Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 Performance - 2020 met FSD of 2021 zonder FSD?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt een Model 3 Performance te kopen ik twijfel tussen een 09/2020 versie met FSD met 15.000 km en een 09/2021 versie zonder FSD met 18.000km.
Voor de rest zijn ze vergelijkbaar, alhoewel de 2020 een wit interieur heeft dat mijn voorkeur geniet.

In hoeverre heeft FSD een meerwaarde als ik de auto over een paar jaar weer wil verkopen. Of ligt een jaar jongere auto dan toch beter in de markt?
Ik weet de voordelen van een 2021 (warmtepomp, dubbel glas, elektrische achterklep, stuutwielverwarming, etc.) en die opties zijn in de praktijk misschien meer waard/nuttiger dan FSD?

De 2021 is €3.000 duurder qua vraagprijs.
 
FSD kan je zelf nabestellen.

Zoals je ziet, is de jaar jongere Model 3 ietsje duurder, alhoewel ie iets meer kilometers heeft.

Dat gezegd zijnde, denk ik dat de 2021 een iets betere deal is als het maar 3K scheelt. Heeft de 2021 EAP of basis autopilot? Want met beiden EAP schelen ze amper 6K.

Anderzijds, de 2020 heeft al iets meer waardevermindering gehad dan de 2021, en in de praktijk rijdt ie ook nog altijd heel goed.
 
Persoonlijk zou ik voor de 2021 versie gaan en EAP erbij aanschaffen. De Model 3 2021 is een stuk(je) zuiniger in rijden en het geluidniveau boven de 100 km/u is ook een stuk beter.

 
  • Like
Reactions: Hbrink
2021 sowieso en FSD is een gimmick tot hiertoe…. Steek je geld beter in Tesla aandelen….
Vanaf het moment dat de vision stack in de EU wordt uitgerold en het subscriptie model beschikbaar is, zal het bruikbaar zijn in mijn ogen.

Ik heb het erbij genomen omdat het in het budget ging maar eerlijk gezegd, ik ben nog steeds naar de meerwaarde aan het 🔍

my 2 cents
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Eens met de anderen. Heb FSD maar meerwaarde boven wat nu EAP is, vind ik nul, vooralsnog gimmick. En meerwaarde van EAP zelf beperkt zich voor mij tot die lane changes, die je nog altijd deels zelf moet doen. En dat is dan vooral om de irritante ding/dong van lane assist uit-aan kwijt te zijn. Zou er geen paar duizend euro meer voor neerleggen.
 
(...)En meerwaarde van EAP zelf beperkt zich voor mij tot die lane changes, die je nog altijd deels zelf moet doen. En dat is dan vooral om de irritante ding/dong van lane assist uit-aan kwijt te zijn. (...)
Intressant is dus of @Flavio de "irritante ding/dong van lane assist uit-aan" accepteert of daarvoor uiteindelijk toch EAP voor aanschaft. Ik zou in de vergelijking daarom ook de 2021 optie + nadien aangeschatfte EAP plaatsen. (De 2020 heeft reeds EAP opgenomen in FSD).
 
Intressant is dus of @Flavio de "irritante ding/dong van lane assist uit-aan" accepteert of daarvoor uiteindelijk toch EAP voor aanschaft. Ik zou in de vergelijking daarom ook de 2021 optie + nadien aangeschatfte EAP plaatsen. (De 2020 heeft reeds EAP opgenomen in FSD).
Langs de andere kant, de auto op zich zou eigenlijk moeten primeren boven de software gezien die op z’n minst discutabel te noemen is. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 2021 toch weer een pak aangenamer is dan die ervoor, iets waar je voorlopig veel meer aan zal hebben dan FSD (of EAP). (Verschil in range, dubbel glas, afwerking, warmtepomp, kinderziekten,…)
 
Ik zou gek worden van het ding/dong bij lane change dus EAP is mi een must. En alhoewel ik een FSD fanaat ben, zou ik de 2021 + EAP aanraden. En dan volgens jaar eens kijken met een maand abonnement of FSD al volwassen genoeg is om aan te schaffen / te huren.

Let wel:
- bij FSD koop zou ook hardware upgrades moeten zitten, indien nodig voor FSD. Of dat ook gaat gebeuren weet niemand;
- ik weet niet of er verschillende abonnementstarieven FSD zijn als je AP of EAP hebt...
 
Persoonlijk zou ik voor de 2021 gaan. FSD is nog niet wettelijk toegestaan en kan achteraf bijbesteld worden.
Misschien off-topic maar heeft die 2020 ook de warmtepomp? Warmtepomp minder belastend voor batterij. En draadloos laden van smartphones?
Kan doorslaggevend zijn.