Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry voor off-topic - maar aan wat voor onderhoudszaken moet je dan aan denken?
Wat mijn onderhoudszaken zijn geweest :
- 2 parkeerremmen 1000 euro
- Ruitenwisservloeistofpomp 50 euro
- Onder draagarmen voorkant incl. stabilisatiestangen circa 2600 euro inclusief grote onderhoudsbeurt en ruitenwisservloeistofpomp
- stuurhuis , vraag voor degene met rubber afdekking! 450 euro
- 12V accu (helaas al 2x ) 500 euro

Zo'n 4600 euro.

De onder draagarmen had nog niet gehoeven, maar is geadviseerd om wel te doen, anders moet je een jaar later ook de boven draagarmen mee vervangen.
 
  • Informative
Reactions: DamascuS75D
Ja, zelf ook met de T2 gereden. Om te huilen. De P8 XC40 is echt top! Maar back to tesla.

Goh ik sta op het punt om een Model Y te kopen (waarschijnlijk wachten op de performance voor een testrit, om te kijken of hij niet te hard is). Maar eenmaal youtube je in de 'dont buy tesla' algoritmes gooit begint een mens soms te twijfelen. Het zal stoer zijn om tesla af te zeiken maar er zitten waarschijnlijk ook heel veel waarheden in. Mensen die effectief grote problemen hebben en vooral met het gebrek aan service nadien?
Hier staan voor deur een Kia eNiro (volgens populaire meningen een betrouwbare Koreaan) en Model 3 LR (volgens populaire mening die Amerikaan die van ellende uit elkaar valt). Beiden uit maart 2019 en beiden hebben zo’n 80.000km afgelegd. De betrouwbare Koreaan moet (ja, moet, anders verlies je je garantie) iedere 15.000km voor onderhoud naar de garage. Dan mag ik 2 uur slechte koffie drinken bij de dealer. Inmiddels heeft hij al 3 keer ‘dood’ stilgestaan (laatste keer na 2 volle dagen gebruikt te zijn). 12v accu is inmiddels 2x doorgemeten: is goed, dus er is geen probleem….. ik heb nu weer een afspraak staan voor een beurt waarbij ik geeist heb dat de het accuprobleem wordt opgelost. Jumpstarter ligt klaar om hem aan de praat te krijgen om die kant op te gaan en in de tussentijd gebruik ik alleen de Tesla.
En de Tesla? Die heeft nog geen garage gezien en heeft ons nooit in de steek gelaten………
 
Ik zit wat te lezen over de USB hub in de laatste nieuwe modellen, en ook waarbij er bij sommige geen USB na levering inzat vanwege chip tekort. Blijkbaar hebben ze bij sommige mensen deze geretrofit met USB-C zonder data. Er zijn twee versies beschikbaar voor de nieuwste modellen kwa USB hub:

1656787-30-A is power only.
1755200-00-B is power and data.

port-differences-jpg.755259


Wat ik ook lees in datzelfde topic is dat Tesla er vanaf is gestapt om poorten met data te leveren in de nieuwere modellen.
 
Ik zit wat te lezen over de USB hub in de laatste nieuwe modellen, en ook waarbij er bij sommige geen USB na levering inzat vanwege chip tekort. Blijkbaar hebben ze bij sommige mensen deze geretrofit met USB-C zonder data. Er zijn twee versies beschikbaar voor de nieuwste modellen kwa USB hub:

1656787-30-A is power only.
1755200-00-B is power and data.

port-differences-jpg.755259


Wat ik ook lees in datzelfde topic is dat Tesla er vanaf is gestapt om poorten met data te leveren in de nieuwere modellen.

Tijdens mijn speurtocht naar het wattage van de USB-poorten herinner ik me een stukje handleiding dat aangaf dat de USB-poorten in de middenconsole geen data overdragen, maar enkel de poort in het handschoenkastje dit doet. Lijkt me geen issue? Gewoon die in het handschoenkastje gebruiken voor Sentry en de anderen voor het laden van toestellen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag gezien dat de leveringsdatum is aangepast (was "maart 2022", nu 17/02/2022 - 01/03/2022). Via de source van de account pagina ook de VIN kunnen achterhalen (Ctrl-U en zoek "insuredVIN" - VIN staat er net voor). Dit levert volgende op:

1644052601863.png


Dus de 15V Lithium ion, en de nieuwe hairpin motor! Ik vermoed dan ook de nieuwe batterij en AMD Ryzen. Me happy :)
 
Elke maand krijg ik van de leasemaatschappij automatisch een verrekening van de laadkosten van mijn Model 3. Nu viel me op dat dit de laatste keer erg veel was. Ik heb eens gekeken in de portal die in verbinding staat met mijn laadpaal en zie een sessie van 31-12-2021 tot 28-01-2022 staan waarbij er geladen is voor 186kWh! Ook vreemd dat ik op 31 december een nieuwe sessie kreeg want ik heb toen de auto helemaal niet afgekoppeld en weer aangekoppeld. Maar misschien heeft dit iets te maken met een jaarafrekening ofzo.
Wat iig wel klopt is dat ik de auto van 31-12 tot 28 januari niet gebruikt heb. Maar 1 laadsessie van 186kWh is meer dan 2x de volledige batterij opladen van 0-100% terwijl de batterij op 31 december al voor rond de 75% opgeladen was. Het totale stroomverbruik van mijn woning lijkt overigens ook hoog in de genoemde periode, dus ik denk niet dat de laadpaal/ de portal het fout heeft.

Er lijkt mij iets serieus mis waardoor de auto heel veel stroom verbruikt heeft zonder te rijden en zonder sentry mode (ca 6kWh per dag). Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Een afspraak met een SeC zal nodig zijn vrees ik...

1644247768404.png
 
Elke maand krijg ik van de leasemaatschappij automatisch een verrekening van de laadkosten van mijn Model 3. Nu viel me op dat dit de laatste keer erg veel was. Ik heb eens gekeken in de portal die in verbinding staat met mijn laadpaal en zie een sessie van 31-12-2021 tot 28-01-2022 staan waarbij er geladen is voor 186kWh! Ook vreemd dat ik op 31 december een nieuwe sessie kreeg want ik heb toen de auto helemaal niet afgekoppeld en weer aangekoppeld. Maar misschien heeft dit iets te maken met een jaarafrekening ofzo.
Wat iig wel klopt is dat ik de auto van 31-12 tot 28 januari niet gebruikt heb. Maar 1 laadsessie van 186kWh is meer dan 2x de volledige batterij opladen van 0-100% terwijl de batterij op 31 december al voor rond de 75% opgeladen was. Het totale stroomverbruik van mijn woning lijkt overigens ook hoog in de genoemde periode, dus ik denk niet dat de laadpaal/ de portal het fout heeft.

Er lijkt mij iets serieus mis waardoor de auto heel veel stroom verbruikt heeft zonder te rijden en zonder sentry mode (ca 6kWh per dag). Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Een afspraak met een SeC zal nodig zijn vrees ik...

View attachment 765957
Deur niet goed dicht (=verwarming blijft aan) of op andere manier verwarming (interieur/accu) aan laten staan voor lange tijd?
Een andere reden voor veel laden kan ik niet bedenken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Elke maand krijg ik van de leasemaatschappij automatisch een verrekening van de laadkosten van mijn Model 3. Nu viel me op dat dit de laatste keer erg veel was. Ik heb eens gekeken in de portal die in verbinding staat met mijn laadpaal en zie een sessie van 31-12-2021 tot 28-01-2022 staan waarbij er geladen is voor 186kWh! Ook vreemd dat ik op 31 december een nieuwe sessie kreeg want ik heb toen de auto helemaal niet afgekoppeld en weer aangekoppeld. Maar misschien heeft dit iets te maken met een jaarafrekening ofzo.
Wat iig wel klopt is dat ik de auto van 31-12 tot 28 januari niet gebruikt heb. Maar 1 laadsessie van 186kWh is meer dan 2x de volledige batterij opladen van 0-100% terwijl de batterij op 31 december al voor rond de 75% opgeladen was. Het totale stroomverbruik van mijn woning lijkt overigens ook hoog in de genoemde periode, dus ik denk niet dat de laadpaal/ de portal het fout heeft.

Er lijkt mij iets serieus mis waardoor de auto heel veel stroom verbruikt heeft zonder te rijden en zonder sentry mode (ca 6kWh per dag). Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Een afspraak met een SeC zal nodig zijn vrees ik...

