Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 in Amsterdam

This site may earn commission on affiliate links.
Geen idee, even zoeken of er verschillen zijn in EU en US Chademo specs.
Overigens konden ze ook niet laden op Tesla Wall Connectors met hun verloopstuk. Misschien hebben ze die laaste gewoon verkeerd geknutseld. Ik heb toch wel eerder foto's gezien van US Tesla's die aan EU laders aangesloten stonden.

inderdaad ik ook.
Ik ben dan ook geen Nederlander :)

Het gaat me meer over hoe hij mensen, fans en volgers antwoordt op Facebook. Kan geen kritiek verdragen, en geeft dan wat arrogante antwoorden...
de reden dat ik heel het gebeuren links heb laten liggen hij doet maar
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het gaat me meer over hoe hij mensen, fans en volgers antwoordt op Facebook. Kan geen kritiek verdragen, en geeft dan wat arrogante antwoorden...

Ben met je eens dat ie niet al te vriendelijk over komt online, maar tijdens het event vond ik het een aardige jongen. Wel met de nodige kritiek op Tesla en met (terecht) zorgzaamheid over zijn auto. Ook zijn er best nog wel wat cultuurverschillen tussen Amerika en Nederland waardoor hij soms wat fel was op dingen waar we hier minder moeilijk over doen (niet roken in de buurt van zijn auto en je mocht niet meer in de auto als je net gerookt had).

Aan de andere kant deed hij tijdens het proefritje niet moeilijk, ondanks dat ik -vertelde hij achteraf- de eh.. 'sportiefste' proefrijder was die ie gehad had. ;)
 
CFD276E6-2264-4126-9791-2BD8FF92D902.jpeg

Model 3 promo tour ten einde?
 
Hij heeft dus op AP gereden zonder beide handen aan het stuur te houden op het moment dat hij de auto van de autoweg laat gaan (afrit) in een land waar nog geen Tesla's rijden en dus 0 ervaring is met betrouwbaarheid van kaarten/navi. Hierbij heeft de auto een plotselinge uitwijkmanoeuvre naar links gemaakt waardoor de auto de botsopvang aan het begin van de middengeleider heeft geraakt. Natuurlijk is dit geen goede zet van de AP maar al helemaal niet van de bestuurder. Hij schrijft dat hij op het moment van de impact net het stuur aan de onderzijde vast had, dat is ook de minst goede plek om tegen te kunnen sturen... Al met al, wellicht een falende AP maar bovenal stom handelen van de chauffeur. Naar mijn mening een gevalletje eigenschuld.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Yero
Benieuwd of hij Griekenland zomaar mag verlaten...

Ik meen me te herinneren dat in het verleden toeristen in de problemen zijn gekomen na een totalloss van hun auto in Griekenland, omdat dat uitgelegd werd als "illegale invoer" (omdat de auto het land niet meer verlaten had...)
 
  • Informative
Reactions: robertvg
En meteen ook de reden waarom Tesla hem niet steunde in deze stunt.

De grootste bedreiging voor Tesla op dit moment is nog steeds het Osborne-effect.

Ze kunnen de 3 nog niet in voldoende hoeveelheden maken om alle uitstaande reservaties te voldoen.
Tesla doet zelfs sterk aan anti-selling van Model-3 om toch maar zeker te zijn dat er voldoende Model-S en Model-X worden verkocht zodat er cash blijft binnen komen.
En dan komt er ineens een individu die totaal ongevraagd reclame begint te maken voor Model-3.
Natuurlijk willen ze dat op géén enkele wijze ondersteunen.


Mbt de unveil van Model-3 is het duidelijk dat ElonMusk de reactie van het grote publiek sterk onderschat had. Hij rekende op een paar tienduizenden reservaties, misschien wel 100.000. Het werd een complete overrompeling die Osborne wel héél nabij kon brengen.
 
Hij heeft dus op AP gereden zonder beide handen aan het stuur te houden op het moment dat hij de auto van de autoweg laat gaan (afrit) in een land waar nog geen Tesla's rijden en dus 0 ervaring is met betrouwbaarheid van kaarten/navi. Hierbij heeft de auto een plotselinge uitwijkmanoeuvre naar links gemaakt waardoor de auto de botsopvang aan het begin van de middengeleider heeft geraakt. Natuurlijk is dit geen goede zet van de AP maar al helemaal niet van de bestuurder. Hij schrijft dat hij op het moment van de impact net het stuur aan de onderzijde vast had, dat is ook de minst goede plek om tegen te kunnen sturen... Al met al, wellicht een falende AP maar bovenal stom handelen van de chauffeur. Naar mijn mening een gevalletje eigenschuld.
Ik heb dit ook wel eens gehad, bij kruising A27/A12 NW afrit richting Arnhem. Dit is een zeer lange afrit. Op AP aarzelt de auto op het moment dat de afrit afzwaait of ie op de A27 moet blijven of toch richting A12 moet rijden. Ik had het op tijd door en trok 'm uit de AP zodat ie de afrit bleef volgen, maar dat had best fout kunnen gaan als ik meer vertrouwen in AP had gehad niet opgelet had. Er reden op dat moment geen auto's voor me waar de AP op had kunnen locken.

