Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Snelweg, -10°C geeft 202Wh/km
Ik rij met 20°C temperatuurverschil in 189,5km mijn accu van 100% naar 0% met een mix van snelweg en stad. Inderdaad.... wel hoofdzakelijk snelweg.
185Wh/km lijkt me normaler.
De grafiek in de auto geeft ook aan dat 200Wh/km de standaard is (als ik het goed aflees)

Je blijft zeggen dat de accu leeg is in minder dan 200km (189,5km) maar de verbruikscijfers die je geeft 202Wh/km komen hier niet mee overeen terwijl dit toch een eenvoudig rekensommetje is namelijk: de beschikbare accucapaciteit gedeeld door het aantal gereden kilometers. (54.000Wh / 189,5km = 285Wh/km hetgeen nagenoeg onmogelijk is met een SR+ ter info: wij zitten met een LR AWD op 174Wh/km over 23.000km)
Heb je hier een verklaring voor?
NB. in de verbruikscijfers die het display laat zien (202Wh) zit verwarming etc. al in dat kan het verschil helaas niet verklaren.
 
Als je weer die rit gaat maken, laad de accu zo op dat de accu goed warm is,.
De laadtimer zo instellen dat deze +- een half uur voor vertrek de accu vol geladen & op temperatuur heeft gebracht.

Bij mijn oude s wil nog al eens de waarde van de temperatuur instellingen bij de start verandert zijn.
Soms staat de airco aan, zonder dat ik deze heeft aangezet.
Zal wel van zo'n update komen.
Maar kijk of je airco aanstaat.

Ga ook eens rijden met de auto instelt op zonder regeneratie, dus freewheelend.
Voel dan of je auto echt freewheeld of toch een beetje afremt?

Winterbanden, je hebt er nu zomerbanden onder, maar winterbanden geven ook meer rolweerstand.
 
Nope... 19" velgen. Met de standaard banden waar de auto mee geleverd werd. Ik weet dat die 18" aero doppen wel scheelt.
Mocht je nog winterbanden overwegen. Dan zijn er (ook tweedehands) originele 18" Aerocap velgen te koop voor de winterbanden op de velg. In combinatie met een winterband met lage rolweerstand zou dat misschien ook schelen.
 
Deze ranges zijn voor 1 stuk, niet voor 2x 140km.
Waar staat dat op hun site? Ik kan het nl. nergens vinden. Ik zie wel dat het worst case scenario betreft bij -10 gr C (en dus niet bij +10)

upload_2019-12-30_13-1-6.png


Als je 1 lange rit maakt zal je aanzienlijk minder verbruiken dan 2x een kortere rit waardoor je 2x met een koude accu weg rijdt.
Bij ritten van 140 km is het 'koude start effect' toch wel voor een groot deel weg gewerkt. Natuurlijk moet je een oneindig lange rit maken om helemaal van het effect af te komen. Maar 140 km lijkt mij meer dan genoeg om een redelijk beeld te krijgen. En als dat niet zo is, hoe is EV Database dan aan hun info gekomen?

Er zal vast nog wel iets afwijking zijn, maar 20% is wel erg veel.
Denk ik ook, ja. Ten opzichte van het worst case scenario van EV Database.

Ik rij dagelijks zelf 20km en merk dat ik nu 2x zoveel verbruik dan afgelopen zomer. Hij moet nu 2x verwarmen en met een koude accu rijden.
Het gaat niet om het aantal keer 'verwarmen per dag', maar om het 'aantal keer verwarmen per gereden kilometer'. Dat getal ligt bij jouw maar liefst 7 x zo hoog als bij @Plantje. En nog steeds is je verbruik slechts 2 keer hoger dan in de zomer ...
 
De 202Wh/km is het gemiddelde. Dus niet alle ritjes zijn zo dramatisch geweest.
Dat ritje was wel de trigger voor mijn teleurstelling

Maar zoals gesteld: volgende week mag ik weer aan het werk en dan ga ik op dagelijkse basis redelijk wat kilometers maken. Dan kan ik ook beter testen.
Mischien een domme vraag,maar:
Weet je zeker dat je de standaard range plus (50kWh bruikbaar = circa 245 km) hebt i.p.v. de standard range (46.3 kWh bruikbaar = circa 220 km in winter)
 
Hoi @Plantje! Ik werk toevallig ook bij het bedrijf dat de eerste 300 Model 3's in Nederland zou krijgen. Ik kon gelukkig wel een LR AWD leasen en heb deze al sinds februari. Ik heb nu 22.000 km gereden, waarvan ruim 4.000 met winterbanden.

