Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ aangeduid rijbereik - nieuwe auto – sterk afwijkend van WLTP

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou me niet zo druk maken om die theoretische cijfertjes en lekker gaan rijden en genieten, in die 350-400 km die je kan rijden kom je vast langs een supercharger, Plan daar je culinaire of sanitaire stop en je kan weer 350 km verder.. Niet teveel rekenen maar lekker rijden!
dat is te optimistisch voor een SR+. Ga maar uit van 150-200km als je maximaal wilt doorrijden. Als je geen haast hebt en maximaal 100km/h kan rijden en lang bij de SuC kan staan om je batterij vol te laden dan kun je voor de SR+ met 250-300km rekenen. Dat is mijn ervaring na 16k km.

nb met een SR+ korte etappes maken van 150-200km en max 10-15 min bij de supercharger laden is over een lange reis (1000km +) sneller dan met een LR lange etappes maken en tot boven de 80% laden. Abetterrouteplanner.com is een goede hulp bij het plannen van de laadstops die ook in de browser van je auto werkt
 
Last edited:
ABRP vindt ik niet altijd goed zitten. Bijvoorbeeld de route naar Zuid-Frankrijk vanuit Amsterdam. 100% vol vertrekken, dan geeft ABRP aan dat ik al in Oosterhout 10 min moet bijladen, terwijl ik SuC Charleville Mézières ook haal met 5% aankomst. Dus mijn eerste etappe is veel langer en mijn SoC laag waardoor ik sneller kan laden tot 80%.
 
ABRP vindt ik niet altijd goed zitten. Bijvoorbeeld de route naar Zuid-Frankrijk vanuit Amsterdam. 100% vol vertrekken, dan geeft ABRP aan dat ik al in Oosterhout 10 min moet bijladen, terwijl ik SuC Charleville Mézières ook haal met 5% aankomst. Dus mijn eerste etappe is veel langer en mijn SoC laag waardoor ik sneller kan laden tot 80%.
Ha, daar hebben wij met de SR+ minder last van.
 
ABRP vindt ik niet altijd goed zitten. Bijvoorbeeld de route naar Zuid-Frankrijk vanuit Amsterdam. 100% vol vertrekken, dan geeft ABRP aan dat ik al in Oosterhout 10 min moet bijladen, terwijl ik SuC Charleville Mézières ook haal met 5% aankomst. Dus mijn eerste etappe is veel langer en mijn SoC laag waardoor ik sneller kan laden tot 80%.
ABPR moet je wat finetunen qua Wh-verbruik, maar is dan vrij correct.
 
Dit draadje gaat duidelijk de verkeerde kant op. Ik verduidelijk nog even wat de oorspronkelijke bedoeling van mijn vraag was :
Bij mijn nieuwe M3 SR+ wordt er een rijbereik van 375 Km aangeduid (bij volledig opgeladen, of teruggerekend naar volledig opgeladen). Ik weet dat dit geen enkel verband heeft met het effectieve rijbereik en dat stoort me helemaal niet.
Ik wou alleen vragen of andere leden met een nieuwe SR+ (of deze met een wat oudere die zich nog herinneren of een app runnen zoals Teslafi, ... die dat bijhoudt) ongeveer dezelfde aanduiding hebben/hadden, zodat ik weet of dit "normaal" is of niet :)
 
The reality of efficient road tripping is that it is a combination of range and charging speed that determine how far you can drive in a full day of 10-12 hours. I have just done 4 of those in my 2019 Raven Model S driving from SoCal to Florida. FYI I have never had 595 rated km in that car. It was 584 when new and now it's 566.

Pure range is the only factor that matters on the initial drive in the morning with a full charge. Actual miles driven in that scenario were:
1) 381 km Las Vegas to Beaver, UT, 124kmph with 1219m elevation gain
2) 523 km Eagle, CO to Goodland, KS, 116 kmph with 914 meter net elevation loss but also reaching 3383 meter in the Eisenhower tunnel.
3) 467 km Wichita, KS to Osage Beach, MO, 105 kmph
4) 422 km Osage Beach to Miner, MO, 113 kmph

After the initial leg of a day, driving is most efficient stopping at superchargers every 145-209 km or so. If you're driving 129 kmph you'll want to leave each SC with 290-354 rated miles to have comfortable margin of error. From 20-40% SoC my Raven supercharges at a rate of about 772 km/h ,and at 290 rated km it's still 579 km/h and at 362 km it's 483 km/h. So here range matters because you never have to charge past 50-60% and get into the taper when charging slows down significantly. By contrast my first Model S90D maxed supercharging at 579 km/h, slowed to to 386 km/h at 225 km rated, 290 km/h at 290 km rated and 193 km/h at 354 km rated. I was too impatient to drive that car more than about a 644 km radius from home.

But for long drive days where you need to charge to 290-354 rated kms at each SC, does it matter if your maximum range is 563 or 644? I suspect very little. It DOES matter if you have an older Model S/X with max range 402-435 as you will be going deep into the taper at many SC stops. But the main issue with the older cars is that they charge at only 3/4 the rate of the 100/Raven batteries even at low SoC.

FYI at a v3 supercharger, the Raven will charge at 966 km/h from about 20-40 SoC, 686 km/h at 290 km range and 579 km/h at 354 km rated range.

Deze tekst gekopieerd uit het nieuwe 400 mijl MS LR+ topic met miles naar km
The reality

Aan het eind kun je lezen dat de laadefficiency van de SR+ lijkt op de MS Raven. Daar zit de echte waarde van de batterijtechniek van de kleine M3.
 
The reality of efficient road tripping is that it is a combination of range and charging speed that determine how far you can drive in a full day of 10-12 hours. I have just done 4 of those in my 2019 Raven Model S driving from SoCal to Florida. FYI I have never had 595 rated km in that car. It was 584 when new and now it's 566.

Pure range is the only factor that matters on the initial drive in the morning with a full charge. Actual miles driven in that scenario were:
1) 381 km Las Vegas to Beaver, UT, 124kmph with 1219m elevation gain
2) 523 km Eagle, CO to Goodland, KS, 116 kmph with 914 meter net elevation loss but also reaching 3383 meter in the Eisenhower tunnel.
3) 467 km Wichita, KS to Osage Beach, MO, 105 kmph
4) 422 km Osage Beach to Miner, MO, 113 kmph

After the initial leg of a day, driving is most efficient stopping at superchargers every 145-209 km or so. If you're driving 129 kmph you'll want to leave each SC with 290-354 rated miles to have comfortable margin of error. From 20-40% SoC my Raven supercharges at a rate of about 772 km/h ,and at 290 rated km it's still 579 km/h and at 362 km it's 483 km/h. So here range matters because you never have to charge past 50-60% and get into the taper when charging slows down significantly. By contrast my first Model S90D maxed supercharging at 579 km/h, slowed to to 386 km/h at 225 km rated, 290 km/h at 290 km rated and 193 km/h at 354 km rated. I was too impatient to drive that car more than about a 644 km radius from home.

But for long drive days where you need to charge to 290-354 rated kms at each SC, does it matter if your maximum range is 563 or 644? I suspect very little. It DOES matter if you have an older Model S/X with max range 402-435 as you will be going deep into the taper at many SC stops. But the main issue with the older cars is that they charge at only 3/4 the rate of the 100/Raven batteries even at low SoC.

FYI at a v3 supercharger, the Raven will charge at 966 km/h from about 20-40 SoC, 686 km/h at 290 km range and 579 km/h at 354 km rated range.

Deze tekst gekopieerd uit het nieuwe 400 mijl MS LR+ topic met miles naar km


Aan het eind kun je lezen dat de laadefficiency van de SR+ lijkt op de MS Raven. Daar zit de echte waarde van de batterijtechniek van de kleine M3.
Dan hoop ik dat je daar wat gaan leren, en niet zo als je wintersport ;)
 
  • Funny
Reactions: BMW740iL
De hele getoonde range kn afhankelijk zijn van de software versie. Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die dit volgen welke stellen dat ze range na een update verliezen omdat Tesla een andere berekening hanteert. Ik haal met de M3P ook de cijfers bij lange aan niet. Op lange trips vertrek ik met 90% SoC en laad meestal tot maximaal 65 a 70% SoC onderweg. Haal meestal 340 a 360km range en stop dus tegenwoordig elke 3 uur keurig voor een korte laadstop. Zou me zelf niet al te druk maken over die paar km die niet kloppen. Daarbij kan je display veel beter in % zetten dan in km.
 
  • Like
Reactions: nico180
Je probleem is de volgende aanname :

De getoonde kilometers worden voor zover ik me kan herinneren met een vast verbruik berekend uit de capaciteit, maar die berekening is niet gebaseerd op WLTP of EPA.
Tesla heeft het volgende op de site staan:

De displayed range is: Displayed range in your Tesla is adapted based on fixed EPA test data, not your personal driving patterns. It's natural for this to fluctuate due to the nature of battery technology and how the onboard computer calculates range. zie ook: Tips voor bereik
 
Dan hoop ik dat je daar wat gaan leren, en niet zo als je wintersport ;)
ik ben de zomervakantie naar Italie en Frankrijk aan het plannen
420E4B6D-8D3E-4EC7-8F25-A0A6B559E606.png
 
de kilometer display is de welbekende GoM, altijd een 'guess' - en vaak dus optimistisch en te theoretisch - dan wordt in sommige gevallen deze GoM ook nog kunstmatig hoog gehouden (aangetoond omdat enkele firmware versies een andere kilometer range weergeeft, heb je een slechte/defecte/hogeslijtage accu dan zal de GoM waarde nog extreem hoog zijn TERWIJL je uit kan lezen dat de capaciteit kWh echt wel minder is geworden, maar de kilometer weergave DUS NIET)

via de BMS kan je inzien van elke cell de voltage, temperatuur, capaciteit etc etc en de verdere statistieken van de BMS.

ter info; na een firmware update is er een lagere spanning aangenomen voor mijn auto, kon ik terug zien in de gegevens, dit is niet erg omdat je wel langere levensduur hebt - en dat wil je toch ook, maar deze lagere voltage per cell heeft absoluut impact op de 'werkelijke range'

ik blijf het roepen; vergeet de kilometer weergave op je main display, je hebt dan meer aan de 'estimated range' wat je vindt in de 'trip display', adhv de laatste 5/25/50 kilometer zie je het verbruik en de daarbij verwachte range.

Daarnaast is de percentage display het dichtste bij waarbij het gaat om 'de inhoud' van de accu

ik geef vaak als voorbeeld; je telefoon of laptop geeft toch ook niet weer 'nog 18 minuten totdat accu leeg is', je weet donders goed hoever jij nog komt met 10% accu, maar dat moet je wel even ervaren, dat ervaar je dus door jezelf ook soms op lagere SoC gereden te hebben, dan ontdek je snel genoeg of je 3, 4 of mischien wel makkelijk 5 kilometer 'per percentage' kan rijden. Hoewel op lagere SoC de kilometer weergave VEEL MEER realistischer is als op hogere SoC.

Voor zover bekend is bij de S en de X ook het volgende; Voor als je weergave kilometers wil gaan vergelijken; ga niet uit van dat de range in bereik 80%-100% reprecentief is voor de range 0-20%, omdat de onderste 20% je verder komt (de berekening van de kilometer is dan iets realistischer), ik geef hierbij de percentages, het gaat dus wel om de kilometer weergave.

maar uiteindelijk is het allemaal geneuzel om niks, je wil de capaciteit en dus INHOUD weten;

Mijn mening is dus; Degradatie kan je alleen meten met de inhoudt, je kan via de reguliere user interface niet vaststellen wat de degradatie is!


Uitlezen kan als je via de canbus de BMS gaat uitlezen, hoeveel Capacity kWh heb je volgens de BMS. Dit kan je uitlezen via wat tools. zie screenshot , hierbij is de auto op 50% SoC (SP100D 2018)
Screenshot_20200618_091833_com.emon.canbus.tesla.jpg

overigens is deze weergave zeker niet perfect, de waardes van de range bijvoorbeeld zou ik niet vertrouwen. De weergave nu iets grafischer gemaakt wat wel beter beeld schets van de elementen.
 
ter info; na een firmware update is er een lagere spanning aangenomen voor mijn auto, kon ik terug zien in de gegevens, dit is niet erg omdat je wel langere levensduur hebt - en dat wil je toch ook, maar deze lagere voltage per cell heeft absoluut impact op de 'werkelijke range'
Wat voor percentage gaf de auto daarna aan, als je de accu volgeladen had?