Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draagarmen issue, oplossingen, garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Alles aan een auto slijt 💡 . Draagarmen (kogels en rubbers) gaan gewoon een keer (kwestie van tijd, soort gebruik en km's).

Maar binnen 4 jaar en 80K km is natuurlijk gewoon veel te snel en daar doen ze bij Tesla ook niet moeilijk over, garantie of heel goedkoop vervangen.
Duh :) tuurlijk slijt alles. Vraag is verwacht je dat een onderdeel meerdere malen gedurende de levensduur vervangen moet worden (12V accu, bougies (haha), luchtfilters, banden, remmen, distributieriemen, etc) of verwacht je dat de onderdelen normaalgesproken een 'autoleven' meegaan (deuren, banken, dashboard, motor, plaatwerk en voor mij draagarmen :) ). Bij die laatste categorie kan het natuurlijk voorkomen dat je soms toch moet vervangen. Echter de draagarmproblemen van Tesla komen te vaak voor in vergelijking met andere merken.
 
Goh, alles wat beweegt, slijt. Het zijn ook niet de hele draagarmen die snel slijten, maar gewoon dat het vet op de bol onvoldoende is en na een tijd begint te kraken. De bol werkt nog altijd perfect, maar met gekraak, en door er terug vet aan toe te voegen gaat het gekraak weg.

En ja, bij mijn BMW's heb ik dat nooit gehad, maar die hun ophanging zag er ook anders uit. Die had geen upper control arm, en het is altijd de bol op de upper control arm die kraakt.

Mijn BMW had namelijk een strut, terwijl mijn Tesla met een double wishbone komt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Goh, alles wat beweegt, slijt. Het zijn ook niet de hele draagarmen die snel slijten, maar gewoon dat het vet op de bol onvoldoende is en na een tijd begint te kraken. De bol werkt nog altijd perfect, maar met gekraak, en door er terug vet aan toe te voegen gaat het gekraak weg.
Mmm of ze nog 'perfect' werken betwijfel ik. Toen ik mn auto naar het SC bracht met de klachten lagen de draagarmen al klaar, maar alleen de (onderste/bovenste, ik weet niet meer welke). Ik kreeg toen vij snel te horen dat ook de andere draagarmen vervangen moesten worden en dat ze hoopten dat ze die hadden liggen omdat ze met de staat van die armen me niet meer de weg op wilden sturen. Dat kraken, als het lang genoeg duurt, maakt dus wel wat kapot. Omdat het gekraak niet consequent was had ik niet bij het eerste kraakje een afspraak gemaakt maar pas toen het me begon te irriteren.

Gelukkig hadden ze de andere draagarmen ook dus ik was een happy camper aan het einde van de dag met een compleet nieuw setje draagarmen links, rechts, boven en onder :). Goeie service.
 
Ik vraag me dan wel af welke indicatoren ze dan gebruiken om slijtage andere dan het gekraak te bepalen. Toen ik mijn draagarm vorige maand los maakte, zat er geen speling op, en een paar keren rond draaien aan de bol was genoeg om het vet weer te verspreiden en het kraken was opgelost.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Maar waarschijnlijk had geen van die auto's de combinatie van hoog gewicht en veel vermogen.

De 3 wordt neergezet als een normale auto. Als je dan veel vermogen & gewicht meegeeft moet je zorgen dat de onderdelen daar tegen kunnen. Ik denk (hoop) dat de draagarmen ondertussen ook verbeterd zijn en de kans dat je na 80K al met problemen zit nu een stuk kleiner is.
 
Ik vraag me dan wel af welke indicatoren ze dan gebruiken om slijtage andere dan het gekraak te bepalen. Toen ik mijn draagarm vorige maand los maakte, zat er geen speling op, en een paar keren rond draaien aan de bol was genoeg om het vet weer te verspreiden en het kraken was opgelost.
Dat vet preventief kan werken daar geloof ik wel in, maar je mag aannemen dat Tesla niet zomaar een set draagarmen vervangt als een keer nieuw vet aanbrengen het probleem ook oplost, dat is namelijk veel goedkoper.
 
