Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 remt af in snelle bochten

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, ik herinner me zo een trucje op een natte driftcirkel bij een BMW training center. Draai je stuur full-lock en geef vol gas, en de auto zal domweg traag cirkeltjes rijden. Bij elke poging van een wiel om te versnellen, verliest ie grip, en de tractiecontrole zal dan het vermogen temperen zodat het wiel terug grip krijgt. Ergo: je zal nooit snelheid halen.
 
Dus, ik ga volgas door de bocht en tractiecontrol remt automatisch af zodat ik veilig door de bocht ga. Hmm, dacht het niet. Zou iig wel het ideaalbeeld zijn....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedrag van de auto ook niet helemaal begrijp. De auto remt naar mijn mening teveel af waardoor hij instabiel voelt. Dit was voorheen niet het geval.

Ik rij al meer dan een jaar met mijn model 3 over de flauwe bocht van het klaverblad A2 > A12 richting Arnhem en recentelijk is dit 'haperen' pas begonnen. Uiteraard rij ik dan volledig zelf, weliswaar te hard en onverantwoordelijk, maar zonder AP.
 
Denk test het eens en inderdaad als je wat harder door een klaverblad gaat (nog niet eens zo extreem) dan voel je duidelijk dat die ingrijpt, terwijl dat nergens voor nodig is (zet hem maar eens in track mode, kan veel harder).
Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die dit probleem ervaren. Het lijkt dus iets structureels te zijn (na een van de laatste software updates wellicht?). Ik vraag me af of een service afspraak hier gaat helpen.
 
Denk dat meeste het niet ervaren, je moet relatief hard en de bocht wat meer aansnijden dan de normale radius. Maar hij grijpt naar mijn gevoel vroeg in. Laat maar lekker gecontroleerd uitbreken, veel leuker. Ik merk er normaal ook niks van (ik rij overigens niet altijd echt rustig), niet zo spannend. Gaat al hard zat en is wel veiliger.
 
Zijn er meer mensen die sinds een aantal maanden ervaren dat hun Model 3 afremt in bochten > 100 m/u.
Het voelt of het rechtervoorwiel in een linkerbocht afremt en andersom. Dit was nooit het geval. Als het met traction control te maken heeft is dat wel vreemd, want ik zat nog lang niet bij limieten in de buurt. Het voelt niet veilig in ieder geval. En ja, ik ga graag wat sneller door een bocht dan wellicht gewenst is.
Mijn Model 3 is overigens uit 2019.
Ik ervaar hetzelfde probleem: voornamelijk bij een rechterbocht die ik iets harder neem (zonder AP dus) grijpt de traction control op het linker voorwiel heel grof in. Dit was eerder niet het geval en lag de limiet voor het ingrijpen van de TC op een hogere snelheid. Ik dacht de oorzaak of in een software update zat (strenger ingestelde TC) of na mijn wissel van winter naar zomerbanden. Ja, de meesten zullen wel denken “je rijdt te hard en rij dan gewoon langzamer”… rationeel gezien is dat idd de beste optie, maar komaan: een beetje snelheid bochten nemen is toch gewoon heerlijk en heeft alles met emotie en pleizer te maken! Anders had ik wel een andere auto gekozen… Hoe dan ook, ik heb nog nergens een oplossing gevonden, maar ben wel blij dat ik niet de enige ben die het ervaart. Heeft iemand in de tussentijd al een oplossing gevonden?
 
Ik ervaar hetzelfde probleem: voornamelijk bij een rechterbocht die ik iets harder neem (zonder AP dus) grijpt de traction control op het linker voorwiel heel grof in. Dit was eerder niet het geval en lag de limiet voor het ingrijpen van de TC op een hogere snelheid. Ik dacht de oorzaak of in een software update zat (strenger ingestelde TC) of na mijn wissel van winter naar zomerbanden. Ja, de meesten zullen wel denken “je rijdt te hard en rij dan gewoon langzamer”… rationeel gezien is dat idd de beste optie, maar komaan: een beetje snelheid bochten nemen is toch gewoon heerlijk en heeft alles met emotie en pleizer te maken! Anders had ik wel een andere auto gekozen… Hoe dan ook, ik heb nog nergens een oplossing gevonden, maar ben wel blij dat ik niet de enige ben die het ervaart. Heeft iemand in de tussentijd al een oplossing gevonden?
Ik heb hetzelfde na winterbanden wissel én update. Lastig te zeggen dus. Nu vóór Michelin Pilot Sport en achter Hankook. Heb gevoel dat Hankook (nieuw) (nog) wat gladder zijn.
Ingrepen volgens mij ook juist achter maar kan me vergissen.
Stuurt wel strakker dan Pirelli winterbanden.
Maar oplossing? Track mode Maar dat durf ik niet zomaar
 
Ik heb hetzelfde na winterbanden wissel én update. Lastig te zeggen dus. Nu vóór Michelin Pilot Sport en achter Hankook. Heb gevoel dat Hankook (nieuw) (nog) wat gladder zijn.
Ingrepen volgens mij ook juist achter maar kan me vergissen.
Stuurt wel strakker dan Pirelli winterbanden.
Maar oplossing? Track mode Maar dat durf ik niet zomaar
Heb jij nieuwe banden laten monteren bij de wissel? Bij mij hebben ze de oude zomerbanden weer terug erop gezet. Ik dacht eerst dat het nog te maken kon hebben met de slijtage van mijn banden. Dat de auto daadwerkelijk eerder glijdt en TC moet ingrijpen, maar dat kan dan ook uitsluiten. En track mode of TC disablen doe ik ook liever niet. Het hoort gewoon goed te werken met de hulpmiddelen.
 
Heb jij nieuwe banden laten monteren bij de wissel? Bij mij hebben ze de oude zomerbanden weer terug erop gezet. Ik dacht eerst dat het nog te maken kon hebben met de slijtage van mijn banden. Dat de auto daadwerkelijk eerder glijdt en TC moet ingrijpen, maar dat kan dan ook uitsluiten. En track mode of TC disablen doe ik ook liever niet. Het hoort gewoon goed te werken met de hulpmiddelen.
Ja, twee nieuwe banden achter.
Denk dat de systemen nu té goed werken. Als egeltjes die de liefde bedrijven. Heel voorzichtig.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink