Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik me op het werk aangemeld voor een Model 3. Ons bedrijf zou de eerste 300 Model 3's in Nederland krijgen...dat liep even anders….
Al met al heb ik afgelopen 5 december mijn Standard Range Plus op kunnen halen en ik ben blij als een kind! In het wit, 19" velgen, trekhaak. Super gaaf!

Helaas is mijn vreugde wel een danig afgenomen toen ik achter het daadwerkelijke bereik kwam. Ik heb hier al vanalles besproken… maar even een korte recap:
  • Ik was me er zeer wel van bewust dat een elektrische auto minder aan bereik heeft dan een benzine auto. Vandaar ook, dat bijvoorbeeld een eGolf niet interessant was: daarmee zou ik niet eens normaal naar mijn werk of (schoon)ouders kunnen
  • Ik was me er van bewust dat het bereik natuurlijk afwijkt van de waarde die door WLTP (en al helemaal door NEDC) is opgegeven.
  • Ik was me er van bewust dat koud weer invloed heeft op het bereik.
  • Elektrisch rijden wordt pas interessant op het moment dat ik thuis een laadpaal heb
  • Ik was me er van bewust dat hoge snelheden en flink optrekken (leuk om even te laten zien dat een EV dat kan) nadelige invloed hebben op het bereik van de auto.
Ik heb altijd een beetje aangehouden dat als ik maar in ieder geval normaal naar mijn ouders en schoonouders heen en weer kan er niets aan de hand is. En met "normaal" bedoel ik dan: met normaal rijgedrag zoals ik dat met de benzine auto gewend ben. Dan mag ie bij terugkomst ook gewoon helemaal leeg zijn, want ik heb toch een laadpaal thuis. Met een auto die een WLTP waarde van 409km heeft zou ik dan wel goed zitten had ik zo het idee. Ik ging er van uit, dat ik dan met 25% minder rekenen wel aan de veilige kant zou zitten. Dan kom je op 306,75 km wat ik altijd heb afgerond naar 300km. In de praktijk is naar mijn ouders de grootste afstand en dat is zo'n 140km. Dus aan 280km zou ik al genoeg hebben. Dan mag ik 32% minder bereik hebben dan WLTP.... vind ik redelijk ruim.

Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
En ja, dan heb ik wel 130 gereden waar het mocht en kon. Dat was op 8 december...net even gekeken en toen was het gemiddeld tussen de 7 en 11 graden in Nederland. Niet heel dramatisch volgens mij. Dat maakte wel dat ik er eens wat meer op ben gaan letten. En eigenlijk heb ik constant vergelijkbaar verbruik gezien.

In de tussentijd heb ik al vele adviezen/verklaringen gekregen:
  • Overal 100km/uur rijden (binnenkort zijn we gered, want dan mogen we niet meer sneller :| )
  • Verwarming op 18 graden en stoelverwarming aan
  • Acceleratie op chill mode zetten
  • Je had een LR moeten kopen
  • Je had je beter in moeten lezen; het is maar gek dat je dit verwacht
  • Je moet niet kijken naar het aantal ingeschatte kilometers resterend, maar dat instellen op percentage
  • Zoveel mogelijk autopilot gebruiken
Toch heb ik daar een aantal problemen mee. Persoonlijk vind ik dat ik niet idioot rij. Ik hou me aan de maximum snelheid, gebruik zoveel mogelijk regeneratief remmen, trek redelijk rustig op (ook wel eens een hele tijd in chill mode gereden). Ook in stadsverkeer zie ik dat er voor iedere gereden kilometer twee kilometer van het ingeschatte resterend aantal kilometers af gaat.
Met name wanneer ik het volle bereik nodig heb, zit ik niet alleen in de auto en kan ik de auto niet op 18 graden zetten.
Wanneer ik zelf rustig optrek helpt chill mode me niet. En bij een constante snelheid en AP maakt dat nagenoeg geen verschil. Ik rij 90% op AP. Al sinds dat ik adaptive cruise control op eerdere auto's had doe ik dat. Ook op 80 wegen en binnen de bebouwde kom geeft het ontzettend veel rust tijdens het rijden!
Niet iedereen kiest een SR+, omdat ze geen LR willen. Ik had dat best gewild, maar mocht niet tot dat leasebedrag gaan. Ergens ook wel jammer, ik ben nu netto per maand € 240,- vooruit gegaan ten opzichte van de Audi A3 die ik hiervoor leaste. Een LR had ik best kunnen betalen, het geld had ik er ook wel voor over gehad en ik ben bijna 17 jaar in dienst bij ons bedrijf… moet gek lopen dat ik ze nu met een auto laat zitten waar ze niemand anders voor zouden kunnen vinden... Maar goed, het is niet anders: ik mocht maximaal een SR+ nemen en had nooit verwacht dat dat een probleem zou zijn. Ik heb toen het bereik eens goed bekeken en dacht er altijd wel 300km uit te kunnen halen. Dat we dan voor een vakantietripje iedere 2,5-3 uur voor een half uur tot een uur moeten stoppen...ach, dat hoort bij genieten van de vakantie.
Tja, het verwijt dat ik me beter in had moeten lezen...Mja….dat ging richting plain lelijk doen. Was ook niet hier op het forum, dus ik zal daar maar verder niet op ingaan.
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten. En als ik dan stop bij een snellader zie ik ook hoeveel kilometers ik er bij krijg...niet hoeveel procenten.

