Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: Geek mode (CANbus, OBD2)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de Model 3 zijn de mogelijkheden in eerste instantie beperkt om meer informatie uit de auto te halen zonder tussenkomst van Tesla. Natuurlijk is er de Tesla API maar die heeft (vind ik) nogal wat nadelen.
Zo moet bijv mobiele toegang altijd aanstaan en wordt de auto elke keer bij het pollen van informatie actief/aan geschakeld.
Los daarvan zijn de beschikbare diensten die gebruik maken van de API wat mij betreft een no-go omdat je niet speciale toegang daarvoor kan instellen en je dus volledige rechten moet geven aan niet-Tesla gerelateerde partijen. Daarnaast is de veiligheid/betrouwbaarheid van JOUW data nogal discutabel. Simpel: ik WIL niet dat anderen over mijn data kunnen beschikken hoe goed men ook probeert te overtuigen dat het veilig bewaard wordt...

Wat overblijft is direkte toegang tot het voertuig datanetwerk (CANbus bijv).
Met deze data kun je dan zelf bepalen wat je wel of niet zichtbaar wilt maken en of je dat wel of niet wilt opslaan etc etc.
Veel gebruikte tools als Torque(Android) of OBDFusion(IOS) geven leuke informatie over de auto, mits aansluitbaar/beschikbaar via de OBD2 aansluiting.

Waar de Model S en Model X nog beschikken over een (soort) OBD2 aansluiting is dat bij de Model 3 (standaard) niet het geval. Gelukkig is daar al een en ander over uitgezocht en wat blijkt: met een simpele aftakadapter is relatief eenvoudig direkte toegang te krijgen tot de CANbus van de Model 3 en een OBD2 functionaliteit te realiseren.
Bij EVTV maar ook in Duitsland worden setjes verkocht waar je een aftak mee kan maken. Bij EVTV zit er een module bij die standaard alle data omzet naar leesbare data (bijv voor SavvyCAN) of via een ELM327 simulatie geschikt maakt voor bijv Torque of OBD Fusion.

Er is ook zoiets als het OVMS (Open Vehicle Monitoring System).
Ooit door derden bedacht voor de Tesla Roadster en naderhand voor de Model S maar inmiddels zijn verschillende andere merken als Renault, BMW, Nissan ook geschikt om uit te lezen met OVMS. Het mooie van OVMS is dat de module zelf alle informatie verzameld en verschaft zoals GPS en CANbus data en deze via GSM of Wifi kan doorsturen naar de app. De bijbehorende app maakt dit zichtbaar maar heeft ook een ChargeMap obv je GPS locatie en daarmee heel eenvoudig laat zien waar niet alleen Tesla oplaadpunten zijn maar ook van derden.
Voor de bediening van de Model 3 (bijv valet mode of alarmering aan/uit) is nog zeker wel een weg te gaan omdat niet alle commando's daarvoor al bekend zijn maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Het mooie van een extern systeem als OVMS is dat je zelf kan bepalen hoe je je systeem gebruikt en waar je data wordt opgeslagen. Daarnaast hoef je niet meer te pollen omdat het systeem synchroon met de auto mee aan/uit gaat en zelfstandig draait.

Uiteraard is er nog veel meer mogelijk zodra je toegang hebt tot de CANbus. Zo zijn er inmiddels kleine modules als de Teensy 3.6 of de Arduino met CANbus adapter waarmee je zelf eea kunt gaan hobbyen. Maar ook de RaspberryPI kan relatief eenvoudig met een CANbus adapter uitgerust worden.

Op Reddit en de USA TOO en TMC fora zijn een paar threads die hierover gaan maar ik zou graag in de NL/BE afdeling ook zoiets zien waar we informatie kunnen delen of iedeeen kunnen uitwisselen.
 
Ook al gekeken naar Scan My Tesla?

Ja die ken ik, de maker daarvan (amund7) zit ook in de threat op TOO.
Helaas is dat SMT een Android app en daar heb ik dan weer geen behoefte aan.

Groot nadeel van de apps (zowel ios als android) is dat je als je via wifi gaat werken je eerst moet aanloggen op de wifi AP van de dongle/logger en daarmee je internetverbinding dan tijdelijk kwijt bent. Ik zie liever iets autonoom werken en loggen zonder dat ik mijn bestaande toolies moet gaan 'misbruiken'. En het zou handig zijn als je dan ook nog via de Tesla webbrowser eea kan opvragen.

Maar dit zijn allemaal toepassing issues.
Voornaamste is dat nu/eerst zoveel mogelijk dataverkeer geanalyseerd kan worden zodat op basis daarvan van alles gebouwd kan worden.
Helaas zit Tesla behoorlijk tegen t werken door in de updates bepaalde data anders te gaan versturen/verpakken/verstoppen.
 
