Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 prijsverlaging

This site may earn commission on affiliate links.
Las zojuist op het UK forum dat er een prijsverlaging is voor de model 3.

Na het checken op de site zie ik nu dat "mijn auto" die een paar weken oud is, nu al 2000 euro extra afgeschreven is (korting tov wat ik betaald heb is 2000 euro). Geen fijne gedachte :(

Ik overweeg om contact met Tesla op te nemen of ze iets kunnen doen, maar ik betwijfel of ze daar ook maar iets aan doen...
 
Ik overweeg om contact met Tesla op te nemen of ze iets kunnen doen, maar ik betwijfel of ze daar ook maar iets aan doen...
Niet geschoten is altijd mis, maar in weze is dit niet anders dan een laptop of smartphone kopen die 2 weken later afgeprijsd wordt.

Zelfs met auto's zijn er periodiek prijswijzigingen, maar door de aantallen optiepacks bij de concurrentie worden die makkelijk versluierd.
 
Niet geschoten is altijd mis, maar in weze is dit niet anders dan een laptop of smartphone kopen die 2 weken later afgeprijsd wordt.

Zelfs met auto's zijn er periodiek prijswijzigingen, maar door de aantallen optiepacks bij de concurrentie worden die makkelijk versluierd.

Ik snap je redenering, maar vind dat bij auto's toch een ander geval. Dit gaat om dure aankopen met vaak stabiele aankoopprijzen en langere levensduur. Hierdoor blijft de waarde over de levensduur veel stabieler.

Zaken zoals telefoons/laptops zijn gemaakt voor een 2 jaarscyclus, waarbij de prijzen snel wisselen.

Heb overigens net contact gezocht met Tesla, maar ze kunnen hier niks mee. 2000 euro weg na een nachtje slapen is toch echt even pijnlijk, helaas is klantenbinding niet echt meer van deze tijd (geldt niet specifiek voor Tesla, maar vrijwel alle bedrijven hebben dit uit het oog verloren).
 
Ik heb het ook meegemaakt bij Tesla voorjaar 2019.
Maar ook bij de auto daarvoor -> min Euro 10.000,-- binnen een half jaar na aankoop.

Bij veel merken gebeurd het, zelf niet gehad maar wel gebeurd:
  • Opel E-Ampera was rond de 50k en nu rond de 35k
  • VW E-Golf werd ook met flinke kortingen weggedaan ivm komst ID3
Heel vervelend, ik was er ook niet zo blij mee.
Maar het gebeurd idd wel regelmatig, ook bij andere merken.

(en idd, bij de S100P owners was het echt tegen het trieste aan........)
 
Ik snap je redenering, maar vind dat bij auto's toch een ander geval. Dit gaat om dure aankopen met vaak stabiele aankoopprijzen en langere levensduur. Hierdoor blijft de waarde over de levensduur veel stabieler.

Zaken zoals telefoons/laptops zijn gemaakt voor een 2 jaarscyclus, waarbij de prijzen snel wisselen.

Heb overigens net contact gezocht met Tesla, maar ze kunnen hier niks mee. 2000 euro weg na een nachtje slapen is toch echt even pijnlijk, helaas is klantenbinding niet echt meer van deze tijd (geldt niet specifiek voor Tesla, maar vrijwel alle bedrijven hebben dit uit het oog verloren).

Reken het verschil aan bijtelling even uit en dan durf ik te wedden dat je hiervan geen pijn voelt als je over zeg 3 jaar de auto weer gaat verkopen.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Ik heb het ook meegemaakt bij Tesla voorjaar 2019.
Maar ook bij de auto daarvoor -> min Euro 10.000,-- binnen een half jaar na aankoop.

Bij veel merken gebeurd het, zelf niet gehad maar wel gebeurd:
  • Opel E-Ampera was rond de 50k en nu rond de 35k
  • VW E-Golf werd ook met flinke kortingen weggedaan ivm komst ID3
Heel vervelend, ik was er ook niet zo blij mee.
Maar het gebeurd idd wel regelmatig, ook bij andere merken.

(en idd, bij de S100P owners was het echt tegen het trieste aan........)

De aanpassing van de prijzen begrijp ik ook echt wel. Echter als Tesla bv communiceert (of als je contact opneemt) dat je 1500 gratis supercharger KM krijgt, of korting op iets in de shop o.i.d. verkoop je het een stuk beter. Meestal belt maar een heel klein deel van je klanten voor dit soort prijsveranderingen/situaties, dus dan is het slim om hier iets voor klaar te hebben staan waarmee je de klant tevreden houdt.

Hetzelfde zie je bij providers zoals KPN. Hoge welkomstacties met honderden euro's korting voor nieuwe klanten. En voor huidige klanten? Niks. Als je huidige klanten een klein gebaar geeft, is het veel makkelijker ze te binden. Overigens als je KPN belt en zegt dat je op wilt zeggen, vanwege actie bij een andere provider.. is er ineens wel flinke korting mogelijk.

Blijkbaar is klantbinding dus wel een ding als je er maar genoeg achtereen zit ;-)
 
Niet vergeten dat je bij andere dealers ook nog eens over de korting onderhandelt, dus die buur die 2 weken na jou met net dezelfde BMW 3 komt showen kan wel eens een paar duizend euro duurder of goedkoper af zijn.

