Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draagarmen issue, oplossingen, garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Hier vorige maand ook met kraken en piepen bij de SeC geweest en na een paar uur wachten werd verteld dat het niet de draagarmen waren maar dat er ‘onderdelen’ tegen elkaar aan bewogen (ik dacht dat hiermee onderdelen in het interieur bedoelden) die het geluid veroorzaakten. Het geluid was ook weg dus heb het daar bij gelaten. Nu is het kraken echter weer begonnen alleen lijkt het nu meer van rechtsvoor te komen, hiervoor was het rechtsachter. Het lijkt met de dag erger te worden. Helaas kan Ik pas over drie weken terecht bij de SeC, lijkt me op een gegeven moment niet echt veilig meer als het dit keer wel de draagarmen betreft?
 
@wooter: Heb vorige week ook de boel losgemaakt en iets van twee minuten heen en weer en rondgedraaid. Dat heeft tot gisteren geholpen maar het gekraak is weer terug. Blijft het gekraak bij jou wel weg? Zo ja, kan je meer info geven wat je hebt gedaan? Thnx.
Met WD40 al geprobeerd? Op alle scharnierpunten van de draagarmen spuiten, ook bovenaan het rubber niet vergeten, daarna mee rijden, bvb 10 min en dan nogmaals WD40 aanbrengen, ik heb het zo +12mnd weg gekregen, daarna nog niks te horen maar alles laten vervangen onder garantie.
 
@wooter: Heb vorige week ook de boel losgemaakt en iets van twee minuten heen en weer en rondgedraaid. Dat heeft tot gisteren geholpen maar het gekraak is weer terug. Blijft het gekraak bij jou wel weg? Zo ja, kan je meer info geven wat je hebt gedaan? Thnx.

Enige manier om het juist op te lossen is om de rubber hoezen los te maken, de kogels zo schoon mogelijk te maken en nieuw vet toe te voegen. Daarna rubber hoezen weer eromheen. En dan als laatste stap nog aan de boven en onderkant waar een voelbare verhoging zit bij het deel tussen de kogel en draagarm dicht kitten. Dit werkt overigens alleen goed als je draagarm kogels nog geen speling hebben. Maar als je nog garantie hebt, gewoon langs een SeC ermee.

Hier vorige maand ook met kraken en piepen bij de SeC geweest en na een paar uur wachten werd verteld dat het niet de draagarmen waren maar dat er ‘onderdelen’ tegen elkaar aan bewogen (ik dacht dat hiermee onderdelen in het interieur bedoelden) die het geluid veroorzaakten. Het geluid was ook weg dus heb het daar bij gelaten. Nu is het kraken echter weer begonnen alleen lijkt het nu meer van rechtsvoor te komen, hiervoor was het rechtsachter. Het lijkt met de dag erger te worden. Helaas kan Ik pas over drie weken terecht bij de SeC, lijkt me op een gegeven moment niet echt veilig meer als het dit keer wel de draagarmen betreft?

Als je eerder het geluid achter had dan heeft dit inderdaad niets met de draagarmen voor te maken gehad. 😉 Maar nu je geluid wel van voor komt is het aannemelijk dat het de draagarmen zijn, vooral als het met sturen goed te horen is. Als het pas is gaan kraken dan is het niet gevaarlijk ofzo om hier nog 3 weken mee rond te rijden. Pas als het ook een klapperend geluid gaat maken, dan zou ik er niet meer mee rijden. De kogels hebben dan veel speling. 😅Vervelend is het wel natuurlijk. Het is te verhelpen maar kans is er dat als het geluid niet meer aanwezig is als je naar het SeC gaat dat de draagarmen niet worden vervangen.
 
  • Like
Reactions: gDrive
@wooter: Heb vorige week ook de boel losgemaakt en iets van twee minuten heen en weer en rondgedraaid. Dat heeft tot gisteren geholpen maar het gekraak is weer terug. Blijft het gekraak bij jou wel weg? Zo ja, kan je meer info geven wat je hebt gedaan? Thnx.
Het gekraak is weg en tot op heden nog niet terug gekomen.

Eerste keer dat je de bol wil bewegen voel je wel wat frictie, maar dat wordt dan beter.

Natuurlijk, als de olie helemaal verdwenen is, valt er niks meer te smeren, en moet je extra olie gaan inspuiten, of de draagarm wisselen bij Tesla.

Let er ook op dat het echt gekraak van boven moet zijn. Onderaan zit ook nog een bol en die kan na verloop van tijd ook kraken. Die kraakt soms bij mij, maar niet zoals de bol bovenaan die bij elke stuurbeweging als een schurend scharnier klonk.
 
Ik ga dit even volgen. Mijn tesla 3 dec 2019 piept bij het sturen en heeft rechts achter een kraak bij optrekken
Inmiddels bij SeC Utrecht geweest. Bovenste draagarmen zijn vervangen. Stuk stiller er voor mijn gevoel ook iets beter in oneffenheden in de weg opvangen.

Ik mag alleen nog terugkomen om de onderste ook te laten vervangen.

Blijf het wel bijzonder vinden: binnen 3,5 jaar en 80k km en dan al vervangen.
 
Inmiddels bij SeC Utrecht geweest. Bovenste draagarmen zijn vervangen. Stuk stiller er voor mijn gevoel ook iets beter in oneffenheden in de weg opvangen.

Ik mag alleen nog terugkomen om de onderste ook te laten vervangen.

Blijf het wel bijzonder vinden: binnen 3,5 jaar en 80k km en dan al vervangen.
Vergeet niet dat je een zware auto rijdt. Bij mijn Land Rover Disco 3 zijn ook meerdere draagarmen vervangen op 170000 km. Bij mijn Land Rover 90 gaan de ophanging rubbers ook niet lang mee, maar dat ligt aan het gebruik denk ik.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Het gekraak is weg en tot op heden nog niet terug gekomen.

Eerste keer dat je de bol wil bewegen voel je wel wat frictie, maar dat wordt dan beter.

Natuurlijk, als de olie helemaal verdwenen is, valt er niks meer te smeren, en moet je extra olie gaan inspuiten, of de draagarm wisselen bij Tesla.

Let er ook op dat het echt gekraak van boven moet zijn. Onderaan zit ook nog een bol en die kan na verloop van tijd ook kraken. Die kraakt soms bij mij, maar niet zoals de bol bovenaan die bij elke stuurbeweging als een schurend scharnier klonk.
Nou, vandaag is het gekraak terug 😅 . Toch 2 maandjes zonder kraken gereden.

Ik ga maar eens de methode met de spuit gebruiken.
 
Vorig jaar november de (ik denk boventste) draagarmen vervangen, nu 35k verder weer gekraak. Vooral bij manouvreuren of scherper insturen. Zullen wel de onderste zijn dit keer als ik het zo lees. Maar weer een afspraak ingeschoten...
 
Vandaag het grote moment dat ik verlost zou worden van alle aandacht die een krakende M3 trekt.

Helaas. Naast de bovenste moeten ook de onderste draagarmen vervangen worden. In plaats van het vriendenprijsje van net 200,- gaat dit nu 729,40 kosten. Blijkbaar zit onder niet in de”coulance” sferen. Toch maar doen dus.

Wel een beetje minder hosanna dat die buiten de garantie is. Blijkbaar te netjes gereden..?

De conclusie obv mijn uitspraak dat het kraakt rechtsvoor dat alleen boven moet was dus te gemakkelijk Bij het vorige bezoek.

De afwikkeling is gewoon amateuristisch verlopen:
  • Toen ik de auto bracht was de verwachting dat deze net na de middag klaar zou zijn, stond ook zo in de app. Ik zou gebeld worden als die klaar was.
    Toen om half drie nog steeds de eindtijd 12.30 stond, maar geen voortgang van de reparatie, heb ik bericht gestuurd of ze een bijgestelde gereed moment konden doorgeven.
  • Bericht werd niet gelezen, laat staan dat ik een reactie ontving.
  • Dan maar bellen om kwart voor vier. De wacht duurde zo lang, dat ik besloot met de telefoon aan naar Groningen te gaan rijden, om daar voor sluitingstijd te kunnen zijn. Halverwege na drie kwartier in de wacht, de telefoon er maar opgelegd.
  • Daar aangekomen, zei de servicemedewerker dat het bij hem niet druk was geweest (?) en liep de werkplaats in om de situatie op te nemen.
  • Zie conclusie hierboven….
  • Kortom: werkplaats doet zijn eigen ding, informeert Service of gebruiker niet, Service slaapt lekker en kijkt niet bij berichten aan hun gericht en de telefoon is veel te ouderwets voor Elon….
  • Wel 80 km voor niks gereden in de Groningse avondspits…
Donderdag klaar is nu de voorspelling.

Wordt toch wat minder positief van zoiets…..
hey ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Ik heb zojuist een zelfde soort verhaal, M3 uit Sept 2019 met 87k op de teller. Hoor gekraak en nu is eerst het volgende gebeurd:

  1. FRONT UPPER CONTROL ARMASSEMBLY - RIGHT HAND (1044326-00-G)
  2. FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY -LEFT HAND (1044321-00-G)
kosten: 204.73EUR

Gekraak loste niet op, en toen werd mij verteld dat er meer toch vervangen moest worden incl uitlijnen etc, dus nu offerte gekregen voor:

  1. NYLON PATCH LATERAL LINK BOLT (1109912-00-B)
  2. LOWER LATERAL LINK - FRONT (1044341-00-D)
  3. NUT&WSHR[SW],M14X1.5,[10],ZNFL,PTP (1109263-00-B)
  4. FRONT LOWER COMPLIANCE LINK ASSEMBLY - LEFT HAND(1044354-00-A)
  5. FRONT LOWER COMPLIANCE LINK ASSEMBLY - RIGHT HAND(1044359-00-A)
  6. NUT&WSHR[SW],M14X1.5,[10],ZNFL,PTP (1109263-00-B)
  7. Four Wheel Alignment Check and Adjust
kosten: 1349,15 incl BTW

Ik schrok me de tering... en heb nu een bericht gestuurd of hier ook geen coulance van toepassing is gezien alles.
 
hey ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Ik heb zojuist een zelfde soort verhaal, M3 uit Sept 2019 met 87k op de teller. Hoor gekraak en nu is eerst het volgende gebeurd:

  1. FRONT UPPER CONTROL ARMASSEMBLY - RIGHT HAND (1044326-00-G)
  2. FRONT UPPER CONTROL ARM ASSEMBLY -LEFT HAND (1044321-00-G)
kosten: 204.73EUR

Gekraak loste niet op, en toen werd mij verteld dat er meer toch vervangen moest worden incl uitlijnen etc, dus nu offerte gekregen voor:

  1. NYLON PATCH LATERAL LINK BOLT (1109912-00-B)
  2. LOWER LATERAL LINK - FRONT (1044341-00-D)
  3. NUT&WSHR[SW],M14X1.5,[10],ZNFL,PTP (1109263-00-B)
  4. FRONT LOWER COMPLIANCE LINK ASSEMBLY - LEFT HAND(1044354-00-A)
  5. FRONT LOWER COMPLIANCE LINK ASSEMBLY - RIGHT HAND(1044359-00-A)
  6. NUT&WSHR[SW],M14X1.5,[10],ZNFL,PTP (1109263-00-B)
  7. Four Wheel Alignment Check and Adjust
kosten: 1349,15 incl BTW

Ik schrok me de tering... en heb nu een bericht gestuurd of hier ook geen coulance van toepassing is gezien alles.
Bij mij zijn in september 2023 ook de bovenste en onderste draagarmen vervangen. Kosten toen: 1133,24 incl BTW. Schrok er ook van maar daarna wel het gekraak weg en een veel beter sturende auto terug.
 
kosten: 1349,15 incl BTW

Ik schrok me de tering... en heb nu een bericht gestuurd of hier ook geen coulance van toepassing is gezien alles.

Ik weet niet of dat dat iets Nederlands is, maar bij een wagen van 5 jaar nog coulance verwachten... 🤔
In België gaan ze eens goed lachen 😂

Erger nog, 1300€? dat is zowat het bedrag dat ik bij RangeRover kwijt was voor een groot onderhoud (alle 40.000km)...
 
Ik weet niet of dat dat iets Nederlands is, maar bij een wagen van 5 jaar nog coulance verwachten... 🤔
In België gaan ze eens goed lachen 😂

Erger nog, 1300€? dat is zowat het bedrag dat ik bij RangeRover kwijt was voor een groot onderhoud (alle 40.000km)...
Ach doet wel pijn voor een bekend probleem die met een revisie opgelost wordt (en permanent(er)). Ofwel als ze fabriek-af een waterdichte rubber hadden geplaatst (vraag me technisch niet het fijne) dan had dit nooit een issue geweest. Slijtage is nu dus sneller gegaan door water/ zout.
 
Ach doet wel pijn voor een bekend probleem die met een revisie opgelost wordt (en permanent(er)). Ofwel als ze fabriek-af een waterdichte rubber hadden geplaatst (vraag me technisch niet het fijne) dan had dit nooit een issue geweest. Slijtage is nu dus sneller gegaan door water/ zout.

Kraken vanuit lateral/compliance links is geen bekend probleem, het zijn juist vaak de upper control arms als er al iets kraakt. Die wat dus het eerste vervangen zijn. Met de lateral en compliance links zijn het meestal de rubbers die gaan scheuren waarvoor ze vervangen worden en vaak dus niet de kogels. In jouw geval denk ik gewoon pech dat die hoes kapot is gegaan en er daardoor water in is gekomen. Hoe dan ook valt dit helaas gewoon onder slijtage, vooral als je buiten de garantieperiode zit. Altijd wel minder leuk om te moeten betalen maar je hebt nu eigenlijk wel een compleet nieuwe ophanging voor voor ~1550 euro met uitlijning. Dat is echt niet duur. Vooral die upper control arms zijn bij Tesla erg goedkoop.