de kilometer display is de welbekende GoM, altijd een 'guess' - en vaak dus optimistisch en te theoretisch - dan wordt in sommige gevallen deze GoM ook nog kunstmatig hoog gehouden (aangetoond omdat enkele firmware versies een andere kilometer range weergeeft, heb je een slechte/defecte/hogeslijtage accu dan zal de GoM waarde nog extreem hoog zijn TERWIJL je uit kan lezen dat de capaciteit kWh echt wel minder is geworden, maar de kilometer weergave DUS NIET)
via de BMS kan je inzien van elke cell de voltage, temperatuur, capaciteit etc etc en de verdere statistieken van de BMS.
ter info; na een firmware update is er een lagere spanning aangenomen voor mijn auto, kon ik terug zien in de gegevens, dit is niet erg omdat je wel langere levensduur hebt - en dat wil je toch ook, maar deze lagere voltage per cell heeft absoluut impact op de 'werkelijke range'
ik blijf het roepen; vergeet de kilometer weergave op je main display, je hebt dan meer aan de 'estimated range' wat je vindt in de 'trip display', adhv de laatste 5/25/50 kilometer zie je het verbruik en de daarbij verwachte range.
Daarnaast is de percentage display het dichtste bij waarbij het gaat om 'de inhoud' van de accu
ik geef vaak als voorbeeld; je telefoon of laptop geeft toch ook niet weer 'nog 18 minuten totdat accu leeg is', je weet donders goed hoever jij nog komt met 10% accu, maar dat moet je wel even ervaren, dat ervaar je dus door jezelf ook soms op lagere SoC gereden te hebben, dan ontdek je snel genoeg of je 3, 4 of mischien wel makkelijk 5 kilometer 'per percentage' kan rijden. Hoewel op lagere SoC de kilometer weergave VEEL MEER realistischer is als op hogere SoC.
Voor zover bekend is bij de S en de X ook het volgende; Voor als je weergave kilometers wil gaan vergelijken; ga niet uit van dat de range in bereik 80%-100% reprecentief is voor de range 0-20%, omdat de onderste 20% je verder komt (de berekening van de kilometer is dan iets realistischer), ik geef hierbij de percentages, het gaat dus wel om de kilometer weergave.
maar uiteindelijk is het allemaal geneuzel om niks, je wil de capaciteit en dus INHOUD weten;
Mijn mening is dus; Degradatie kan je alleen meten met de inhoudt, je kan via de reguliere user interface niet vaststellen wat de degradatie is!
Uitlezen kan als je via de canbus de BMS gaat uitlezen, hoeveel Capacity kWh heb je volgens de BMS. Dit kan je uitlezen via wat tools. zie screenshot , hierbij is de auto op 50% SoC (SP100D 2018)
overigens is deze weergave zeker niet perfect, de waardes van de range bijvoorbeeld zou ik niet vertrouwen. De weergave nu iets grafischer gemaakt wat wel beter beeld schets van de elementen.