Goh, alles wat beweegt, slijt. Het zijn ook niet de hele draagarmen die snel slijten, maar gewoon dat het vet op de bol onvoldoende is en na een tijd begint te kraken. De bol werkt nog altijd perfect, maar met gekraak, en door er terug vet aan toe te voegen gaat het gekraak weg.

Dat is het probleem niet. Er zit normaal meer dan genoeg vet rond de kogel. Probleem is dat er op de een of andere manier water in kan komen waardoor het vet niet meer effectief is en de kogel ook gaat roesten. Als de kogel zonder vet komt te zitten gaat metaal langs metaal bewegen en krijg je dat krakend geluid. Ben je er snel bij dan kun je het inderdaad oplossen door de kogel te reinigen en nieuw vet toe te voegen. Blijf je langer door rijden ermee dan gaat de kogel steeds meer slijten en gaat deze speling krijgen of helemaal vast zitten. Kunt dus niet altijd zeggen dat de kogel perfect is en vet toevoegen het probleem oplost. Vaak is dit juist niet het geval. Speling en het vast zitten van de kogel kun je ook alleen zien en voelen als je de draagarm los maakt bij de kogel.

Ik vraag me dan wel af welke indicatoren ze dan gebruiken om slijtage andere dan het gekraak te bepalen. Toen ik mijn draagarm vorige maand los maakte, zat er geen speling op, en een paar keren rond draaien aan de bol was genoeg om het vet weer te verspreiden en het kraken was opgelost.

Jouw oplossing is slechts een tijdelijke oplossing die je steeds moet blijven herhalen om meer leven uit de draagarm te krijgen. Je pakt het probleem niet aan, water kan er nog steeds in komen. Voorheen deed Tesla de draagarmen sealen rondom de kogel zodat er geen water meer in kon komen. Maar denk dat dat ook geen juiste oplossing was, nu worden ze standaard gewoon vervangen als ze kraken. De nieuwere type draagarmen hebben dit probleem niet meer. Zijn dezelfde als de draagarmen die bij de Y gebruikt worden, die hebben dit probleem dus ook niet.
 
Ik zie rubbers in draagarmen wel als slijtage onderdelen. Mijn Laro Defenders, Disco 1 en 3 hebben wel wat nieuwe rubbers gekregen, Bij de Defenders en Disco 1 waren het alleen rubbers maar bij de D3 was het rubber vervangen zo'n klus dat je beter nieuwe draagarmen kon kopen.
De Land Rovers werden dan ook gebruikt en dus niet alleen op de weg dus dat zal wel iets uitmaken.
Ik zag een lijstje genoemd worden waarbij een aantal auto's niet eens draagarmen hebben. En rubbers van bladveren en schokdempers slijten ook.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Mmm of ze nog 'perfect' werken betwijfel ik. Toen ik mn auto naar het SC bracht met de klachten lagen de draagarmen al klaar, maar alleen de (onderste/bovenste, ik weet niet meer welke). Ik kreeg toen vij snel te horen dat ook de andere draagarmen vervangen moesten worden en dat ze hoopten dat ze die hadden liggen omdat ze met de staat van die armen me niet meer de weg op wilden sturen. Dat kraken, als het lang genoeg duurt, maakt dus wel wat kapot. Omdat het gekraak niet consequent was had ik niet bij het eerste kraakje een afspraak gemaakt maar pas toen het me begon te irriteren.

Gelukkig hadden ze de andere draagarmen ook dus ik was een happy camper aan het einde van de dag met een compleet nieuw setje draagarmen links, rechts, boven en onder :). Goeie service.
BMW 850..... bij 150.000 km gaan ze (achterste aan de voorzijde, onder en boven). Zware auto. Puur de rubber bussen. Ook de achterste gaan speling krijgen (vrij complexe ophanging en behoorlijk vermogen).
 