Nagenoeg al deze "maatregelen" maken, dat EV rijden toch flink afwijkt van "gewoon autorijden". En dat was één van de redenen om juist voor een Tesla te gaan in plaats van een andere EV. Ik had het idee, dat Tesla het dichtste in de buurt van "gewoon autorijden" zou komen. Ik heb stiekem wel een beetje moeten lachen om de teleurstellingen van mensen die een Jaguar I-Pace gekocht hadden...nou, dat lachen vergaat me nu wel!
 
Als je maar 200km kan met 1 accu zit je vebruik op 250Wh/km. Deze waarden haal ik niet eens met vMax 130km/h in de regen. Ik zou eens kijken of je remmen aanlopen. Anders even langs SuC want dit is abnormaal hoog.

Ik herken (gelukkig) je probleem totaal niet. Al 22k km gereden en zeer tevreden, ook over het verbruik. Met 67% kom ik bijvoorbeeld 216km met de temperaturen die jij in je bericht aangeeft.

upload_2019-12-29_21-24-27.png


Zoals je kan zien is de 216km wel minder dan de 240km rated die eraf is gegaan.
Juist daarom gebruik ik geen Km's maar percentage. Vind ik veel handiger icm met de trip planner, waarin je makkelijk kan zien met hoeveel % je aankomt, wat je gemmideld verbruik is in de laatste 10/25/50km en hoe ver je daarmee kan komen.

Het is net als je accu van je mobiele telefoon. Die geeft zet je toch ook niet ipv percentage op "batterij hours remaining"? Dit is namelijk erg afhankelijk waarvoor je hem gaat gebruiken (games, streaming, etc etc).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Yero and Maurice1
Ik ging er van uit, dat ik dan met 25% minder rekenen wel aan de veilige kant zou zitten. Dan kom je op 306,75 km wat ik altijd heb afgerond naar 300km. In de praktijk is naar mijn ouders de grootste afstand en dat is zo'n 140km. Dus aan 280km zou ik al genoeg hebben. Dan mag ik 32% minder bereik hebben dan WLTP.... vind ik redelijk ruim.
"Dat vind ik redelijk ruim", gebaseerd op welke ervaring? Als dit je eerste EV is.... WLTP is a fantasy! ;)

Mijn eerste EV was een Zoe en die had een (iets optimischer) NEDC bereik van 210 km. Als ik dan op een frisse winteravond de 72 km van mijn broer naar huis 's avonds op een rustige snelweg met 130 aflegde, ging vóór het afdraaien van de snelweg het lampje van de accu al branden. Dus 60% minder dan NEDC. Om teleurstellingen te voorkomen adverteerde Renault dan ook met een bereik van 130 km, wat in de zomer redelijk goed te doen was, in de winter bijna niet. De Leaf die ik tussen Zoe en Model 3 had was hetzelfde. Dus ik wist wat ik kon verwachten en dat heeft me jouw deceptie bespaard.

De Model 3 doet het op dit punt overigens beter dan die twee andere. Dankzij de superieure aerodynamica is die vergevingsgezinder als het gaat om hogere snelheden.

Ik kan het niet mooier maken dan het is: wen er maar aan. :) En bereid je voor op erger, als het echt gaat vriezen, liefst nog met een snoeiharde noordenwind erbij. Dus: leg hem bij je ouders aan het stopcontact. Die paar kWh's maken net het verschil tussen relaxt of met samengeknepen billen thuiskomen.
 
@Plantje ik rij een S en geen 3, maar had begrepen dat een 3 veel zuiniger is. Over 60K in twee jaar zit ik op ca 450 km bij 90%.

Wat ik zie is dat er inderdaad een flink verschil zit tussen 130 en 100 rijden. En de eerste 50 km van elke rit zijn altijd wat 'duurder' dan de rest.

Probeer eens een lange rit van 150 tot 200 km met max 100 te doen. Mocht je dan nog ver onder verwachting zitten, zou ik toch even Tesla contacten.

Verder is de keuze tussen percentage en km's op het forum bijna een stammenstrijd :rolleyes:
Doe wat jij prettig vindt, zet de verwarming aan, maar hou de max snelheid in de gaten!
NB: ik vind km's ook prettiger ;)

Tip: rij met energielabel, die is behoorlijk nauwkeurig.
 
Als je maar 200km kan met 1 accu zit je vebruik op 250Wh/km. Deze waarden haal ik niet eens met vMax 130km/h in de regen. Ik zou eens kijken of je remmen aanlopen.
Ik weet niet hoor, maar als je remmen aanlopen, duurt dat toch nooit lang? De blokken slijten tot ze net niet meer aanlopen...

En zo'n 200 km bereik bij 130, ik zie daar niet zoveel bijzonders aan. Dezelfde rit van 72 km als in mijn vorige post kostte me op 2e kerstdag ruim 120 km bereik, dus 1/3 van een volle accu. Reken maar uit.
 