Ik heb 18" velgen en gebruik de aero doppen alleen bij lange ritten. Ik heb zeker 1.000 km gereden met twee fietsen op het dak en meerdere ritten in Duitsland met waar mogelijk en toegestaan tussen de 150 en 160 km/u.

De LR AWD is onzuiniger dan de SR+, maar het gemiddelde verbruik is nu 187 Wh/km.

Je hebt al geschreven dat je 19" velgen hebt, dat kan inderdaad zo maar 6 a 7% range schelen t.o.v. de 18" met aero doppen. Niet zo'n verstandige keuze dus als je de maximale range uit je SR+ wilt persen. Je schreef ook dat je nog winterbanden moet bestellen. Let dus goed op dat je winterbanden kiest met de zo laagst mogelijke rolweerstand! Anders gaat je range nog verder achteruit. Verder schrijf je dat je de bandenspanning van 2,6/2,7 naar 3,0 hebt verhoogd. Was dat voordat je de rit maakte met het enorm hoge verbruik? Je mag er overigens best 3.1 bar instoppen, bij koude banden.

Je schrijft ook dat je al een aantal adviezen hebt gelezen. Maar heb je deze ook daadwerkelijk opgevolgd vóór je rit? Deze instellingen helpen het verbruik (enigszins) te verlagen:

- acceleratie op "chill"
- regeneratief remmen op "standaard"
- stop modus op "stop"

De grootste verbruiker in de winter is de verwarming. Dus zet deze zo mogelijk een graadje lager en zet hem op handmatig, maximaal standje 2 of 3 en zonder airco. Gebruik de stoelverwarming.

Zorg dat het interieur is voorverwarmd voor vertrek, en plan het opladen ook zodanig dat het kort voor vertrek klaar is. Dan is de accu nog warm van het opladen.

Als je de range nodig hebt is het geen probleem de accu tot (bijna) 100% op te laden, als je maar vertrekt kort nadat het opladen gereed is. Op die manier kun je zonder zorgen 90 to 95% van de beschikbare capaciteit gebruiken.

Of de autopilot tot meer of minder verbruik leidt ligt aan je eigen rijstijl. Trek je normaal gesproken vrij rustig op en anticipeer je goed zodat je optimaal gebruik maakt van regeneratief remmen, dan zal autopilot waarschijnlijk leiden tot een hoger verbruik, zelfs op de chill stand. Heb je een nogal zware voet, trek je graag snel op bij het stoplicht en maak je veel gebruik van het rempedaal dan zul je met autopilot minder verbruiken.

Ik heb het weekend voor de kerst een rit van 900 km gemaakt naar Duitsland en terug. Veel file gehad, hevige regen, maar ook hele stukken met 150 tot 160 km/u gereden. Met winterbanden, geen autopilot, want die doet het even niet (radar kapot :-( ). Desondanks was het verbruik maar 204 Wh/km. En dat dus met een (onzuinigere) LR AWD. Omgerekend naar de beschikbare capaciteit van een SR+ (54,5 kW) zou dat een range van 267 km zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het verbruik van jouw auto een eind op te krikken richting de gewenste 280 km....
 
Waar staat dat op hun site? Ik kan het nl. nergens vinden. Ik zie wel dat het worst case scenario betreft bij -10 gr C (en dus niet bij +10)

View attachment 494349

Bij ritten van 140 km is het 'koude start effect' toch wel voor een groot deel weg gewerkt. Natuurlijk moet je een oneindig lange rit maken om helemaal van het effect af te komen. Maar 140 km lijkt mij meer dan genoeg om een redelijk beeld te krijgen. En als dat niet zo is, hoe is EV Database dan aan hun info gekomen?

Denk ik ook, ja. Ten opzichte van het worst case scenario van EV Database.

Het gaat niet om het aantal keer 'verwarmen per dag', maar om het 'aantal keer verwarmen per gereden kilometer'. Dat getal ligt bij jouw maar liefst 7 x zo hoog als bij @Plantje. En nog steeds is je verbruik slechts 2 keer hoger dan in de zomer ...
De laatste tijd zie er je steeds meer die pas na 50 a 100km volledige regeneratie hebben. Dus 2x 140km is ook 2x het nadeel van een koude start.

Ik ga er vanuit dat als de range van de auto b.v. 300km is, dat het om 1 stuk gaat. De volledige gegevens bij EV staan niet op hun site, ook niet de gereden snelheid op de snelweg, welke snelweg, enz.