Ik denk dat You You iets vergelijkbaars is overkomen, waar de AP niet goed om kon gaan met de keuze wel of niet de afrit op.

Ik vind dat we ons best de vraag mogen stellen of dit soort ongelukken zonder AP zouden gebeuren, oftewel of het gebruik van AP je passiever maakt in je rijgedrag. (Even los van het feit dat AP het aantal afgelegde kilometers zonder ongelukken vergroot).
Ik vind het moeilijk om het meteen maar 'bovenal stom handelen van de chauffeur' te noemen. Ik heb zelf nog te weinig kilometers met AP gereden om er volledig aan gewend te zijn dus wantrouw het systeem zelf nog erg, maar ik kan me voorstellen dat je naarmate de kilometers verstrijken je er aan went en daardoor te laat reageert als het toch fout gaat.
 
Ik heb dit ook wel eens gehad, bij kruising A27/A12 NW afrit richting Arnhem. Dit is een zeer lange afrit. Op AP aarzelt de auto op het moment dat de afrit afzwaait of ie op de A27 moet blijven of toch richting A12 moet rijden. Ik had het op tijd door en trok 'm uit de AP zodat ie de afrit bleef volgen, maar dat had best fout kunnen gaan als ik meer vertrouwen in AP had gehad niet opgelet had. Er reden op dat moment geen auto's voor me waar de AP op had kunnen locken.

Ik denk dat You You iets vergelijkbaars is overkomen, waar de AP niet goed om kon gaan met de keuze wel of niet de afrit op.

Ik vind dat we ons best de vraag mogen stellen of dit soort ongelukken zonder AP zouden gebeuren, oftewel of het gebruik van AP je passiever maakt in je rijgedrag. (Even los van het feit dat AP het aantal afgelegde kilometers zonder ongelukken vergroot).
Ik vind het moeilijk om het meteen maar 'bovenal stom handelen van de chauffeur' te noemen. Ik heb zelf nog te weinig kilometers met AP gereden om er volledig aan gewend te zijn dus wantrouw het systeem zelf nog erg, maar ik kan me voorstellen dat je naarmate de kilometers verstrijken je er aan went en daardoor te laat reageert als het toch fout gaat.

In vrijwel alle gevallen waarbij een Tesla op AP een zwaar ongeval meemaakt, lijkt het dat de bestuurders veel ervaring met het systeem hebben. Mogelijk als gevolg hiervan hebben zij veel vertrouwen in het systeem. Het gevolg is dan vaak dat er tevéél vertrouwen in het systeem ontstaat en als gevolg daarvan minder attentie op de weg. Bijna altijd reageert Tesla met een verhaal dat er meerdere signalen vanuit de auto zijn genegeerd. De bestuurders geven, mits ze het kunnen navertellen, vrijwel altijd toe dat ze onvoldoende op de weg hebben gelet. Ook You You geeft toe dat ie onvoldoende bij de les was.

Ik beschouw AP als een fantastische rijhulp. Geen moment, nou een enkele seconde dan, ben ik met andere dingen bezig dan om me heen te kijken. Als AP iets doet wat ik niet verwacht ontstaat en geen gevaarlijke situatie.
Wel schakel ik AP eerder uit dan voorheen. Vooral bij complexe wegsituaties en wegwerkzaamheden merk ik dat het inspannender is om AP te monitoren dan zelf door de ingewikkelde wegsituatie te sturen.
 
Het is heel moeilijk om AP blindelings te vertrouwen, want parameters veranderen per software update en veranderende situatie. Pas op, ik begrijp hoe het gebeurt, want ik heb me ook al laten vangen: Softwareversies tot 2017.50 kon je nog vertrouwen doorheen asverschuivingen, maar was dan weer link om over een heuvel of brug te rijden, terwijl dit vanaf 2018.10 helemaal anders uit sloeg en ik gelukkig niet uit scha en schande leerde dat ie asverschuivingen niet meer correct kon nemen, maar wel beter over bruggen gaat. Om nog maar te zwijgen over de impact van een regenbui op de capaciteiten van AP.

Je moet dan al goed gaan onthouden per segment van je traject of je er al gepasseerd bent met de laatste firmware versie om in het systeem te durven geloven.

Nu, dat klinkt heel pessimistisch, maar ik klaag enkel over het feit dat je het systeem niet 100% kan vertrouwen, wat ook logisch is bij een level 2 implementatie. Het werkt daarentegen nog altijd schitterend op snelwegen en gebruik het nog elke dag zelfs op gewone wegen.
 
Mijn eerste reactie als een niet Tesla rijder begint te zaniken over een AP ongeval :
AP werkt te goed. Waardoor gebruikers teveel vertrouwen krijgen.

(Terzijde : de groep van tussen 35 en 40 bij de elektriciens heeft de meest ongelukken. Bij hoogspanning helaas ook met dodelijke gevolgen. Reden : teveel vertrouwen; te weinig controles of alles veilig is gesteld.)
 
Ik heb dit ook wel eens gehad, bij kruising A27/A12 NW afrit richting Arnhem. Dit is een zeer lange afrit. Op AP aarzelt de auto op het moment dat de afrit afzwaait of ie op de A27 moet blijven of toch richting A12 moet rijden. Ik had het op tijd door en trok 'm uit de AP zodat ie de afrit bleef volgen, maar dat had best fout kunnen gaan als ik meer vertrouwen in AP had gehad niet opgelet had. Er reden op dat moment geen auto's voor me waar de AP op had kunnen locken.

Ik denk dat You You iets vergelijkbaars is overkomen, waar de AP niet goed om kon gaan met de keuze wel of niet de afrit op.

Ik vind dat we ons best de vraag mogen stellen of dit soort ongelukken zonder AP zouden gebeuren, oftewel of het gebruik van AP je passiever maakt in je rijgedrag. (Even los van het feit dat AP het aantal afgelegde kilometers zonder ongelukken vergroot).
Ik vind het moeilijk om het meteen maar 'bovenal stom handelen van de chauffeur' te noemen. Ik heb zelf nog te weinig kilometers met AP gereden om er volledig aan gewend te zijn dus wantrouw het systeem zelf nog erg, maar ik kan me voorstellen dat je naarmate de kilometers verstrijken je er aan went en daardoor te laat reageert als het toch fout gaat.
Helemaal mee eens. Daarnaast is er een grote groep aan rijders die minder tech-savy, auto enthousiast of Teslafanaat zijn die niet op de hoogte zijn van alle technische minpunten en tekortkomingen van een AP anno 2018. Tesla doet naar mijn mening te weinig aan communicatie om dit soort problemen te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: Gaston
Het is heel moeilijk om AP blindelings te vertrouwen, want parameters veranderen per software update en veranderende situatie. Pas op, ik begrijp hoe het gebeurt, want ik heb me ook al laten vangen: Softwareversies tot 2017.50 kon je nog vertrouwen doorheen asverschuivingen, maar was dan weer link om over een heuvel of brug te rijden, terwijl dit vanaf 2018.10 helemaal anders uit sloeg en ik gelukkig niet uit scha en schande leerde dat ie asverschuivingen niet meer correct kon nemen, maar wel beter over bruggen gaat. Om nog maar te zwijgen over de impact van een regenbui op de capaciteiten van AP.

Je moet dan al goed gaan onthouden per segment van je traject of je er al gepasseerd bent met de laatste firmware versie om in het systeem te durven geloven.

Nu, dat klinkt heel pessimistisch, maar ik klaag enkel over het feit dat je het systeem niet 100% kan vertrouwen, wat ook logisch is bij een level 2 implementatie. Het werkt daarentegen nog altijd schitterend op snelwegen en gebruik het nog elke dag zelfs op gewone wegen.

De huidige Tesla rijders zijn meestal liefhebbers en gek op de - AP - techniek. Als straks Jan en alleman een Tesla gaat rijden, zal het gevaar van - te - veel vertrouwen toenemen. Vooral als er zulke grote verschillen zitten in de opvolgende versies van de AP software.
Ik was er al aan gewend dat de Model S, komende uit het zuiden, direct uit de Coentunnel volledig zelfstandig maar ongewenst naar rechts afsloeg.
Bij de huidige versie van de AP software gaat de auto daar gewoon rechtdoor. Wel zie ik dat korte slingeringen, bijvoorbeeld langs een verkeersheuvel, soms met grotere uitslagen worden genomen. Hierdoor kom je tegen de as van de weg waar een tegenligger vaak niet van gediend is. Ook rijdt de S nu wat vrijer binnen zijn eigen baan. In bochten kom je soms dichter bij medeweggebruikers dan me lief is.
Dat is nogal een verschil met voorheen waar de auto weliswaar wat hoekiger reed maar consequent midden op de rijbaan bleef.