Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR 2022 versie vs oudere

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo, ik heb wat collega's die een oudere M3 standard range hebben, die zijn niet te spreken over de range, eigenlijk vanaf dag 1 al niet. Zijn de nieuwere RWD versies beter? heeft iemand ervaring met de oude en nieuwe SR/RWD?
 
De nieuwere versie heeft een warmtepomp en een grotere batterijpack. WLTP is voor het 2019 model 409 km, en voor het huidige model zit je met 18 inch op 510 km WLTP. Denk vooral dat de warmtepomp veel verschil geeft in winter range. Ik zit nu met mijn 2019 in winter range rond de 200 km. Niet heel veel maar ik heb dit eigenlijk zelf nooit nodig. Kan altijd op locatie wel weer laden.
 
Heb zelf de 08/2021 versie, met de kleinere accu maar wel met de warmtepomp en 19” velgen. Met mijn zware rechtervoet kom ik op een gemiddeld verbruik van 150 Wh/km.

Kilometer stand: 42.853
Ik kan overigens NIET thuis laden, dus ik kan alleen pre-heaten/koelen zonder aan de netstroom aangesloten te zijn. Mijn verwachting is dat je verbruik in de auto zelf lager zal zijn als je dit wel kan en dus je range hoger zal zijn.
 
Ik kom uit een Kia e-Niro 64kWh ("long range") nu 1,5 maand in de Model Y RWD ("standard range"), en zeer tevreden. In de praktijk ~5% minder bereik (58kWh netto vs 64kWh), maar efficienter (terwijl de auto groter is) en veel sneller laden (terwijl de accu kleiner is).

Nog afgezien van alle andere verschillen. Persoonlijk zou ik alleen een LR halen als je wekelijks een rit hebt van meer dan 150km enkele reis. Of als je het geld over hebt natuurlijk 😁
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik kom uit een Kia e-Niro 64kWh ("long range") nu 1,5 maand in de Model Y RWD ("standard range"), en zeer tevreden. In de praktijk ~5% minder bereik (58kWh netto vs 64kWh), maar efficienter (terwijl de auto groter is) en veel sneller laden (terwijl de accu kleiner is).

Nog afgezien van alle andere verschillen. Persoonlijk zou ik alleen een LR halen als je wekelijks een rit hebt van meer dan 150km enkele reis. Of als je het geld over hebt natuurlijk 😁
Tja, dat laden van de KIA e-Niro. Ik heb de 2019 versie en iedereen schrik ik weer wanneer hij de verwachtte laadtijd aangeeft (1 fase lader) en de laadsnelheid bij bijvoorbeeld Fastned (bij die snelheden zou ik de Tesla verplaatsen omdat ik zou denken dat de paal kapot is 🙈).
Als je de 2 auto’s met elkaar vergelijkt, besef je hoever Tesla is…..
 
Thuisladen was niet het punt hoor, ik had ook een 2019 1-fase versie, maar met 4.2 kW zonder loadbalancing, en later 7kW met loadbalancing vond ik dat prima. Ging me vooral om snelladen, dat was echt langzamer op de Niro. Alleen in de zomer de 72kW halen van 10-52% en dan met 50kW tot 72%, dan zakt hij zo ver dat je beter door kan rijden.

En in de winter terug van Praag waren de eerste twee sessies compleet op 50kW omdat de accu niet warm genoeg was (ondanks 160km/u rijden vanaf 1e naar 2e snellader, lol).

Ik denk dat de collega's van forza11 vanaf een 1000km+ diesel komen en vaker lange ritten maken, dan is het wel ff wennen ja. Voor zulke use cases beter de Long Range kopen.
 
Ik volg deze met interesse.

Ik heb nu een Model 3 2019 LR en twijfel tussen weer een Model 3 LR of toch een RWD/standard range (Y wil ik niet). Gevoelsmatig heeft de nieuwe RDW grotere stappen in bereik gemaakt t.o.v. de oude SR dan de LR 2019 vs. de nieuwe LR.
Daar komt nog is bij dat je de LFP accu's steeds kunt laden tot 100%, maakt het verschil in de praktijk nog kleiner.
Maar zie dat natuurlijk graag met harde data bevestigd :).

Ik vind laden prima, zolang het je gevoelsmatig niet echt extra tijd kost. Ik rijd regelmatig naar buurlanden voor afspraken en kan dan vaak niet op locatie laden. Echter, de afstanden zijn dan net te kort om onderweg nog een keer te stoppen voor een kop koffie/rustpauze.

Met mijn LR haal ik het nu vaak net niet zonder laden en daardoor kan ik gevoelsmatig net zo goed voor een RWD/standard range gaan. Als je dan toch moet laden maken die paar minuten extra ook niet uit.

NL wil ik sowieso de ritjes (tot circa 300-320km retour) zonder laden kunnen doen.