Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: SR+ kopen of sparen voor LR AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien wij beide auto’s rijden hier de verschillen

SR+
HW2.5 geen herkenning van de pionnetjes etc etc
Accu 50 kW
Laadsnelheid max 170
Zuinig
Trekhaak mogelijk

M3P
HW3
Accu 75 KW
Laadsnelheid max 250
Hoger verbruik

Beide snelle auto’s de SR+ is wel wat speelser

Verschil in uitvoering Geluid, Achterbank verwarm ( optie in SR+ ) Mattenset, lampen onderin zijn panelen

Ik wilde eigenlijk een LR RWD bestellen ipv de SR+ maar die was alleen of menu beschikbaar en maar een paar duizend euro duurder, maar geen garanties voor 2019...
 
Mijn opinie is dat ik nog geen moment spijt heb van de extra kosten van mijn LR AWD.

Naast de fantastische acceleratie ben ik groot fan van de langere range. Op wintersport (vanaf Den Haag) in 3 laadstops, wat minder laden is dan de keren dat ik naar de WC moet.

Dat soort trips van 1.000km zijn gewoon niet normaal te doen - aldus mijn collega’s - met een SR+ die voor de volgende keer allemaal met een huurauto’s gaan. Sommige hebben 7x moeten laden op een enkeltje Alpen. Door zowel de lagere laadsnelheid, maar ook omdat je met een korte range gewoon minder keuze hebt bij welke SuC je gaat laden (je redt de volgende immers niet en gaat dus eerder laden).
 
Als je een laadpaal hebt en je niet vaak lange afstanden aflegt zou ik kiezen voor de SR+. In het andere geval zwz de long range, ook als je niet over een laadpaal beschikt. Ik heb de wagen nu 8 maanden en toch al verschilende malen voorgevallen dat ik het niet had gered met minder range. Het is denk ik iets meer plannen en uitzoeken en daar hou ik niet zo, coor mij was de keuze dus snel gemaakt. Ook ik heb ervoor moeten doorsparen maar het is het helemaal waard.
 
Ik rijd sinds augustus al 25.000km rond met mijn SR+. Mijn langste wekelijks traject is 260km (op/neer). Dat lukt in de zomer prima, echter tijdens wat koudere 'winter dagen is het minder stress met een korte SC stop van een 5 a 10 minuten waar ik net voldoende bij laad om comfortabel thuis te komen. Is dat erg? Is een klein ongemak maar combineer ik dan even met een koffie en toiletbezoek. Ik heb voldoende laadmogelijkheden langs al mijn trajecten.
Prijsverschil tussen LR en SR+ is natuurlijk veel geld en daar kan je veel andere leuke dingen mee doen.
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Resume na 29 reacties -> wat een vooruitziende blik heeft Tesla met alle verschillende modellen en uitvoeringen!
Voor ieder wat wils zodat een breed publiek kan genieten van een fantastische auto ;)

En nog een positief punt -> ik lees geen reacties van M3 rijders met spijt van de configuratie. :)
Iedereen tevreden :D

Inderdaad, een verdeeld publiek. Ik moet wel zeggen dat de kritieken op de SR+ voor mij niet voldoende zijn om voor een LR te opteren. Mijn verbruik kan deze meerkost niet rechtvaardigen. Veel dank aan allen!
 
Inderdaad, een verdeeld publiek. Ik moet wel zeggen dat de kritieken op de SR+ voor mij niet voldoende zijn om voor een LR te opteren. Mijn verbruik kan deze meerkost niet rechtvaardigen. Veel dank aan allen!
Wij hebben sinds 14 dagen een nieuwe SR+ , aanvullend op ons model S ( 4 jaar in bezit nu ) , voor ons is het een tweede wagen, vandaar deze keuze . Ik stel wel vast dat het rijbereik van de SR+ bijna even ver is als mij model S 85, de SR+ verbruikt aanzienlijk minder dan mijn model S, verder is er voor een optie dat we later naar een model Y zouden overstappen, model SR+ dan verkopen zal veel eenvoudiger zijn dan een LR ( ca 10.000€ verschil ) ,
 
Dat soort trips van 1.000km zijn gewoon niet normaal te doen - aldus mijn collega’s - met een SR+ die voor de volgende keer allemaal met een huurauto’s gaan.

Wat een "bullshit" (excuse le mot). Ik ben nu al twee keer met een SR+ naar de Alpen gereden.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus bekijk deze maar.
SnowLeopard, TESLA MODEL 3 SR+
Gegevens opgehaald door Abetterrouteplanner.com uit de auto.
Zomerrit Apeldoorn Milaan 1010 km
Temperatuur 20 graden.
4 stops.
In de winter zal er 1 stop meer zijn.
Schermafbeelding 2020-03-04 om 21.02.53.png
 
En dan hier de werkelijkheid in de winter met een SR+.
Ritje naar Ischgl, bijna 900 km.

Onderweg 4 stops, Gemiddelde temperatuur was 5 graden Celcius.
127 kWh geladen in 1:33 uur. Dus een gemiddelde laadsnelheid van bijna 100 KW. Welke lagere laadsnelheid?
Eerste stop Oberhonnefeld: 27 minuten
Tweede stop Hirschberg: 26 minuten
Derde stop Gruibingen (Ionity): 27 minuten
Vierde stop: Lermoos: 13 minuten.
Totale reisduur: Rijden 9:54, Laden 1:33, Totaal 11:27

Hoe die collega's van jou dan rijden is mij een compleet raadsel
Schermafbeelding 2020-03-04 om 21.13.43.png
 
Hoe die collega's van jou dan rijden is mij een compleet raadsel
View attachment 517961

Nou ik denk dat jouw 178 wh/km die vraag beantwoord. Het moet knus zijn geweest tussen de vrachtwagens helemaal rechts, met de verwarming op 17 graden en de muziek zacht ;-)

Wij kunnen ons beheersen op de Autobahn, maar zoooo goed nou ook weer niet.
 
Valt wel mee hoor. Cruisecontrol staat op 125-130 km/u.
Oorzaak van de meeste vertraging: 3 kwartier file bij Keulen en 120 km B weg inclusief een Alpenpas in Oostenrijk. Vanaf Lermoos tot Ischgl komt je snelheid niet meer boven de 60 km/u.

Hier de resultaten van de lap van Hirschberg naar Gruibingen. Je ziet dat ik echt 130 km/u rij, en over 175 km een gemiddelde van 115 km/u haal. (totaal 30,79 kWh verbruikt, 65% van mijn batterij inhoud). Dat redt je niet door "tussen de vrachtwagens te hangen", die rijden namelijk niet harder dan 90 en als je dat doet moet je überhaupt blij zijn om een gemiddelde van 82-85 km/u te halen.
Heb je door Duitsland gereden, dan ken je invloed van de oneindige "Baustellen" op je gemiddelde snelheid.Daarnaast gelden vanaf Oberhausen tot Ulm (ruim 500 km) vrijwel alleen maar snelheidsbeperkingen waarbij 130 het maximum is, maar vaak ook minder hard gereden mag worden.
En inderdaad, de SR+ haalt dan gewoon 178 Wh/km.
Daarom ben ik ook zo blij met de auto. Ik rij dagelijks 140 km (70 km v.v.) waarvan 95% snelweg. Snelheid staat altijd op max +4. En mijn verbruik na 30.000 km is nu 158 wh/km

Schermafbeelding 2020-03-04 om 23.20.25.png


Ik heb voor de gein wel eens op weg naar mijn werk inderdaad tussen de vrachtwagens gehangen. Je zult verbaasd zijn.... dan kom je zo maar op 120 Wh/km.
 
Last edited:
Spaar door voor de LR, heb ik ook gedaan. Ga je zeker geen spijt van krijgen, zo vreselijk makkelijk als je een keer verder moet rijden en je hoeft niet na te denken over laden.

Het zal je verbazen hoe vaak je toch wel grotere afstanden aflegt, althans had ik. Alles is gewoon beter bij de LR, klein dingetje waar ik wel waarde aan hecht is bijvoorbeeld google traffic info op je scherm dat heb je in de SR niet. Zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.

Bij de SR+ heb je ook Google Traffic op de kaart evenals sateliet weergeven. Spotify / Netflix kan je ook direct streamen zonder hotspot.Deze zijn circa een maand geleden vrij gegeven. Ze zouden het natuurlijk weer kunnen veranderen, maar dat geldt ook voor de LR na een jaar gratis premium services.