Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 lak beschermen wrappen/glascoating, tips?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn Model 3 in het zwart besteld. Nu weet ik van mijzelf dat ik snel ga irriteren en balen als er krasjes op de auto komen. Dit wil ik uiteraard dus voorkomen en ik wil graag proberen dat over 5 jaar de auto nog in goede staat is voor een betere restwaarde.

Nu zijn er meerdere opties. Sommigen adviseren om de auto te wrappen (andere kleur mogelijk en als de folie weer wordt verwijderd is de auto nog in de staat zoals het begin) of glascoating aan te brengen. Met het laatste heb ik zelf geen ervaring.

Wat is jullie advies/tip voor bescherming van de lak?
 
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn Model 3 in het zwart besteld. Nu weet ik van mijzelf dat ik snel ga irriteren en balen als er krasjes op de auto komen. Dit wil ik uiteraard dus voorkomen en ik wil graag proberen dat over 5 jaar de auto nog in goede staat is voor een betere restwaarde.

Nu zijn er meerdere opties. Sommigen adviseren om de auto te wrappen (andere kleur mogelijk en als de folie weer wordt verwijderd is de auto nog in de staat zoals het begin) of glascoating aan te brengen. Met het laatste heb ik zelf geen ervaring.

Wat is jullie advies/tip voor bescherming van de lak?
Voor zwarte lak zou ik PPF met daarop een coating aanraden.
Zal niet alleen voor de beste bescherming zorgen maar ook een onwaarschijnlijke glans geven.
Alleen zal het prijskaartje niet van de poes zijn.
 
Nadat ik vorige week zaterdag mijn M3 opgehaald had kon ik vandaag hem ophalen bij de detailer nadat hij er 48uur heeft doorgebracht.
Wat is er gedaan:
* Prefoamen
* Foamen
* Handgewassen met 2 emmersysteem
* Kleien
* De auto in 1 stap gepolijst
* De auto voorzien van 2 lagen Gyeon MOHS glascoating voor optimale bescherming
* Interieur
* Banden en velgen

Auto ziet er zo veel beter uit. Eigenlijk een tip voor iedereen.
Link naar de foto's:
P.C.S car detailing
 
Even een oud draadje ophalen .
Zijn er forumleden die enige tijd geleden een glascoating hebben voorzien op hun model S of 3 ? , ( liefst enkele jaren geleden ). En zo ja , nog steeds tevreden ? Zouden jullie het opnieuw voorzien ? Ik overweeg mijn nieuwe model Y ( levering in twee weken -kleur solid black ) te laten glascoaten .
 
Op alle 3 de teslas heb ik al een coating gehad, en ik zal het terug doen op de volgende.
Ik zou het wel eens zelf durven proberen.
Vandaag kwam ik toevallig deze tegen:

 
Last edited:
Even een oud draadje ophalen .
Zijn er forumleden die enige tijd geleden een glascoating hebben voorzien op hun model S of 3 ? , ( liefst enkele jaren geleden ). En zo ja , nog steeds tevreden ? Zouden jullie het opnieuw voorzien ? Ik overweeg mijn nieuwe model Y ( levering in twee weken -kleur solid black ) te laten glascoaten .
Ervaringsbericht.
Uiterst tevreden met de glas-coating op mijn S. Het zit er vanaf 2017 op en nog nergens krassen. Sterker nog: nog steeds showroomkwaliteit. Terwijl de lady de eerste 4 jaar buiten heeft gestaan.

Het strakke effect is echter vooral een kwestie van goed voorbewerken. Pas daarna kan de coating erop. Selecteer daar je bedrijf op.

Ja, ik doe het meteen weer, zou ik een nieuwe S aanschaffen.

Addendum: de auto is natuurlijk nooit door de wasstraat geweest. Door de coating valt het vuil er bijna af. Met een sopje er omheen en klaar.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: peterkr
Heb hier ook een glascoating maar dan op een wrap. Is dus een iets andere coating dan wat normaal op lak gebruikt wordt maar zelfde eigenschappen. Ook erg tevreden over en zou het zeker nog eens doen als er ooit een nieuwe wrap op komt ofzo. Of als het effect van de glascoating weg is. Duurt meestal toch wel minimaal 3 jaar als je er goed mee omgaat en geen producten gebruikt die de coating kunnen aantasten.
 
  • Like
Reactions: job-lek and peterkr
Ervaringsbericht.
Uiterst tevreden met de glas-coating op mijn S. Het zit er vanaf 2017 op en nog nergens krassen. Sterker nog: nog steeds showroomkwaliteit. Terwijl de lady de eerste 4 jaar buiten heeft gestaan.

Het strakke effect is echter vooral een kwestie van goed voorbewerken. Pas daarna kan de coating erop. Selecteer daar je bedrijf op.

Ja, ik doe het meteen weer, zou ik een nieuwe S aanschaffen.

Addendum: de auto is natuurlijk nooit door de wasstraat geweest. Door de coating valt het vuil er bijna af. Met een sopje er omheen en klaar.
Welke merk coating en bij welk bedrijf gedaan?
 
Ik heb mijn M3P in de zomer van 2020 laten coaten door Ride & Shine Detailing in Moordrecht. Meer dan tevreden over dat bedrijf en de mensen. Nu ruim 2,5 jaar en +/- 85k km verder (met wagen die alleen maar buiten staat in zon, regen en sneeuw, alleen tijdens de zomer/winter banden wissel staat die even overdekt) en de lak ziet er nog harstikke goed uit.

Het goed blijven onderhouden van de lak is net zo belangrijk als het coaten, dus regelmatig/tijdig wassen, met de juiste producten.
Aangezien ik daar zelf niet echt een mogelijkheid/ruimte voor heb (af en toen was ik de wagen zelf bij een washbox maar vanwege eerder commentaar van de eigenaar/wachtende doe ik dat vroeg of laat op de dag) maak ik geburik van het wasabonnement van Ride & Shine voor het exterieur en interieur. Iedere keer als de wagen daar is geweest glimt en ruikt hij weer als nieuw.

Dus mocht je in de buurt van Moordrecht zitten of als de afstand je niet uitmaakt dan kan ik Ride & Shine van harte aanbevelen.
 
  • Like
Reactions: Maarten and IvCh
Ik heb mijn M3P in de zomer van 2020 laten coaten door Ride & Shine Detailing in Moordrecht. Meer dan tevreden over dat bedrijf en de mensen. Nu ruim 2,5 jaar en +/- 85k km verder (met wagen die alleen maar buiten staat in zon, regen en sneeuw, alleen tijdens de zomer/winter banden wissel staat die even overdekt) en de lak ziet er nog harstikke goed uit.

Het goed blijven onderhouden van de lak is net zo belangrijk als het coaten, dus regelmatig/tijdig wassen, met de juiste producten.
Aangezien ik daar zelf niet echt een mogelijkheid/ruimte voor heb (af en toen was ik de wagen zelf bij een washbox maar vanwege eerder commentaar van de eigenaar/wachtende doe ik dat vroeg of laat op de dag) maak ik geburik van het wasabonnement van Ride & Shine voor het exterieur en interieur. Iedere keer als de wagen daar is geweest glimt en ruikt hij weer als nieuw.

Dus mocht je in de buurt van Moordrecht zitten of als de afstand je niet uitmaakt dan kan ik Ride & Shine van harte aanbevelen.
Dankjewel!!
 
Niks gecoat, wel gepolijst (de 3's de Y had zowat niks nodig op de quicksilver) en in erg goede was gezet, na 4 jaar is die waslaag er nog...... af en toe beetje bijgewerkt. Mijn collega heeft zelfs niks gedaan met zijn zwarte en niks aan te zien.

Heb die coatings wel eens op andere auto's gehad, maar best duur en vondt het erg weinig toevoegen (zeker bij metallic lak). Is wel beter. Maar net wat je er voor over hebt.

p.s. ik rij overigens weinig snelweg.......
 
Een aantal jaar geleden een Opti-Coat Pro+ keramische coating erop laten zetten bij een bedrijf in de Bommelerwaard (Carcare Center).

Het fijne van deze coating is dat ik er gewoon in de automatische carwash mee kan met zachte borstels (goedkoopste wasprogramma zonder hotwax). Ze hebben de coating twee jaar later nog een beetje bijgewerkt na een lichte parkeerschade en toen bleek met het zonnelampje dat de carwash geen krasjes op de lak/coating achter had gelaten. Daar waren zelf een beetje verbaasd over.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: IvCh
YMMV natuurlijk. Er is mij door het bedrijf destijds geadviseerd om de auto voorzichtig met de hand te wassen op een specifieke wijze. Dat heb ik een paar keer gedaan, maar daarna ik heb het er op gewaagd bij een goede automatische carwash in de buurt en het heeft voor mij goed uitgepakt. Toen ik na de eerste keer geen krasjes zag in fel zonlicht, ben ik dat blijven doen.
 
  • Like
Reactions: IvCh
Niks gecoat, wel gepolijst (de 3's de Y had zowat niks nodig op de quicksilver) en in erg goede was gezet, na 4 jaar is die waslaag er nog...... af en toe beetje bijgewerkt. Mijn collega heeft zelfs niks gedaan met zijn zwarte en niks aan te zien.

Heb die coatings wel eens op andere auto's gehad, maar best duur en vondt het erg weinig toevoegen (zeker bij metallic lak). Is wel beter. Maar net wat je er voor over hebt.

p.s. ik rij overigens weinig snelweg.......
wat voor 'was' is dat dan? Die 4 jaar nog aanwezig is?
 
Bij Car Guys in Groningen laten coaten. Deze 1 mans zaak is trots op zijn werk. Bas heeft me vriendelijk en professioneel geholpen. Auto perfect schoongemaakt en daarna gepolijst. Daarna de coating erop. Mooie diepe glans, de lak komt er veel beter uit. Gemakkelijk zelf schoon te maken en behoud van de glans van de lak. Maak je zelf schoon en wil je een behoud van je lak is dit een aanrader.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09 (1).jpeg
    250.3 KB · Views: 60
  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.10.jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.10.jpeg
    232.4 KB · Views: 37
  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09.jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09.jpeg
    316.5 KB · Views: 36