Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Even een stukje of topic en dan weer on topic. Uncle Bjorn heeft een test gedaan met de oude M3P en de nieuwe M3P met heatpump om te kijken wat de prestaties zijn.


Je kunt goed zien dat de heatpump te veel warmte uit het batterij pakket ontrekt waardoor de performance drastisch achteruit gaat.

terug on topic, als de M3 SR+ ook deze heatpump heeft dan krijg je met de huidige werking van de heatpump dus nooit je batterij op temperatuur als je maar 100km/u rijdt in Nederland. Ik denk dat het gedrag van de heatpump de sleutel tot het oplossen van het probleem zou kunnen zijn.

Het zou eens mooi zijn of iemand hier met een LFP accu eens een grootte rit kan maken zonder de verwarming in de auto te gebruiken, of deze heel laag te zetten en dan te kijken wat de SuC snelheden gaan zijn.
 
Je kunt goed zien dat de heatpump te veel warmte uit het batterij pakket ontrekt waardoor de performance drastisch achteruit gaat.

terug on topic, als de M3 SR+ ook deze heatpump heeft dan krijg je met de huidige werking van de heatpump dus nooit je batterij op temperatuur als je maar 100km/u rijdt in Nederland. Ik denk dat het gedrag van de heatpump de sleutel tot het oplossen van het probleem zou kunnen zijn.

Het zou eens mooi zijn of iemand hier met een LFP accu eens een grootte rit kan maken zonder de verwarming in de auto te gebruiken, of deze heel laag te zetten en dan te kijken wat de SuC snelheden gaan zijn.
MIC SR+ met LFP accu heeft geen heat pump
 
De reportage van Nextmove is in #168 is inderdaad erg uitgebreid en geeft veel inzicht in wat er aan de hand is. Zelf zie ik wel een toekomst voor de LFP techniek in auto's. Maar zoals in de reportage wordt gezegd, alleen voor goedkopere auto's die niet worden aangeschaft om grote afstanden af te leggen (waarbij snelladen belangrijk is). Naar mijn mening mag er meer verwacht worden van een €50k Tesla. Ook al is het het "instapmodel".

Zelf ga ik er alles aan doen om de mijn MIC SR+ weer in te leveren. Om twee redenen:
1. het snelladen komt nog steeds niet in de buurt van de US versie en ik heb de auto ook nodig voor lange afstanden. Na 6 weken van allerlei toezeggingen, denk ik niet dat er een acceptabele oplossing komt.
2. Door het beperkte laadvermogen van 414Kg (in plaats van 476 Kg) kan ik niet met mijn gezin en bagage in de auto.

Naar mijn mening heeft Tesla door het verlagen van het laadvermogen [Kg] een 4 persoons auto geleverd in plaats van een 5 persoons. Als er 5 volwassenen in de auto zitten (a 75kG) mag er nog maar 14 Kg bagage mee. Maar met drie kinderen kan ik ook niet voldoende meenemen. Als je met 4 volwassen op vakantie zou gaan, ben je ook al snel over het maximum gewicht heen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Epyx and Niek
Ik zag een filmpje van Bjorn dat thuis laden met erge kou ook niet echt opschiet. Mijn zwager klaagt ook dat als het koud is en hij de sr+ een hele nacht aan de paal heeft, hij nog niet vol is. Ik moet daar eens gaan kijken hoe snel hij zou moeten kunnen laden.
 
De reportage van Nextmove is in #168 is inderdaad erg uitgebreid en geeft veel inzicht in wat er aan de hand is. Zelf zie ik wel een toekomst voor de LFP techniek in auto's. Maar zoals in de reportage wordt gezegd, alleen voor goedkopere auto's die niet worden aangeschaft om grote afstanden af te leggen (waarbij snelladen belangrijk is). Naar mijn mening mag er meer verwacht worden van een €50k Tesla. Ook al is het het "instapmodel".

Zelf ga ik er alles aan doen om de mijn MIC SR+ weer in te leveren. Om twee redenen:
1. het snelladen komt nog steeds niet in de buurt van de US versie en ik heb de auto ook nodig voor lange afstanden. Na 6 weken van allerlei toezeggingen, denk ik niet dat er een acceptabele oplossing komt.
2. Door het beperkte laadvermogen van 414Kg (in plaats van 476 Kg) kan ik niet met mijn gezin en bagage in de auto.

Naar mijn mening heeft Tesla door het verlagen van het laadvermogen [Kg] een 4 persoons auto geleverd in plaats van een 5 persoons. Als er 5 volwassenen in de auto zitten (a 75kG) mag er nog maar 14 Kg bagage mee. Maar met drie kinderen kan ik ook niet voldoende meenemen. Als je met 4 volwassen op vakantie zou gaan, ben je ook al snel over het maximum gewicht heen.

Prima om de eerste stap zelf te zetten, maar bij de eerste 'nee', of geen reactie binnen een redelijke termijn (The Tesla Way) raad ik je aan om direct je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen en na acceptatie van de claim aandringen op advocaat naar keuze.

Anders heb je (denk ik) geen schijn van kans.
 
Prima om de eerste stap zelf te zetten, maar bij de eerste 'nee', of geen reactie binnen een redelijke termijn (The Tesla Way) raad ik je aan om direct je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen en na acceptatie van de claim aandringen op advocaat naar keuze.

Anders heb je (denk ik) geen schijn van kans.

Hoezeer ik ook met @Erik MIC SR+ meevoel, het lijkt me heel lastig worden. Het is kennelijk al gelukt om de MIC M3 SR+ met 153 kW aan de SuperCharger te laden (zie link) al moet je de daarvoor wel eerst hard leegrijden op de Autobahn. Precies 10% onder beloofde 170 kW.

LFP-Akku in Tesla Model 3 im Test: Schwächen bei Software >teslamag.de

En ja, dat gewicht, wat moet je daar mee? Zal wel veel vingertje wijzen worden als het al zo ver komt.

Misschien beter goeie deal maken op een inruil LR?
Veel wijsheid in ieder geval.
 
Hoezeer ik ook met @Erik MIC SR+ meevoel, het lijkt me heel lastig worden. Het is kennelijk al gelukt om de MIC M3 SR+ met 153 kW aan de SuperCharger te laden (zie link) al moet je de daarvoor wel eerst hard leegrijden op de Autobahn. Precies 10% onder beloofde 170 kW.

LFP-Akku in Tesla Model 3 im Test: Schwächen bei Software >teslamag.de

En ja, dat gewicht, wat moet je daar mee? Zal wel veel vingertje wijzen worden als het al zo ver komt.

Misschien beter goeie deal maken op een inruil LR?
Veel wijsheid in ieder geval.

Als iemand in mijn post leest dat ik de kans groot acht dat je de auto terug in de mik van Tesla kan douwen, dan zet ik dat graag even recht. Ik denk dat je een hele goede advocaat nodig hebt. En een hele goede advocaat heeft niet alleen verstand van zaken, maar durft ook tegen zijn cliënt te zeggen: 'vergeet het maar'.
 
compleet off-topic maar: ik heb ooit een advocaat nodig gehad toen ik een geschil had met mijn werkgever. Haar opdracht aan mij: zet je verdediging maar op papier en stuur het naar mij. Haar toegevoegde waarde zat vooral in het ombouwen van mijn uitgebreide emotionele epistel vol met ambigue verwijten naar een droog document met focus op de essentie, omkleed met enkel de feiten. Ik had dat nooit kunnen schrijven omdat ik te betrokken was.

We hebben de zaak gewonnen ;)
 
  • Like
Reactions: Gumball and Maarten
Natuurlijk wordt dit lastige zaak. De rechtsbijstandverzekering mag dit uitzoeken. Omdat er veel partijen bij betrokken zijn zal het wel even duren. Werkgever, leasemaatschappij en Tesla.

Maar ik heb echt een probleem met deze auto, dus we gaan het proberen.
 
Hoezeer ik ook met @Erik MIC SR+ meevoel, het lijkt me heel lastig worden. Het is kennelijk al gelukt om de MIC M3 SR+ met 153 kW aan de SuperCharger te laden (zie link) al moet je de daarvoor wel eerst hard leegrijden op de Autobahn. Precies 10% onder beloofde 170 kW.

LFP-Akku in Tesla Model 3 im Test: Schwächen bei Software >teslamag.de

En ja, dat gewicht, wat moet je daar mee? Zal wel veel vingertje wijzen worden als het al zo ver komt.

Misschien beter goeie deal maken op een inruil LR?
Veel wijsheid in ieder geval.

Al is de piek 200kw. Het gaat om de hele laadcurve. Die piek van 153kw is zeer kort. En is dus helemaal niet representatief voor de laadsnelheid. Zelf heb ik inmiddels 133kw gehaald.

Heel veel mensen laten zich hierdoor foppen.
 
Ik zag een filmpje van Bjorn dat thuis laden met erge kou ook niet echt opschiet. Mijn zwager klaagt ook dat als het koud is en hij de sr+ een hele nacht aan de paal heeft, hij nog niet vol is. Ik moet daar eens gaan kijken hoe snel hij zou moeten kunnen laden.
Wat prima werkt is direct na aankomst laden met 11kw. Dan is de accu nog een beetje warm. Is ook advies van Bjorn. Zelf na 4000km nooit problemen gehad met AC laden. Altijd na max 5 uur 98%. Ook geen probleem met BMS met drops. Perfecte auto, zolang je niet hoeft te snelladen of 5 personen en bagage hoeft mee te nemen.
 
Natuurlijk wordt dit lastige zaak. De rechtsbijstandverzekering mag dit uitzoeken. Omdat er veel partijen bij betrokken zijn zal het wel even duren. Werkgever, leasemaatschappij en Tesla.

Maar ik heb echt een probleem met deze auto, dus we gaan het proberen.

Even voor de goede orde: als jouw werkgever de contractant is, dan gaat jouw rechtsbijstand echt niets voor jou betekenen. Want ik zie namelijk geen enkele toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de zijde van jouw werkgever.

Dan is het toch echt aan jouw werkgever om actie te ondernemen en omdat het b2b is lijkt mij die zaak niet de beste zaak om als eerste te worden gevoerd.

Bedenk wel dat als er eenmaal een zaak is verloren tegen Tesla het heel lastig wordt voor de rest. Net als andersom: als Tesla de eerste zaak verliest is het hek van de dam.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik werd vanuit een ander topic hier naar verwezen, komt onderstaande iemand bekend voor?

Ik heb sinds december een Tesla Model 3 SR. Nu is het zo dat die sinds eergister niet meer verder laadt dan 68%, ook niet als ik in de app aangeef dat die tot 100% moet opladen. Nu staat er wel een sneeuwvlokje, maar dat zou geen 32% moeten schelen toch? Er komt wel vermogen vanaf de laadpaal als ik bijvoorbeeld de (stoel)verwarming aan zet. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast bedankt!
 
Ik werd vanuit een ander topic hier naar verwezen, komt onderstaande iemand bekend voor?

Ik heb sinds december een Tesla Model 3 SR. Nu is het zo dat die sinds eergister niet meer verder laadt dan 68%, ook niet als ik in de app aangeef dat die tot 100% moet opladen. Nu staat er wel een sneeuwvlokje, maar dat zou geen 32% moeten schelen toch? Er komt wel vermogen vanaf de laadpaal als ik bijvoorbeeld de (stoel)verwarming aan zet. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast bedankt!
Doorlees dit draadje eens helemaal, dan ga je snappen wat er mis is.
 
Ik werd vanuit een ander topic hier naar verwezen, komt onderstaande iemand bekend voor?

Ik heb sinds december een Tesla Model 3 SR. Nu is het zo dat die sinds eergister niet meer verder laadt dan 68%, ook niet als ik in de app aangeef dat die tot 100% moet opladen. Nu staat er wel een sneeuwvlokje, maar dat zou geen 32% moeten schelen toch? Er komt wel vermogen vanaf de laadpaal als ik bijvoorbeeld de (stoel)verwarming aan zet. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast bedankt!

Deze post van @fivari geeft het goed weer. LFP heeft voordelen (lange levensduur, veiligheid, geen Cobalt), maar is ook moeilijker te "managen" door vlakke curve van spanning versus laadtoestand (State of Charge, SoC).
Daar moet je Tesla nog mee leren omgaan. Dus veel volladen, rijden en leegrijden. En hopen op updates die beter omgaan met de karakteristieken van de MIC LFP batterijen.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Deze post van @fivari geeft het goed weer.
Ik probeer wat extra uitleg te geven. De wagen kan de SoC (state of charge) niet rechtstreeks meten, maar meet hoeveel volt de batterij levert en via de (ont)laadcurve, weet hij dan op hoeveel % hij zit en al dan niet moet stoppen met laden. Als het voltage lang stabiel is bij het (ont)laden, is dit lastig. Het zijn de ontlaadcurves die @fivari postte, maar laten we voor de eenvoud veronderstellen dat het opladen identiek verloopt (en van rechts naar links de curve volgt). Als de batterij die de grijze curve volgt 2,9 volt meet, dan kan dat zowel 65% (35% ontladen) als 90% (10% ontladen) betekenen. Als je dus de wagen instelt op 90%, moet hij stoppen op 2,9V. Maar bij 65% heeft hij ook al 2,9V. Je riskeert dus dat hij dan al stopt. daarenboven verschilt de curve elke keer afhankelijk van het weer, andere verbruikers, laadvermogen, batterijtemperatuur. De wagen moet leren rekening houden met al die factoren. Dus zoals @BobbyKings zegt. Veel laden, zodat de wagen kan leren.
D4016193-BBD7-4B8C-BF4D-26B9F8CBB8D4.gif

bij de oudere batterijen is die curve veel bruikbaarder: 90% vol op de groene curve is duidelijk 3,8V
7B9463FA-399D-4155-92FE-F46066F07297.gif
 
Dank voor de uitleg! Maar is het dan niet opvallend dat de drie keer dat ik sindsdien heb geprobeerd vol te laden die elke keer gestopt is op 68%? Met bovenstaande in het achterhoofd zou ik verwachten dat het moment dat de auto stopt met laden elke x op een ander moment komt? Heb hier eerder ook geen last van gehad overigens.
 
mijn idee: het batterij pack is een geheel van een 100-tal reeksen in serie. het gewone laden stopt wanneer 1 reeks de maximale spanning heeft bereikt. Dan wordt er gebalanceerd tot ook de andere reeksen vol zijn of 90% SOC halen.
ik vermoed dat in jouw pack minstens een reeks vanaf het begin veel voller zit dan de rest. Bij 68% SOC bereikt die de maximale spanning. Eer je 32% hebt rechtgetrokken door balanceren ben je een hele tijd bezig. Ik zou de auto eens heel lang, in de zin van minstens 24u tot 100% laten laden.