Om een idee te geven:
CANbus verkeer is normaal gesproken een vrij eenvoudig protocol waarbij ieder bericht bestaat uit een adres en die maximaal 8 bytes/'tekens' van elk 8 bits kan bevatten. Stel je wilt het woord 'TESLA' versturen dan heb je daar maar 5 bytes/tekens voor nodig en kun je dus elke letter verpakken in 8bits. Dat is dan ook vrij eenvoudig te achterhalen als je zoiets voorbij ziet komen.

Maar Tesla doet het net iets anders. Die lijkt niet te werken met de standaard max 8 bytes van ieder 8 bits maar verstuurt een blob van een adres met 64bits. En dan ergens in die 64 bits blob kan dan het woord TESLA verstopt zitten. Soms aangegeven met een index op een bepaalde plaats zodat er ook andere woorden of waarden verstuurd kunnen worden met hetzelfde adres.
Er worden op dit moment ongeveer 200 adressen gebruikt maar sommige adressen worden wel 3 of 4 keer herbruikt.

Zo wordt bijv het bericht met adres 0x332 gebruikt om zowel temperaturen als voltages te versturen. En door ergens een index bitje te markeren moet je dan 'weten' dat het om een temp of volt waarde gaat met ook nog eens een ander startpositie en bitlengte.

En bij de eerst volgende software update kan de layout zomaar opeens anders zijn en kun je opnieuw beginnen.
Kortom veel puzzelwerk :)
 
... daarom die API... :) Er is niemand die je verplicht om met externe partijen te werken om de API te gebruiken; er zijn ook al een paar opensource initiatieven om de API vanaf je eigen systeem te contacteren zonder dat je je token bij een externe partner moet opslaan.
 
Ik heb 4.5 jaar data gelogd middels de api en het is gewoon niet ideaal.
De 3g/4g verbinding is vaak niet beschikbaar, de api ligt eruit, of Tesla verandert iets aan de api en je moet maar uitzoeken wat (fout in datum format bijvoorbeeld).
@prensel de source van Scan my Tesla is beschikbaar, en was het niet op .Net gebouwd ?
Met wat tools zou je het ook op een rpi moeten kunnen draaien.
 
Groot nadeel van de apps (zowel ios als android) is dat je als je via wifi gaat werken je eerst moet aanloggen op de wifi AP van de dongle/logger en daarmee je internetverbinding dan tijdelijk kwijt bent.

ScanMyTesla heeft geen wifi of internet nodig. Gebruikt uitsluitend Bluetooth via de Bluetooth dongel op de Canbus. Het door jou beschreven nadeel bestaat bij deze app dus niet.

Ik gebruik de canbus data via deze app met veel plezier. Erg leuk om uit te vinden wat Range Mode daadwerkelijk doet, in plaats van aan te nemen wat hier en daar wordt geschreven of wat een willekeurige Tesla medewerker zegt.
Inmiddels kan ik aan de geluiden van de auto horen welke coolant of heatpump aan slaat en bij welke temperaturen dat gebeurt. Als ik bij de Supercharger niet de volle snelheid krijg weet ik nu exact waarom en kan zelfs dankzij de app voorspellen dat het over 5 minuten wel goed komt. Etc.
 
Wat vreemd dat de OBD-toegang bij Tesla via draadaftakking moet gebeuren, ik dacht dat fabrikanten via EU(?) regelgeving verplicht waren een bepaalde minimale set via een standaard OBDII stekker én protocol beschikbaar te maken? Dat om vendor lock-in (wat Tesla dus inderdaad opname fronten doet) voor reparaties te voorkomen.
Ik kan begrijpen dat in de standaard set nog (?) niets zit wat EV-gerelateerd is, dus begrijp dat mensen dan ook nog toegang willen tot de ruwe data, maar die standaard OBDII stekker zou m.i. wel aanwezig moeten zijn.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Roootje
Volgens mij is de Model 3 de eerste auto in de USA die niet hoeft te voldoen aan de OBD2 norm/eis.

Vandaag de update naar 2019.32.2.1 ontvangen en gelijk maar een eerste CAN dump gemaakt. Er zitten zoals verwacht weer een aantal wijzigingen in.
 
ScanMyTesla heeft geen wifi of internet nodig. Gebruikt uitsluitend Bluetooth via de Bluetooth dongel op de Canbus. Het door jou beschreven nadeel bestaat bij deze app dus niet.

Ik gebruik geen bluetooth maar wifi voor de verbinding met de module ivm de afstand (debuggen vanaf mijn werkplek is een stuk relaxter dan in de auto te moeten zitten...). Daarnaast biedt ScanMyTesla geen opslagmogelijkheid of andere remote monitor mogelijkheden. Als je dat niet nodig hebt is dat natuurlijk geen probleem maar ik wil meer dan de apps mij kunnen bieden op dit moment.
 