Gekraak van upper control arms (wishbones) bij een model 3/X is indd water wat er langs de bovenkant in loopt. Dat dicht smeren was in eerste instantie enkel om het over de garantieperiode heen te tillen. Want echter zodra er eenmaal vocht in zit kan het niet meer weg en ben je dus eigenlijk al te laat met smeren.

De onderste draagarmrubbers bij een Model 3 zitten vanuit de fabriek onder spanning gemonteerd en daardoor 'slijten' ze ook veel harder. Mijn M3 heeft nu 42dkm en bijna 4jr ervaring maar deze draagarm rubbers zijn dus ook al bijna door gescheurd, verwacht eigenlijk niet dat hij er mee door de eerste apk komt... Draagarmen (kogels/rubbers) zijn indd slijtage onderdelen maar 4jr is naar mijn humble opinion echt veel te kort.

Ook dit is eigenlijk een fabrieksfout, durf ook niet te zeggen of dit bij een nieuwere revisie is opgelost. Ik ga vlak voordat de garantie is afgelopen kijken of ik een setje nieuwe draagarmen krijgen, anders plaats ik ze zelf wel en kan ik gelijk kijken of het probleem van de rubbers die onder spanning staan is opgelost met een hogere revisie. Zo niet dan pers ik de rubbers er gewoon uit en zet ze gelijk onder de goede hoek er in.

Wellicht zijn er in de tussentijd dan al losse rubbers te koop in de vrije handel. Zag dat MPP ze al wel verkoopt maar ik wil perse gewone rubberen en geen lagerbussen.
 

Attachments

  • model-3-front-suspension-lower-control-arm-1044341-00-d-659762_1600x.jpg
    model-3-front-suspension-lower-control-arm-1044341-00-d-659762_1600x.jpg
    155.4 KB · Views: 100
De onderste draagarmrubbers bij een Model 3 zitten vanuit de fabriek onder spanning gemonteerd en daardoor 'slijten' ze ook veel harder. Mijn M3 heeft nu 42dkm en bijna 4jr ervaring maar deze draagarm rubbers zijn dus ook al bijna door gescheurd, verwacht eigenlijk niet dat hij er mee door de eerste apk komt... Draagarmen (kogels/rubbers) zijn indd slijtage onderdelen maar 4jr is naar mijn humble opinion echt veel te kort.

Ook dit is eigenlijk een fabrieksfout, durf ook niet te zeggen of dit bij een nieuwere revisie is opgelost. Ik ga vlak voordat de garantie is afgelopen kijken of ik een setje nieuwe draagarmen krijgen, anders plaats ik ze zelf wel en kan ik gelijk kijken of het probleem van de rubbers die onder spanning staan is opgelost met een hogere revisie. Zo niet dan pers ik de rubbers er gewoon uit en zet ze gelijk onder de goede hoek er in.

Dat die onderste ook hard slijten was ik ook al bekend mee, de mijne zijn zeker niet lang mee gegaan toen ze al begonnen te scheuren. Nu gaat dit wel extra snel als je de auto doet verlagen dus dat heeft ook wel meegespeeld. Andere oplossing die werkt is misschien een lift kit, dan staan ze ook onder de juiste hoek. 😅

Zag dat MPP ze al wel verkoopt maar ik wil perse gewone rubberen en geen lagerbussen.

Die lower control arm bearings van MPP zijn heel goed en geven geen extra NVH. Heb ze zelf ook erin zitten en voelt heel fijn aan. Maar die andere, de compression rod bearings, die zou ik niet aanraden. Die geven wel wat extra NVH, vooral na een paar maanden. Voor die zijn wel ook andere te koop van Whiteline bijvoorbeeld, zijn van polyurethaan. Maar ken nog niet veel mensen die die al getest hebben.
 
