Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ 170kW ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Net terug van de wintersport met mijn half december geleverde Model 3 Standard Range Plus. De reis naar Italie hebben we onderweg laten plannen met het onvolprezen abetterrouteplanner.com (abr) op de webbrowser in de auto. In de settings van abr kun je bij type ev aangeven dat je een M3 SR+ rijdt met 170kW laadvermogen. We hebben op de heenweg 4 keer bij Ionity en 5 keer bij Tesla Superchargers geladen en terug 5 keer bij Tesla en 2 keer bij Ionity.
Wat mij opviel was dat ik nooit heb gezien dat de auto met 170kW uur heeft geladen. Het hoogste was 145kW bij Ionity op de terugweg. Bij Tesla niet vreemd omdat alle chargers waar ik ben geweest 150kW waren maar alle Ionity chargers waren 350kW en meestal stonden we bij Ionity als enige te laden.

Behalve het filmpje op Youtube van de SR+ rijder in Australie ken ik geen voorbeelden dat 170kW ook echt gehaald wordt.
Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb ook al een keer bij Ionity geladen maar kwam ook maar tot 137 KW. Het grote nadeel is dat de accu niet wordt voorverwarmt als je naar een Ionity toe aan het rijden bent. Dus de auto gebruikt een deel van het laadvermogen om de accu op te warmen. In het filmpje op youtube geeft die man ook aan dat de omgevingstemperatuur 20 graden is. Dat zal zeker meespelen dat we nu die 170 kw nog niet zien in de winter. Of je moet met 130+ naar de lader rijden, mss dat dan de accu zich enigsinds opwarmt.
 
Ik heb ook al een keer bij Ionity geladen maar kwam ook maar tot 137 KW. Het grote nadeel is dat de accu niet wordt voorverwarmt als je naar een Ionity toe aan het rijden bent. Dus de auto gebruikt een deel van het laadvermogen om de accu op te warmen. In het filmpje op youtube geeft die man ook aan dat de omgevingstemperatuur 20 graden is. Dat zal zeker meespelen dat we nu die 170 kw nog niet zien in de winter. Of je moet met 130+ naar de lader rijden, mss dat dan de accu zich enigsinds opwarmt.

met M3 AWD met warme accu in Duitsland max 189 je gehaald bij Ionity. Dan is 135 zo slecht nog niet, toch?

heb trouwens niet echt een idee waarom we daar niet boven komeno_O
 
Op de heenweg weggereden met 30% SoC en bij de laatste SuC voor de bestemming voor de zekerheid ook nog geladen. Terug vertrokken met een volle batterij met de UMC aan de kerstboom van het hotel en met een bijna lege batterij thuis aangekomen (5% arrival charge setting in abr)
Poef, had niet zoveel verschil met de Long Range verwacht. Vindt het behoorlijk fors.
Tenzij je wintersport behoorlijk ver weg was.
 
Last edited:
Dat zou effect moeten hebben op de km/hr waarde, maar niet op de kW waarde. En het draadje gaat m.i. over de kW waarde.

Heeft ook effect op de kW waarde die op Tesla laadscherm staat. Bij het aanzetten van HVAC op max gaat die ook 7kW naar beneden (als je op de limiet zit van de charger).

Als je op AC met 11kW aan het laden bent en je zet de HVAC op max staat er ook nog maar 4kW op het Tesla display, de andere 7 gaat namelijk niet de batterij in maar naar de HVAC.
 
  • Like
Reactions: adjego
HVAC op maximaal(of minimaal) aanhouden trekt het ongeveer 6kW ja ( in range mode is dat max 3kW overigens [tenminste toen ik onze S een keer getest heb]), maar bij een niet extreme buiten temperatuur gebruikt de HVAC iets tussen de 1kW tot 2kW.

Als de auto aan de 'paal' hangt gebruikt de HVAC ook de toevoer van de paal, dus de accu in de auto heeft iets minder hoge laadvermoegen.
 
De Ionity paal is overigens niet de limieterende factor.

Als de auto 170kW laad en je zet HVAC op max trek je 177kW van de paal. Dit kan deze Ionity charger gewoon aan. Op het Tesla display zal je dan 170kW zien, terwijl op het Ionity scherm 177+ kW zal staan (plus iets extra vanwege laadverliezen).

Mocht de paal 170kW max zijn en de auto laad op 170kW zal het vermogen naar de accu WEL terug lopen naar 163kW als je HVAC aanzet omdat de paal niet meer kan leveren.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
De Ionity paal is overigens niet de limieterende factor.

Als de auto 170kW laad en je zet HVAC op max trek je 177kW van de paal. Dit kan deze Ionity charger gewoon aan. Op het Tesla display zal je dan 170kW zien, terwijl op het Ionity scherm 177+ kW zal staan (plus iets extra vanwege laadverliezen).

Mocht de paal 170kW max zijn en de auto laad op 170kW zal het vermogen naar de accu WEL terug lopen naar 163kW als je HVAC aanzet omdat de paal niet meer kan leveren.
Ik had in mijn reactie niet zo zeer het Tesla scherm in gedachten, maar meer hoeveel er daadwerkelijk uit de paal kwam en hoeveel km/hr dat opleverde. Ik was me er overigens inderdaad niet van bewust dat het scherm alleen de kWs aan geeft die daadwerkelijk de batterij in gaan.

Geldt dat in de app ook? Want ik heb toch wel eens een mismatch gezien tussen het aantal kWs (lees: amperes) en de km/hr waarde .... ik heb altijd gedacht dat dat was omdat er kWs voor andere doelen werden gebruikt dan voor opladen van de accu, zoals verwarming. Screenshot hieronder zeg 28 km/hr, terwijl je op basis van 3 x 16 ampere ruim het dubbele zou verwachten.


Screenshot_20200106-094757_Tesla.jpg