Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand mogelijk een tip voor het volgende, er zit een irritante zachte rammel in het interieur in het grijze gedeelte van de bijrijders gordel. (Die plastic kap) is die eenvoudig los te halen? Om hier nu een service afspraak voor te maken… of zouden jullie dat gewoon doen?
 
Iemand mogelijk een tip voor het volgende, er zit een irritante zachte rammel in het interieur in het grijze gedeelte van de bijrijders gordel. (Die plastic kap) is die eenvoudig los te halen? Om hier nu een service afspraak voor te maken… of zouden jullie dat gewoon doen?
Bekijk deze video eens, anders afspraak maken:
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar toch even hier de volgende vraag over de batterij degradatie.

Mijn M3 LR is van juni 2019, inmiddels 85k op de teller, zo goed als probleemloos.

Nieuw werd bij 90% een bereik gegeven van (circa) 449km. Nu is daar nog 412km van over, neerkomende op een degradatie van 8%.
Ik ben even benieuwd hoe zich dit verhoud tot anderen.

Reset van BMS heb ik al geprobeerd, heeft hier verder geen verandering in gebracht (voor zover de theorieën hierover kloppen).
 
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar toch even hier de volgende vraag over de batterij degradatie.

Mijn M3 LR is van juni 2019, inmiddels 85k op de teller, zo goed als probleemloos.

Nieuw werd bij 90% een bereik gegeven van (circa) 449km. Nu is daar nog 412km van over, neerkomende op een degradatie van 8%.
Ik ben even benieuwd hoe zich dit verhoud tot anderen.

Reset van BMS heb ik al geprobeerd, heeft hier verder geen verandering in gebracht (voor zover de theorieën hierover kloppen).
Ik had een LR uit 2019 (augustus) Nieuw gaf de gom 499km aan bij 100 en na 2 jaar en 40K kilometer zat die op 479km
 
  • Like
Reactions: inactive
Ik zit bij 100% op ongeveer 461 (Gaf nieuw 496 Km aan, dus 7% "degradatie bij bijna 80K) maar zou weer eens kunnen calibreren, want het gaat optisch juist de laatste maanden ineens harder achteruit. (begin dit jaar 472) Denk dat het in werkelijkheid wel meevalt en ik heb er alleen in het buitenland misschien een heel klein beetje last van. Ik ga me pas zorgen maken als ik getaperd ga worden zoals bij de S (P) 85. Deze zomer 250 Kw nog wel gezien tijdens het laden, dus een probleem is het voorlopig niet.
 
  • Like
Reactions: inactive
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar toch even hier de volgende vraag over de batterij degradatie.

Mijn M3 LR is van juni 2019, inmiddels 85k op de teller, zo goed als probleemloos.

Nieuw werd bij 90% een bereik gegeven van (circa) 449km. Nu is daar nog 412km van over, neerkomende op een degradatie van 8%.
Ik ben even benieuwd hoe zich dit verhoud tot anderen.

Reset van BMS heb ik al geprobeerd, heeft hier verder geen verandering in gebracht (voor zover de theorieën hierover kloppen).
Altijd leuke (nou ja, eigenlijk niet) informatie. Zouden jullie, ook @JanG007 en @SpeedyEddy, die data niet hier kunnen wegschrijven? Erg handig.

 
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar toch even hier de volgende vraag over de batterij degradatie.

Mijn M3 LR is van juni 2019, inmiddels 85k op de teller, zo goed als probleemloos.

Nieuw werd bij 90% een bereik gegeven van (circa) 449km. Nu is daar nog 412km van over, neerkomende op een degradatie van 8%.
Ik ben even benieuwd hoe zich dit verhoud tot anderen.

Reset van BMS heb ik al geprobeerd, heeft hier verder geen verandering in gebracht (voor zover de theorieën hierover kloppen).
wie zegt dat dit degradatie is? Eea is ook na software upgrades opgetreden.

