Ik lees het en het is mij volstrekt onduidelijk wat je nu precies wil zeggen.
Mijn stelling is dat 0% optioneel is en een bedrijf kan weigeren intracommunautair te leveren (al was het maar vanwege de risico’s)
Het kàn natuurlijk dat een leverancier vlakaf B2B levering weigert, of intracommunautaire levering compleet weigert, dat klopt, en dan is het kommer en kwel om te gaan bewijzen dat je die BTW onterecht hebt betaald.
Maar eens het bedrijf zulk een intracommunautaire verwerving niet weigert zijn de regels duidelijk. Dat is niet optioneel, dat is de lokale BTW-wetgeving die de EU-richtlijn implementeert die de BTW-voet dicteert.
In de berichten hierboven wordt wel duidelijk dat Tesla dat niet weigert (en in hun geval zou een weigering wel eens discriminatoir en tegen de regels van de eengemaakte markt kunnen zijn, al ga ik me daar nu niet in verdiepen).
De Europese Commissie is trouwens aan het morren met het systeem en de landen onderhandelen over een “definitief” systeem waarbij er geen vrijstelling meer zou zijn (maar waarbij de BTW-administraties zelf geld zouden doorsluizen naar elkaar; je zou Duitse BTW betalen en die dan in het andere land terugvorderen als Nederlandse en Belgische BTW) maar de huidige regels zijn duidelijk.
Last edited: