Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Uitstekend:)

Wel alle drukte ontzien en naar Zweden geweest. Aangezien je daar bijna altijd 80 mag is het bereik bizar goed, ook aangezien het plus 4 graden was....

Gepland met laden zodat ik altijd met 5pr aankwam bij een charger. Heen alleen bij ionity geladen en altijd 170 aangetikt, laden gaat te snel;)

Terugweg nu 3x een SuC gehad maar helaas alles dubbel bezet, dus overal 70kw max, ook door het niet snappen van paired laden.....
 
Ik kom er nog maar een keer op terug: had ik bij normaal rijgedrag een range gehad van 280km voor de roundtrip naar mijn ouders dan was er helemaal geen issue geweest wat mij betreft. Bij ICE was dat net zozeer een eis als bij EV. En vandaar ook de keuze voor een M3 en geen VW eGolf bijvoorbeeld....

Gewoon rekenen. Een SR+ heeft een batterij met een bruikbare inhoud van 49,7 kWh. Daar heerst wel enige overeenstemming over in Tesla-land. Dus als je die leeg wilt rijden en je verbruikt 200 Wh/km dan kun je met 1 kWh dus 5 km rijden. En met 49,7 dus 49,7*5 = 248 km. Jij kunt nog geen 200 km rijden (nou vooruit, zeg dat je de 200 km haalt) dan is je verbruik dus net iets meer dan 250 Wh/km

Dat is idd veel. Wat heet.... dat is uitzonderlijk hoog.
Ik heb nu 30K gereden met mijn SR+ en ik verbruik daarin gemiddeld 158 Wh/km Mijn bereik is dus 315 km. Met een volle accu. dat is ruim 57% meer dan jij hebt.

Er is iets niet correct met je auto, of je bewering dat je maar 200 km ver kunt komen klopt van geen kant, of je hebt inderdaad een te zware rechtervoet waardoor je verbruik boven de 250 Wh/km ligt. Aan jou welke van deze drie de oorzaak is:
  • Als het de auto is, had ik al lang bij de SeC gestaan en op dit forum uitgelegd hoe het zit.
  • Als het je rechtervoet is, dan ligt de oorzaak geheel bij jezelf
  • Als het niet waar is, moet je een potje in de hoek gaan schamen.
PS: ik rij in de winter (14 december), met zware storm tegen, koude temperaturen en stromende regen gedeeltelijk door heuvelachtig gebied van Apeldoorn naar de SuC in Oberhonnefeld. Dat is 252 km. Verbruik 45,2 kWh, gem. verbruik 180 wh/km. Nog 7% in de batterij bij aankomst
 
Apeldoorn Ischgl
885 km
Rijtijd 9:54 uur
Laadtijd: 1:33
Totale tijd: 11:27 uur
Dit had ruim 20 min korter kunnen zijn omdat ik bij Lermoos tot 80% heb geladen om nog met 50% in Ischgl aan te komen.
Dus eigenlijk 11:07 uur. De meeste tijd verloren in een file bij Stuttgart.

Mij is het een raadsel waarom je over 250 kilometer extra ruim 8 uur extra rijdt.

Schermafbeelding 2020-03-02 om 06.40.17.png
 
Apeldoorn Ischgl
885 km
Rijtijd 9:54 uur
Laadtijd: 1:33
Totale tijd: 11:27 uur
Dit had ruim 20 min korter kunnen zijn omdat ik bij Lermoos tot 80% heb geladen om nog met 50% in Ischgl aan te komen.
Dus eigenlijk 11:07 uur. De meeste tijd verloren in een file bij Stuttgart.

Mij is het een raadsel waarom je over 250 kilometer extra ruim 8 uur extra rijdt.

View attachment 517016
Ik ga over 2 weken naar Ischgl. Verwacht net onder de 10 uur over te doen vanuit Amsterdam (zonder file). Ik kan bijna leeg aan komen in Ischgl.
 
Zo maar even een dagelijkse rit (70 km) 95% snelweg (zowel startpunt als eindpunt liggen vlak aan de snelweg)
Gemiddelde snelheid (het is druk 's ochtends) 86 km/u, het is druk....maar de meeste stukken boven de 100 km/u en 10 minuten file met tempo onder de 20 km/u, zie dip bij 12 km voor bereiken bestemming.
Ik kom aan met nog precies 50% in de accu. (slecht te zien, foto is net te ver naar rechts, maar je ziet ook de pictogram van de accu op 50% in combinatie met de "nul" die je nog net op de foto ziet.)

