Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3: SR+ kopen of sparen voor LR AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Dat soort trips van 1.000km zijn gewoon niet normaal te doen - aldus mijn collega’s - met een SR+ die voor de volgende keer allemaal met een huurauto’s gaan. Sommige hebben 7x moeten laden op een enkeltje Alpen. Door zowel de lagere laadsnelheid, maar ook omdat je met een korte range gewoon minder keuze hebt bij welke SuC je gaat laden (je redt de volgende immers niet en gaat dus eerder laden).

Op de heenweg vertrokken op 100% met 6 stops, waarvan de laatste een korte (9kW) die eigenlijk niet nodig was, maar voor de zekerheid toch maar wat bijgeladen omdat ik niet wist wat het verbruikt op de bergpas zou zijn. In het totaal 176kWh geladen

Op de terugweg vertrokken op 70%, totaal een uurtje file gehad en 6 stops. Daarbij ben ik steeds rond de 20% gaan laden waardoor ik dus wat extra stops heb gehad.
Daar waar het mocht 145km/h gereden, soms wat harder, overige stukken tussen 130 en 140 km/h,

Die afstanden zijn wat mij betreft dus prima te doen met de SR+. Ik neem aan dat je op deze afstanden met een "gewone auto" toch ook zo'n 4 keer stopt. Het kan dus prima met de SR+;)
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Nou ik denk dat jouw 178 wh/km die vraag beantwoord. Het moet knus zijn geweest tussen de vrachtwagens helemaal rechts, met de verwarming op 17 graden en de muziek zacht ;-)

Speciaal voor martinvh:
Onderstaand de exacte ritgegevens van dit stukje. Vrijwel onafgebroken een snelheid van 126 km/u gereden met alleen rond Stuttgart een dip en vlak voor Gruibingen. (Aichelberg). Dat rustig tussen de vrachtwagens rijden doen anderen maar.

En inderdaad, je kunt dus met een SR+ ondanks de redelijke snelheid (is inderdaad geen 150 km/u, maar dit is voor mij een prima snelheid) best wel doorrijden.

Ik zou het gesprek met je collega's nog eens aan gaan. 7 keer laden op een stuk van 1000 km (ervan uitgaand dat je met 100% weggaat en met bijna niks in de accu aan komt) is zelfs voor een Nissan Leaf (die heb ik ook) belachelijk. Ook daarmee heb ik deze afstanden gereden. Naar Innsbruck (920 km) in september 2018 waren we in 6 stops op de bestemming (Leverkusen, Limburg, Hockenheim, Gruibingen, Illertal, Fussen). En die heeft maar 40 kWh, waarvan slechts 36 kWh beschikbaar.

Ischgl rit.jpg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Topic starter zet in zijn bericht

“Het extra bereik lijkt me niet enorm belangrijk aangezien ik niet heel veel kilometers maak, met uitzonderingen van enkele dagen per jaar en vakanties.”

Dus ik vermoed dat hij niet zit wachten op allerlei argumenten over bereik en grafieken. ;)
 
Topic starter zet in zijn bericht

“Het extra bereik lijkt me niet enorm belangrijk aangezien ik niet heel veel kilometers maak, met uitzonderingen van enkele dagen per jaar en vakanties.”

Dus ik vermoed dat hij niet zit wachten op allerlei argumenten over bereik en grafieken. ;)
Het gaat om dat martinvh iets vertelde wat niet klopt. "fake news" waardoor topic starter wellicht een verkeerd beeld krijgt en daardoor mogelijk een verkeerde keuze maakt.
 
  • Like
Reactions: Danny n
Dus ik vermoed dat hij niet zit wachten op allerlei argumenten over bereik en grafieken

Als dat zo is hoor ik het graag van de topic strarter.

Wat vind ik er zelf van:
martinvh zegt: "Dat soort trips van 1.000km zijn gewoon niet normaal te doen - aldus mijn collega’s - met een SR+"

Kortom, voor hem een doorslaggevend argument om vooral geen SR+ te kopen.
Ik laat zien dat dit niet waar is. (1e post calculatie van een trip van 1000 km en 2e post gegevens van een werkelijk gemaakte trip in de winter van bijna 900 km naar de Alpen)

Reactie martinvh: "Het moet knus zijn geweest tussen de vrachtwagens helemaal rechts, met de verwarming op 17 graden en de muziek zacht ;-)"

Ik kan alleen met grafieken laten zien (= feitelijk bewijs) dat dit niet zo is. Snelheid gewoon op 126 km/u en en desondanks een verbruik van 178 Wh/km. Op mijn blauwe ogen zal hij mij niet geloven.

En ik denk dat het voor andere forumlezers, (het forum is niet alleen voor de forumstrarter) die geïnteresseerd zijn, dit wel relevante info is. Het laat namelijk goed zien wat zelfs een kleine SR+ presteren kan.
 
Het is blijkbaar niet relevant voor de topicStarter het bereik. Is nog al logische dat je met een LR sneller en met minder laadstops op je vakantie kan aankomen. Daar is geen bewijs voor nodig. Maar goed zoals in veel topics zal deze ook ontsporen :eek:
 
  • Love
Reactions: Klaas
Nou ontsporen...... als iemand zegt dat met een Tesla (welke dan ook) een reis van 1000 km "niet te doen" is, dan mag daar best wel op gereageerd worden. Ontsporen is pas als het onvriendelijk wordt. Dat is volgens mij niet het geval. Kijk naar de smiley die martinvh achter zijn post zet....

Vooral de smileys die nu op martinvh’s gezicht verschijnen zijn onbetaalbaar.
 
"Vooral de smileys die nu op martinvh’s gezicht verschijnen zijn onbetaalbaar.":)

On topic: Je ziet dus dat je en gewoon kunt doorrijden met een SR+, en maar 4 keer aan de SuC hoeft, en maar een verbruik van 178 Wh/km hebt.
Al met je collega's gesproken?
 
Met mijn vorige S75D (vergelijkbare range) heb ik heel Europa afgereden, range is geen issue voor die paar (?) vakantieritten per jaar. On topic: in de zeeeer nabije omgeving ken ik mensen met een LR RWD en SR+ en in beide gevallen betreffen het zeer tevreden berijders:) NB: de SR+ berijder heeft al veel verdere ritten gemaakt dan de LR berijder en ik zie nog immer een grote glimlach bij hem... Kortom; niet wachten en gewoon gaan voor de SR+:)