en allebei even snel konden laden.
Ik dacht dat er hier al verschil op zat ?
Ik geloof dat de RWD een andere geluidsinstallatie heeft en geen verwarmde achterbank ? Octavalve heben ze allebei ?

Mijn 3 dames neigen naar de EV6 ik naar de M3 omwille van range en ondersteuning voor het laden.
Weten jullie een mogelijkheid om 1 dag of toch langer als 1u met een model 3 te rijden en degelijke uitleg over de functies te krijgen ?
Zo vonden we remrecuperatie zeer fel bij de test LR. Dit is aan te passen zag ik na wat zoeken maar ik kon de functie niet veranderen op het scherm. Het leek alsof de keuze niet kon aanklikken op het scherm. Ik kon het wel zien. Ik kreeg de wagen wel in chill modus.
Je kunt beiden tot 100% laden en de laadsnelheid verschilt niet zoveel, het klopt dus wat de medewerker heeft verteld. Het verschil is dat de RWD wel langer op hogere snelheid kan laden dan de LR, en dat de RWD waarschijnlijk wat langzamer laad in de winter, dat is waarschijnlijk niet verteld.
Als je uit gaat van 100% laden met een RWD en 80% laden met een LR zal het verschil in range uiteindelijk niet zo heel groot zijn.
De M3 is een stuk zuiniger dan de EV6. Ev#database geeft een overzicht van realistische radius en verbruiks waarden.

De LR heeft inderdaad standaard achterbank verwarming maar die kun je bij de RWD bijbestellen. De geluidsinstallatie in de RWD is goed maar in de LR beter.

De remrecuperatie went heel snel en als je er eenmaal aan gewend bent wil je niets anders meer.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zal eens Google op een Belgische variant. Wennen klopt maar vond de Ev6 aangenamer en instelbaar.
Al die power was/is voor mij ook niet nodig. Ook al reed ik al met zeer snelle motorfietsen. Het is het directe waarop de meer dan 350pk op komt dat heel brut is. Kwestie van doseren natuurlijk en "alles" went.

ik rijd nooit in “chill” modus, steeds met maximale regeneratie en het stuur in “sport” stand. Eens je die directe reactie gewoon bent, wil je niets anders meer. Of ik in ieder geval niet. ;)

Tijdens het rijden druk je de pedaal een paar mm meer of minder in, en dat is het verschil tussen accelereren of afremmen. One-pedal-driving op zijn best.

Ik heb onlangs testritten gedaan met twee Taycans en was teleurgesteld in de “trage” reactie en vooral de beperkte regeneratie. Ik vond en vind het een prachtige wagen, maar had van Porsche beter verwacht.
 
Om rem generatie aan te passen moet de auto in parkeermodus staan. Overigens is de rem generatie een kwestie van wennen. Na een tijdje weet je hoe sterk je je stroom pedaal moet laten opkomen. Uiteindelijk levert hoge regeneratie meer stroom terug dus betere range. Wil je model 3 testen Tesla huren - autoverhuur - SnappCar
Voor zover ik weet heeft de 2021 M3 geen mogelijkheid meer om de regen aan te passen. Het is in elk geval verdwenen uit het "rijden" menu en de gebruikershandleiding.
 
  • Informative
Reactions: job-lek