Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 in 2020 vanaf 45.000eur

This site may earn commission on affiliate links.
Yep die komt van de Duitse fiscus, geen duitse vestiging/adres, factuur op NL adres: auto kan dus niet op Duits kenteken en is dus per definitie een intracommunautaire levering. Intentie woog sterk: het is duidelijk dat de auto niet in Duitsland gaat rijden: 0%.

Duitse Fiscus gaat ze gewoon verplichten als ze niks doen en dan wordt het gelijk "fiscale jurisprudentie" of ze daar nu op zitten te wachten bij Tesla......blijft wat dat betreft een rare club.
 
Yep die komt van de Duitse fiscus, geen duitse vestiging/adres, factuur op NL adres: auto kan dus niet op Duits kenteken en is dus per definitie een intracommunautaire levering. Intentie woog sterk: het is duidelijk dat de auto niet in Duitsland gaat rijden: 0%.

Duitse Fiscus gaat ze gewoon verplichten als ze niks doen en dan wordt het gelijk "fiscale jurisprudentie" of ze daar nu op zitten te wachten bij Tesla......blijft wat dat betreft een rare club.

Staat er ook een onderbouwing bij waarom de Duitse fiscus denkt dat het verplicht is om de auto te leveren tegen 0%? Want ik zou zelfs denken dat Tesla heel makkelijk boven het drempelbedrag uit kan komen en dan gewoon Nederlandse BTW op de factuur kan zetten.

Vooralsnog denk ik dat ze geen punt hebben, maar ik ken natuurlijk de Duitse regelgeving ter zake niet en per lidstaat kunnen er kleine afwijkingen zijn. Dus ik ben benieuwd.
 
@prettig Natuurlijk gaat dit uiteindelijk werken, maar reken er niet op dat de auto met 0% BTW nog in 2019 geleverd gaat worden. Tesla gaat dit namelijk rekken totdat ze gedwongen worden het te leveren zoals het hoort. Ik heb dit ook meegemaakt met Volvo waarbij een forum lid de Duitse route koos. De eerste week van januari 2014 kreeg hij zijn V60 PIH uit Duitsland geleverd.. weg 0% bijtelling dus..
 
In canada brengen ze ook een 35K model op de markt om aan de fiscale voordelen te kunnen voldoen.
Software lock op de batterij, update maar na de aankoop.

$35,000 Tesla Model 3 Available Now
In Canade is het anders, daar kijken ze naar de prijs van de goedkoopste versie om te bepalen of je recht hebt op een premie. Ik zie Tesla niet meteen de prijs laten zakken naar 45k. Het is toch ook maar voor het bedrag boven de 45k dat je meer bijtelling betaald? Dus op 4k betaal je dan de hogere bijtelling. In Belgie schaffen ze de premie voor elektrische wagens zelfs af maar daardoor zie ik niet Tesla ineens hun prijzen verlagen. Die premie was zelfs alleen voor particulieren terwijl de meeste Tesla rijders professionelen zijn en de prijs is gewoon gelijkaardig aan andere landen.
 
Ik verwacht niet dat die paar duizend euro (a 22%) boven de 45.000 een dealbreaker zullen zijn. En zowel, dan kan Tesla altijd het premium + pakket (tijdelijk) goedkoper of gratis maken. Dat is wat collega autobouwers aan de lopende band doen wanneer verkopen wat gestimuleerd mogen worden.
Verder verkijken de "alleen maar vanwege de lager bijtelling"-mopperaars zich op de kwaliteiten van de auto. Iedereen die bij mij in de auto heeft meegereden, heeft het niet over de 'subsidie', panel gaps, etc, maar hoe goed de wagen rijdt, het scherm werkt, en goed er over zaken is nagedacht (met name de navigatie in combinatie met superchargers ed): er komt een hele groep kopers aan die bewust voor deze auto kiest omdat hij gewoonweg meer te bieden heeft dan de concurrenten. En dan neem ik nog niet eens het milieu in ogenschouw.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Volgens mij zijn verkoopaantallen van Tesla in Nederland zodanig dat Nederland voor Tesla geen mini landje is. Echter Tesla hanteert n 1 prijs beleid (toch) en gaat echt niet differentiëren.

Je moet niet alles geloven wat Tesla zegt. Uiteraard doen ze aan prijs differentiatie. Nederlanders die op de centjes letten kopen hun Tesla dan ook in Duitsland.
 
Ik heb al een paar "IEC auto van de zaak rijders" gesproken met wisseling van auto in 2020. Ze hadden het allemaal over een EV van boven de 45k. (met daarbij de opmerking dat ze het jammer vonden dat men geen gebruik kon maken van 4% in 2019). De bijtelling wordt in 2020 minder gunstig maar vergeleken met een IEC is een EV nog steeds een stuk aantrekkelijker. Even een globale berekening op een sigarendoos gebaseerd op hoog belastingtarief:
  • Tesla 45k -> netto afgerond 150,-- / maand bijtelling
  • Tesla 50k -> netto afgerond 200,-- / maand bijtelling
  • Tesla 60k -> netto afgerond 300,-- / maand bijtelling
  • IEC iets boven de 30k -> netto ook 300,-- / maand bijtelling
Alleen medewerkers van Shell kiezen in dit geval optie 4 ;)

De eerste maanden van 2020 is het wellicht even wat rustiger met EV verkopen. (er zal nog wel een vloot met 2019 kenteken in 2020 verkocht worden, mogelijk zelfs via import) Daarna trekt het wel weer aan. Wellicht niet met aantallen zoals ze nu voorbij komen maar wat meer in verhouding tot gehele automarkt.

Van de week met 3 stuks zwarte M3 achter elkaar op de rijksweg gereden. Einde jaar komen we wellicht een keer aan de 6 stuks.... :)
 
Nee, in principe niet. Maar dat ziet eigenlijk vooral op de BPM en met een elektrische auto is er geen BPM om af te dragen. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Zou niet moeten, nee. Maar je moet nu eenmaal een vergunning hebben. En aan die vergunning zijn nu eenmaal regels gebonden. Ik denk niet dat 'ze' die vergunningplicht en die regels ineens niet meer laten gelden, enkel omdat de BPM toevallig 0 is.
 
In Canade is het anders, daar kijken ze naar de prijs van de goedkoopste versie om te bepalen of je recht hebt op een premie. Ik zie Tesla niet meteen de prijs laten zakken naar 45k. Het is toch ook maar voor het bedrag boven de 45k dat je meer bijtelling betaald? Dus op 4k betaal je dan de hogere bijtelling. In Belgie schaffen ze de premie voor elektrische wagens zelfs af maar daardoor zie ik niet Tesla ineens hun prijzen verlagen. Die premie was zelfs alleen voor particulieren terwijl de meeste Tesla rijders professionelen zijn en de prijs is gewoon gelijkaardig aan andere landen.
Dat is in Duitsland niet anders, als je het mij vraagt:

Privacy settings

upload_2019-11-7_21-4-0.png
 
Als belastingplichtige in NL mag je geen in het buitenland geregistreerd voertuig rijden.
Bedoel je "Als in NL belastingplichtige mag je geen ..." of "Als belastingplichtige mag je in NL geen ..." of "Als in NL belastingplichtige mag je in NL geen ..."

Mensen die in Nederland belastingplichtig zijn mogen het in het buitenland wel. Mensen die in het buitenland belastingplichtig zijn mogen het hier ook. Mensen die in Nederland belastingplichtig zijn mogen het hier ook ... mits ze er maar een vergunning voor hebben. Voor een loonslaaf die in het buitenland werkt vrij makkelijk te krijgen. Voor een DGA een stukje lastiger.
 
Last edited:
Als belastingplichtige in NL mag je geen in het buitenland geregistreerd voertuig rijden. Expats en arbeidsmigranten worden daar ook regelmatig voor bekeurd.

Ik ben twee keer aangehouden met Duits kenteken in Nederland (algehele controles, zeg maar de RS/M/AMG/sportwagen controles) en in beide gevallen geen bekeuring gekregen, ook geen naheffing BPM.

Dat laatste is volgens mij het enige wat je kan overkomen. Op zichzelf is rijden met een Duitse auto in Nederland immers niet verboden. Het kan belastingontduiking zijn, alleen dan weer niet met een BEV.
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Ik ben twee keer aangehouden met Duits kenteken in Nederland (algehele controles, zeg maar de RS/M/AMG/sportwagen controles) en in beide gevallen geen bekeuring gekregen, ook geen naheffing BPM.

Dat laatste is volgens mij het enige wat je kan overkomen. Op zichzelf is rijden met een Duitse auto in Nederland immers niet verboden. Het kan belastingontduiking zijn, alleen dan weer niet met een BEV.
Ik denk nog steeds dat je een vergunning moet hebben. Als je die niet hebt en ze willen lastig doen, dan is je naheffingsaanslag misschien wel 0,- maar de boete voor het niet hebben van de benodigde vergunning .... ?

Denk even aan die milieusticker in Duitsland. Als je die niet op je auto hebt en je bent in een gebied waar je die wel moet hebben, dan kun je gewoon een boete krijgen ook al voldoet je auto aan de voorwaarden voor de sticker en zelfs als je auto een BEV is.
 
Ik denk nog steeds dat je een vergunning moet hebben. Als je die niet hebt en ze willen lastig doen, dan is je naheffingsaanslag misschien wel 0,- maar de boete voor het niet hebben van de benodigde vergunning .... ?

Denk even aan die milieusticker in Duitsland. Als je die niet op je auto hebt en je bent in een gebied waar je die wel moet hebben, dan kun je gewoon een boete krijgen ook al voldoet je auto aan de voorwaarden voor de sticker en zelfs als je auto een BEV is.

Ik ken verhalen van mensen met naheffing bpm (tot op heden nooit gehoord van een extra naheffing voor houderschapsbelasting, maar dat zal ook een optie zijn) en die zijn vaak zonder boete, maar bij herhaling of eerdere waarschuwing wel met boete.

Boete voor geen vergunning ken ik niet. Staat die echt ergens in de wet?