TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Model 3 SR+ 170kW ervaringen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by BMW740iL, Jan 5, 2020.

  1. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    908
    Location:
    Amsterdam
    Net terug van de wintersport met mijn half december geleverde Model 3 Standard Range Plus. De reis naar Italie hebben we onderweg laten plannen met het onvolprezen abetterrouteplanner.com (abr) op de webbrowser in de auto. In de settings van abr kun je bij type ev aangeven dat je een M3 SR+ rijdt met 170kW laadvermogen. We hebben op de heenweg 4 keer bij Ionity en 5 keer bij Tesla Superchargers geladen en terug 5 keer bij Tesla en 2 keer bij Ionity.
    Wat mij opviel was dat ik nooit heb gezien dat de auto met 170kW uur heeft geladen. Het hoogste was 145kW bij Ionity op de terugweg. Bij Tesla niet vreemd omdat alle chargers waar ik ben geweest 150kW waren maar alle Ionity chargers waren 350kW en meestal stonden we bij Ionity als enige te laden.

    Behalve het filmpje op Youtube van de SR+ rijder in Australie ken ik geen voorbeelden dat 170kW ook echt gehaald wordt.
    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. adjego

    adjego Member

    Joined:
    Aug 2, 2017
    Messages:
    467
    Location:
    Eindhoven
    Ik heb ook al een keer bij Ionity geladen maar kwam ook maar tot 137 KW. Het grote nadeel is dat de accu niet wordt voorverwarmt als je naar een Ionity toe aan het rijden bent. Dus de auto gebruikt een deel van het laadvermogen om de accu op te warmen. In het filmpje op youtube geeft die man ook aan dat de omgevingstemperatuur 20 graden is. Dat zal zeker meespelen dat we nu die 170 kw nog niet zien in de winter. Of je moet met 130+ naar de lader rijden, mss dat dan de accu zich enigsinds opwarmt.
     
  3. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,311
    Location:
    Koog aan de Zaan
    9x op de heenweg laden ? En terug 7x laden ?
     
  4. Hans59

    Hans59 Member

    Joined:
    Dec 7, 2018
    Messages:
    244
    Location:
    Netherlands
    met M3 AWD met warme accu in Duitsland max 189 je gehaald bij Ionity. Dan is 135 zo slecht nog niet, toch?

    heb trouwens niet echt een idee waarom we daar niet boven komeno_O
     
  5. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    908
    Location:
    Amsterdam
    Op de heenweg weggereden met 30% SoC en bij de laatste SuC voor de bestemming voor de zekerheid ook nog geladen. Terug vertrokken met een volle batterij met de UMC aan de kerstboom van het hotel en met een bijna lege batterij thuis aangekomen (5% arrival charge setting in abr)
     
  6. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,311
    Location:
    Koog aan de Zaan
    #6 CJA Hulskamp, Jan 5, 2020
    Last edited: Jan 5, 2020
    Poef, had niet zoveel verschil met de Long Range verwacht. Vindt het behoorlijk fors.
    Tenzij je wintersport behoorlijk ver weg was.
     
  7. Danny n

    Danny n Member

    Joined:
    Aug 15, 2017
    Messages:
    115
    Location:
    Gouda
    Ik ben wel benieuwd naar meer stats hoor. 7x laden met vertrk van een volle accu? hebnje steeds van 40 naar 80 geladen?:)
     
  8. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    2,345
    Location:
    Utrecht
    Dat zou effect moeten hebben op de km/hr waarde, maar niet op de kW waarde. En het draadje gaat m.i. over de kW waarde.
     
  9. Jawbone

    Jawbone Member

    Joined:
    Jun 10, 2019
    Messages:
    167
    Location:
    GE
    Heeft ook effect op de kW waarde die op Tesla laadscherm staat. Bij het aanzetten van HVAC op max gaat die ook 7kW naar beneden (als je op de limiet zit van de charger).

    Als je op AC met 11kW aan het laden bent en je zet de HVAC op max staat er ook nog maar 4kW op het Tesla display, de andere 7 gaat namelijk niet de batterij in maar naar de HVAC.
     
