Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 springt spontaan 'aan' terwijl geparkeerd

This site may earn commission on affiliate links.
Na een jaar lang (zo lang heb ik hem) hier geen enkel probleem mee te hebben gehad heb ik sinds kort het volgende merkwaardige gedrag. Als mijn TM3 op de oprit staat geparkeerd heb ik de laatste tijd regelmatig dat de auto zomaar spontaan 'aan' gaat. Hij blijft wel op slot, maar de climate control gaat aan en het scherm gaat aan. En op mijn telefoon wordt het bluetooth geluid op dat moment ook doorgeschakeld naar de auto. Dus zeg maar alsof ik de auto zou hebben open gedaan en erin ben gaan zitten. Maar dat laatste is geheel niet het geval, aangezien ik gewoon thuis rondloop. Dat zorgt natuurlijk voor spontane batterij leegloop (laatst nog ineens 14% gedurende een dagdeel zonder dat ik het doorhad). Ik moet er niet aan denken dat ik dat straks op wintersport ondervind en ik de auto na een week leeg terugvindt.
Mijn TM3 staat normaal gesproken op de oprit geparkeerd. Als ik in huis ben is er daardoor volgens mij wel nagenoeg altijd contact via de app (die zegt altijd verbonden, maar alleen de app voor bediening, niet het bluetooth geluid). Maar dat leidde er in het verleden niet toe dat de auto niet in diepe slaap zou kunnen en bovenstaande heb ik afgelopen jaar dus niet eerder gehad.
Het probleem is gekomen rond de tijd dat ik de app (android) heb geupdate naar v4.0 en rond die tijd de auto ook naar 2021.32.10 (of net een versie eerder). Ik weet niet of het daaraan ligt, maar vermoed wel een relatie. Ik heb ondertussen de auto al een (2 stuurknoppen) reset gegeven en de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar probleem blijft.
Heeft iemand van jullie dit ook of iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?
 
Met een normale bluetooth sleutel heb je eigenlijk hetzelfde effect. Loop je in de buurt van de auto dan wordt deze actief. Misschien dat APP 4.x hetzelfde doet?
Ja, zou zomaar kunnen. Maar dat is wel erg ongewenst! En voorheen had ik dat nooit. Maar is dat echt zo, dat het scherm van de auto dus aan gaat terwijl je langsloopt? Voorheen (en nu ook nog meestal) gebeurt dat helemaal niet en moet ik (met telefoon in mijn zak) eerst de deurklink bedienen voordat het scherm etc. aangaat.
Scherm gaat ook niet meer uit vanzelf daarna. Pas als ik deur op en dicht heb gedaan. En dan gaat het scherm ook direct uit, zoals voorheen en zoals het hoort lijkt mij.

.....?
 
Met een normale bluetooth sleutel heb je eigenlijk hetzelfde effect. Loop je in de buurt van de auto dan wordt deze actief. Misschien dat APP 4.x hetzelfde doet?
De app is (als je in de buurt bent) altijd “verbonden” met de auto. Dat heb ik hier ook. Maar de auto is wel uit en slaapt. En gaat niet aan.

Hij gaat pas aan als ik de auto open met de deurgreep.

Als ik de app op de voorgrond heb staan, dan zie je dat er “wakker maken” komt te staan. Hij gaat dan ook niet aan, zoals hier beschreven. Hij wordt alleen wakker en je kunt dingen bedienen van afstand.

Ik gebruik de iOS app.

Het probleem zag ik hier laatst eerder voorbij komen. Is dat gepost door dezelfde persoon of zou er nog iemand met dit probleem zijn.
 
  • Like
Reactions: Gtech and Enzo63
Heb je er apps van derde aan gekoppeld?
Heb je de automatisch functies aanstaan (loop door het menu)?
Apps: alleen ABRP, maar die heb ik al een jaar gekoppeld (en velen met mij) en nooit dit probleem gehad. Die app heb ik laatste weken ook niet geopend sinds dit gedrag, dus dat zal het niet zijn.
Automatische functies (plannen van laden, gepland vertrek, bewakingsmodus, cabin overheat protection) staan allemaal uit (hoop dat ik niks mis).
 
De app is (als je in de buurt bent) altijd “verbonden” met de auto. Dat heb ik hier ook. Maar de auto is wel uit en slaapt. En gaat niet aan.

Hij gaat pas aan als ik de auto open met de deurgreep.