Ik gebruik geen bluetooth maar wifi voor de verbinding met de module ivm de afstand (debuggen vanaf mijn werkplek is een stuk relaxter dan in de auto te moeten zitten...). Daarnaast biedt ScanMyTesla geen opslagmogelijkheid of andere remote monitor mogelijkheden. Als je dat niet nodig hebt is dat natuurlijk geen probleem maar ik wil meer dan de apps mij kunnen bieden op dit moment.
I see. Ieder zijn hobby.
Ik vind het wel interessant om in de auto alles te monitoren, omdat juist dan de parameters continu veranderen.
Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ver ik het wattpedaal mag indrukken om de rear-motor van mijn AWD wel of juist niet te laten bijspringen :D
. Wat je daar aan hebt? Niets eigenlijk, maar het is leuk de werking van de techniek te doorgronden.
Inmiddels weet ik ook dat mijn regen-totaal al 3000 kWh is. Toch leuk om dat soort getallen bij te houden.
 
  • Love
Reactions: Bram Jeurissen
Een probleem met scan my tesla vindt ik dan weer dat je via bluetooth de verbinding maakt met de Dit maakt het onhandig om altijd aan te hebben.
Dat werkt gewoon niet goed genoeg en zeker niet stabiel, daar nog op zoek naar een permanente connectie en display die always on & ready is.

Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ver ik het wattpedaal mag indrukken om de rear-motor van mijn AWD wel of juist niet te laten bijspringen :D
. Wat je daar aan hebt? Niets eigenlijk, maar het is leuk de werking van de techniek te doorgronden.
Heel veel @Gaston , nu ga ik exact hetzelfde uitproberen, gewoon omdat dat zoals je zegt leuk is te ontdekken en de techniek te doorgronden.
 
  • Like
Reactions: hdec
Dat werkt gewoon niet goed genoeg en zeker niet stabiel, daar nog op zoek naar een permanente connectie en display die always on & ready is.

Daarom ga ik verder met OVMS. Dat systeem gebruik ik ook al voor mn andere EV's en heb daar een specifieke module voor geschreven. Dat ga ik voor de Model3 ook doen aangezien die nu nog niet bestaat (alleen ModelS en Roadster).
 
  • Like
Reactions: Sregor
Waar de Model S en Model X nog beschikken over een (soort) OBD2 aansluiting is dat bij de Model 3 (standaard) niet het geval. Gelukkig is daar al een en ander over uitgezocht en wat blijkt: met een simpele aftakadapter is relatief eenvoudig direkte toegang te krijgen tot de CANbus van de Model 3 en een OBD2 functionaliteit te realiseren.

Tesla Bjorn heeft ook een model 3 en scan my Tesla app aangesloten aan de OBD2 aansluiting. M.a.w. je beschikt dus wel over een ODB2 aansluiting.
In de video laat Bjorn zien, dat deze te vinden is tussen de 2 voorstoelen (bij 1 minuut en 8 sec),
 
I see. Ieder zijn hobby.
Ik vind het wel interessant om in de auto alles te monitoren, omdat juist dan de parameters continu veranderen.
Ik weet nu bijvoorbeeld hoe ver ik het wattpedaal mag indrukken om de rear-motor van mijn AWD wel of juist niet te laten bijspringen :D
. Wat je daar aan hebt? Niets eigenlijk, maar het is leuk de werking van de techniek te doorgronden.
Inmiddels weet ik ook dat mijn regen-totaal al 3000 kWh is. Toch leuk om dat soort getallen bij te houden.
Rijdt ie voor namelijk alleen op voorwiel dan? Dus die achtermotor doet de hele tijd niks als je zacht rijdt?
 
Rijdt ie voor namelijk alleen op voorwiel dan? Dus die achtermotor doet de hele tijd niks als je zacht rijdt?
Ik rijd meestal in Range mode, behalve bij nat of winterweer. De achterwielen doen dan inderdaad niks of weinig. De snelheid is niet zo van belang. De mate van versnelling wel. Als je het wattpedaal iets verder / sneller indrukt, dan springt onmiddellijk de achterste motor bij.

Edit: de reden dat ik graag in Range mode rij, is omdat die hinderlijke fluittoon van de motor er dan veel minder is. Vooral bij 80 km/u wegen kan dit mij storen. Range mode helpt dan.
 
Ehm. Wat jullie range mode noemen is hetzelfde als chill mode?
Chill mode is beperkte power, merk je alleen in optreksnelheid, chill is opa-snelheid optrekken

Range mode is beperkte verbruik airco en andere verdeling van aansturing voor/achter motor, in range mode (was vroeger...nu?) verwarming van accu tijdens rijden uit. Dus in theorie minder verbruik door zuinig energie gebruik.