Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Ook al eerder gevraagd: Waar had ik kunnen zien dat een bereik van 280km niet realistisch was?
Op EV database staan de volgende cijfers. Als je daar eerst 6% vanaf haalt i.v.m. andere velgen, daarna er zo'n 90% van neemt zal je zien dat je het in de zomer op de snelweg bijna zal halen. In de winter zeker niet.

Daarnaast is 1x 280km wat anders dan 2x 140km omdat je dan op de terugweg nogmaals moet voorverwarmen. Als je nier voor verwarmt zal hij onderweg de cabine op temperatuur brengen wat ook extra verbruik kost. Daarna rij je op de terugweg weer met een koude accu weg.

Praktische Actieradiustussen 245 - 505 km

Stad - Winter 320 km
Snelweg - Winter 245 km
Gecombineerd - Winter 280 km

Stad - Zomer 505 km
Snelweg - Zomer 320 km
Gecombineerd - Zomer 395 km

Edit: ik weet alleen niet met welke snelheid de EV database rekent voor snelweg.
 
Ik ben net zo teleurgesteld dan jij hoor. Ik besef dat WLTP 409km totaal onrealistisch is. Maar je zou toch wel 50% daarvan mogen verwachten... en zelfs dat is in een beetje ongunstige omstandigheden al lastig. Wachten tot het wat warmer wordt. Bij 17°C haal ik 155wh/km en wordt het allemaal wat makkelijker. Maar ja, we wonen niet allemaal in Californië hè.
 
Veegeet de 6% er niet af te halen ivm andere velgen. Dan hou je nog steeds 10% verschil over. Maar baseer je op die ene rit of heb je er inmiddels meer gedaan?
Ik heb er inderdaad wat meer gedaan. Denk nu zo'n 3500 km op de teller. Ik blijf ook doorgaan met testen natuurlijk

Daarnaast is 1x 280km wat anders dan 2x 140km omdat je dan op de terugweg nogmaals moet voorverwarmen. Als je nier voor verwarmt zal hij onderweg de cabine op temperatuur brengen wat ook extra verbruik kost. Daarna rij je op de terugweg weer met een koude accu weg.
Daar heb je wel een punt!
Edit: ik weet alleen niet met welke snelheid de EV database rekent voor snelweg.
Tja, als ze het over snelweg hebben ga ik uit van maximum snelheid. Anders hadden ze beter autoweg kunnen nemen...

Ik ben net zo teleurgesteld dan jij hoor. Ik besef dat WLTP 409km totaal onrealistisch is. Maar je zou toch wel 50% daarvan mogen verwachten... en zelfs dat is in een beetje ongunstige omstandigheden al lastig. Wachten tot het wat warmer wordt. Bij 17°C haal ik 155wh/km en wordt het allemaal wat makkelijker. Maar ja, we wonen niet allemaal in Californië hè.
Precies mijn punt....
 
Tja, volgens mij is de discussie over verbruik niet iets wat specifiek EV gerelateerd is.

Ik heb zelf ook nog een Peugeot 308SW 2.0HDI. Deze heeft volgens fabrieksopgave een gemiddeld gebruik van 3,8l/100km buiten de bebouwde kom en 4,2l/100km bij de mix binnen/buiten bebouwde kom.

De afgelopen 1,5 jaar (100.000km) heb ik een gemiddeld gebruik gehad van 6,3l/100km met bijna 85% snelweg gebruik. De laatste maand worden er veel minder snelweg kilometers met deze auto gemaakt en is het verbruik gestegen naar zelfs 7,1l/100km.

Wat is dan de fabrieksopgave van 3,8l/100km waard als je een praktisch gezien uitkomt op 6,3l/100km (factor 1,65 hoger).
Hetzelfde zie je nu gebeuren bij de opgegeven range van EV’s. Ook deze zal fors afwijken van de fabrieksopgave maar alleen bij een ICE werd dit algemeen "geaccepteerd".
 
Wat bijzonder, dat bij je Peugeot het verbruik buiten de bebouwde kom lager ingeschat wordt dan met een mix binnen/buiten bebouwde kom. En ook, dat je ziet dat je verbruik toeneemt naarmate je minder snelweg kilometers maakt.
Maar goed... even uitgaande van die 3,8l/100km vs 6,3l/100km... Dat is een verschil van 39,7% minder dan fabrieksopgave. En dan neem ik aan, dat je gewoon normaal gereden hebt.

Ik kom er nog maar een keer op terug: had ik bij normaal rijgedrag een range gehad van 280km voor de roundtrip naar mijn ouders dan was er helemaal geen issue geweest wat mij betreft. Bij ICE was dat net zozeer een eis als bij EV. En vandaar ook de keuze voor een M3 en geen VW eGolf bijvoorbeeld....
 
Tja, dan houdt het op natuurljik. Als je pas iets mag vinden als je ervaring hebt, heeft het ook geen enkele zin om je te oriënteren voordat je aan een EV begint. Want het enige dat iedereen roept is dat je niet naar WLTP mag kijken, maar wat dan wel daar wordt niets over gezegd.
Ik kan die redelijkheid niet op ervaring baseren, maar het zit 'm in de verhouding.
Prima.... dan heb ik 100km minder dan dat nodig... Kom er toch weer op terug: op 385km EPA-bereik vind ik "genoegen nemen" met 100km minder best netjes. En dat is precies waarom ik vind dat ik best een redelijke verwachting heb. Nogmaals: het zit 'm in de verhouding. Ik verwacht niet dat ik ten opzichte van WLTP, NEDC, EPA of wat dan ook 90% van die opgave haal. Zelfs van de meest conversatieve opgave (385km) ben ik tevreden met 105km minder. Dat is 27% minder dan de meest conservatieve opgave die ik nu gezien heb. Vandaar dat ik zoiets wel redelijk vind van mezelf :)
Ik geloof niet dat ik gezegd of gesuggereerd heb dat je niks mag vinden (hoewel je met een gefundeerde mening natuurlijk altijd beter voor de dag komt). Wat ik wilde zeggen is dat als jij voorspellingen maakt obv van wat jij "redelijk" vindt (maw jouw opinie ipv ervaring en/of onderzoek), dat je dan niet vreemd op moet kijken dat dat wel eens verkeerd kan uitpakken. Maw: "Assumption is the mother of all ****-ups" :)

Edit: anecdote van een collega jaren geleden die een BMW i3 met 160 km NEDC-bereik had gekocht voor 140 km woon-werkverkeer. Die moest letterlijk de eerste rit naar zijn werk halverwege omkeren omdat hij bang was te stranden met een lege accu. Moest daarna met de trein komen en zijn vriendin gebruikte voortaan de BMW.
 
Last edited:
Ik geloof niet dat ik gezegd of gesuggereerd heb dat je niks mag vinden (hoewel je met een gefundeerde mening natuurlijk altijd beter voor de dag komt). Wat ik wilde zeggen is dat als jij voorspellingen maakt obv van wat jij "redelijk" vindt (maw jouw opinie ipv ervaring en/of onderzoek), dat je dan niet vreemd op moet kijken dat dat wel eens verkeerd kan uitpakken. Maw: "Assumption is the mother of all ****-ups" :)
True. Dit is ook niet bepaald iets wat ik uit de media heb kunnen halen. Wel over de Renault Zoë, Jaguar I-Pace, maar niet zozeer over de M3. Misschien heb ik dan toch met een te roze bril naar de berichtgeving over de M3 gekeken. Dat wil ik mezelf best aanrekenen.

Meen je dat nou serieus, na alles wat er al over geschreven is?

Waar heeft @Plantje geklaagd over het feit dat hij WLTP niet haalt? Nergens dus. Is al een paar keer eerder aangegeven.
Ik wist ook niet echt of ik er om moest lachen of een beetje droevig moest zijn ;)
 
De werkelijkheid heeft geen boodschap aan jouw gezond verstand. :)
@plantje beroept zich op redelijkheid. Redelijkheid en werkelijkheid hebben niet heel veel met elkaar te maken. Het feit dat iets in de werkelijkheid gebeurt maakt het nog niet vanzelfsprekend redelijk.

Minder dan 50% van WLTP halen lijkt mij niet redelijk, ook niet als dat in de praktijk wel gebeurt.
 
Ik heb een SR+ met aero-velgen. Ik was in eerste instantie ook teleurgesteld over het bereik, omdat die 400 km erg onrealistisch is. Mijn realistische maar nog steeds theoretische bereik is 320 km. Ik zeg theoretisch, omdat dit van helemaal vol tot helemaal leeg is. Maar, ik heb hem nog nooit helemaal vol of leeg gehad. Het praktische bereik komt dus op misschien 280 km. Is voor mijn gezin nog steeds ruim voldoende. In de weekenden naar oma die 80 km naar het Noorden woont, daar rondrijden naar vrienden en bekenden, en op zondag weer terug, zonder bijladen. Bij zo'n rit wel een keer met 6% geëindigd, nadat ik met 85% was begonnen. Sindsdien vertrek ik met 95%.

Thuis kunnen laden is wel een must met een SR+.

Tot slot: mijn ervaring is dat bewakingsmodus erg veel stroom neemt. "s nacht verliest de model 3 zo 5 km bereik, maar met bewakingsmodus aan kan dat ook 20 km zijn.
 