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten.

moeilijk? ik vindt juist de 181typical range omrekenen naar werkelijk haalbare range nogal onhandig en stress opwekkend.

als jij met je huidige configuratie realistisch bereik hebt van 200km dan kom je dus met elke percentage procent; 2km ver.
is je accu 20% vol dan heb je dus normaal gezien 40km bereik.

in een S als voorbeeld; in de winter een factor 3; 1% = 3km, in de zomer een factor 3.5, 1% is 3.5km. Dat is zo veel gerustellend en easy
 
En zo'n 200 km bereik bij 130, ik zie daar niet zoveel bijzonders aan. Dezelfde rit van 72 km als in mijn vorige post kostte me op 2e kerstdag ruim 120 km bereik, dus 1/3 van een volle accu. Reken maar uit.

Vind ik wel bijzonder. Hierbij mij 2e kerstdag ritje waarbij ik overal vMax +4 reed, 90% snelweg en wind van zijkant. Vebruik terugweg was nog lager maar daar reed ik ook langzamer en was wind gunstiger.


upload_2019-12-29_21-52-2.png
 
Doe je zelf een plezier en stop met vergelijken met een benzine auto. EV is anders, dus benader het ook anders: iets rustiger rijden, laden bij je ouders en je hebt geen probleem meer. En met die benzine auto had je eens per 2 keer bij een benzinepomp gestaan......
 
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik me op het werk aangemeld voor een Model 3. Ons bedrijf zou de eerste 300 Model 3's in Nederland krijgen...dat liep even anders….
Al met al heb ik afgelopen 5 december mijn Standard Range Plus op kunnen halen en ik ben blij als een kind! In het wit, 19" velgen, trekhaak. Super gaaf!

Helaas is mijn vreugde wel een danig afgenomen toen ik achter het daadwerkelijke bereik kwam. Ik heb hier al vanalles besproken… maar even een korte recap:
  • Ik was me er zeer wel van bewust dat een elektrische auto minder aan bereik heeft dan een benzine auto. Vandaar ook, dat bijvoorbeeld een eGolf niet interessant was: daarmee zou ik niet eens normaal naar mijn werk of (schoon)ouders kunnen
  • Ik was me er van bewust dat het bereik natuurlijk afwijkt van de waarde die door WLTP (en al helemaal door NEDC) is opgegeven.
  • Ik was me er van bewust dat koud weer invloed heeft op het bereik.
  • Elektrisch rijden wordt pas interessant op het moment dat ik thuis een laadpaal heb
  • Ik was me er van bewust dat hoge snelheden en flink optrekken (leuk om even te laten zien dat een EV dat kan) nadelige invloed hebben op het bereik van de auto.
Ik heb altijd een beetje aangehouden dat als ik maar in ieder geval normaal naar mijn ouders en schoonouders heen en weer kan er niets aan de hand is. En met "normaal" bedoel ik dan: met normaal rijgedrag zoals ik dat met de benzine auto gewend ben. Dan mag ie bij terugkomst ook gewoon helemaal leeg zijn, want ik heb toch een laadpaal thuis. Met een auto die een WLTP waarde van 409km heeft zou ik dan wel goed zitten had ik zo het idee. Ik ging er van uit, dat ik dan met 25% minder rekenen wel aan de veilige kant zou zitten. Dan kom je op 306,75 km wat ik altijd heb afgerond naar 300km. In de praktijk is naar mijn ouders de grootste afstand en dat is zo'n 140km. Dus aan 280km zou ik al genoeg hebben. Dan mag ik 32% minder bereik hebben dan WLTP.... vind ik redelijk ruim.

Helaas bleek bij een eerste tripje naar mijn ouders het daadwerkelijk bereik eerder in de buurt van de 200km te zitten! Dat heb ik als volgt berekend:
Ik ben toen vertrokken met 383km aan ingeschat bereik. Ik heb 140km gereden en was toen op plaats van bestemming. Toen was het ingeschatte bereik nog 100km. Dat zijn de feiten.
Waar ik dus idealiter (en niet realistisch) verwacht had na 140km nog 243km aan bereik over te hebben had ik nog 100km over. In plaats van 140km aan bereik te verbruiken heb ik dus 283km aan bereik "verbruikt". Dat is 2,021429 keer zoveel. Duuuuus... lang verhaal kort: dat ik van die 100km aan ingeschat verbruik verwacht nog 60km effectief over te houden is nog redelijk gunstig gerekend.
Realistisch gezien kom ik dan dus op 189,47km aan bereik.
En ja, dan heb ik wel 130 gereden waar het mocht en kon. Dat was op 8 december...net even gekeken en toen was het gemiddeld tussen de 7 en 11 graden in Nederland. Niet heel dramatisch volgens mij. Dat maakte wel dat ik er eens wat meer op ben gaan letten. En eigenlijk heb ik constant vergelijkbaar verbruik gezien.