Hoe kom jij aan de 20% afwijking dan die jij hierboven hebt omschreven?

Mischien een domme vraag,maar:
Weet je zeker dat je de standaard range plus (50kWh bruikbaar = circa 245 km) hebt i.p.v. de standard range (46.3 kWh bruikbaar = circa 220 km in winter)
Daarom had ik hem al geadviseerd om te meten hoeveel kWh erin gaat met een laadsessie. Dan kan hij dat uitsluiten.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Dat geeft de burger moed :)

Ja, dat had ik ook als kei harde eis om normaal te kunnen rijden.

Hmmm... die ga ik dan bij favorieten ook maar eens uit zetten
Verder denk ik dat jouw rondtrip van 2 x 140 km net grenst aan wat nog comfortabel is om met een SR+ te doen. Ik zou inderdaad beginnen met een 100% geladen batterij (heb ik zelf nog nooit gedaan) die je vlak voor vertrek zover hebt opgeladen (is het beste voor de batterij en ook voor het bereik, want dan is er geen stroom nodig om na vertrek de model 3 op te warmen zodat regenerative breaking en andere zaken goed werken). Niet te gek rijden onderweg. Houd het rond de 110, en neem bij voorkeur kortere binnenwegen waar je maximaal 80 mag. Ik denk dat je dan bij je moeder moet kunnen aankomen met net meer dan 50% nog in de batterij. Dat is niet comfortabel om weer terug te rijden. Zeker niet als je pas de volgende dag of twee dagen later weet teruggaat en er weer een paar procenten zijn verdwenen. Maar het moet wel kunnen.
 
De laatste tijd zie er je steeds meer die pas na 50 a 100km volledige regeneratie hebben. Dus 2x 140km is ook 2x het nadeel van een koude start.
Regeneratie lijkt me nou niet héél belangrijk bij snelweg kilometers.


Ik ga er vanuit dat als de range van de auto b.v. 300km is, dat het om 1 stuk gaat. De volledige gegevens bij EV staan niet op hun site, ook niet de gereden snelheid op de snelweg, welke snelweg, enz.
Ik vind dat als wij aannames mogen doen, dat @Plantje het ook mag :D

Hoe kom jij aan de 20% afwijking dan die jij hierboven hebt omschreven?
Jij schreef toch dat je 20% vrij afwijking veel vond? Ik was het daar mee eens.

Ik schreef het eerder door zijn berekende < 200 km te vergelijken met de 245 km van EV Database (200/245 = 81%).
 
Ga ook eens rijden met de auto instelt op zonder regeneratie, dus freewheelend.
Voel dan of je auto echt freewheeld of toch een beetje afremt?

Winterbanden, je hebt er nu zomerbanden onder, maar winterbanden geven ook meer rolweerstand.
Dat zal ik ook eens testen. En winterbanden, tja.... wel zo verstandig.

Mocht je nog winterbanden overwegen. Dan zijn er (ook tweedehands) originele 18" Aerocap velgen te koop voor de winterbanden op de velg. In combinatie met een winterband met lage rolweerstand zou dat misschien ook schelen.
Nee, ik ga op een leaseauto geen eigen velgen zetten.

Mischien een domme vraag,maar:
Weet je zeker dat je de standaard range plus (50kWh bruikbaar = circa 245 km) hebt i.p.v. de standard range (46.3 kWh bruikbaar = circa 220 km in winter)
Nou ja, volgens mij wel. Heb nooit anders gezien.

Hoi @Plantje! Ik werk toevallig ook bij het bedrijf dat de eerste 300 Model 3's in Nederland zou krijgen. Ik kon gelukkig wel een LR AWD leasen en heb deze al sinds februari. Ik heb nu 22.000 km gereden, waarvan ruim 4.000 met winterbanden.
Tja, dat was een dappere aanname van ze dat ze de eerste 300 zouden krijgen :(
Ik heb 18" velgen en gebruik de aero doppen alleen bij lange ritten. Ik heb zeker 1.000 km gereden met twee fietsen op het dak en meerdere ritten in Duitsland met waar mogelijk en toegestaan tussen de 150 en 160 km/u.

Naar wat ik nu begrepen heb zou je die 150-160km/uur super hard moeten voelen!
De LR AWD is onzuiniger dan de SR+, maar het gemiddelde verbruik is nu 187 Wh/km.

Dat is best netjes
Je hebt al geschreven dat je 19" velgen hebt, dat kan inderdaad zo maar 6 a 7% range schelen t.o.v. de 18" met aero doppen. Niet zo'n verstandige keuze dus als je de maximale range uit je SR+ wilt persen.

Mja, wat ik al vaker genoemd heb: ik heb nooit het idee gehad het maximale uit de SR+ te willen persen. Ik had nooit verwacht dat de roundtrip van 280km zo veel gevraagd was.
Je schreef ook dat je nog winterbanden moet bestellen. Let dus goed op dat je winterbanden kiest met de zo laagst mogelijke rolweerstand! Anders gaat je range nog verder achteruit.

Hebben we daar keuze in dan? :)
Verder schrijf je dat je de bandenspanning van 2,6/2,7 naar 3,0 hebt verhoogd. Was dat voordat je de rit maakte met het enorm hoge verbruik? Je mag er overigens best 3.1 bar instoppen, bij koude banden.

Maar een keer doen dan!
Je schrijft ook dat je al een aantal adviezen hebt gelezen. Maar heb je deze ook daadwerkelijk opgevolgd vóór je rit?

Nee, de gewraakte rit was een beetje een wake-up call. Daar ben ik echt wel van geschrokken. De ritten daarna ging af en toe wel iets minder slecht. Eén van de ritjes naar mijn ouders bijvoorbeeld had ik bij aankomst (na 140km dus) nog 148km aan range over. En vreemd genoeg gaf ie aan, dat ik nog 16% over zou hebben bij een directe roundtrip naar beginpunt.
Deze instellingen helpen het verbruik (enigszins) te verlagen:

- acceleratie op "chill"
- regeneratief remmen op "standaard"
- stop modus op "stop"

Bij stoppen staat ie helemaal stil, regeneratief remmen staat zeker op standaard. Chill mode heb ik wel eens geprobeerd, maar ik zag weinig verschil.
De grootste verbruiker in de winter is de verwarming. Dus zet deze zo mogelijk een graadje lager en zet hem op handmatig, maximaal standje 2 of 3 en zonder airco. Gebruik de stoelverwarming.

Prima voor wanneer ik alleen in de auto zit. Juist niet als ik met het hele gezin een tripje naar familie maak. En dat zijn net de langere ritten.
Zorg dat het interieur is voorverwarmd voor vertrek, en plan het opladen ook zodanig dat het kort voor vertrek klaar is. Dan is de accu nog warm van het opladen.

Ga ik ook rekening mee houden.
Ik heb het weekend voor de kerst een rit van 900 km gemaakt naar Duitsland en terug. Veel file gehad, hevige regen, maar ook hele stukken met 150 tot 160 km/u gereden. Met winterbanden, geen autopilot, want die doet het even niet (radar kapot :-( ). Desondanks was het verbruik maar 204 Wh/km. En dat dus met een (onzuinigere) LR AWD. Omgerekend naar de beschikbare capaciteit van een SR+ (54,5 kW) zou dat een range van 267 km zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn om het verbruik van jouw auto een eind op te krikken richting de gewenste 280 km....
Ik blijf dat verbruik dan voor die van mij echt aan de hoge kant vinden!
 
Laden en ontladen is niet zomaar hetzelfde. De verminderde regeneratie is m.i. bescherming vanuit de SW i.v.m. een koude batterij en niet zomaar 1-2-3 het gevolg van een koude batterij.

Dat spreek ik ook niet tegen ;). Ik geef alleen aan dat je daarmee een (extra) indicatie hebt dat de batterij nog koud is. Wat mij opvalt dat na 50 km snelweg rijden de regeneratie weggereden is en de auto ook een stuk zuiniger is gaan rijden. Ze lijken mij wel redelijk hand in hand te gaan.

zie ook: Effects of Winter on Tesla Battery Range and Regen

Ik ben benieuwd wanneer jij, behalve als het koud is, nog meer regen beperkingen hebt gezien? Ik kan me wel iets voorstellen bij een batterij die niet goed meer is.
 
Ik vroeg me ook al af of jullie soms voor Tesla zelf werkten .... :p Hoe kan een bedrijf zoiets nou ooit claimen?

Er waren wel degelijk afspraken tussen onze werkgever en Tesla. Ik kon mijn auto ook al begin februari ophalen (maar dat is twee weekjes later geworden omdat ik op vakantie was). Wat roet in het eten gooide was dat de enige uitvoeringen die in februari 2019 geleverd konden worden (LR AWD en Performance) een "tikkeltje" duurder waren dan de $ 35.000 waarvan in oktober 2016, toen de afspraak werd gemaakt, sprake was, waardoor de auto's voor het gros van de collega's die op de intekenlijst stonden ver boven het beschikbare leasebudget kwamen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3