Met 50% capaciteit kan ik, op basis van de laatste 50 km die ik gereden heb, nog 215 km komen. Dat is dus net zo ver als "plantje" met een volle accu. Dit is natuurlijk extreem zuinig (144 Wh/km) maar dat geeft wel weer wat de auto kan.


ritverbruik.jpg.png
 

Attachments

  • ritverbruil.png
    ritverbruil.png
    1.5 MB · Views: 28
Last edited:
  • Like
Reactions: Danny n
Zo maar even een dagelijkse rit (70 km) 95% snelweg (zowel startpunt als eindpunt liggen vlak aan de snelweg)
Gemiddelde snelheid (het is druk 's ochtends) 86 km/u, het is druk....maar de meeste stukken boven de 100 km/u en 10 minuten file met tempo onder de 20 km/u, zie dip bij 12 km voor bereiken bestemming.
Ik kom aan met nog precies 50% in de accu. (slecht te zien, foto is net te ver naar rechts, maar je ziet ook de pictogram van de accu op 50% in combinatie met de "nul" die je nog net op de foto ziet.)

Met 50% capaciteit kan ik, op basis van de laatste 50 km die ik gereden heb, nog 215 km komen. Dat is dus net zo ver als "plaatje" met een volle accu. Dit is natuurlijk extreem zuinig (144 Wh/km) maar dat geeft wel weer wat de auto kan.


View attachment 517039

Niet helemaal, die 215, want je rechtse knop staat verkeerd. Die pakt nu het verbruik waar je mee geëindigd bent, en niet het gemiddelde van de laatste 50 kmer. Dus de rechter knop op "Gemiddeld Bereik", en dan heb je wel de rijbereik gerekend met het gemiddelde van de laatste 50 kmer.
 
  • Like
Reactions: Danny n
@adjego.... helemaal gelijk
Ik ga vanavond voordat ik weg rij een foto van het scherm maken en zal die hier posten.
Dan zet ik de schakelaar op "gemiddeld verbruik"

Maar dan nu vast een voorspelling:
49,7*50% = 24,85 kWH beschikbaar
24,85 kWh/14,4 kWh *100 = 172,56 km

Gemiddeld bereik zal rond de 172,56 km liggen.
Dus bij een volle accu bij deze rijstijl is het bereik ruim boven de 300 km.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Danny n and adjego
De range was gedurende de dag met 2% afgenomen, er stond nog maar 48% beschikbaar.
Het gemiddelde bereik was 163 km.

Op basis van mijn rekensom zou dat zijn 48% x 49,7 kWh = 23,85 kWh/14,4 kWh - 166 km

Dan is een verschilletje van 3 km op basis van deze berekening te verwaarlozen.

Dus..... ik rij met 48% in de winter nog 163 km (ok. laten we zeggen 120 km als je wat steviger rijdt), en "Plantje" redt de 200 km niet met 100%



Schermafbeelding 2020-03-02 om 18.00.47.png
 
  • Informative
Reactions: Danny n
Na 30.000 km (meest snelweg, daar waar mogelijk max snelheid) gemiddeld verbruik 158 Wh/km.

das sterk, als ik mijn wekelijkse 400km rit in ABBR zet aan 110km/u met 2m/s tegenwind en 6graden, geeft hij 191Wh/km aan. Ik heb het op de terugweg aan 140 al meerdere malen aan 188Wh/km met een stevige rugwind en 13 graden kunnen doen. Het is wel zo boven 110km/u is hij dorstig. Let ook, ik doe niets anders dan die rit dus 95% snelweg zonder verkeer en dus nooit van het gas af.Daarnaast zeer,zeer korte ritten dus niet optimaal,

15k kilometer op 3,5 maanden met gemiddeld 218Wh/km
 
Last edited:
Dan zitten jullie toch serieus onder het gemiddelde verbruik met die snelheid. Als ik 130 met de SR+ op abrp ingeef, kom ik voor mijn rit toch ook op 220Wh/km.
Maar goed, jullie hebben real world experience. Wel een pak zuiniger dan de LR dus.