In de tussentijd heb ik al vele adviezen/verklaringen gekregen:
  • Overal 100km/uur rijden (binnenkort zijn we gered, want dan mogen we niet meer sneller :| )
  • Verwarming op 18 graden en stoelverwarming aan
  • Acceleratie op chill mode zetten
  • Je had een LR moeten kopen
  • Je had je beter in moeten lezen; het is maar gek dat je dit verwacht
  • Je moet niet kijken naar het aantal ingeschatte kilometers resterend, maar dat instellen op percentage
  • Zoveel mogelijk autopilot gebruiken
Toch heb ik daar een aantal problemen mee. Persoonlijk vind ik dat ik niet idioot rij. Ik hou me aan de maximum snelheid, gebruik zoveel mogelijk regeneratief remmen, trek redelijk rustig op (ook wel eens een hele tijd in chill mode gereden). Ook in stadsverkeer zie ik dat er voor iedere gereden kilometer twee kilometer van het ingeschatte resterend aantal kilometers af gaat.
Met name wanneer ik het volle bereik nodig heb, zit ik niet alleen in de auto en kan ik de auto niet op 18 graden zetten.
Wanneer ik zelf rustig optrek helpt chill mode me niet. En bij een constante snelheid en AP maakt dat nagenoeg geen verschil. Ik rij 90% op AP. Al sinds dat ik adaptive cruise control op eerdere auto's had doe ik dat. Ook op 80 wegen en binnen de bebouwde kom geeft het ontzettend veel rust tijdens het rijden!
Niet iedereen kiest een SR+, omdat ze geen LR willen. Ik had dat best gewild, maar mocht niet tot dat leasebedrag gaan. Ergens ook wel jammer, ik ben nu netto per maand € 240,- vooruit gegaan ten opzichte van de Audi A3 die ik hiervoor leaste. Een LR had ik best kunnen betalen, het geld had ik er ook wel voor over gehad en ik ben bijna 17 jaar in dienst bij ons bedrijf… moet gek lopen dat ik ze nu met een auto laat zitten waar ze niemand anders voor zouden kunnen vinden... Maar goed, het is niet anders: ik mocht maximaal een SR+ nemen en had nooit verwacht dat dat een probleem zou zijn. Ik heb toen het bereik eens goed bekeken en dacht er altijd wel 300km uit te kunnen halen. Dat we dan voor een vakantietripje iedere 2,5-3 uur voor een half uur tot een uur moeten stoppen...ach, dat hoort bij genieten van de vakantie.
Tja, het verwijt dat ik me beter in had moeten lezen...Mja….dat ging richting plain lelijk doen. Was ook niet hier op het forum, dus ik zal daar maar verder niet op ingaan.
Wat ik wel een bijzondere vond was het advies om niet te kijken naar het aantal ingeschatte resterende km's, maar dat op procenten te zetten. Ik weet hoeveel kilometer ik nog moet rijden, niet hoeveel procenten. En als ik dan stop bij een snellader zie ik ook hoeveel kilometers ik er bij krijg...niet hoeveel procenten.

Nagenoeg al deze "maatregelen" maken, dat EV rijden toch flink afwijkt van "gewoon autorijden". En dat was één van de redenen om juist voor een Tesla te gaan in plaats van een andere EV. Ik had het idee, dat Tesla het dichtste in de buurt van "gewoon autorijden" zou komen. Ik heb stiekem wel een beetje moeten lachen om de teleurstellingen van mensen die een Jaguar I-Pace gekocht hadden...nou, dat lachen vergaat me nu wel!

Wat is je gemiddeld verbruik? Vanmorgen had ik onze model 3 even bij me (wordt voornamelijk door mijn vrouw gereden) en ons gemiddeld verbruik over de eerste 13.000 km is 160 Wh/km. Dat moet bij jou dan extreem veel hoger zijn? Indien ja: er is iets met je rechtervoet of met je auto aan de hand. In het geval van de laatste zul je even langs een SEC moeten... (en dat gun je niemand in deze barre tijden)

Succes!
 
Ik had nog een reactie... maar die is weer weg. Toch nog even soort van terughalen:

Gtech said:
WLTP is niet temperatuur afhankelijk terwijl dat wel enorm invloed heeft op je verbruik.
Snap ik… WLTP is ideale omstandigheden
Gtech said:
Je hebt gewoon de 'pech' dat je in zo'n koude periode de auto hebt gekregen. Ik haal nu in de winter met mijn S ook de opgegeven kilometers niet terwijl ik van de zomer en najaar daar prima mee uit kwam.

Maar wel het geluk, dat ik hem heb gekregen voordat de bijtelling omhoog is gegaan... positieve kant van het verhaal bekijken ;)
Gtech said:
Er zit denk ik niet veel anders op dan de snelheid aanpassen, probeer anders eens 110km/u als max aan te houden, laden tussendoor (enkel wat je nodig hebt om thuis te geraken) of terug naar een brandstofauto ;) j.k.

Ja, ik ga eens het één en ander proberen. Terug naar een brandstofauto niet snel... misschien over 4 jaar pas weer als deze uit de lease gaat. Maar ik verwacht dat er in 4 jaar tijd zoveel veranderd is dat we lachen om het bereik dat we nu hebben :)
Gtech said:
Zodra de buiten temperatuur oploopt zal je zien dat het een stuk beter gaat.
Ik hoop het wel!

Als je maar 200km kan met 1 accu zit je vebruik op 250Wh/km. Deze waarden haal ik niet eens met vMax 130km/h in de regen. Ik zou eens kijken of je remmen aanlopen.

Nou ja, daarom vroeg ik het me dus ook af...
Anders even langs SuC want dit is abnormaal hoog.
SuC=Super Charger, toch? Wat gaat dat me helpen?
Ik herken (gelukkig) je probleem totaal niet. Al 22k km gereden en zeer tevreden, ook over het verbruik. Met 67% kom ik bijvoorbeeld 216km met de temperaturen die jij in je bericht aangeeft.
Dat geeft een mooi streven :)
Dat is een heel mooi overzichtje! Waar haal je dat zo vandaan? Niet van abetterrouteplanner.com of wel?
Zoals je kan zien is de 216km wel minder dan de 240km rated die eraf is gegaan.
Ja, prima.... maar dan heb je het over 24km verschil op afstand van 216. Dat is iets meer dan 10% en danig anders dan de bijna 50% die ik er van af zit.
Juist daarom gebruik ik geen Km's maar percentage. Vind ik veel handiger icm met de trip planner, waarin je makkelijk kan zien met hoeveel % je aankomt, wat je gemmideld verbruik is in de laatste 10/25/50km en hoe ver je daarmee kan komen.
Ik zie ook zeker wel met hoeveel procent ik aankom. Onlangs weer naar mijn ouders geweest. Dat is dus die 140km enkele reis. Toen ik in de buurt van de bestemming kwam werd aangegeven dat een roundtrip zou lukken met 16% over. Daar toch maar aan de lader gehangen en 80km bijgeladen (gaat niet zo snel met Shuko). Bij vertrek gaf de auto aan, dat we nog 6% over zouden hebben bij aankomst thuis. Dat is even naar 7% gegaan en toen ging het al snel naar 5,4,3,2...er moet geladen worden om bestemming te halen.
Toen 10 minuutjes aan een Fastned gehangen (denk dat we halverwege waren). Hartstikke mooi! Zou 13% over hebben bij aankomst. Doorgereden zoals ik gewend was en inderdaad: met 13% over kwamen we thuis. Dus 5 minuutjes Fastned was ook wel ok geweest. Echter, op zo'n 140km tripje 2 keer stoppen gaat me te ver :) Dus dan maar het zekere voor het onzekere.

Het is net als je accu van je mobiele telefoon. Die geeft zet je toch ook niet ipv percentage op "batterij hours remaining"? Dit is namelijk erg afhankelijk waarvoor je hem gaat gebruiken (games, streaming, etc etc).
Misschien is dat ook een kwestie van wennen. Overigens: op het moment dat ik batterijbesparing op mijn telefoon aan zet gaat deze wel degelijk een waarde in uren aangeven; dat negeer ik altijd want het is inderdaad afhankelijk van gebruik. Van een telefoon weet ik niet anders dan dat ik een percentage zie. En hoeveel uur ik kan doen met mijn telefoon is ook eigenlijk nooit interessant; er is altijd wel een lader in de buurt. Voor een auto is niet altijd een lader in de buurt die snel flink wat bij kan laden. Bovendien (nog belangrijker): het enige dat een auto moet doen is kilometers maken, dus hoeveel kilometers ik kan rijden is wel degelijk zeer interessant. Ik rij kilometers en geen procenten… Ik weet hoe ver ik nog moet gaan en dan is het handiger te weten hoeveel kilometer ik nog heb dan hoeveel procenten.
"Dat vind ik redelijk ruim", gebaseerd op welke ervaring? Als dit je eerste EV is.... WLTP is a fantasy! ;)
Dat baseer ik niet op ervaring, maar gezond verstand. Ik weet dat WLTP niet realistisch is; heb ik ook al aangegeven. Maar als ik kijk naar de auto die ik graag zou willen en kunnen rijden en ik kom dan bij een SR+ uit vind ik het best redelijk om aan te nemen dat je slechts 2/3 van de fabrieksopgave kunt rijden.
Mijn eerste EV was een Zoe en die had een (iets optimischer) NEDC bereik van 210 km.

NEDC is inderdaad al helemaal optimistisch!
Als ik dan op een frisse winteravond de 72 km van mijn broer naar huis 's avonds op een rustige snelweg met 130 aflegde, ging vóór het afdraaien van de snelweg het lampje van de accu al branden. Dus 60% minder dan NEDC. Om teleurstellingen te voorkomen adverteerde Renault dan ook met een bereik van 130 km, wat in de zomer redelijk goed te doen was, in de winter bijna niet.
Ik kan me nog herinneren, dat daar toen ook best wel veel gezeik over geweest is. En ook daar weer: over de Tesla hoorde ik niet zulke extreme verhalen en dat droeg bij aan mijn keuze voor een Tesla.
De Leaf die ik tussen Zoe en Model 3 had was hetzelfde. Dus ik wist wat ik kon verwachten.
De Model 3 doet het op dit punt overigens beter dan die twee andere. Dankzij de superieure aerodynamica is die vergevingsgezinder als het gaat om hogere snelheden.

Precies. Daar had ik dus ook wel wat op gehoopt.
Ik kan het niet mooier maken dan het is: wen er maar aan. :) En bereid je voor op erger, als het echt gaat vriezen, liefst nog met een snoeiharde noordenwind erbij. Dus: leg hem bij je ouders aan het stopcontact. Die paar kWh's maken net het verschil tussen relaxt of met samengeknepen billen thuiskomen.
Ik heb al diverse range test zaken met extreem winterweer gekeken. Had niet verwacht dat het met zo'n 10 graden al zoveel zou schelen.

@Plantje ik rij een S en geen 3, maar had begrepen dat een 3 veel zuiniger is. Over 60K in twee jaar zit ik op ca 450 km bij 90%.

Wat ik zie is dat er inderdaad een flink verschil zit tussen 130 en 100 rijden. En de eerste 50 km van elke rit zijn altijd wat 'duurder' dan de rest.

Probeer eens een lange rit van 150 tot 200 km met max 100 te doen. Mocht je dan nog ver onder verwachting zitten, zou ik toch even Tesla contacten.

Ga ik zeker eens proberen! Waarschijnlijk wel als ik weer aan het werk ben volgende week.
Verder is de keuze tussen percentage en km's op het forum bijna een stammenstrijd :rolleyes:
Doe wat jij prettig vindt, zet de verwarming aan, maar hou de max snelheid in de gaten!
NB: ik vind km's ook prettiger ;)

Ik krijg het in de gaten ;)
Tip: rij met energielabel, die is behoorlijk nauwkeurig.
Wat houdt dat in? Ik ken een energielabel wel, maar hoe kun je daar mee rijden?
Ik weet niet hoor, maar als je remmen aanlopen, duurt dat toch nooit lang? De blokken slijten tot ze net niet meer aanlopen...
Mja…. tenzij de aansturing ervan niet goed is en telkens wanneer de blokken gesleten zijn ze weer verder op de schijf gedrukt worden. Maar dat zou ik dan ook moeten zien aan remstof op de velgen lijkt me...
En zo'n 200 km bereik bij 130, ik zie daar niet zoveel bijzonders aan. Dezelfde rit van 72 km als in mijn vorige post kostte me op 2e kerstdag ruim 120 km bereik, dus 1/3 van een volle accu. Reken maar uit.
Ik rij dan zeker niet de hele weg 130. Alleen het stukje Nijmegen-Venray eigenlijk. En dat is zo'n beetje 1/3 van de rit. De rest 120 en een stuk 100.
moeilijk? ik vindt juist de 181typical range omrekenen naar werkelijk haalbare range nogal onhandig en stress opwekkend.
Ja, vind ik lastig. Als je ziet hoe ontzettend veel data er in die auto verwerkt wordt, dan moet het toch te doen zijn om het ingeschatte aantal kilometers resterend beter te maken? Wat ik eerder al aangaf: ik rijd kilometers, geen procenten.
als jij met je huidige configuratie realistisch bereik hebt van 200km dan kom je dus met elke percentage procent; 2km ver.
is je accu 20% vol dan heb je dus normaal gezien 40km bereik.

Als het zo gemakkelijk uit te rekenen is, waarom is dat dan niet in het ingeschatte bereik in km's aan te geven?
in een S als voorbeeld; in de winter een factor 3; 1% = 3km, in de zomer een factor 3.5, 1% is 3.5km. Dat is zo veel gerustellend en easy
Daar haal je toch juist je eigen argumenten onderuit? Als dan het ingeschatte resterende aantal km's beter berekend wordt en gebruik gemaakt wordt van de data van jouw auto en al die andere auto's van Tesla dan kunnen ze toch zorgen, dat je met een S in de winter met 10% nog 30km resterend ziet en in de zomer (afhankelijk van al die data) 35km? Wanneer je alleen naar procenten kijkt zie je, dat je zowel in de winter als in de zomer nog 10% hebt.
Nogmaals: beetje goed gebruik van alle interne, externe, historische en actuele data met wat mooie machine learning en je komt heel ver volgens mij!

Ik zie nog aardig wat reacties. En in plaats van alles in één grote reactie te gooien is het handiger het even te splitsen denk ik...
Wel tof hoe actief men hier is!
 
Niet zo lang geleden was er iemand op de Facebook pagina voor de Ampera E met soortgelijke klachten. Die kreeg ook te horen dat hij blij moest zijn dat stroom goedkoper was dan benzine, dat er palen genoeg waren, dat hij rustiger moest rijden en dat hij eerst maar eens moest wennen aan een EV. Terwijl zijn verbruik eigenlijk gewoonweg niet redelijk was. Inmiddels heeft hij een nieuwe accu onder zijn auto hangen.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: we zijn samen wel erg geneigd om alles goed te praten. Blijf alert.
 
@Plantje: Dit kan inderdaad haast niet. Ik heb een S van 2015 en een batterij van 85 kWh met RWD en volgens scanmytesla nu een usable fullpack van 71,6 kWh.

We zijn eerste kerstdag, het was toen wel ietsje minder koud dan nu, met twee volwassenen en twee kinderen en een boel kerstspullen naar mijn schoonouders in Enschede gereden, enkele reis 136 km, heen en terug zou dat dus 272 km zijn. Ik had bij vertrek 318 km (ja, ik heb hem ook op kilometers staan).

