Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 hip, cool maar de slechte kwaliteit en service

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla Model 3, Hip en cool maar de slechte service, slechte kwaliteit en slechte aflevering horen niet bij een auto in deze prijsklasse

Op 16 juli in Eindhoven naar de Tesla store. Een heel andere ervaring dan bij een traditionele dealer.

Hier geen koffie of uitgebreide verkooppraatjes. Je krijgt gewoon staand naast de auto netjes antwoord op je vragen. Er wordt ook niet onderhandeld over korting
of extra’s zoals matten of een setje winterbanden. Bestellen doe je gewoon via internet maar kan blijkbaar ook in de Tesla store. De prijs is hetzelfde. Eigenlijk vond ik dat best prettig. Eindeloos onderhandelen over prijs en extra’s met een autoverkoper bij een traditionele dealer heb ik altijd als onprettig ervaren.

Het aankoopproces na het plaatsen van de bestelling:

19 juli 2019 Tesla model 3 Long Range besteld en deed ook een aanbetaling van 2000 euro

Op 30 juli e-mail waarin stond dat de verwachte leverdatum in de week van 18-25 augustus zou plaatsvinden

15 augustus ik stuur een mail met de vraag of de exacte leverdatum al bekend is i.v.m. mijn planning

16 augustus mail van Tesla met bericht dat er iets fout gegaan is. Ze hadden een verkeerd voertuig aan mijn bestelling gekoppeld. Of ik ook een base performance wil accepteren. Deze is sneller maar heeft ook een hogere bijtelling en mag minder trekken. In verband met hogere bijtelling aanbod afgewezen. Ik wil gewoon de auto die ik besteld heb. Ik stuur een mail met de vraag wat nu de nieuwe te verwachten leverdatum wordt? Automatische antwoordmail van Tesla dat er binnen twee dagen gereageerd wordt. Helaas geen antwoord van Tesla.

In augustus 3 keer een mail naar Tesla gestuurd met de vraag wat nu de nieuwe te verwachten leverdatum wordt? Automatische antwoordmail van Tesla dat er binnen twee dagen gereageerd wordt. Helaas 3 keer geen antwoord van Tesla. Bellen met delivery is niet mogelijk. Ergernis neemt toe. Overwogen om de bestelling te annuleren maar er is momenteel helaas geen andere auto die voor hetzelfde geld dezelfde kwaliteiten biedt.

De aflevering

Op vrijdag 13 september mail van Tesla. Mijn auto kan woensdag 18 september afgehaald worden in Tilburg.

18 september met vrouw en zoon naar Tilburg. Er werden die dag 300 auto’s afgeleverd. Allemaal blije mensen die hun nieuwe auto op komen halen. Nadat je aan de balie wat formaliteiten verricht word je met een shuttle busje naar een grote parkeerplaats gebracht. Daar staat je auto klaar en je kunt er zo mee wegrijden. In onze auto zat een vlek op de achterbank en op het stuurwiel zaten lijmvlekken. Ze hebben ter plekke geprobeerd die te verwijderen maar dat lukte niet. Er werden foto’s van gemaakt en er zou iemand bij ons langskomen om dat op te lossen.

En dan eindelijk rijden. De rijervaring is subliem. Ik kan echt genieten van deze auto. Meteen even een ritje van een paar honderd kilometer gemaakt. Ook meteen de eerste ervaring met de supercharger gehad. Dit werkt gewoon goed en supersnel.

Problemen

19 september

Er lekt vloeistof. In eerste instantie dacht ik aan condenswater van de airco maar deze vloeistof laat vlekken achter op mijn oprit. De beschermplaat aan de onderkant is nat en er verschijnen vlekken op mijn oprit die niet weggaan. Ook zit de bodemplaat op twee plaatsen los. Ik maak mij best zorgen maar helaas is Tesla telefonisch niet te bereiken. Meteen via de app een serviceafspraak gemaakt.

28 september

Inmiddels nog twee mankementen ontdekt. In de lamp linksvoor zit vocht. Het glas is helemaal beslagen. Op de kentekenplaat achter is het zwart op de cijfers aan het verdwijnen.

1 oktober

Afspraak bij het servicecenter in Eindhoven.

Ik word vriendelijk te woord gestaan. De technici gaan bekijken of ze de problemen meteen kunnen oplossen. Mocht dat niet lukken dan krijg ik een leenauto mee.

Maar ondertussen zit je dus uren te wachten in het servicecenter. Gezien het feit dat ik een uur en een kwartier moet rijden om er te komen kost het dus minimaal een halve werkdag als je voor service bij Tesla moet zijn.

Ik zit wat te werken en met een schuin oor beluister ik de gesprekken van klanten met de medewerkers van de servicebalie. Er komen behoorlijk wat ontevreden mensen klagen.

Voorlopige conclusie: slechte bouwkwaliteit. Zoiets verwacht je bij een Lada of een Fiat maar niet bij een auto uit het premium segment.

Na twee uur wachten blijkt dat de reparatie langer gaat duren en krijg ik een leenauto mee.

Op mijn vraag “kunt u een inschatting maken wanneer ik mijn auto weer kan ophalen?” kan men geen antwoord geven. U krijgt een sms als hij klaar is.

Ik rijd naar huis en ‘s avonds om 18.00 uur komt er al bericht dat ik mijn auto weer kan ophalen.

Op 2 oktober vol goede moed weer naar Tesla in Eindhoven (105 kilometer enkele reis). Nog voor dat ik naar binnen ging even gekeken of de mankementen verholpen waren. De bodemplaat rechts zat nog steeds los en ook de vlekken op het stuur zijn niet verdwenen.

De servicemedewerker zorgde ervoor dat de bodemplaat alsnog vastgezet werd.

De lijmvlekken op het stuur moet ik door een professioneel cleanbedrijf laten verwijderen.

Dat is voor eigen rekening want ik had dat binnen 500 kilometer moeten melden.

Uitgelegd dat ik dat meteen bij de aflevering heb gemeld en dat de Tesla medewerker in Tilburg mij vertelde dat er melding van was gedaan en dat er iemand langs zou komen om dat op te lossen. Die melding is kennelijk niet gedaan. Ze gaan met de manager bekijken of het toch nog opgelost kan worden.

Onderweg naar huis merk ik dat het stuur een beetje scheef staat.

Rijden

De eerste 2000 kilometer zitten er op.

Mijn eerste indruk is dat de auto fantastisch rijdt. Het is een snelle en sportieve auto.

Ik was binnen 10 minuten aan de auto gewend. Elektrisch rijden is fantastisch en ik heb totaal geen last van range anxiety. Ik kan op kantoor laden en als ik klaar ben met werken dan is de accu weer vol. Voor thuis heb ik een Tesla Wallbox aangeschaft die nog gemonteerd moet worden. Ook de superchargers werken super.

Ik kom met een volle accu (100% geladen) 350 kilometer ver. Dat is 210 kilometer minder dan de beloofde 560 kilometer maar door de superchargers geen probleem. Ik denk dat ik met een aangepaste rijstijl meer kilometers kan halen maar ik rijd gewoon lekker door. 130 waar het kan en mag.

De operationele kosten zijn aangenaam laag. Stroom is veel goedkoper dan diesel en voorlopig rijd ik ook nog eens wegenbelasting vrij.

Er is nu al twee keer een software update geweest en iedere keer word ik weer verrast door nieuwe mogelijkheden die je er gratis bij krijgt.

Er zijn twee zaken die storend zijn tijdens het rijden. Op de eerste plaatst zijn dat de ruitenwissers. Als deze in de stand “automatisch” staan dan reageren ze veel te traag. Je voorruit zit al helemaal dicht voordat de ruitenwisser een zwieper geeft. Je kunt wel handmatig een snellere stand kiezen maar dan moet je die iedere keer aanpassen als het harder of zachter gaat regenen.

Een tweede punt is de traffic aware cruisecontrol. Als dit ingeschakeld staat remt de auto op onverwachte momenten fors als dat niet nodig is. Dit is best gevaarlijk. Je loopt grote kans dat iemand achterop rijdt. Ook schrik ik er best van als dat gebeurt. Naar ik begrepen heb werkt Tesla eraan om dit systeem beter te maken. Ik mis een gewone cruise control.

Ik zal mijn bevindingen regelmatig updaten.
 

Attachments

  • IMG_1117.jpg
    IMG_1117.jpg
    142.3 KB · Views: 940
Last edited by a moderator: