Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 of BMW Mini-E

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Voorop: Ja, we zitten hier op een Tesla forum, maar ik zou graag een nuchter antwoord van mensen ontvangen!

Op dit moment hebben we twee Model S:
- S85 uit 2013
- S100D uit 2018

Mijn vrouw heeft altijd Mini gereden en die hebben we eerder dit jaar verkocht omdat we 100% elektrisch willen. In 2019 gaat naar alle waarschijnlijkheid een Mini Elektric komen op basis van de i3.

Vrouw is weg van Mini, maar ze vind de Model S heerlijk rijden. Alleen is het best een grote auto en twee van die auto's hebben is niet echt handig.

Nu heb ik ook een Model 3 reservering staan, dus we hebben keuzes:

Mini:
- Eind 2019, begin 2020 levering
- Verwachte prijs 35 a 40k
- Bijtelling 4%
- Bijtelling over S85 betalen a 7% voor 12 maanden (EUR 7000)

Model 3:
- Levering Q1 a Q2 2019
- Verwachte prijs 55k
- Bijtelling 4% en 25%
- Snel de S85 uit 2013 kunnen verkopen

Als ik het zo door reken gaat de Model 3 wel duurder voor ons zijn. Voor de langere afstanden is er de 100D en als de Mini zo'n 300km haalt (WLTP voor i3 120Ah is >300km) dan is dat prima. Snelladen kan via CCS en AC laden via 3-fase AC.

Maarja, ik vind een Model 3 ook wel leuk, maar is dat de 10 a 15k extra waard? Hoop geld waar ik ook andere dingen mee kan doen.

Wat zouden jullie doen?
 
Ik zou voor de model 3 gaan omwille van het zalige rijden, autopilot, het supercharger netwerk en de veiligheid.

Maar je zit natuurlijk wel op het Tesla-forum en ik ben een grote Tesla-fan, dus heel objectief kan ik niet zijn ;)

Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk, wat wil je vrouw? En daarnaast, wat zijn buiten de financiële verschillen de dingen waarvan je vrouw houdt bij een auto? Het heerlijke rijden bij een Tesla, het uitzicht van een Mini, hoe zwaar wegen al die dingen voor haar?
 
Bedankt!

"In het begin zijn alleen de longe range en de performance versie van de ‘kleine’ Tesla te bestellen. De long range-versie met een 74 kWh accu en AWD begint bij 58.800 euro, de performance versie bij 69.700 euro."

Ik zou voor de model 3 gaan omwille van het zalige rijden, autopilot, het supercharger netwerk en de veiligheid.
Zeker, het SuperCharger netwerk is mooi. Maar we hebben daarnaast ook de 100D nog, dus daar maken we de lange ritten mee.

In Nederland kan je met een Mini-E en Fastned prima uit de voeten. 1x CCS Auto Charge instellen bij Fastned en het is ook plug&play met laden.

Maar je zit natuurlijk wel op het Tesla-forum en ik ben een grote Tesla-fan, dus heel objectief kan ik niet zijn ;)
Klopt, maar we kunnen allemaal wel objectief kijken.

Maar de belangrijkste vraag is eigenlijk, wat wil je vrouw? En daarnaast, wat zijn buiten de financiële verschillen de dingen waarvan je vrouw houdt bij een auto? Het heerlijke rijden bij een Tesla, het uitzicht van een Mini, hoe zwaar wegen al die dingen voor haar?
Mini, dat wil ze. De Model 3 vind ze ook nog best groot. Haar redenatie: We hebben de Model S voor de lange ritten en grote spullen. De Mini voor de kleinere afstanden.

We willen beide 100% elektrisch en kunnen ons dat ook veroorloven.

Maar ik hik een beetje tegen de prijs van de Model 3 aan. Die wordt toch nog wel prijzig.
 
Mini, dat wil ze. De Model 3 vind ze ook nog best groot. Haar redenatie: We hebben de Model S voor de lange ritten en grote spullen. De Mini voor de kleinere afstanden.

We willen beide 100% elektrisch en kunnen ons dat ook veroorloven.

Maar ik hik een beetje tegen de prijs van de Model 3 aan. Die wordt toch nog wel prijzig.

Maar als je vrouw graag een Mini wil, dan heb je je antwoord toch? :D
Jij kan dan wel graag een Model 3 willen en proberen redenen te vinden om voor de Model 3 te gaan, maar als je vrouw er het grootste deel van de tijd mee rijdt en zij wil graag een Mini die veel goedkoper is en niet veel andere nadelen heeft, dan zie ik zelfs als grote Tesla fan geen reden om een Model 3 te nemen :cool: En zelfs als de Mini duurder was dan de model 3, als je vrouw liever een Mini wil, dan staat dat boven alle andere argumenten. Een tevreden vrouw is onbetaalbaar :D

En over de Model 3 die nog best groot is, heeft ze ook gelijk. Hij scheelt niet zoveel met de S dat het ineens een auto wordt die je gemakkelijk overal kwijt kan (11 cm in de breedte en 30 cm in de lengte als ik goed gekeken heb).
 
  • Like
Reactions: Knooijer and Hbrink
Voorop: Ja, we zitten hier op een Tesla forum, maar ik zou graag een nuchter antwoord van mensen ontvangen!

Op dit moment hebben we twee Model S:
- S85 uit 2013
- S100D uit 2018

Mijn vrouw heeft altijd Mini gereden en die hebben we eerder dit jaar verkocht omdat we 100% elektrisch willen. In 2019 gaat naar alle waarschijnlijkheid een Mini Elektric komen op basis van de i3.

Vrouw is weg van Mini, maar ze vind de Model S heerlijk rijden. Alleen is het best een grote auto en twee van die auto's hebben is niet echt handig.

Nu heb ik ook een Model 3 reservering staan, dus we hebben keuzes:

Mini:
- Eind 2019, begin 2020 levering
- Verwachte prijs 35 a 40k
- Bijtelling 4%
- Bijtelling over S85 betalen a 7% voor 12 maanden (EUR 7000)

Model 3:
- Levering Q1 a Q2 2019
- Verwachte prijs 55k
- Bijtelling 4% en 25%
- Snel de S85 uit 2013 kunnen verkopen

Als ik het zo door reken gaat de Model 3 wel duurder voor ons zijn. Voor de langere afstanden is er de 100D en als de Mini zo'n 300km haalt (WLTP voor i3 120Ah is >300km) dan is dat prima. Snelladen kan via CCS en AC laden via 3-fase AC.

Maarja, ik vind een Model 3 ook wel leuk, maar is dat de 10 a 15k extra waard? Hoop geld waar ik ook andere dingen mee kan doen.

Wat zouden jullie doen?
Ik zou voor de Mini gaan. Een Model 3 is maar 10 cm smaller dan de Model S. En juist die breedte is bij parkeergarages een nadeel.
Enneh ... laat lekker je vrouw beslissen, kan jij je er nooit een buil aan vallen ;)
 
  • Like
Reactions: ERvee and Hbrink
Maar als je vrouw graag een Mini wil, dan heb je je antwoord toch? :D
Jij kan dan wel graag een Model 3 willen en proberen redenen te vinden om voor de Model 3 te gaan, maar als je vrouw er het grootste deel van de tijd mee rijdt en zij wil graag een Mini die veel goedkoper is en niet veel andere nadelen heeft, dan zie ik zelfs als grote Tesla fan geen reden om een Model 3 te nemen :cool: En zelfs als de Mini duurder was dan de model 3, als je vrouw liever een Mini wil, dan staat dat boven alle andere argumenten. Een tevreden vrouw is onbetaalbaar :D

En over de Model 3 die nog best groot is, heeft ze ook gelijk. Hij scheelt niet zoveel met de S dat het ineens een auto wordt die je gemakkelijk overal kwijt kan (11 cm in de breedte en 30 cm in de lengte als ik goed gekeken heb).
Dat is ook zo. De afmetingen van Model 3 maken hem niet echt compact zoals een Mini dat wel is.

Ik zou voor de Mini gaan. Een Model 3 is maar 10 cm smaller dan de Model S. En juist die breedte is bij parkeergarages een nadeel.
Enneh ... laat lekker je vrouw beslissen, kan jij je er nooit een buil aan vallen ;)

Haha, goed idee! De Mini gaat het denk ik worden. Gaat volgens de verhalen November 2019 in productie, dus levering zal dan zo begin 2020 zijn.

Nog wel even een jaar 7% bijtelling betalen over een S85 in de tussentijd.
 
Dat is ook zo. De afmetingen van Model 3 maken hem niet echt compact zoals een Mini dat wel is.



Haha, goed idee! De Mini gaat het denk ik worden. Gaat volgens de verhalen November 2019 in productie, dus levering zal dan zo begin 2020 zijn.

Nog wel even een jaar 7% bijtelling betalen over een S85 in de tussentijd.

Ander draadje eigenlijk: maar heb je voor die tijd niet ook te maken met de 25% bijtelling over de cataloguswaarde van je 2013-S boven 50.000 euro?
 
  • Like
Reactions: HWS
Dan ben je er.
Gewoon doorrijden met de S85 met een minimale bijtelling (3k? werkelijke kosten). Nu nog even een beurt/banden misschien en daarna alleen oplaadkosten.
En dan wachten op de Mini. Mooie auto, vrouw blij, 15K over. Maximaal MIA%.
 
Dan ben je er.
Gewoon doorrijden met de S85 met een minimale bijtelling (3k? werkelijke kosten). Nu nog even een beurt/banden misschien en daarna alleen oplaadkosten.
En dan wachten op de Mini. Mooie auto, vrouw blij, 15K over. Maximaal MIA%.
Die bijtelling is volgens mijn account 7% in 2019 (heb een BV), dus dat is te overzien.

Ik denk ook wel dat het de Mini wordt.

Zegt dat niet alles? Waarom zou je 15k meer uitgeven voor iets wat je vrouw eigenlijk niet wil?
Ik wilde de Model 3 er niet door drukken, maar even kijken wat de opties zijn.

Als ik de prijzen van Model 3 nu zie gaat de Mini een prima optie zijn. 300km aan bereik is meer dan genoeg, zeker met alle CCS laders die we in NL hebben.

Nu nog dik een jaar wachten, maar dat is een luxe probleem.