Terug zijn we 's avonds via de Supercharger in Duiven gereden via de Twenteroute, dus grotendeels max 100 km en ca. 25 km autoweg tot de supercharger. Dat is iets korter dan via de A1. Bij aankomst bij de supercharger Duiven had ik nog 39 km ' over' en dat zou precies, maar dan ook op de kilometer nauwkeurig, precies genoeg geweest zijn om thuis te komen, maar dat wilde ik uiteraard niet riskeren. We hebben daar een kwartiertje geladen.

Nu is de S groter en zwaarder dan een M3. Ik rijd gemiddeld zo rond de 195 Wh over de laatste 25.000 km. Dus er moet iets mis zijn met jouw M3, want zo'n hoog verbruik is imho niet normaal.
 
@Plantje ; in het vorige topic had ik aangegeven wat het verbruik is van mijn AWD LR. Test dat ook eens uit voor jouw M3. Eerst +/- 50km rijden om op temperatuur te geraken en vervolgens eens 10km aan 110 rijden op de autosnelweg. Op het scherm kan je dan het gemiddeld verbruik zien van die laatste 10km. Indien dat nog steeds zo hoog is, zou ik een afspraak maken bij de SeC. Indien het verbruik dan echter vrij normaal is voor een SR+, ligt het eerdere hoge verbruik aan jouw rijstijl.

Ik geloof trouwens niet dat de AP zuiniger is. Ik anticipeer meer op het verkeer dan de AP doet waardoor ik minder rem en meer regenereer.
 
vertrokken met 383km aan ingeschat bereik; 140km gereden en bij aankomst ingeschatte bereik nog 100km ?

Niet normaal.

Er moet maw een abnormale reden voor dit hoge verbruik.
-> uitlijning ?
-> zware tegenwind ?
-> verwarming op high met ramen open ?:p
-> ...

Kijk het nog even aan bij volgende trips, maar als het verbruik hoog blijft, kijk dan de banden na.
Ik had na een verkeerde uitlijning plots 30% hoger verbruik, en banden die als gek versleten.
Opnieuw laten uitlijnen, en probleem was weg.


Overigens is AP zeker niet zuiniger, we hebben vele roadtrips gedaan met wagen met en zonder AP. AP zit altijd en overal hoger.
Logisch, de human pilot zal toch nog steeds meer anticiperen.
(wat wel geldt : langer verbruik bij rijden op klassieke CC dan zonder CC)
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Vind ik wel bijzonder. Hierbij mij 2e kerstdag ritje waarbij ik overal vMax +4 reed, 90% snelweg en wind van zijkant. Vebruik terugweg was nog lager maar daar reed ik ook langzamer en was wind gunstiger.


View attachment 494175
Weet niet hoe je het doet, maar het ziet er goed uit!

De accu leeg rijden in 200 km is schier onmogelijk dan moet je 270 Wh/km verbruiken.
Tja, dat is toch echt waar het op leek. En zeker met vrouw, twee kindjes en een Golden Retriever pup in de auto ga ik niet het risico lopen ergens stil te komen staan met een lege accu!

Doe je zelf een plezier en stop met vergelijken met een benzine auto. EV is anders, dus benader het ook anders: iets rustiger rijden, laden bij je ouders en je hebt geen probleem meer. En met die benzine auto had je eens per 2 keer bij een benzinepomp gestaan......
Het is en blijft een auto... of het nou benzine of elektrisch is. Dus vergelijken doe je toch.
Laden bij mijn ouders kan wel; bij mijn schoonouders wordt al lastiger. Daar moet ik dan een verlengkabel door het WC raampje gaan trekken. En los van het hoongelach denk ik ook dat lang niet iedereen blij is als je iedere keer met je stekkertje aan komt zetten. Nee, dan stop ik wel even bij een snellader. Net even gekeken...dan is mijn optie of een Tesla supercharger in Assen, maar daar moet ik wel even voor omrijden of een 50KW Fastned charger bij Pesse.
En inderdaad met een benzineauto had ik eens per 2 keer bij de benzinepomp gestaan. Ik vond het ook echt een behoorlijke pestactie van mijn werkgever, dat ze met Shell in zee zijn gegaan en ik enkel nog bij Shell kon tanken! Dat beperkte enorm! Zo heb ik in Slovenië wel even kunnen ruiken aan hoe het was om EV te rijden.

Wat natuurlijk wel kan is een verkeerde uitlijning. Heb ik na het monteren van een verlagingsset gehad. Verbruik schoot extreem omhoog. Geen idee meer precies, maar ik denk zeker een procent of 25.

Sowieso moet je verder kunnen komen dan 200 km, ook met een SR+.
Tja, dat leek mij dus ook :( Binnenkort gaan de winterbanden eronder. Kan altijd vragen of ze ook naar uitlijning kunnen kijken.

Je kan ook met een EV prima doorrijden. Echt.
Ja, doorrijden kán wel ;)

Wat is je gemiddeld verbruik? Vanmorgen had ik onze model 3 even bij me (wordt voornamelijk door mijn vrouw gereden) en ons gemiddeld verbruik over de eerste 13.000 km is 160 Wh/km.
Dat is 202Wh/km. Ik heb nu iets in de 3000km gereden. Dat is dus inclusief flink doortrekken om te laten zien wat zo'n auto kan (dat doen we in het begin allemaal wel volgens mij ;) ), maar ook inclusief woon-werk-verkeer met flink wat kilometers maximaal 100km/uur!
Dat moet bij jou dan extreem veel hoger zijn?
Ik vind het nogal een verschil
Indien ja: er is iets met je rechtervoet of met je auto aan de hand.
Tja, wat ik zei.... af en toe eens doorgetrokken… Maar naar mijn ouders toe heel bewust: rustig gereden en nooit boven de maximum snelheid!
In het geval van de laatste zul je even langs een SEC moeten... (en dat gun je niemand in deze barre tijden)

Succes!
Wat is er zo bar aan deze tijden? De tijd die ze daar hebben? Of het weer?

Iets wat ik hier trouwens nog helemaal niet gepost heb: cabineverwarming zie ik als een terugkomende oorzaak van bereik (naast snelheid) en het is me opgevallen, dat de blower naar de achterbank toe eigenlijk bijna altijd snoeihete lucht eruit gooit! Ongeacht of de temperatuur die er voor uit komt tegen het koude aan is.

Niet zo lang geleden was er iemand op de Facebook pagina voor de Ampera E met soortgelijke klachten. Die kreeg ook te horen dat hij blij moest zijn dat stroom goedkoper was dan benzine, dat er palen genoeg waren, dat hij rustiger moest rijden en dat hij eerst maar eens moest wennen aan een EV. Terwijl zijn verbruik eigenlijk gewoonweg niet redelijk was. Inmiddels heeft hij een nieuwe accu onder zijn auto hangen.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: we zijn samen wel erg geneigd om alles goed te praten. Blijf alert.
Ik blijf twee kanten op alert. Inderdaad, er is hier en daar neiging om alles goed te praten. Aan de andere kant wil ik er ook voorzichtig mee zijn niet enkel de reacties te zien waarin gesteld wordt "er moet wel iets mis zijn met je M3". Ik ben oprecht aan het zoeken of het aan mij, de M3 of een beetje van beide ligt. En ik waardeer daarbij alle reacties!

@Plantje: Dit kan inderdaad haast niet. Ik heb een S van 2015 en een batterij van 85 kWh met RWD en volgens scanmytesla nu een usable fullpack van 71,6 kWh.

We zijn eerste kerstdag, het was toen wel ietsje minder koud dan nu, met twee volwassenen en twee kinderen en een boel kerstspullen naar mijn schoonouders in Enschede gereden, enkele reis 136 km, heen en terug zou dat dus 272 km zijn. Ik had bij vertrek 318 km (ja, ik heb hem ook op kilometers staan).

Terug zijn we 's avonds via de Supercharger in Duiven gereden via de Twenteroute, dus grotendeels max 100 km en ca. 25 km autoweg tot de supercharger. Dat is iets korter dan via de A1. Bij aankomst bij de supercharger Duiven had ik nog 39 km ' over' en dat zou precies, maar dan ook op de kilometer nauwkeurig, precies genoeg geweest zijn om thuis te komen, maar dat wilde ik uiteraard niet riskeren. We hebben daar een kwartiertje geladen.

Nu is de S groter en zwaarder dan een M3. Ik rijd gemiddeld zo rond de 195 Wh over de laatste 25.000 km. Dus er moet iets mis zijn met jouw M3, want zo'n hoog verbruik is imho niet normaal.
Dat gevoel heb ik ook. Maar zo te zien valt er flink wat te testen voor mij :)

@Plantje, ik heb de neiging om op sommige zaken in je laatste post te reageren, maar door het "verzamel karakter" is quoten verwijl onmogelijk, zeker op een telefoon. Ik weet niet zeker of je jezelf er wel een dienst mee bewust door je reacties samen te nemen.
I know. Ik doe dit zelf dan ook bewust op de PC in plaats van de telefoon. Weet ook niet of ik me er een dienst mee bewijs.

@Plantje ; in het vorige topic had ik aangegeven wat het verbruik is van mijn AWD LR. Test dat ook eens uit voor jouw M3. Eerst +/- 50km rijden om op temperatuur te geraken en vervolgens eens 10km aan 110 rijden op de autosnelweg. Op het scherm kan je dan het gemiddeld verbruik zien van die laatste 10km. Indien dat nog steeds zo hoog is, zou ik een afspraak maken bij de SeC. Indien het verbruik dan echter vrij normaal is voor een SR+, ligt het eerdere hoge verbruik aan jouw rijstijl.

Ik geloof trouwens niet dat de AP zuiniger is. Ik anticipeer meer op het verkeer dan de AP doet waardoor ik minder rem en meer regenereer.
Dit ga ik zeker testen wanneer ik weer aan het werk ben en dagelijks wat meer kilometers maak en niet de hele familie er bij heb.
Ik vind dat AP op zich best veel regeneratie gebruikt.