Ik laat ze nu ook vervangen (M3P), 51.000 km maar was vorig jaar soms al aan het kraken bij 40.000km. Is natuurlijk veel te vroeg, maar goed is garantie en is vrij normaal bij de meeste merken: dingen vervangen onder garantie.

Tesla is echt niet de enige dit heeft. Valt mij allemaal reuze mee, koop een landrover dan weet je dat je vaak bij de garage staat....... ik heb paar kennissen met z'n bak, die zijn niet echt blij.
 
Heb zelfde probleem en loste dit op met er overvloedig WD40 op te spuiten (alle punten van de draagarm). Heb nu toch beslist om in garantie de draagarm te laten vervangen. Ik heb ondertussen offerte gekregen, vreemd genoeg staat er nog +-90€ excl btw voor diagnose op. Ik neem aan dat ze dit niet gaan aanrekenen als alles onder garantie valt? Ondertussen de service bevestigd en afspraak gemaakt; mobile service.
 
Vandaag het grote moment dat ik verlost zou worden van alle aandacht die een krakende M3 trekt.

Helaas. Naast de bovenste moeten ook de onderste draagarmen vervangen worden. In plaats van het vriendenprijsje van net 200,- gaat dit nu 729,40 kosten. Blijkbaar zit onder niet in de”coulance” sferen. Toch maar doen dus.

Wel een beetje minder hosanna dat die buiten de garantie is. Blijkbaar te netjes gereden..?

De conclusie obv mijn uitspraak dat het kraakt rechtsvoor dat alleen boven moet was dus te gemakkelijk Bij het vorige bezoek.

De afwikkeling is gewoon amateuristisch verlopen:
  • Toen ik de auto bracht was de verwachting dat deze net na de middag klaar zou zijn, stond ook zo in de app. Ik zou gebeld worden als die klaar was.
    Toen om half drie nog steeds de eindtijd 12.30 stond, maar geen voortgang van de reparatie, heb ik bericht gestuurd of ze een bijgestelde gereed moment konden doorgeven.
  • Bericht werd niet gelezen, laat staan dat ik een reactie ontving.
  • Dan maar bellen om kwart voor vier. De wacht duurde zo lang, dat ik besloot met de telefoon aan naar Groningen te gaan rijden, om daar voor sluitingstijd te kunnen zijn. Halverwege na drie kwartier in de wacht, de telefoon er maar opgelegd.
  • Daar aangekomen, zei de servicemedewerker dat het bij hem niet druk was geweest (?) en liep de werkplaats in om de situatie op te nemen.
  • Zie conclusie hierboven….
  • Kortom: werkplaats doet zijn eigen ding, informeert Service of gebruiker niet, Service slaapt lekker en kijkt niet bij berichten aan hun gericht en de telefoon is veel te ouderwets voor Elon….
  • Wel 80 km voor niks gereden in de Groningse avondspits…
Donderdag klaar is nu de voorspelling.

Wordt toch wat minder positief van zoiets…..
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DM231191
Niet gerelateerd aan de draagarmen, maar ik heb laatst ook twee weken moeten wachten op het herstellen van drie stofdeeltjes in de lak. Zelfde ervaring met schattingen die niet kloppen, service center die niet opneemt of terugbelt als ze het beloven. En toevallig sturen ze dan geen feedback mailtje toe...

Nu on topic; heeft de Model Y ook problemen met de draagarmen? Na 8000 kilometers heeft mijn MY MiG last van piepende draagarmen.
Over twee weken mag hij naar het SeC.
 
SEC Groningen heeft met draagarm onderdelen geschoven, zodat de reparatie toch gisteren kon worden uitgevoerd en ik de auto vandaag kraakvrij heb opgehaald.

Wat me afgezien van de stilte, opvalt is dat de vering toch wat soepeler aanvoelt. Blijkbaar waren de scharnierpunten toch wat stroef geworden.

Hoop dat ik (meer dan?) 130.000 km van af ben.
 
Last edited: