Voor de Model 3 zijn de mogelijkheden in eerste instantie beperkt om meer informatie uit de auto te halen zonder tussenkomst van Tesla. Natuurlijk is er de Tesla API maar die heeft (vind ik) nogal wat nadelen.
Zo moet bijv mobiele toegang altijd aanstaan en wordt de auto elke keer bij het pollen van informatie actief/aan geschakeld.
Los daarvan zijn de beschikbare diensten die gebruik maken van de API wat mij betreft een no-go omdat je niet speciale toegang daarvoor kan instellen en je dus volledige rechten moet geven aan niet-Tesla gerelateerde partijen. Daarnaast is de veiligheid/betrouwbaarheid van JOUW data nogal discutabel. Simpel: ik WIL niet dat anderen over mijn data kunnen beschikken hoe goed men ook probeert te overtuigen dat het veilig bewaard wordt...
Wat overblijft is direkte toegang tot het voertuig datanetwerk (CANbus bijv).
Met deze data kun je dan zelf bepalen wat je wel of niet zichtbaar wilt maken en of je dat wel of niet wilt opslaan etc etc.
Veel gebruikte tools als Torque(Android) of OBDFusion(IOS) geven leuke informatie over de auto, mits aansluitbaar/beschikbaar via de OBD2 aansluiting.
Waar de Model S en Model X nog beschikken over een (soort) OBD2 aansluiting is dat bij de Model 3 (standaard) niet het geval. Gelukkig is daar al een en ander over uitgezocht en wat blijkt: met een simpele aftakadapter is relatief eenvoudig direkte toegang te krijgen tot de CANbus van de Model 3 en een OBD2 functionaliteit te realiseren.
Bij EVTV maar ook in Duitsland worden setjes verkocht waar je een aftak mee kan maken. Bij EVTV zit er een module bij die standaard alle data omzet naar leesbare data (bijv voor SavvyCAN) of via een ELM327 simulatie geschikt maakt voor bijv Torque of OBD Fusion.
Er is ook zoiets als het OVMS (Open Vehicle Monitoring System).
Ooit door derden bedacht voor de Tesla Roadster en naderhand voor de Model S maar inmiddels zijn verschillende andere merken als Renault, BMW, Nissan ook geschikt om uit te lezen met OVMS. Het mooie van OVMS is dat de module zelf alle informatie verzameld en verschaft zoals GPS en CANbus data en deze via GSM of Wifi kan doorsturen naar de app. De bijbehorende app maakt dit zichtbaar maar heeft ook een ChargeMap obv je GPS locatie en daarmee heel eenvoudig laat zien waar niet alleen Tesla oplaadpunten zijn maar ook van derden.
Voor de bediening van de Model 3 (bijv valet mode of alarmering aan/uit) is nog zeker wel een weg te gaan omdat niet alle commando's daarvoor al bekend zijn maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Het mooie van een extern systeem als OVMS is dat je zelf kan bepalen hoe je je systeem gebruikt en waar je data wordt opgeslagen. Daarnaast hoef je niet meer te pollen omdat het systeem synchroon met de auto mee aan/uit gaat en zelfstandig draait.
Uiteraard is er nog veel meer mogelijk zodra je toegang hebt tot de CANbus. Zo zijn er inmiddels kleine modules als de Teensy 3.6 of de Arduino met CANbus adapter waarmee je zelf eea kunt gaan hobbyen. Maar ook de RaspberryPI kan relatief eenvoudig met een CANbus adapter uitgerust worden.
Op Reddit en de USA TOO en TMC fora zijn een paar threads die hierover gaan maar ik zou graag in de NL/BE afdeling ook zoiets zien waar we informatie kunnen delen of iedeeen kunnen uitwisselen.
Zo moet bijv mobiele toegang altijd aanstaan en wordt de auto elke keer bij het pollen van informatie actief/aan geschakeld.
Los daarvan zijn de beschikbare diensten die gebruik maken van de API wat mij betreft een no-go omdat je niet speciale toegang daarvoor kan instellen en je dus volledige rechten moet geven aan niet-Tesla gerelateerde partijen. Daarnaast is de veiligheid/betrouwbaarheid van JOUW data nogal discutabel. Simpel: ik WIL niet dat anderen over mijn data kunnen beschikken hoe goed men ook probeert te overtuigen dat het veilig bewaard wordt...
Wat overblijft is direkte toegang tot het voertuig datanetwerk (CANbus bijv).
Met deze data kun je dan zelf bepalen wat je wel of niet zichtbaar wilt maken en of je dat wel of niet wilt opslaan etc etc.
Veel gebruikte tools als Torque(Android) of OBDFusion(IOS) geven leuke informatie over de auto, mits aansluitbaar/beschikbaar via de OBD2 aansluiting.
Waar de Model S en Model X nog beschikken over een (soort) OBD2 aansluiting is dat bij de Model 3 (standaard) niet het geval. Gelukkig is daar al een en ander over uitgezocht en wat blijkt: met een simpele aftakadapter is relatief eenvoudig direkte toegang te krijgen tot de CANbus van de Model 3 en een OBD2 functionaliteit te realiseren.
Bij EVTV maar ook in Duitsland worden setjes verkocht waar je een aftak mee kan maken. Bij EVTV zit er een module bij die standaard alle data omzet naar leesbare data (bijv voor SavvyCAN) of via een ELM327 simulatie geschikt maakt voor bijv Torque of OBD Fusion.
Er is ook zoiets als het OVMS (Open Vehicle Monitoring System).
Ooit door derden bedacht voor de Tesla Roadster en naderhand voor de Model S maar inmiddels zijn verschillende andere merken als Renault, BMW, Nissan ook geschikt om uit te lezen met OVMS. Het mooie van OVMS is dat de module zelf alle informatie verzameld en verschaft zoals GPS en CANbus data en deze via GSM of Wifi kan doorsturen naar de app. De bijbehorende app maakt dit zichtbaar maar heeft ook een ChargeMap obv je GPS locatie en daarmee heel eenvoudig laat zien waar niet alleen Tesla oplaadpunten zijn maar ook van derden.
Voor de bediening van de Model 3 (bijv valet mode of alarmering aan/uit) is nog zeker wel een weg te gaan omdat niet alle commando's daarvoor al bekend zijn maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Het mooie van een extern systeem als OVMS is dat je zelf kan bepalen hoe je je systeem gebruikt en waar je data wordt opgeslagen. Daarnaast hoef je niet meer te pollen omdat het systeem synchroon met de auto mee aan/uit gaat en zelfstandig draait.
Uiteraard is er nog veel meer mogelijk zodra je toegang hebt tot de CANbus. Zo zijn er inmiddels kleine modules als de Teensy 3.6 of de Arduino met CANbus adapter waarmee je zelf eea kunt gaan hobbyen. Maar ook de RaspberryPI kan relatief eenvoudig met een CANbus adapter uitgerust worden.
Op Reddit en de USA TOO en TMC fora zijn een paar threads die hierover gaan maar ik zou graag in de NL/BE afdeling ook zoiets zien waar we informatie kunnen delen of iedeeen kunnen uitwisselen.