Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draagarmen issue, oplossingen, garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Na 3,5 jaar en 125.000 km is in een paar dagen tijd een flinke kraak rechtsvoor ontstaan. Mijn draagarm(en) zijn aan de beurt! Ik lees dat dit een “standaard” issue is bij de M3.

Ga morgen contact opnemen met Tesla, maar een paar vragen die bij mij opkomen:
  1. Is dit nog garantie? Ik ben over de kilometer heen, maar dit is wel een bekend probleem. Ik lees ook over coulance. Wat zijn jullie ervaringen?
  2. Pak je alleen de kraker aan, of moet je rigoureus alles vervangen?
  3. Hebben jullie verder tips waar op te letten?
Zal update geven van mijn vervolgstappen.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Binnen de garantieperiode is dit normaal geen probleem en worden de draagarmen gewoon kosteloos vervangen. Buiten de garantieperiode is het normaal helaas betalen voor de reparatie. Maar wie weet heb je geluk en passen ze toch coulance toe, vooral als ze nog niet eerder zijn vervangen. Echter na 125.000 km is het mogelijk dat ook de onderste 2 links wat slijtage hebben en aan vervanging toe zijn. Is dus goed om deze ook te laten controleren.
 
Er zijn al meerdere topics hierover.


Lang verhaal kort: uit garantie is uit garantie. De draagarmen zijn ook niet defect, maar net op het punt waar de auto staat is het vet wat op.

Je kan bij Tesla ze wisselen, je kan via een spuit wat extra vet toevoegen, of je kan de draagarm los maken en de bol wat ronddraaien om het vet terug te spreiden.

Het kan zijn dat Tesla een revisie nu heeft die niet zo snel zonder vet loopt.

 
Ik weet niet wat uw auto historie is, maar met deze heb ik nooit draagarmen hoeven te vervangen:

BMW 315: 180.000 km
BMW 518: 265.000 km
Daihatsu Rocky 2.8D: 55.000 km
BMW 320i: 280.000 km
Triumph Spitfire 1500: 175.000 km
Rover 623 Si: 120.000 km
BMW 518i: 325.000 km
Alfa Romeo 156 1.9JTD: 215.000 km
VOLVO S60 D5; 240.000 km
Range Rover Evoque TD4: 70.000 km
 
Mijn 3 was net uit de garantie. De vraag over enige coulance (Tesla Amsterdam) werd redelijk arrogant en met een lachje beantwoord. Maar meneer, wij weten toch niet of u als een gek over drempels gaat?

Hij noemde mij in ieder geval nog meneer;)

Succes.
 
Vandaag bij Sec Groningen langs gegaan om het persoonlijk contact ook een beetje op peil te houden met Tesla. Zeer vriendelijk behandeld. Is inderdaad de bovenste draagarm, zoals ook in de filmpjes van Wooter te zien.

Auto valt buiten garantie en coulance kent Tesla niet. Echter de prijs voor vervangen draagarm is zo laag dat er daarmee wel sprake is van coulance of compensatie voor een niet zo'n degelijke oplossing. Beide draagarmen worden vervangen (eentje uit voorzorg dus) voor EUR 202,44. Dat noem ik een vrienden prijs.

De medewerker gaf aan dat ze bij de "kraak" vroeger eerst moesten smeren, toen modificeren, daarna een "tussenversie" verbetering kwam en er nu van 2 fabrikanten verbeterde versies beschikbaar zijn. Hij had zelf het meeste vertrouwen in draagarm van ZF (Duitse degelijkheid?). Die komen er bij mij dus onder.

Het zijn mijn eerste echte onderhoudskosten (behalve 2 maal banden, interieurfilter en ruitenwisserbladen). Vroeg nog of een servicebeurt aan te bevelen was, maar dat was niet nodig als je zelf een beetje op je banden let...

Enige keerzijde: afspraak duurt nog ruim een maand... Toch zeer tevreden.
 
Dat zijn ze toch echt wel hoor, is zeker geen onderdeel wat een autoleven lang mee gaat.
Voor mijn Tesla had ik nog nooit gehoord van de term draagarmen in een auto 🤣
Waarschijnlijk omdat ze bij geen van mijn voorgangers ooit vervangen hoefden te worden haha.

Overigens top voor Rob dat ze beiden voor een kleine 200 vervangen worden. Dat ben je tegenwoordig al kwijt aan arbeidsloon.
 
Die van mij beginnen ook al af en toe eens te kraken en schuren.
Toen er een ranger van Tesla voor iets anders kwam sprak ik hem erover aan en die vertelde mij dat de stukken voor beide zijden samen op 169euro incl btw kosten.
Het zou ook niet veel werk zijn en ter plaatse gestoken kunnen worden.
Hoewel ik slechts 50k km's heb en nog geen 4 jaar oud vallen ze buiten de garantie omdat ik andere veren geplaatst heb maar dat wisten we al van Tesla dat ze daar gevoelig aan zijn 😁
Dus rond de 200euro was ook wat de ranger aangaf incl. plaatsing.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Hoewel ik slechts 50k km's heb en nog geen 4 jaar oud vallen ze buiten de garantie omdat ik andere veren geplaatst heb maar dat wisten we al van Tesla dat ze daar gevoelig aan zijn 😁

Niet mee akkoord gaan dan. Met de upper control arms is een bekend probleem, maakt niet uit of je aftermarket vering eronder hebt. Dit heeft hier totaal geen invloed op. Moeten ze gewoon binnen garantie vervangen. Voor de montage maakt het ook geen verschil voor hun als het gewoon verlagingsveren zijn, behalve dan dat de auto lager is en moeilijker op de brug te krijgen is natuurlijk. 😉 Bij een schroefset is het anders en daar gaat Tesla niet aan sleutelen maar dan moeten ze alsnog de upper control arms leveren en dat je ze zelf dan ergens kunt laten vervangen. Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze dit zo doen, vooral in Amerika.
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Draagarm rubbers ok maar draagarmen? Heb ze nog bij geen enkele auto hoeven te vervangen, ook niet bij een apparaat wat inmiddels het predicaat barrel met verve droeg en er bij dik 300k uitgegaan is.

Draagarm rubbers worden bij Tesla niet los vervangen, ook de kogels niet (deze zijn juist het probleem). De complete draagarmen worden vervangen.
 
  • Like
Reactions: Jaapje and T-Rob
Vorig jaar heb ik een ranger op bezoek gehad om wat kleine dingen op te lossen. Tijdens het bezoek heeft hij ook bij de voorophanging (preventief) enkelel flinke klodders vet aangebracht. Tot op heden heb ik bij deze auto nog geen probleem met de rubbers, terwijl bij de andere auto (met minder km’s op de teller) ze inmiddels al wel zijn vervangen.
Wellicht dat een beetje onderhoud toch helpt, of het is gewoon toeval……
 
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek