Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: Periodiek onderhoud/inspectie

This site may earn commission on affiliate links.
Bij het uitkomen van de M3 was er wel een onderhoudsschema maar dat is begin 2019 vervallen. Toen is ook deze pagina uitgekomen met do-it-yourself handleidingen. Veel eenvoudige bekende tips en ook niet helemaal volledig (de diepe reset van de computer staat er niet in..... beide stuurknoppen 10 sec indrukken tegelijkertijd rempedaal ingedrukt houden) maar wel bijvoorbeeld het zelf vervangen van het airco filter.
Do It Yourself - Model 3

Erg gaaf is ook deze: epc.tesla.com voor vrijwel alle onderdelen in erg gedetailleerde plaatjes (inloggen met je tesla account)
Kijk bijvoorbeeld eens bij het speakersysteem onder infotainment en ontdek de enorme subwoofer en waar de amplifier zit....
 
Wat maakt die jackpads zo bijzonder?
Lijken op de plaatjes gewoon stevige rubber doppen.

heb volgende week n wissel staan naar winterbanden dus toch wel even nieuwsgierig. Bij de model s nooit zoiets dergelijks gebruikt.
RTFM.. ;) p. 198 ( 30 Okt versie )
Maar zoals ik hiervoor ook op de foto laat zien kan het ook met een professionele brugkrik.
De betere jackpads ( voor eigen gebruik zeg maar ) hebben bovenop een magneetje zodat ze IN de speciale jackpadgaten blijven 'hangen'. Erg handig als je dan bijv. zelf de krik eronder schuift. Op de brug is dat allemaal wat eenvoudiger.

upload_2019-11-29_21-58-12.png
 
Het gaat er vooral om dat je de model 3 niet aan de accu behuizing op tilt. De gemiddelde huis-tuin- en keuken krik heeft zo'n fijne stalen schaal erop die idd niet fijn rond het krikpunt valt. Maar bijna iedere professionele krik, hefbrug of brugkrik heeft mooie rubber steunen erop zitten waarmee je dit punt prima kan ondersteunen, dan wel door tussenkomst van een rubber op houten blok.

Het niet zomaar op iedere plek kunnen opkrikken van de auto is de model 3 zeker niet uniek in en daar zullen de meeste garages prima mee om kunnen gaan.
 
Wat mij betreft een extra bevestiging om na 40.000 km je remmen eens na te laten kijken. Dat gat in de wielcover geeft wel te denken (zo rond 5:45 minuten. Dat moet Tesla echt beter gaan doen in de toekomst.

Eyeopener voor mij: slecht functionerende remmen kunnen een negatieve impact hebben op de range en op de mate van regeneratie.
 
Wij hebben de M3 gekocht (dus niet via lease)
Ik ben benieuwd wat de leasemaatschappijen voorschrijven qua onderhoud -> kan iemand dat antwoorden?
  • Bij welke km-stand / leeftijd voor het eerst?
  • Welke intervallen?
  • Bij wie onderhoud laten uitvoeren?
  • Met name nadruk op banden en remmen? (en interieurfilter)
Ben van plan om het onderhoud zelf te doen icm de bandenwissel (bij zomer-winter-wissel OF winter-zomer-wissel)
 
Wij hebben de M3 gekocht (dus niet via lease)
Ik ben benieuwd wat de leasemaatschappijen voorschrijven qua onderhoud -> kan iemand dat antwoorden?
  • Bij welke km-stand / leeftijd voor het eerst?
  • Welke intervallen?
  • Bij wie onderhoud laten uitvoeren?
  • Met name nadruk op banden en remmen? (en interieurfilter)
Ben van plan om het onderhoud zelf te doen icm de bandenwissel (bij zomer-winter-wissel OF winter-zomer-wissel)

Tesla zelf geeft aan om de 2 jaar bij Tesla binnenbrengen voor check. Onafhankelijk van km stand.

Banden/remmen/ruitenwissers kan onder andere bij Kwikfit.
Interieurfilter kun je zelf doen.
 
Ik heb zojuist een mandje met onderdelen gekocht om het reguliere onderhoud (excl. banden) tot 200.000 km te kunnen doen. Waarom tot 200.000 km? Omdat het anders wel erg weinig geld was en er tevens bezorgkosten bij zouden komen :).
De interieur filters waren het duurste (2 stuks per keer en ik had geen zin in de allergoedkoopste met risico om extra fijnstof binnen te happen)

Samenvattend:
  • 2 setjes wisserbladen
  • kopervet (tbv onderhoud remmen)
  • 3 bussen remmenreiniger
  • 2 setjes interieurfilter (=4 stuks)
  • 2x 5 ltr (geconcentreerde) ruitenwisser vloeistof
  • 2x aircoreinigingssetje
Totaal Euro 142,10 voor materiaal 2x OHB
Onderhoud doe ik zelf, op youtube en de site van Tesla staat voldoende informatie.
Banden worden waarschijnlijk duurder dan overig onderhoud ;)

Bij 200.000 km is de auto 4 jaar en kijken we even verder.
Waarschijnlijk dan nog 1x OHB en dan met 235.000 - 250.000 km over naar privé. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Die ruitenwisservloeistof gaat niet genoeg zijn voor 200k km. Dat gebruikt die M3 als een kameel water :)

Overigens, welke interieurfilters zijn het geworden? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer: wel/geen HEPA, wel/geen koolstoffilter, wel/niet uit China.
 
Die ruitenwisservloeistof gaat niet genoeg zijn voor 200k km. Dat gebruikt die M3 als een kameel water :)

Overigens, welke interieurfilters zijn het geworden? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer: wel/geen HEPA, wel/geen koolstoffilter, wel/niet uit China.

Er staat niet bij hoe geconcentreerd het is :p

Hierbij gegevens van de filters à 16,68 per stuk (excl. BTW):
Mann interieurfilter.jpg
 
Ik heb mijn M3 LR nu 21 maanden en er staat 39K op de teller. Zou graag de auto willen laten controleren met een standaard beurt maar zie geen optie in de Tesla app.
Die beurt is toch om problemen en grote reparaties in de toekomst te voorkomen, ik heb de auto privé gekocht en wil die dingen voor zijn..
Heeft iemand hier recentelijk ervaring met een beurt bij Tesla zelf of misschien Bosch car service? Heb ook geen idee welke kosten hier mee verbonden zijn..
Alvast dank.
 
Ik heb mijn M3 LR nu 21 maanden en er staat 39K op de teller. Zou graag de auto willen laten controleren met een standaard beurt maar zie geen optie in de Tesla app.
Die beurt is toch om problemen en grote reparaties in de toekomst te voorkomen, ik heb de auto privé gekocht en wil die dingen voor zijn..
Heeft iemand hier recentelijk ervaring met een beurt bij Tesla zelf of misschien Bosch car service? Heb ook geen idee welke kosten hier mee verbonden zijn..
Alvast dank.
sja, een standaard beurt is er ook niet bij Tesla. Na 2 jaar Interieurfilter alleen.

 
  • Informative
Reactions: Epyx
sja, een standaard beurt is er ook niet bij Tesla. Na 2 jaar Interieurfilter alleen.

Idd weinig aandacht nodig.

Ik zou de remmen echter wel even nalopen. Niet zozeer de slijtage maar meer op vervuiling en goed gangbaar houden. Als je helemaal niet doet aan de remmen dan heb je kans dat er na 3-5 jaar iets blijft hangen, zeker als er een pekelperiode is geweest. Buitenslapers hebben hier wat meer last van dan elektrische auto's die veel in een garage of onder een carport staan.

In ruim een half uurtje zijn alle 4 de remmen even nagelopen en voorkom je dure reparaties in de toekomst.
 
Heeft iemand wel een standaard onderhoud beurt gedaan? Zo ja bij Tesla of een derde partij?
Ik vind het toch wel een fijn idee als de auto af en toe nagelopen wordt.

Heb begrepen dat het wel mogelijk is bij Bosch maar zou het liever bij Tesla laten doen als er geen groot prijsverschil is.