Praktische Actieradiustussen 245 - 505 km
Stad - Winter 320 km
Snelweg - Winter 245 km
Gecombineerd - Winter 280 km

Stad - Zomer 505 km
Snelweg - Zomer 320 km
Gecombineerd - Zomer 395 km

Edit: ik weet alleen niet met welke snelheid de EV database rekent voor snelweg.
En zelfs dan komt @Plantje nog altijd bijna 20% te kort (op basis van zijn berekening dat het bij 200 km ophoudt).
 
Ik heb een SR+ met aero-velgen. Ik was in eerste instantie ook teleurgesteld over het bereik, omdat die 400 km erg onrealistisch is. Mijn realistische maar nog steeds theoretische bereik is 320 km. Ik zeg theoretisch, omdat dit van helemaal vol tot helemaal leeg is. Maar, ik heb hem nog nooit helemaal vol of leeg gehad. Het praktische bereik komt dus op misschien 280 km. Is voor mijn gezin nog steeds ruim voldoende. In de weekenden naar oma die 80 km naar het Noorden woont, daar rondrijden naar vrienden en bekenden, en op zondag weer terug, zonder bijladen. Bij zo'n rit wel een keer met 6% geëindigd, nadat ik met 85% was begonnen. Sindsdien vertrek ik met 95%.
Dat geeft de burger moed :)
Thuis kunnen laden is wel een must met een SR+.
Ja, dat had ik ook als kei harde eis om normaal te kunnen rijden.
Tot slot: mijn ervaring is dat bewakingsmodus erg veel stroom neemt. "s nacht verliest de model 3 zo 5 km bereik, maar met bewakingsmodus aan kan dat ook 20 km zijn.
Hmmm... die ga ik dan bij favorieten ook maar eens uit zetten
 
Hmmm... en het WiFi signaal is al zo zwak. De laatste update maar via tethering gedownload.
Maar goed: thuis maakt niet uit, daar hangt hij aan de lader
Een zwak wifi signaal kan er zelfs voor zorgen dat je auto wakker blijft (of steeds weer wakker wordt), ook als sentry uit staat. Ik had dat eerder op mijn werk. Auto probeert met bedrijfsnetwerk te verbinden, maar staat net te ver weg. Elke 10 minuten wakker ....
 
Wat bijzonder, dat bij je Peugeot het verbruik buiten de bebouwde kom lager ingeschat wordt dan met een mix binnen/buiten bebouwde kom. En ook, dat je ziet dat je verbruik toeneemt naarmate je minder snelweg kilometers maakt.
Maar goed... even uitgaande van die 3,8l/100km vs 6,3l/100km... Dat is een verschil van 39,7% minder dan fabrieksopgave. En dan neem ik aan, dat je gewoon normaal gereden hebt.

Ik kom er nog maar een keer op terug: had ik bij normaal rijgedrag een range gehad van 280km voor de roundtrip naar mijn ouders dan was er helemaal geen issue geweest wat mij betreft. Bij ICE was dat net zozeer een eis als bij EV. En vandaar ook de keuze voor een M3 en geen VW eGolf bijvoorbeeld....

Lange afstanden op constante snelheid zijn gunstiger voor je verbruik dan telkens korte afstanden rijden (dan wordt de diesel motor namelijk lekker warm en voor een EV wordt je accu pack warmer wat weer gunstig is voor je verbruik).
Mijn rijstijl met de diesel was maximum snelheid + 10km/h. Met de M3 houd ik meestal de maximum snelheid aan.
Met de e-Golf zou je overigens helemaal niet zo ver komen;)

Zelf heb ik overigens ook voor de SR+ gekozen vanwege de prijs (voor de LR moet je toch al snel 10K meer betalen en dat geld kan ik beter aan iets anders uitgeven.). De range is wat mij betreft prima. Ik kan thuis laden en heb tot op heden pas 1 keer tussentijds bij moeten laden, waar ik met de diesel minimaal 2 x per week moest tanken:cool:

Ik zou zeggen ga rustig rijden geniet ervan want het is een heerlijke auto en zeker tegen het voorjaar zal je range beter worden.
 
En zelfs dan komt @Plantje nog altijd bijna 20% te kort (op basis van zijn berekening dat het bij 200 km ophoudt).
Deze ranges zijn voor 1 stuk, niet voor 2x 140km. Als je 1 lange rit maakt zal je aanzienlijk minder verbruiken dan 2x een kortere rit waardoor je 2x met een koude accu weg rijdt. Daarnaast heeft hij andere velgen wat 6% extra verbruik op levert.

Er zal vast nog wel iets afwijking zijn, maar 20% is wel erg veel.

Ik rij dagelijks zelf 20km en merk dat ik nu 2x zoveel verbruik dan afgelopen zomer. Hij moet nu 2x verwarmen en met een koude accu rijden.