Als ik de app op de voorgrond heb staan, dan zie je dat er “wakker maken” komt te staan. Hij gaat dan ook niet aan, zoals hier beschreven. Hij wordt alleen wakker en je kunt dingen bedienen van afstand.

Ik gebruik de iOS app.

Het probleem zag ik hier laatst eerder voorbij komen. Is dat gepost door dezelfde persoon of zou er nog iemand met dit probleem zijn.
Ja, exact. Zoals jij beschrijft is mijn ervaring ook. Wel constant verbinding, maar toch in diepe slaap. En wakker worden bij app opstarten. Maar niet scherm en climate control (en ook muziek zelfs) aan zomaar.
Tot een week ofzo geleden dus. Dat is dus nieuw en het probleem.
(p.s. ikzelf had probleem vorige week ook in the Tesla App 4.0 threat geplaatst, maar daar kreeg ik geen reactie en was misschien ook niet goede plek, vandaar maar even deze aparte draad).
 
Misschien denkt de auto dat er een deur open staat door een slecht contact in een van de deuren, door verbinding met de telefoon start de auto dan?
In dit geval zou je volgens mij in de app kunnen zien welke deur (virtueel) open staat.

Dan heb ik een keer begrepen dat als de ledjes onder in de deur (die de straat verlichten als de deur open is) niet goed werken je vreemde storingen kunt krijgen zoals ramen die niet meer open en dicht gaan bij het openen van de deuren omdat deze in het circuit zitten waarmee de auto bepaald of een deur open of dicht is. (geen ledjes van ali geplaatst of een defect ledje?)
 
Misschien denkt de auto dat er een deur open staat door een slecht contact in een van de deuren, door verbinding met de telefoon start de auto dan?
In dit geval zou je volgens mij in de app kunnen zien welke deur (virtueel) open staat.

Dan heb ik een keer begrepen dat als de ledjes onder in de deur (die de straat verlichten als de deur open is) niet goed werken je vreemde storingen kunt krijgen zoals ramen die niet meer open en dicht gaan bij het openen van de deuren omdat deze in het circuit zitten waarmee de auto bepaald of een deur open of dicht is. (geen ledjes van ali geplaatst of een defect ledje?)
Ik vind het wel echt top met welke creative ideeën iedereen komt! Die deuren goed sluiten had ik zelf ook bedacht, gecheckt, maar dat is het niet. Lampjes onder in de deuren zijn bij mij inderdaad niet origineel. Dus dank voor de tip. Ik heb er ondertussen de originele maar weer ingezet, voor de zekerheid. Ik denk niet dat dat het is, maar je weet maar nooit.
Ik heb ondertussen ook met SeC gebeld en afspraak gemaakt (pas over 2 weken plek). Zo op afstand wisten ze het ook niet, maar...ze gaven wel aan dat er een usb storing was. Voor de zekerheid heb ik ondertussen nu ook alle usb dingen eruit gehaald. In mijn geval een hub en een usb flashdrive. Die laatste zou het wel eens kunnen zijn. Die bleek nl. ineens redelijk vol te staan. Zou het iets te maken kunnen hebben met die nieuwe feature van dashcam van 1 van de laatste updates (auto dashcam)? Enfin, voor de zekerheid even helemaal leeggehaald en op pc geformateerd (exFAT). Met Chkdsk even helemaal laten controleren, maar die bleek nog wel helemaal goed. Echter.....ik krijg hem nu niet meer werkend in de Tesla. Hij herkent hem wel, en ik kan hem door Tesla ook laten formateren, maar bij het opstarten van de viewer sluit deze (en het dashcam icoontje) direct af. Dat lijkt toch niet helemaal lekker te zitten.
Ik weet alleen niet waarom niet (want volgens pc is flashdrive helemaal 100%). hmmm.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Even ter info en ter dank aan ieder die heeft meegedacht: auto is bij SeC geweest en daar hebben ze uiteindelijk gevonden dat het probleem in de druksensor in de zitting zat. Daardoor dacht auto dat ik daar ineens zat. Sensor vervangen en probleem verholpen (voor zover ik tot nu toe heb gezien).

Tip aan ieder bij dergelijk iteratieve storingen: maak even lijstje met exacte tijden van de storingen. Dan kunnen ze het bij de SeC in de logs relatief snel vinden. Had ik ook gedaan, en daarmee was men erg blij daar.