    • Like x 1
  10. Mars2020

    Mars2020 Member

    Joined:
    Oct 26, 2019
    Messages:
    666
    Location:
    Netherlands
    Wel heel interessant om te weten, ook met welke snelheid je hebt gereden etc.
    Maar ja het wordt wel off-topic. Dit deel van de discussie misschien vervolgen in het draadje model-3-sr-danig-minder-range-dan-verwacht
     
  11. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    908
    Location:
    Amsterdam
    van de afrekening:
    Ionity: 41, 40, 27, 39 en 51kWh
    SuC: 14, 32, 24, 41, 45, 18, 32, 36 en 24 kWh
     
  12. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,353
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    HVAC op maximaal(of minimaal) aanhouden trekt het ongeveer 6kW ja ( in range mode is dat max 3kW overigens [tenminste toen ik onze S een keer getest heb]), maar bij een niet extreme buiten temperatuur gebruikt de HVAC iets tussen de 1kW tot 2kW.

    Als de auto aan de 'paal' hangt gebruikt de HVAC ook de toevoer van de paal, dus de accu in de auto heeft iets minder hoge laadvermoegen.
     
  13. Jawbone

    Jawbone Member

    Joined:
    Jun 10, 2019
    Messages:
    167
    Location:
    GE
    De Ionity paal is overigens niet de limieterende factor.

    Als de auto 170kW laad en je zet HVAC op max trek je 177kW van de paal. Dit kan deze Ionity charger gewoon aan. Op het Tesla display zal je dan 170kW zien, terwijl op het Ionity scherm 177+ kW zal staan (plus iets extra vanwege laadverliezen).

    Mocht de paal 170kW max zijn en de auto laad op 170kW zal het vermogen naar de accu WEL terug lopen naar 163kW als je HVAC aanzet omdat de paal niet meer kan leveren.
     
    • Like x 1
  14. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    908
    Location:
    Amsterdam
    1150km
     
  15. jefjef

    jefjef Member

    Joined:
    Aug 18, 2019
    Messages:
    38
    Location:
    Doetinchem
    Hoeveel uur heb je over de 1150km gedaan? Incl laden.
     
  16. JanG007

    JanG007 Member

    Joined:
    Jun 16, 2019
    Messages:
    936
    Location:
    Belgium
    Ik vermoed dat de settings in abrp toch iets te strak stonden, niet? 1150km en 7x laden....das 164km per charge of zit ik er nu volledig naast?
     
  17. DutchTM3

    DutchTM3 Active Member

    Joined:
    Dec 10, 2018
    Messages:
    2,345
    Location:
    Utrecht
    Ik had in mijn reactie niet zo zeer het Tesla scherm in gedachten, maar meer hoeveel er daadwerkelijk uit de paal kwam en hoeveel km/hr dat opleverde. Ik was me er overigens inderdaad niet van bewust dat het scherm alleen de kWs aan geeft die daadwerkelijk de batterij in gaan.

    Geldt dat in de app ook? Want ik heb toch wel eens een mismatch gezien tussen het aantal kWs (lees: amperes) en de km/hr waarde .... ik heb altijd gedacht dat dat was omdat er kWs voor andere doelen werden gebruikt dan voor opladen van de accu, zoals verwarming. Screenshot hieronder zeg 28 km/hr, terwijl je op basis van 3 x 16 ampere ruim het dubbele zou verwachten.


    Screenshot_20200106-094757_Tesla.jpg
     
  18. Danny1410

    Danny1410 Member

    Joined:
    Feb 6, 2019
    Messages:
    235
    Location:
    Utrecht
    Ik ga binnenkort met de SR+ naar Sell am See +- 1000 km en ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Was de reis lang in totaal?
     
  19. KoenvanH

    KoenvanH Member

    Joined:
    Jul 18, 2019
    Messages:
    95
    Location:
    010, NL
    M'n hoogste laadsnelheid heb ik gehaald bij de SC in Vuren: 145 kW/1066 km/u
     
  20. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    908
    Location:
    Amsterdam
    heeeel lang
    Heenweg met overnachting, 8+11=19 uur totale reistijd
    terugweg 18 uur, 5u vertrokken en om 23u thuis. Abr gaf voor heen en terug ca 15 uur inclusief laden
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC