Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 remt af in snelle bochten

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er meer mensen die sinds een aantal maanden ervaren dat hun Model 3 afremt in bochten > 100 m/u.
Het voelt of het rechtervoorwiel in een linkerbocht afremt en andersom. Dit was nooit het geval. Als het met traction control te maken heeft is dat wel vreemd, want ik zat nog lang niet bij limieten in de buurt. Het voelt niet veilig in ieder geval. En ja, ik ga graag wat sneller door een bocht dan wellicht gewenst is.
Mijn Model 3 is overigens uit 2019.
 
Volgens mij komt dit door de EU regels dat je autopilot alleen mag gebruiken tot een bepaalde G-kracht in de bochten. Dus om die bocht toch op AP te kunnen doen remt hij dan af.
Ik weet het niet zeker, maar dit was mijn aanname.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zijn er meer mensen die sinds een aantal maanden ervaren dat hun Model 3 afremt in bochten > 100 m/u.
Het voelt of het rechtervoorwiel in een linkerbocht afremt en andersom. Dit was nooit het geval. Als het met traction control te maken heeft is dat wel vreemd, want ik zat nog lang niet bij limieten in de buurt. Het voelt niet veilig in ieder geval. En ja, ik ga graag wat sneller door een bocht dan wellicht gewenst is.
Mijn Model 3 is overigens uit 2019.
Zojuist precies hetzelfde geval bij mij. En geen gebruik van cruisecontrol. Het lijkt wel of de auto zijn balans verliest.
Ook model 3 uit 2019.
 
Volgens mij komt dit door de EU regels dat je autopilot alleen mag gebruiken tot een bepaalde G-kracht in de bochten. Dus om die bocht toch op AP te kunnen doen remt hij dan af.
Ik weet het niet zeker, maar dit was mijn aanname.

Inderdaad. Max zijdelingse G-kracht van de EU. Ik denk ingevoerd rond nieuwjaar 2019, samen met korter nag interval, langere pinkertijd vooraleer de rijstrookwissel ingezet wordt en rijstrookwissels niet meer toegestaan buiten de snelweg.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zojuist precies hetzelfde geval bij mij. En geen gebruik van cruisecontrol. Het lijkt wel of de auto zijn balans verliest.
Ook model 3 uit 2019.
Je bedoelt dat je volledig zelf rijdt en hij toch afremt in een bocht?

Is het dan niet gewoon een kwestie van gas geven?
Iedere auto die een bocht maakt heeft door de frictie die de wielen geven in een bocht meer vermogen nodig.
 
Zijn er meer mensen die sinds een aantal maanden ervaren dat hun Model 3 afremt in bochten > 100 m/u.
Het voelt of het rechtervoorwiel in een linkerbocht afremt en andersom. Dit was nooit het geval.

Ik neem aan als je op TACC of AP rijdt?

Deze remmen al zeer lang af in bochtend gebaseerd op de UNECE R79 regels. Helaas doet TACC / AP dit vaak in de bocht en niet daarvoor al :)
 
Even een algemeen forum vraagje:

Wat moeten we met leden die 1 keer een probleem posten en verder niet antwoorden, zich niet voorstellen en ook niet meer inloggen op het forum.

Zoals de OP van dit draadje, maar ook deze:

en deze:

Ik weet het niet maar het lijkt een beetje op het gedrag zoals meeuwen dat ook kunnen vertonen.
 
Je bedoelt dat je volledig zelf rijdt en hij toch afremt in een bocht?

Is het dan niet gewoon een kwestie van gas geven?
Iedere auto die een bocht maakt heeft door de frictie die de wielen geven in een bocht meer vermogen nodig.
Volledig zelf rijden. Ongeveer 120 km/u op een flauwe bocht naar links A2 > A12 bij Utrecht.
Dus bocht naar links en linker voorwiel hapert dusdanig dat het lijkt dat het linker voorwiel afremt.
 
Volledig zelf rijden. Ongeveer 120 km/u op een flauwe bocht naar links A2 > A12 bij Utrecht.
Dus bocht naar links en linker voorwiel hapert dusdanig dat het lijkt dat het linker voorwiel afremt.
120 over een klaverblad rijden....

1628232980016.png


Jij rijdt volledig zelf of de auto rijdt volledig zelf?

Als je een linker bocht draai dan moet het haast deze zijn en is de Vmax 80

1628233235437.png


40km boven de vmax door een bocht naar links en dan klagen dat het linker voorwiel minder grip heeft...
 
….Het voelt niet veilig in ieder geval. En ja, ik ga graag wat sneller door een bocht dan wellicht gewenst is.
Mijn Model 3 is overigens uit 2019.
Ik denk inderdaad dat je normaal gesproken 80km/h mag in deze bocht en je kunt je afvragen of 50% te hard door een bocht veilig is, maar los daarvan…… Is het wellicht de “esp” die ingrijpt en een correctie uitvoerd.
 
In se gaat elke auto met tractiecontrole dat doen: minder tractie = afremmen om tractie te krijgen.

Daarmee heb je ook een uitleg om niet te willen dat je auto tussen komt: tractiecontrole deactiveren.
Dus, ik ga volgas door de bocht en tractiecontrol remt automatisch af zodat ik veilig door de bocht ga. Hmm, dacht het niet. Zou iig wel het ideaalbeeld zijn....
 
Dus, ik ga volgas door de bocht en tractiecontrol remt automatisch af zodat ik veilig door de bocht ga. Hmm, dacht het niet. Zou iig wel het ideaalbeeld zijn....
Probeer maar eens een bocht te hard te pakken waardoor je wielen grip verliezen, je zal de tractiecontrole voelen ingrijpen om toch grip te krijgen en vooral ook de auto proberen te vertragen.

Ps: doe het wel waar je het veilig kan proberen. Bijvoorbeeld als de baan zeer nat ligt kan je dat al op vrij lage snelheid voorhebben en dan hoef je maar een bocht te zoeken waar je superveel ruimte hebt. Of gewoon op een parking.