View attachment 765957
Sentry kan makkelijk 5% op een nacht verbruiken. Andere oorzaak zou gepland vertrek kunnen zijn, waarbij de auto misschien elke ochtend de auto voorverwarmde?
 
Als je laadpaal buiten staat zou er water bij de leidingen kunnen komen en zo lekstromen veroorzaken. Deze zouden weliswaar via de aardlekschakelaar moeten worden gedetecteerd, waarna de laadpaal stroomloos zou moeten zijn.In ieder geval het gedeelte van de leidingen na de aardlekschakelaar.
Lekstromen voor deze aardlekworden niet gedetecteerd maar eventueel door de aardlek in de meterkast. Functioneren die allemaal zoals het hoort?
 
De laadpaal staat inderdaad buiten. Aardlekautomaat werkt voor zover ik kan zien correct. Een lekstroom van gemiddeld 6kWh/dag over 28 dagen klinkt overigens wel erg extreem.
Laatst een testje gedaan van enkele dagen zonder hoog stroomverbruik (0,01kWh). Dus dat is weer goed. De komende dagen ga ik het verder in de gaten houden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit is zeker interessant!

Zo te zien (...) geldt dit voor het "oude" type: ik zie chromen randen rond de ramen.

Hierbij het complete filmpje. Aan het einde zie je ook nog het ronde knopje dat wordt toegevoegd aan de binnenkant van de achterklep. En dat je het via het scherm kan bedienen. Alsof het een nieuwe Model 3 is:

 
Last edited:
De laadpaal staat inderdaad buiten. Aardlekautomaat werkt voor zover ik kan zien correct. Een lekstroom van gemiddeld 6kWh/dag over 28 dagen klinkt overigens wel erg extreem.
Laatst een testje gedaan van enkele dagen zonder hoog stroomverbruik (0,01kWh). Dus dat is weer goed. De komende dagen ga ik het verder in de gaten houden.
Lijkt me uitgesloten dat het aan bekabeling ligt tussen je aardlekschakelaar en laadpunt. De data die je uitleest komt immers van het verbruik dat je laadpunt zelf meet (KWh teller in het laadpunt zelf), maw vraag van je Tesla zelf. Bij bvb. een Alfen laadpaal zit er dan ook nog eens een 6mA lekstroom detectie op.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Nog 3 dagen voor de afhaling, en toch nog heel wat vraagtekens rond de vernieuwingen die al dan niet op de auto zullen zitten. Op het inschrijvingsbewijs vond ik nog volgende info: type "E3LD", variant "PQp2s5N".

Wat opzoekwerk leert me dat type E3LD zoveel betekent als de Panasonic 82kWh batterij, dus niet de nieuwere E5LD van LG met 79kWh. Dat zou ik op zich niet erg vinden, want deze is toch net wat beter in snelladen.

4f0095e670bf90b59fa2858110c43b9f4309e95c.png


Geëditeerd:
Dan de motor: 377kw op inschrijvingsbewijs. De VIN decoder voor type "L" wil zeggen "Hairpin winding". Dat betekent motortype 3D6 en DU cat 2 volgens onderstaande tabel. Variant "PQp2s5N" blijkt dan ook correct te zijn.

0d495ff9d757afb53c993993e7aff1d7ab301b70.jpeg


Dan blijft de vraag wat er wel met modeljaar 2022 mee komt. De 15.5V batterij doet me denken dat de AMD Ryzen er wel zal in zitten. Maar ik ben evengoed geïnteresseerd in het nieuwe glas, de nieuwe Performance remschijven/blokken, de extra camera voor AutoPark, de nieuwe (5G?) modem,... Donderdag zal ik mijn vragenlijstje zeker overlopen, maar ik vrees dat de antwoorden vaag of ontwijkend zullen zijn. :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Extra camera voor Autopark heb je denk ik verkeerd geïnterpreteerd van het tff-forum. Er is een tijdje geleden weliswaar een nieuwe typegoedkeuring geweest (V20) vanwege o.a. de toevoeging van "vision" aan de Autopark functionaliteit, maar die werkt bij mijn weten volledig met de bestaande camera's. Ik denk dat je in veel gevallen de afleverspecialist zult overvragen. Het is ook geen informatie die door Tesla met consumenten is gedeeld.