Helemaal leeg rijden en helemaal volladen en dan kijken hoeveel kwh er in is gegaan, dan weet je pas of je daadwerkelijk capaciteit kwijt bent.
 
wie zegt dat dit degradatie is? Eea is ook na software upgrades opgetreden.

Helemaal leeg rijden en helemaal volladen en dan kijken hoeveel kwh er in is gegaan, dan weet je pas of je daadwerkelijk capaciteit kwijt bent.
en dan nog. Ik dacht dat het BMS op bepaalde momenten maar scans doet dus .... wat ik wel weet is dat ik meerdere malen maar tot 469km op de GOM geraakte en daarna terug hoger dus er zit een stuk degradatie bij maar ook een stuk callibratie
 
wie zegt dat dit degradatie is? Eea is ook na software upgrades opgetreden.

Helemaal leeg rijden en helemaal volladen en dan kijken hoeveel kwh er in is gegaan, dan weet je pas of je daadwerkelijk capaciteit kwijt bent.
Ik bedoel degradatie hoofdzakelijk in de zin van een lagere waarde die wordt aangegeven. Niet zozeer een daadwerkelijke teruggang van de capaciteit. Het staat niet ter discussie dat dit alleen op de manier zoals je aangeeft (bij benadering) kan worden aangetoond.

Ik geef toe dit dit verder weinig zegt (al vind ik de reactie van Enzo63 wel bijzonder zuur).

Wel valt het op dat dit toch wel een hele liniaire terugloop is vanaf nieuw, ook volgens mijn stats app. Verschillende softwareversies ed laten verder geen grote schommelingen zien.
 
Last edited:
Ik bedoel degradatie hoofdzakelijk in de zin van een lagere waarde die wordt aangegeven. Niet zozeer een daadwerkelijke teruggang van de capaciteit. Het staat niet ter discussie dat dit alleen op de manier zoals je aangeeft (bij benadering) kan worden aangetoond.

Ik geef toe dit dit verder weinig zegt (al vind ik de reactie van Enzo63 wel bijzonder zuur).

Wel valt het op dat dit toch wel een hele liniaire terugloop is vanaf nieuw, ook volgens mijn stats app. Verschillende softwareversies ed laten verder geen grote schommelingen zien.
Zuur? Sorry, dat was niet bedoeld want zo ben ik niet. Ik wilde alleen maar erop wijzen dat er een draadje is waarin die gegevens vermelden kunnen worden. Dan kan iedereen zijn hoe relatief gezien met zijn eigen degradatie gaat @pieter!
 
Ik ben benieuwd naar de echte test in één van de volgende filmpjes. Bij laden aan 50 kW vinden velen hier op het forum dat je niet aan een Tesla supercharger mag gaan hangen :cool:
Ondertussen staat de test op YouTube:

Ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken. Het gaat toch merkelijk trager dan bij niet-LFP, maar 80-90 kW fast charging na preheating valt misschien nog wel mee? Slow charging ziet er wel heel traag uit (3 kW), maar gaat misschien nog omhoog na een tijdje? De wagen thuis buiten moeten laden in koud weer lijkt me niet de optimale situatie, ook al omdat ik vermoed dat er heel veel energie verspild wordt aan het op temperatuur houden van de batterij. Vorig jaar waren en er paar berichten waarbij, bij heel koud weer, de SoC helemaal niet omhoog ging bij enkelfase-laden. Hopelijk is dat opgelost.
 
Ondertussen staat de test op YouTube:

Ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken. Het gaat toch merkelijk trager dan bij niet-LFP, maar 80-90 kW fast charging na preheating valt misschien nog wel mee? Slow charging ziet er wel heel traag uit (3 kW), maar gaat misschien nog omhoog na een tijdje? De wagen thuis buiten moeten laden in koud weer lijkt me niet de optimale situatie, ook al omdat ik vermoed dat er heel veel energie verspild wordt aan het op temperatuur houden van de batterij. Vorig jaar waren en er paar berichten waarbij, bij heel koud weer, de SoC helemaal niet omhoog ging bij enkelfase-laden. Hopelijk is dat opgelost.
Thuisladen-tip: Bij thuiskomst niet wachten op daltarief maar meteen het laden starten, ook al is het piektarief. Door efficiencywinst maak je de paar cent verschil deels goed en het is beter voor het milieu (want 1. je pakt wellicht meer zonnestroom, maar 2. verbruikt in totaal gewoon iets minder. Kan wel 6% schelen met ultrakoud laden als je op 1 fase laadt. En op drie fasen is 10A het milieuvriendelijkst.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ondertussen staat de test op YouTube:

Ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken. Het gaat toch merkelijk trager dan bij niet-LFP, maar 80-90 kW fast charging na preheating valt misschien nog wel mee? Slow charging ziet er wel heel traag uit (3 kW), maar gaat misschien nog omhoog na een tijdje? De wagen thuis buiten moeten laden in koud weer lijkt me niet de optimale situatie, ook al omdat ik vermoed dat er heel veel energie verspild wordt aan het op temperatuur houden van de batterij. Vorig jaar waren en er paar berichten waarbij, bij heel koud weer, de SoC helemaal niet omhoog ging bij enkelfase-laden. Hopelijk is dat opgelost.
Een YT video van Nextmove had er al in Februari een goede analyse over dit LFP topic en kwam tot dezelfde conclusie. Een aanvaardbare SuC laadkurve heb je bij LFP pas bij een akku temperatuur tussen 35 en 45 graad via preconditioning of (heel) snel rijden. Dat kost natuurlijk extra stroom ten laste van reikwijdte. In koudere landen zoals Scandinavië of Canada, en als je veel lange afstanden moet doen, zou ik twee keer nadenken vooraleer een SR+ met LFP akku te bestellen. Hier in België met zachter klimaat zou ik niet aarzelen. Voordeel van die LFP akkus is namelijk dat ze veel langer meegaan.
 
Epyx, jij hebt je batterij zelf gekalibreerd een tijdje geleden, wat voor een range heb jij nu bij 90% en/of 100% ?

Ik heb namelijk sinds kort een tesla model 3 LR uit begin 2019 met 62.000 km op de teller met deze standen.

90% 405 km
100% 450 km

Zelf vind ik 10% degradatie best wel veel, maar ik heb de auto te kort om te kunnen inschatten of deze nog in een vrije val zit.
Ben momenteel wel de auto steeds aan het laten slapen op verschillende % in de 20 - 90 range en dat heeft me al 5 km extra gegeven op de 100%.

Die CAC reset kunnen ze dat remote doen? Of moet ik daarvoor bij een service center zijn? Ik ga toevallig morgen naar een service center dus dat zou mooi uitkomen om eens te kijken of er nog wat extra prut in de accu zit.
 
Epyx, jij hebt je batterij zelf gekalibreerd een tijdje geleden, wat voor een range heb jij nu bij 90% en/of 100% ?

Ik heb namelijk sinds kort een tesla model 3 LR uit begin 2019 met 62.000 km op de teller met deze standen.

90% 405 km
100% 450 km

Zelf vind ik 10% degradatie best wel veel, maar ik heb de auto te kort om te kunnen inschatten of deze nog in een vrije val zit.
Ben momenteel wel de auto steeds aan het laten slapen op verschillende % in de 20 - 90 range en dat heeft me al 5 km extra gegeven op de 100%.

Die CAC reset kunnen ze dat remote doen? Of moet ik daarvoor bij een service center zijn? Ik ga toevallig morgen naar een service center dus dat zou mooi uitkomen om eens te kijken of er nog wat extra prut in de accu zit.
Na BMS calibratie volgens YT video's van Steven Peeters, CAC reset in SC Zaventem (ik denk niet dat dit op afstand kan), en een nieuwe laaddiscipline van +- 20-90% kom ik nu op +- 463km bij 100% ipv 439km.