Maar dat valt dus niet vaak op omdat ook de optiepakketten vaak niet identiek zijn. Dus kan je appelen niet met appelen vergelijken.

Bij Tesla, door de korte optielijst, de prijzen die zo op de website staan, het gebrek aan korting-onderhandelingen en elke prijswijziging die in de media komt, valt dat des te harder op en voel je je slecht.

Ik kan je wel gerust stellen: als je de auto weer verkoopt, heeft niemand het meer over die 2K.
 
Als ik twee weken geleden een oled-tv heb gekocht voor 3900 euro en hij staat nu te koop voor 2500 euro, dan baal ik natuurlijk. Maar ik ga toch echt niet terug naar de winkel om met terugwerkende kracht korting te vragen. Ze zien me al aankomen. Vreemd dat dit bij een prijsverlaging van een auto met 5% wel gebeurt. Ik ben ooit net 5000 euro korting misgelopen bij een Volt maar ik had nooit het gevoel dat ik daar dan ook recht op had.
 
Tsja... Het is balen voor je restwaarde maar het is onvermijdelijk. Na de zomer gaat er nog eens een paar k vanaf nadat Giga Berlijn operationeel is, daar kan je je klok op gelijk zetten. Early adopter zijn heeft zijn prijs, maar lage bijtelling maakt veel goed ;)
 
Na het checken op de site zie ik nu dat "mijn auto" die een paar weken oud is, nu al 2000 euro extra afgeschreven is (korting tov wat ik betaald heb is 2000 euro). Geen fijne gedachte

Idem, voor kerst mijn (echt geweldige) 2021 model M3LR gekregen, nu sinds deze week 2000,- goedkoper.
It's the way the cookie crumbles .... niet te veel bij stil staan. Als de prijs 2000,- omhoog was gegaan had je ook niet contact met ze gezocht om nog ff die 2 mille extra langs te brengen .. maar had je gedacht, 'goh wat heb ik mazzel' ... toch ? :)
 
Ach, als je in het vliegtuig zit op notabene exact dezelfde trip, dezelfde stoel, dezelfde voorwaarden, zit je in een kleine ruimte vol met mensen die de meest uiteenlopende prijzen betaald hebben voor dat stoeltje. Door de plaats waar geboekt werd en vooral het tijdstip.

Dat vinden we ook normaal omdat niemand zijn ticketprijs op zijn voorhoofd heeft.

Mijn ouders werken al 35 jaar in de retail en al 35 jaar komen klanten boos of klagerig aankloppen omdat er NET na hun aankoop een 'leuke' actie is begonnen of een 'korting' plaatsvond. Waarbij dat 'net' na hun aankoop ook voor vele Nederlanders subjectief is. Je doet het bij sommige mensen nooit goed.

Jij hebt betaald voor iets wat het jou waard was. Punt uit.

Bij wie kan ik trouwens klagen over dat flufje bitcoins wat ik nog aankocht op 41.000? Is nu nog maar 32.000 waard, voor dezelfde bitcoin. Lijkt me redelijk dat ik daar ook ergens over kan klagen, niet :p
 
Bij wie kan ik trouwens klagen over dat flufje bitcoins wat ik nog aankocht op 41.000? Is nu nog maar 32.000 waard, voor dezelfde bitcoin. Lijkt me redelijk dat ik daar ook ergens over kan klagen, niet :p
Nee want je belegt in bitcoins om ermee te speculeren. Je weet bij voorbaat dat je risico's loopt.

Voor de aanstaande leaserijders is die prijsverlaging natuurlijk goed nieuws.
 
  • Disagree
Reactions: Markiemark
Compenseert het de hogere bijtelling? :)

Prijszetting hangt van heel veel factoren af. Q1 is altijd een beetje een inzakkertje na een goed Q4 voor Tesla dus logisch dat ze wat met prijsincentives komen.
Niet echt. 2.000 maal 0.22 maal 0.495 is 5.18 netto per maand voordeel maar de leaseprijs wordt ook lager en daardoor de undershoot hoger. Toch wel mooi meegenomen...
 
Ik snap je redenering, maar vind dat bij auto's toch een ander geval. Dit gaat om dure aankopen met vaak stabiele aankoopprijzen en langere levensduur. Hierdoor blijft de waarde over de levensduur veel stabieler.

Zaken zoals telefoons/laptops zijn gemaakt voor een 2 jaarscyclus, waarbij de prijzen snel wisselen.

Heb overigens net contact gezocht met Tesla, maar ze kunnen hier niks mee. 2000 euro weg na een nachtje slapen is toch echt even pijnlijk, helaas is klantenbinding niet echt meer van deze tijd (geldt niet specifiek voor Tesla, maar vrijwel alle bedrijven hebben dit uit het oog verloren).

Bij de klassieke merken wijzigt de basisprijs van een model meestal niet zolang er geen nieuwe uitvoering is, maar de korting die je kan onderhandelen wijzigt jaarlijks meerdere keren per jaar. Afhankelijk van vraag/aanbod, jouw onderhandelingstechniek en de quota die de dealer moet halen. Daarom vind ik je opmerking onzinnig.

Het is even balen, dat zeker, maar het wijzigen van een prijs is gewoon onderdeel van de marktwerking. Ik vind het systeem van Tesla dan rechtvaardiger en zeker transparanter, dan het individueel onderhandelen bij de traditionele merken.